Uskon nyt kuitenkin mielummin omia kokemuksia realistisista harjoituksista. Kuten sanoin ei mitään asemien yllä pysähtelyä tai sahaamista - vaan kertalento alueen yli 50 metrissä.
Täytyy sanoa, että tuota drooni toimintaa pyöritetään vähintään kertaluokkaa paremmin kuin kuin vaikka joskus 2016-2018.
Myöhemmissä harjoituksissa aikaisemmat kokemukset näkyivät sitten telttojen käytön lopettamisena. Kyllä teltassa on paljon mukavampi majoittua kuin yksittäisenä taistelijana maastossa. Ainoa huono puoli telttailussa on sitten se, että herää kuolleena.
Taistelukenttä on muuttunut. Suomen armeija pystyi hyvin naamioimaan asemansa kun tiedustelu oli sitä, että SU-24 lensi alueen 4000 metrissä ja palasi tukikohtaansa missä kuvat kehitettiin. Toimivat naamioinnit ja järjestelyt oli ja on se kyky vieläkin olemassa. Ikävä kyllä pienillä matalalla lentävillä drooneilla se erottelukyky on ihan omaa luokkaansa ja tallennetta pystyy jälkikäteenkin kätevästi analysoimaan. Usein jopa yksittäiset ihmiset voi kuvamateriaalista tunnistaa ja myös ajoneuvojen jäljet yms. detaljit näkyvät hyvin. Teltat löytyvät käytännössä aina vaikka ne olisi naamioitu huolellisesti ilmasuojaisiin paikkoihin.
Kouluttajana toiminut erikoisjääkäri totesi, että toiminta ilman telttoja onnistuu kun vaatteet on moderneista materiaaleista ja miehiltä löytyy bivit. Totesi, että kyllähän se sissiteltta on mukava ja erityisesti se, että voi kuivattaa varusteita. Paljastumisen vaara on vain aivan liian suuri ja nykyisin operoidaan ilman telttaa.
Taistelijoiden varusteet ja taidot siis nousevat entistä suurempaa arvoon nykyaikaisella taistelukentällä.
Totuus on se, että puolustusvoimilla ei ole nykyisin jakaa sopivia varusteita yksittäisen taistelijan majoittumiseen kentällä. Reserviläisen on itse hommattava tarpeelliset välineet ja taidot.
Toki ainahan on niitä jotka eivät usko. Talvisodassahan oli näitä tapauksia joissa miehet istuivat rintaman lähellä nuotion ääressä ja ohi kulkeneet varoittivat, että huonosti käy. Vastauksena oli, että eihän tässä tarkene ilman ja mikäs hätä tässä. Paluumatkalla varoittelija sitten keräsi sammuneen nuotion ympäriltä olevilta silpoutuneilta ruumiilta tuntolevyt.
Olet melko varmasti kovasti oikeassa.
Silti väitän, että minulla on taito häivyttää sissiteltta metsään. Ei nyt ihan jokaiselle hehtaarille onnistu, mutta jollekin neliökilometrille mahtuu jo kymmeniä teltan paikkoja. Olen touhunnut lämpökameroiden ja valonvahvistinten kanssa jo 10 vuotta ennen kuin nykyiset varusmiehet ovat syntyneet. Ja olen opettanut ylhäältä tapahtuvalta lämpötähystykseltä suojautumista jo niiltä ajoilta alkaen, kun jenkit heitti Irakin armeijan Kuwaitista pois.
En ole mikään ihmeiden tekijä, mutta kun on pitkä aiheen kanssa painiskelu takana, niin jotakin oppii. Sijoitin kerran (enkä edes mitenkään täydellisesti) 3 puolijoukkuetelttaa metsään siten ettei pari kopteria ja droonit löytäneet niitä n. 10-15 lennon aikana, vaikka taisivat jopa etsiä meitä. Toki teltat oli ympäristön lämpöisiä. Talvella pitäisi ottaa lisää keinoja käyttöön.
Joitakin kikkoja teltan piilottamiseen:
*jos saat jotenkin ojitettua teltan paikan, niin laita se monttuun
*käydä modernia telttaa, jossa on 2 kerroskangas välissä olevalla ilmatilalla
*ripusta teltan päälle nave risujen tai narujen kanssa siten, että se nave ei juurikaan osu telttaa
*jos pakko käyträä kamiinaa, niin käytä kirkasta savutorvea. Kirkkaassa on matala emissiivisyys, jolloin lämpötähystimellä se toimii peilinä peilaten ympäristön lämpötiloja. Torven päälle kaksikerroksinen *piipunhattu", jonka yläpinnan emissiivisyys hieman korkeampi.
*älä jätä polkua telttaan näkyviin, vaan naamio sekin ainakin 30 metrin päähän
*pyydä oman joukkueen dronelennättäjää tsekkaamaan teltan naamiointi ja katso itse olan yli kuvaa ja korjaa naamiointia.
*käytä mieluummin sissitelttaa, kuin puolijoukkuetelttaa
Varusteiden kuivaaminen kehon lämmöllä on mielestäni järkevää vain erittäin rajallisissa olosuhteissa. Kuivuminen kuluttaa lämpöä. Eli jos sulla on reisitaskussa märät sukat, niin jalka on taskun kohdalta kylmä. Makuupussissa vaatteiden kuivattaminen sopii 2-3 yön reissuille. Sen jälkeen viimeistään on makuupussi vietävä kuivattavaksi. Yleensä taistelijan vihollinen on kylmyys, ei kuumuus. Eli harvemmin elimistössä on joutavaa hukkalämpöä tuhlattavaksi varusteiden kuivatukseen.
Goreteksit ei toimi pakkasella. Olen käyttänyt niitä jo 1992 vuodesta alkaen ja olen tehnyt poronhoitotöitä sekäetsurin hommia. Ja harrastanut pilkkimistä, kelkkailua, metsästystä ja asunut tosi pohjoisessa. Eli tunnen nuo asut.
Goreteks- tai muut kalvomaiharit on kivat yhden päivän reissuilla. Jos (kun) ne kastuu, niin kuivattaminen on työlästä ja siihen tarvii liikaa lämpöä. Minun tuoreimmat kokeilut haisee 3 päivän metsästysreissun jälkeen aivan elukalle. Ja haju ei ole lähtenyt edes puolessa vuodessa pois. Jotkut Salomonit Varustelekasta. Aivan paskat suomen syksyssä, taövessa ja keväässä yhtä päivää pidempään sotaan, jos ei pääse kuivattamaan joka päivä sisätiloissa. Kumisaappaat on varmat. Ja kuivalla kelillä sitten ohutnahkaiset kalvottomat maihari (eli ne intin mallit).
Hengittävät sateen pitävät kuorivaatteet on loistavat. Mulla on vanhempia goretex asuja 3 settiä ja lisäksi Varustelekan tuorein kuoriasu joka on erinomainen. Tai no kestävyydestä en vielä tiedä mitään.