Kannattaa muistaa, että Venäjän kansantalous on kutakuinkin Espanjan kansantaloutta vastaava euroilla mitaten. Onhan ihan selvää, että on varsin haasteellista värkätä mitään huippumodernia kalua tuhat- tai edes satamäärin noin vaan peliin.
Yleinen argumentti, mutta hyvin harhaanjohtava. Sillä tuo pätee vain nominaalisilla eli nimellisarvoisilla BKT-luvuilla. Ostovoimapariteetilla korjattu BKT on Venäjällä samaa kokoa Saksan kanssa ja kun puhutaan maan sisäisen talouden toiminnasta, mitä lähes kaikki Venäjän sotilasmateriaalin tuottaminen on, niin ostovoimapariteetti on ainoa edes etäisesti järjellinen tapa mitata sitä kapasiteettia. Nominaalinen luku nimittäin olettaa kaikissa maissa olevan täsmälleen sama palkka- ja hintataso, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa, ja siksi asiantuntijat kehitti ostovoimapariteetti (PPP) korjauksen.
Esimerkiksi taloustieteen professori ja Suomen Pankin siirtymätalouksien tutkimuslaitosta BOFIT:ia yli 10 vuotta johtanut Pekka Sutela kommentoi asiaa näin:
"Markkinavaluuttakurssien (nominaalinen) käyttö vertailussa on perusteltua vain silloin, kun ollaan kiinnostuneita maiden koosta tavaroiden ja palveluiden kysyjinä tai tarjoajina maailmanmarkkinoilla. Jos kiinnostus kohdistuu maiden kokoon, elintasoihin tai vaikka sotilasmenoihin, on vertailussa käytettävä ostovoimapariteetteja. Muuten joudutaan vähätolkullisiin päätelmiin."
Tässä on siis sen faktan huomioonottamisesta kyse, että jossain Uralvagonzavodin tehtaalla työntekijöille ei makseta dollareissa eikä heidän ruplapalkkansa dollareihin muutettuna ole lähimaillakaan länsimaista tasoa, siksi tuotantokustannukset on paljon alhaisemmat (kts. Kiina-ilmiö). Venäjän keskipalkka on jotain 1/6 Yhdysvaltojen keskipalkasta. Siitä saa vähän osviittaa tuotantokustannusten eroista. Sen vuoksi Venäjällä eläminenkin on paljon halvempaa. Ruoka, julkinen liikenne, asuminen jne. ovat tyypillisesti ainakin 50% halvempia kuin länsimaissa.
baikal kirjoitti:
Laivasto on puheiden mukaan hervottoman huonossa kunnossa, ydinasearsenaalin modaaminen on no1 per prioritet, ilmavoimien modernisointi on täysin alkutekijöissä"
Aiempaan liittyen: Venäjä on kuluvalla vuosikymmenellä tuottanut asevoimilleen yli 400 kokonaan uutta hävittäjää ja taistelukonetta. Laske huviksesi, miten se vertautuu johonkin Espanjaan. Taitaa olla niin, ettei koko EU yhteensä ole saanut samaan aikaan yhtä monta uutta hävittäjää. Sama tarina taisteluhelikoptereissa ja kuljetushelikoptereissa. Kyllähän Venäjän ilmavoimien ulkoasu on muuttunut hyvin perusteellisesti 2011-2020 varusteluohjelman puitteissa, jossa ilmavoimat oli prioriteettiasemassa.
Maavoimat kyseisessä varusteluohjelmassa oli vähän orpolapsen roolissa, mutta siitä huolimatta T-72B3 standardiin modernisoitiin 2011-2016 n. 1000 panssarivaunua ja sen jälkeen useita satoja on modernisoitu T-72B3M (tai mod.2016) standardiin. Vertailuksi Yhdysvallat alkoi pitkästä aikaa modernisoimaan omia vanhoja Abramsejaan M1A2C standardiin ja niiden modernisoinnista on allekirjoitettu sopimus 274:stä vaunusta 2017-2021. Lähteenä luvuille brittiläinen IISS, mutta jokainen joka on yhtään seurannut esim. venäläisten harjoitustoimintaa on havainnut, että T-72B3 vaunuja näkyy nykyisin ympäri Venäjää hyvin yleisesti harjoituksissa (niitä riitti jo 2014 myös Ukrainaan sotimaan).
Yksi hyvä artikkeli noista nominaalisista ja ostovoimapariteetilla korjatuista luvuista on Oxfordin yliopiston lehdessä "Changing Character of War" Richard Connollyn artikkeli "Measuring Russian Economic Power". Ja samoin tunnettu amerikkalainen Venäjän asevoimien asiantuntija Michael Kofman (joka oli Suomen Puolustusvoimien kutsumana pääpuhujana toukokuun Venäjä-seminaarissa) on kirjoittanut asiasta useampaan otteeseen mm. tässä:
https://www.defensenews.com/opinion...dGfoT1gEJMA3682RCX0iqZ-Jzti--YQd08ywWpRw3B0W0