Tuosta hajauttamisesta ja suojaamisesta vähän pointteja ja ajatuksia:
1) Tilapäissuojia voidaan tehdä nopsaan nykyaikaisella kalustolla, ehkä se on tarkoituskin, että rauhan aikana maantietukikohtien reunamat eivät ole täynnä selkeitä valmiita asemia, vaan ne tehdään harmaassa vaiheessa pikapikaa ja kasapäin. Tämä vaikeuttaa niiden paikantamista ja niihin hyökkäämistä. Hiekalla ja teräsverkkotuetulla pahvilla saa ihmeitä aikaan hetkessä vaikka minne. Ylhäältä tulevia sirpaleita moinen ei toki suojaa, mutta voisin kuvitella, että semmoiset "pienoisvarasillat" (tai miksi semmoisia kutsutaan, semmoiset ehkä 4-6m pitkät ja pari metriä leveät teräksiset sillat joita työmaille laitetaan kun vaikka katuun kaivetaan oja putkia varten tms.) voisi helposti nostaa sinne päälle ja sitten pistää niiden päälle hiekkaa helpostikin paljonkin. Sattumalta, jos ette ole hoksanneet, useimmat varalaskupaikat sijaitsevat hiekkamonttujen vierellä tai keskellä. En usko, että se on sattumaa.
2) Tiepiirillä on kumman paljon luolastoja, jos ette ole huomanneet. En menisi takuuseen, mitä kaikkea sinne mahtuu ja ovatk nuo todellakaan mitään pomminkestäviä, mutta niitä nyt vaan sattuu olemaan aika paljon. Voisi toki olla enemmänkin. Ideaalitilanteessahan olisi niin, että kaikilla varalaskupaikoilla olisi pari luolastoa, jonne koneita voisi siirtää huoltoa ja muuta varten ja sitten tilapäissuojia pikatankkauksia ja muuta sen semmoista varten. Siinä olisi sitten maalia enemmänkin kuin tarpeeksi viholliselle.
3) Etäisyys on yksi tekijä, joka unohtuu. Kaikkea kalustoa ei voida ehkä laittaa suojiin, mutta tarvitseeko sen olla koko ajan suojissa? Jos polttoainerekka ajetaan 10km päähän tukikohdasta niin ei sitä löydä eikä tuhoa sieltä erkkikään. Sitten H-hetkellä kaasu pohjaan, rekka Hornetin viereen, tankkaus ja ajetaan taas äkkiä kuuseen sieltä. Hajautus ja etäisyys suojaa paljon kaikkea. Todella paljon. 10km on pieni matka autolla ajaa ja antaa jo miltei täydellisen suojan.
4) Miten helppoa on laittaa Hornetti rekan kyytiin? Saako sen peittoon jotenkin järkevästi? Siivethän saa taitettua. Ei olisi minusta lainkaan hullumpi ajatus ajaa Hornetti rekkaan ja huristaa rekalla vaikka sinne 10 tai 20km päähän hornan kuuseen. Ei se Hornet sieltä nopeasti varmaan pois tule sitten kyydistä, mutta tarvitseeko sen tulla loppupeleissä? Jos edessä on 12h huolto, niin eiköhän olisi järkevää käyttää hetki siihen, että ajaisi sen Hornetin pois sieltä laskupaikan läheisyydestä jonnekin hornan kuuseen, jossa sitä saisi sitten huoltaa rauhassa. Sitten olisi ihan sama vaikka joku nukettaisi koko varalaskupaikan, kun puolet koneista olisi aina kilometrien päässä siitä.
5) Uskoisin, että tiepiirien lumiaurat ja etenkin lumikarhut ovat erinomaisia raivaamaan sirotteita teiltä. Näitä on tiettävästi myös tähän tarkoitukseen testattu ja hyvällä menestyksellä. Heittävät sirotteet sivuun tieltä tai räjäyttävät ne harmittomasti härvelin edessä. Kolme lumikarhua kun ajaa rinnakkain niin kyllä siitä Hornetin levyinen puhdistettu "kaista" syntyy ihan varmaan.
6) Ideaalitilanteessa noiden varalaskupaikkojen alueelle pitäisi saada jotain kauaskantoista ohjustakin. Ei edes paljoa, mutta edes jotain. Silloin ei vihollinen voisi sielläpäin partioida ja hyökätä "kaikessa rauhassa", vaan joutuisi aina toimimaan varovasti ja hätäillen. Hitto kun saisi vaikka yhden Pantsirin tai Crotalen jokaista varalaskupaikkaa kohden (ynnä kourallisen olkapääohjuksia), niin johan pelin henki muuttuisi vallan toisenlaiseksi mitä se on nyt. Ei olisi paha investointikaan, jos mietitään, miten arvokkaita koneita siellä kuitenkin on. Parin Hornetin hinnalla ostaa kevyesti kasapäin Crotaleita tai Pantsireja, olkapääohjuksista puhumattakaan. Tässä säästetään väärässä paikassa kun näiden paikkojen ilmasuojaan ei panosteta.