Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuossa Merivoimien kehnossa sutokyvyssä 1950-1980 -luvuilla pitää toki muistaa suhteellisuuden taju. Neuvostoliitto oli Suomeen verrattuna ylivoimainen supervalta. Meriliikenteen suojaaminen neuvostouhkaa vastaan oli mahdotonta - pois lukien lähinnä RVL:n ja poliisin piiriin kuuluvat toimenpiteet. Taistelualusten valtaosa oli niin pieniä ettei sukellusveneistä ollut niitä vastaan uhkaa.

Nähdäkseni oli täysin ymmärrettävää, että kun joka alueella oli puutteita jätettiin suto lapsipuolen asemaan. Keskittyminen maihinnousun torjuntaan oli täysin perusteltavissa oleva valinta joka lienee ollut mahdollisuuksista parhain.
 
Joku lukenut että kanta lasketaan ja katsonut sitten tietokirjasta asialle selityksen? Erikoinen juttu, joka pitää koittaa selvittää.

Karjalan suto-kopista tunnistin MG-11 -laitteiston, jonka mittauskanta lasketaan pohjasta alas muutaman metrin irti rungosta.

Mutta siinä suto-kopissa on myös laitteistoja joita en tunnistanut, ja museon esittelykyltissä on selitys että kuuntelulaite syvyytettäisiin sopivaan harppauskerrokseen.

53 Russalolla oli syvyytettävä kuuntelulaite, se vei peräkannelta sen verran tilaa että perätykki oli poistettu. Eli Karjalan "syvyytettävä" kuuntelulaite on joko väärinkäsitys, tai sitten se on toiminnallisesti ollut erilainen kuin Ruiskulla.
 
Karjalan MG-11 laitteesta yksi hauska yksityiskohta: Ohjaamosta löytyy oheinen kyltti jolla muistutetaan onko se kanta ylhäällä vai alhaalla.

Luulisi että miljoonien markkojen laitteessa olisi jokin sensori joka kertoisi onko kanta laskettuna. Mutta ei, sitä varten on tuollainen käsintehty muistilappu.

kanta_alhaalla_ylhaalla.jpg
 
Karjalan suto-kopista tunnistin MG-11 -laitteiston, jonka mittauskanta lasketaan pohjasta alas muutaman metrin irti rungosta.

Mutta siinä suto-kopissa on myös laitteistoja joita en tunnistanut, ja museon esittelykyltissä on selitys että kuuntelulaite syvyytettäisiin sopivaan harppauskerrokseen.

53 Russalolla oli syvyytettävä kuuntelulaite, se vei peräkannelta sen verran tilaa että perätykki oli poistettu. Eli Karjalan "syvyytettävä" kuuntelulaite on joko väärinkäsitys, tai sitten se on toiminnallisesti ollut erilainen kuin Ruiskulla.

Se on selvä ettei kyseessä ollut ainakaan mikään aktiivi-VDS. Jos kyseessä ei ole väärinkäsitys, niin oikeastaan ainoa mahdollisuus on ylempänä kuvailemani vinssattavan hydrofonipaketin ja lämpömittarin yhdistelmä. Tilanvaade olisi erittäin vähäinen ja laite helppo sijoittaa alukseen. Tarvittaisiin vain yksinkertainen vinssiratkaisu ja reipas pätkä vaijerivahvisteista kaapelia. Hydrofoniosaamistahan Suomessa todistettavasti oli. Oikeastaan ainoa ongelma on, ettei tällaisen laitteen olemassaolosta ole missään mitään mainintoja. Toisaalta, niin kuin aiemmin todettiin, on koko vesikuuntelupuoli käytännössä vaiettu kuoliaaksi 90-luvulle saakka.

En ole tuota Karjala-videota katsonutkaan. Enkä muista paikallakaan kiinnittäneeni mihinkään erityiseen huomiota. Pitää vilkaista.
 
Karjalan MG-11 laitteesta yksi hauska yksityiskohta: Ohjaamosta löytyy oheinen kyltti jolla muistutetaan onko se kanta ylhäällä vai alhaalla.

Luulisi että miljoonien markkojen laitteessa olisi jokin sensori joka kertoisi onko kanta laskettuna. Mutta ei, sitä varten on tuollainen käsintehty muistilappu.

Katso liite: 43097

Vuonna 1950 oli ok värkätä Neuvostoliitossa laite jossa oli tikkarimies tms. sillalla seisomassa ja näyttämässä, missä kanta seikkailee. 80-luvun Suomessa ratkaisu onkin sitten jo hiukan erikoisempi.
 
Tuossa Merivoimien kehnossa sutokyvyssä 1950-1980 -luvuilla pitää toki muistaa suhteellisuuden taju. Neuvostoliitto oli Suomeen verrattuna ylivoimainen supervalta. Meriliikenteen suojaaminen neuvostouhkaa vastaan oli mahdotonta - pois lukien lähinnä RVL:n ja poliisin piiriin kuuluvat toimenpiteet. Taistelualusten valtaosa oli niin pieniä ettei sukellusveneistä ollut niitä vastaan uhkaa.

Nähdäkseni oli täysin ymmärrettävää, että kun joka alueella oli puutteita jätettiin suto lapsipuolen asemaan. Keskittyminen maihinnousun torjuntaan oli täysin perusteltavissa oleva valinta joka lienee ollut mahdollisuuksista parhain.

Sutossa varmaankin raja vedettiin siihen, mitä normi AKV/AKT- tehtävät edellyttivät?
 
Vuonna 1950 oli ok värkätä Neuvostoliitossa laite jossa oli tikkarimies tms. sillalla seisomassa ja näyttämässä, missä kanta seikkailee. 80-luvun Suomessa ratkaisu onkin sitten jo hiukan erikoisempi.

Ei sattumalta olisi siitä mitään valokuvaa missään? Tuo Karjalan ratkaisu on tosiaan aika kotikutoinen, mutta muistikuvani mukaan vartioveneillä ei ollut sitäkään. Ihan omakohtaisesti voin kertoa että se kanta on todella helppo unohtaa ala-asentoon.
 
Ei sattumalta olisi siitä mitään valokuvaa missään? Tuo Karjalan ratkaisu on tosiaan aika kotikutoinen, mutta muistikuvani mukaan vartioveneillä ei ollut sitäkään. Ihan omakohtaisesti voin kertoa että se kanta on todella helppo unohtaa ala-asentoon.

Mainitsit aiemmin että Karjalassa on MG-11:n ohella laitteita joita et tunnista. Mikä noista ei kuulu kyseiseen järjestelmään? Kiekko tuossa keskellä? Aihepiirin tuntijat osaavat varmaan nimetä tuosta mikä on mikäkin?

MG_5961-Edit.jpg


On muuten itäisen näköistä tekniikkaa :D
 
Mainitsit aiemmin että Karjalassa on MG-11:n ohella laitteita joita et tunnista. Mikä noista ei kuulu kyseiseen järjestelmään? Kiekko tuossa keskellä? Aihepiirin tuntijat osaavat varmaan nimetä tuosta mikä on mikäkin?



MG_5961-Edit.jpg


On muuten itäisen näköistä tekniikkaa :D

"Kiekko" tuossa keskellä on hyrrän tytärnäyttölaite. Alusta ohjaillaan tuosta paikasta sen hyökätessä sukellusvenettä vastaan. Itse kaikumittaimen käyttölaitteen varmaan tunnistaa kaikki.
 
"Kiekko" tuossa keskellä on hyrrän tytärnäyttölaite. Alusta ohjaillaan tuosta paikasta sen hyökätessä sukellusvenettä vastaan. Itse kaikumittaimen käyttölaitteen varmaan tunnistaa kaikki.

En nyt sanoisi että tunnistan mutta asiayhteydestä arvasin. Ja arvaan että foorumilla on joitamia ihmisiä jotka eivät ole tuota tulleet käsitelleeksi. Oma kaikumittaimeni on "hiukan" kompaktimpi laite :D
 
Mainitsit aiemmin että Karjalassa on MG-11:n ohella laitteita joita et tunnista. Mikä noista ei kuulu kyseiseen järjestelmään? Kiekko tuossa keskellä? Aihepiirin tuntijat osaavat varmaan nimetä tuosta mikä on mikäkin?

Tuo hyrrän oikealla puolella oleva piirturi kuulunee MG-11 laitteistoon. Omat muistikuvat 90-luvulta hatarat, mutta MG-11:ssa oli piirturi joka käytti tuollaista pergamenttipaperia.

Karjalan osalta minun muisti näyttää tehneen tepposet vaikka keväällä siellä kävin. Muistin että vastapäisellä pöydällä olisi jokin erillinen laitteisto, mutta nyt kun katsoin omaa footage-pätkää niin siitä taitaa sittenkin olla vain jokin PC, sama suuntahyrrä kuin MG-11:n vieressä ja arvelen että lampun takana on todennäköisesti SRH-1200:n hallintapaneeli.

(Kuva on tumma koska ruutukaappaus videolta.)

karjala_sutokoppi_tyopoyta.jpg
 
Tuo hyrrän oikealla puolella oleva piirturi kuulunee MG-11 laitteistoon. Omat muistikuvat 90-luvulta hatarat, mutta MG-11:ssa oli piirturi joka käytti tuollaista pergamenttipaperia.

Karjalan osalta minun muisti näyttää tehneen tepposet vaikka keväällä siellä kävin. Muistin että vastapäisellä pöydällä olisi jokin erillinen laitteisto, mutta nyt kun katsoin omaa footage-pätkää niin siitä taitaa sittenkin olla vain jokin PC, sama suuntahyrrä kuin MG-11:n vieressä ja arvelen että lampun takana on todennäköisesti SRH-1200:n hallintapaneeli.

(Kuva on tumma koska ruutukaappaus videolta.)

Katso liite: 43106
Oikein, kyseessä on RBU-1200 ohjainlaite. Kestänee vaikka ydinpommin....
 
"Kiekko" tuossa keskellä on hyrrän tytärnäyttölaite. Alusta ohjaillaan tuosta paikasta sen hyökätessä sukellusvenettä vastaan. Itse kaikumittaimen käyttölaitteen varmaan tunnistaa kaikki.

Ehkei kuitenkaan se kaikkein tunnetuin laite edes aihepiiristä kiinnostuneiden keskuudessa?
 
Tuo hyrrän oikealla puolella oleva piirturi kuulunee MG-11 laitteistoon. Omat muistikuvat 90-luvulta hatarat, mutta MG-11:ssa oli piirturi joka käytti tuollaista pergamenttipaperia.

Karjalan osalta minun muisti näyttää tehneen tepposet vaikka keväällä siellä kävin. Muistin että vastapäisellä pöydällä olisi jokin erillinen laitteisto, mutta nyt kun katsoin omaa footage-pätkää niin siitä taitaa sittenkin olla vain jokin PC, sama suuntahyrrä kuin MG-11:n vieressä ja arvelen että lampun takana on todennäköisesti SRH-1200:n hallintapaneeli.

(Kuva on tumma koska ruutukaappaus videolta.)

Katso liite: 43106

Jos palataan siihen museon infotaulun mystiseen syvyytettävään sonariin, niin tämän pohjalta sen voinee tulkita virhepäätelmäksi. On mennyt laskettava ja syvyytettävä sekaisin. Jos tykkiveneillä olisi joku aiemmin tuntematon syvyytettävä hydrofonisysteemi ollut, niin eiköhän sille olisi käyttölaite juuri sutokeskuksessa.

Ja lisätään vielä, että puhuin aiemmin p..aa, kun väitin, että Hesarien SS304-sonarista oli versio, jossa on laskettava kanta. K.o. laite on tietenkin vartiolaivojen SS105. Kaikki varmaan jo huomasivatkin virheeni.
 
Ei sattumalta olisi siitä mitään valokuvaa missään? Tuo Karjalan ratkaisu on tosiaan aika kotikutoinen, mutta muistikuvani mukaan vartioveneillä ei ollut sitäkään. Ihan omakohtaisesti voin kertoa että se kanta on todella helppo unohtaa ala-asentoon.

Tarkoitin siis, että naapurin alkuperäinen ratkaisu on noiden kylttien sijaan voinut olla kannan asennon ilmoittava matruusi. Meillä on säästetty miesvoimaa, mutta näyttölaitetta/merkkivaloa ei ole saatu aikaiseksi. Tärkeä toiminto kuitenkin kyseessä.

Tämä sama sutosetti oli asennettu R-luokan lisäksi myös Pohjanmaalle, jossa olen itsekin tehnyt sen kanssa tuttavuutta. En muista miten ilmaisu oli siellä hoidettu? Peruskorjauksessa sutovälineistä luovuttiin koululaivalla ja tykkiveneet lienevätkin viimeiset alukset, joissa MG-11 oli meillä käytössä.
 
Jos palataan siihen museon infotaulun mystiseen syvyytettävään sonariin, niin tämän pohjalta sen voinee tulkita virhepäätelmäksi. On mennyt laskettava ja syvyytettävä sekaisin. Jos tykkiveneillä olisi joku aiemmin tuntematon syvyytettävä hydrofonisysteemi ollut, niin eiköhän sille olisi käyttölaite juuri sutokeskuksessa.

Ja lisätään vielä, että puhuin aiemmin p..aa, kun väitin, että Hesarien SS304-sonarista oli versio, jossa on laskettava kanta. K.o. laite on tietenkin vartiolaivojen SS105. Kaikki varmaan jo huomasivatkin virheeni.
Turunmaa-lk (MG-11), Helsinki-lk (SS304), Hämeenmaa-lk (SS249) ja Pohjanmaa (??) olivat kaikki varustettu laskettavalla kannalla, ei syvyytettävällä. Kiisla-lk, R-lk ja Rauma-lk olivat syvyytettävällä mittaimella varustettuja. Nyt Hamina-lk sai sen VDS:n MLU:ssa. Tykkiveneellä ei semmoista koskaan ollut. Helsinki-luokalla taas oli passiivinen kuuntelulaite, joka laskettiin peräkannelta, SONAC PTA.
 
Tarkoitin siis, että naapurin alkuperäinen ratkaisu on noiden kylttien sijaan voinut olla kannan asennon ilmoittava matruusi. Meillä on säästetty miesvoimaa, mutta näyttölaitetta/merkkivaloa ei ole saatu aikaiseksi. Tärkeä toiminto kuitenkin kyseessä.

Hehheh, minä jo kuvittelin että siihen olisi kuulunut jokin mekaaninen indikaattori :)
 
Turunmaa-lk (MG-11), Helsinki-lk (SS304), Hämeenmaa-lk (SS249) ja Pohjanmaa (??) olivat kaikki varustettu laskettavalla kannalla, ei syvyytettävällä. Kiisla-lk, R-lk ja Rauma-lk olivat syvyytettävällä mittaimella varustettuja. Nyt Hamina-lk sai sen VDS:n MLU:ssa. Tykkiveneellä ei semmoista koskaan ollut. Helsinki-luokalla taas oli passiivinen kuuntelulaite, joka laskettiin peräkannelta, SONAC PTA.

Keskustelussahan oli se @Old Boy laittama kuva, jossa väitettiin tykkiveneillä olleen syvyytettävä sonar. Siihen liittyen oli pohdintaa mistä voisi olla kysymys,vaikka tuollaisesta asennuksesta ei kukaan ole mitään muuta kuullut. Ja loppupäätelmänä siis se, että kyseessä täytyy olla väärinymmärrys.

Hesarilla ja Hämeenmaalla ei kuitenkaan ole vastaavaa rungon alapuolelle laskevaa ratkaisua, kuin MG-11:ssä oli ( myös Pohjanmaassa ). Niissä on kuminen Flexidome-kupu, joka on kiinnitetty aluksen pohjaan ja joka saadaan kaksikerroksisen kupurakenteen onteloon vettä pumppaamalla pyöristymään niin, että kanta voidaan laskea kymmeniä senttejä pohjan alapuolelle. Kanta on kiinni hammastangon päässä ja vaatimaton heikkovirtasähkömoottori liikuttaa sen alas ja ylös noin puolen metrin liikeradalla. Normaalisti kanta on siis suojassa kotelossaan kölilinjan yläpuolella. Jos oikein muistan on kupu maksimiinsa venytettynä 560mm korkea, joten hyvin rajallisesta laskemisesta on kysymys.

Mainitsemassani SS105:ssä on hydraulinen mekanismi, joka laske kannan koteloineen pohjan alapuolelle.

e/ lause järkeistetty
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top