Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Yksi on sonarin "syvyyttäminen", sitä ei oikeasti "syvyytetä", vain lasketaan hiukan kölilinjan alapuolelle. Siinä on mekanismi, jolla se lasketaan ns. sonarkaivosta hiukan matkaa alaspäin, olisiko liikerata jotain puolentoista metrin paikkeilla (?), se pitäisi käydä katsomassa kantahuoneessa.
RBU-1200 ei tule esiin rungosta, vaan kansirakenteesta.
Jäsen @SatSotHist tarkoitti syvyyttämisellä mun viestissä #1958 kerrottua hinattavaa sonaria, joka ainakin Forum Marinumin mukaan lisättiin alukseen MLU:ssa. Eli mistä sille löydettiin tilaa?
 
Potkurinvaihtojuttu ei ole edes hevosmiesten tietotoimiston juttu, mitään potkurien vaihtamisella ei nopeutta tule lisää. Vain ajamalla koneistoa ehkä 110% kuormalle ja sopivalla lastilla aluksen olleessa pikkuisen keulaviipattu, ylitetään 35 s. Ehkä telakan koeajossa ilman aseita ja juuri minkäänlaista kuormaa, todella pienellä syväykselläm, on menty kovempaa, minäkin olen kuullu huhuja 40 solmusta.

Turunmaa -luokan huippunopeudesta liikkui tosiaan aikanaan hyvin villejä huhuja. Olen itse mitannut sille 35kn, teki kyllä vaikutuksen kun itse kynnettiin Röytällä merta puolet hitaammin.
 
Juu, tuon se kulki niin kuin normaalisti. Tuima-lk oli tietty nopeampi, mutta muut sitten jäivätkin tykärille...
Tästä heräsi pienen pieni kysymys: mikä on ollut merivoimien nopein alus ja millaisia nopeuksia tämä kyseinen alus sai taivallettua?
 
Tästä heräsi pienen pieni kysymys: mikä on ollut merivoimien nopein alus ja millaisia nopeuksia tämä kyseinen alus sai taivallettua?
Minä haluan tietää sen "oikean" lukeman enkä virallista plus jotain lukemaa :cool: Quora ja blogit on täynnä tarinoita jenkkien ydintukialuksista kylmän sodan aikana, 35-40 solmua aika uskottavaa mutta jotkut "aluksella palvelleet" horisevat suuremmistakin nopeuksista, tyyliin 45 solmua Enterprisella kun otetaan kaikki irti voimalinjasta. On kai se mahdollista mutta suhtaudun sellaisiin lukemiin jo suurella varauksella.

Joten olet pettynyt jos meidän Tuimat eivät ole plaananneet kuuttakymmentä solmua, samalla hinaten ruotsinlaivaa.

edit. anteeksi me ollaankin näköjään Venäjän merivoimissa :unsure: :rolleyes:
 
Se lienee ITA "Tuuli". N. 50 - 60s, ehkä hiukan enemmänkin. Pitää kysellä kuskeilta, jos jossain tulee vastaan joskus.
No niin, itsestään selvähän se on, että Tuuli on varmasti ollut nopein! Jotenkin en muistanut koko härveliä ajatusta pohtiessani...
 
Turunmaa -luokan huippunopeudesta liikkui tosiaan aikanaan hyvin villejä huhuja. Olen itse mitannut sille 35kn, teki kyllä vaikutuksen kun itse kynnettiin Röytällä merta puolet hitaammin.
Näitä huhuja oli muistakin. Nuoli-luokalle kun vaihdettiin TAISTELUPOTKURIT, niin nopeutta oli myöskin sen 60 solmua. Isältä kuultua joka palveli kyseisillä veneillä. Hesarin jollekin konepäällikölle kerroin ja hän naureskeli.
 
Näitä huhuja oli muistakin. Nuoli-luokalle kun vaihdettiin TAISTELUPOTKURIT, niin nopeutta oli myöskin sen 60 solmua. Isältä kuultua joka palveli kyseisillä veneillä. Hesarin jollekin konepäällikölle kerroin ja hän naureskeli.
Mäkin vaihdoin lehmille eilen hyökkäysutareet niin nyt lypsyrobotti kyykkää jo nähdessäänkin lehmän kävelevän kohti
 
Tästä heräsi pienen pieni kysymys: mikä on ollut merivoimien nopein alus ja millaisia nopeuksia tämä kyseinen alus sai taivallettua?

Sotasaalisvene Viima (V-3) pääsi tiettävästi noin 50 solmua. Ulkomaiset lähteet tarjoavat G5-tyypin huippunopeudeksi 53 solmua. Runkomuoto olikin omanlaisensa.
640px-Lancha_G-5.svg.png

Myös Taisto-luokka oli varsin vauhdikas. Virallinen huippunopeus oli muistaakseni 48 solmua, mutta merimiesjutut kertovat koeajojen lähes 60 solmun nopeuksista.
 
Sotasaalisvene Viima (V-3) pääsi tiettävästi noin 50 solmua. Ulkomaiset lähteet tarjoavat G5-tyypin huippunopeudeksi 53 solmua. Runkomuoto olikin omanlaisensa.
640px-Lancha_G-5.svg.png

Myös Taisto-luokka oli varsin vauhdikas. Virallinen huippunopeus oli muistaakseni 48 solmua, mutta merimiesjutut kertovat koeajojen lähes 60 solmun nopeuksista.

Video G-5 -luokan veneistä (venäjäksi, mutta tekstitys ja automaattinen käännös auttaa). Videon loppupuolella kerrotaan veneen käytöstä päätehtävänsä ohella miinoitukseen, sukellusveneen torjuntaan, tiedusteluun, kuljetuksiin ja mainitaan 28.08.1943 tehty raketinheitinhyökkäys Anapan (Vityazevon) lentokentälle (Mustallamerellä Krimin itäpuolella).

 
Näitä huhuja oli muistakin. Nuoli-luokalle kun vaihdettiin TAISTELUPOTKURIT, niin nopeutta oli myöskin sen 60 solmua. Isältä kuultua joka palveli kyseisillä veneillä. Hesarin jollekin konepäällikölle kerroin ja hän naureskeli.
Jos jättää potkurit sikseen, mutta oliko jossain vermeissä mahdollista nostaa moottorin maksimikierroslukua ? Lähinnä sillä ajatuksella, että panssarivaunuissa, mallia T-55, 38 litrainen V12 diesel oli rajoittimella asetettu 2000 rpm:n maksimikierroslukuun. Ja tätä rajoitinta rukkaamalla lähti korkeampia kierroksia ja vaunu kiiti kuin ferrari konsanaan, tai no 40-50% sai huippunopeutta lisää.

edit: en tietenkään tarkoita että vesielementissä asiat olisivat näin suoraviivaisia.
 
Yleensä propulsiomoottorit ( dieselit, kaasuturbiinit ) sallivat hetkellisen ylitehon ( 110%, ehkäpä jopa 120% ). Tosin se tuo aika vähän nopeutta lisää...
 
Höyrykoneista saa lisää tehoa ulos kun vaan nostaa painetta. Sotalaivojen höyrykoneistot oli yleensä mitoitettu niin että niistä sai 10-15% lisää tehoa nimellistehon yli turvallisesti. Enemmänkin sai irti jos vaan pokka ja vehkeet kesti. Sarjakuvissa höyrylaivat kisaavat tällä tavalla kunnes toinen posahtaa ja se on ihan totta että näin voi tehdä, tosin kattilaräjähdyksen sijasta höyryputket pettävät ja höyry keittää konehuoneen miehistön :(
Ainakin uppoumarunkoisella aluksella tällaisen tuoma lisänopeus on kuitenkin vain luokkaa 0.5-1 solmua, korkeintaan 2. Ei siis se merimiesjuttujen "30 solmusta 40 solmuun".
 
Höyrykoneista saa lisää tehoa ulos kun vaan nostaa painetta. Sotalaivojen höyrykoneistot oli yleensä mitoitettu niin että niistä sai 10-15% lisää tehoa nimellistehon yli turvallisesti. Enemmänkin sai irti jos vaan pokka ja vehkeet kesti. Sarjakuvissa höyrylaivat kisaavat tällä tavalla kunnes toinen posahtaa ja se on ihan totta että näin voi tehdä, tosin kattilaräjähdyksen sijasta höyryputket pettävät ja höyry keittää konehuoneen miehistön :(
Ainakin uppoumarunkoisella aluksella tällaisen tuoma lisänopeus on kuitenkin vain luokkaa 0.5-1 solmua, korkeintaan 2. Ei siis se merimiesjuttujen "30 solmusta 40 solmuun".
Näin on. Yleensä lisätehoa vaaditaan siellä huippunopeuksilla aivan jäätävästi jotta edes jotain lisäsolmuja (tai sen osia) saadaan. Enemmän on asia kiinni rungon asennosta, puhtaudesta, lastitilanteesta jne (eli ts. aluksen vastuksesta).

Se tulistettu höyry sitten ei ole semmoista kuin kattilasta tai kiukaasta nouseva höyry. Se on täysin näkymätöntä ja esim hyvin pienestä reiästä vuotava tulistettu korkeapaineinen höyry leikkaa kuin terä. Se on todella vaarallinen "aine". Sellaisen räjähdys keittää tosiaan ihmiset sekunnin osissa.
 
Näin on. Yleensä lisätehoa vaaditaan siellä huippunopeuksilla aivan jäätävästi jotta edes jotain lisäsolmuja (tai sen osia) saadaan. Enemmän on asia kiinni rungon asennosta, puhtaudesta, lastitilanteesta jne (eli ts. aluksen vastuksesta).

Ja ylitehoilla ajaessa potkurit varmaan kavitoivat ihan hullun lailla? Siitä voisi olla se potkurinvaihtotarinakin lähtenyt liikkeelle, kun kavitointi on syönyt potkurit hajalle. Potkurinvaihto ei siis olisi ollut kaahailun mahdollistaja, vaan hintava seuraus.
 
Back
Top