Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Luulisin myös, että asia on juuri näin. Yleensä sota-aluksen kavitoivat huippunopeuksilla. Niitä käytetään kuitenkin sen verran vähän, että se ei ole mahdoton ongelma. Esim USA:n lentotukialuksissa on tehoon nähden pienet potkurit, toisinsanoen niiden avulla välitetään lapapinta-alaa kohden huomattavan paljon kilowatteja veteen. Käytännössä ne kavitoi aina kun koneita lähetetään ilmaan, eli alus kiihdyttää huippunopeuteensa. En tiedä monenko vuoden välein potkurit vaihdetaan, mutta tuskinpa ne kestävät aluksen käyttöikää? Onkohan joku palstalla perillä asiasta, olisi kiinnostavaa kuulla.Ja ylitehoilla ajaessa potkurit varmaan kavitoivat ihan hullun lailla? Siitä voisi olla se potkurinvaihtotarinakin lähtenyt liikkeelle, kun kavitointi on syönyt potkurit hajalle. Potkurinvaihto ei siis olisi ollut kaahailun mahdollistaja, vaan hintava seuraus.
Esim USA:n lentotukialuksissa on tehoon nähden pienet potkurit, toisinsanoen niiden avulla välitetään lapapinta-alaa kohden huomattavan paljon kilowatteja veteen.
Tästä heräsi pienen pieni kysymys: mikä on ollut merivoimien nopein alus ja millaisia nopeuksia tämä kyseinen alus sai taivallettua?
Näin on. Yleensä lisätehoa vaaditaan siellä huippunopeuksilla aivan jäätävästi jotta edes jotain lisäsolmuja (tai sen osia) saadaan. Enemmän on asia kiinni rungon asennosta, puhtaudesta, lastitilanteesta jne (eli ts. aluksen vastuksesta).
Se tulistettu höyry sitten ei ole semmoista kuin kattilasta tai kiukaasta nouseva höyry. Se on täysin näkymätöntä ja esim hyvin pienestä reiästä vuotava tulistettu korkeapaineinen höyry leikkaa kuin terä. Se on todella vaarallinen "aine". Sellaisen räjähdys keittää tosiaan ihmiset sekunnin osissa.
ITA Tuulen kaasuturbiinithan laitettiin varastoon aluksen romutuksen yhteydessä. Voisiko noiden ympärille kehittää jotain seksikästä ennätystenmurskaajaa? Jurmoon vähän lisää potkua?
Kas. Enpä ole tuotakaan höyrykoneesta tiennyt. Olen aina luullut että vammautuakseen höyrykoneen poksahduksessa pitää olla aivan putken vieressä tai ainakin kohtuu lähellä.
No se ei ole vielä paha, jopa 1450 kW lukemia näkyy... mistä sait pinta-alan selville? Minä en arvannut luottaa noihin netistä löytyviin läpimittoihin, lienevät siis kohdallaan.Nopeasti laskien potkurikuormitus on reilut 1000 kW/m2, samaa luokkaa kuin nopeissa konttilaivoissa ja ro-pax -aluksissa.
Voisin kuvitella että höyry kyllä jäähtyy kohtuu nopeasti vapaaseen ilmaan päästyään, mutten ainakaan minä kovin lähellä haluaisi olla jos putkirikko tulee, etenkin näissä vähän myöhemmissä koneistoissa joissa paineita nostettiin. Konehuoneeseen tulleet osumat (tai ihan tavallinen putkirikko) aiheuttivat monta karmeaa vammautumista tai kuolemaa höyrysotalaivoilla ja olivat merkittävä syy siihen miksi höyryturbiineista on pääosin luovuttu.
Painehöyryähän käytetään sterilisoinnissa eli klaavauksessa. Ja se onkin tehokas menetelmä, edes ekstremofiili-mikrobit jotka selviävät mm. avaruudessa, eivät kestä 160-asteista vesihöyryä.
Oli höyryllä toki lempeämpiakin käyttötarkoituksia, saattajillehan tehtiin muun modifioinnin yhteydessä höyrysaunat.
Kuulemma ainakin Burket sukeltajavaaran ilmetessä käynnistävät kaikumittaimen täydellä teholla. Väittivät että vesi alkaisi kiehua vielä metrienkin päässä lähettimestä. Laivaa lähestyvät sukeltajat siis soseutuvat pelkän äänen voimasta.Oletteko muuten kiinnittäneet huomiota venäläisten sabotöörintorjuntavarustukseen? Esim. Bujaneissa on sekä kaikumittain että jonkinlaiset kranaatinlaukaisimet nähtävästi sukeltajien varalta. En muista länsimaista vastaavaa. Onko kyseessä doktrinaalinen ero vai onko länsimaissa otettu erilainen lähestymistapa ongelmaan?
Samaa sanoivat hesareilla. Kaikuluotaimella pidettiin sukeltajat poissa.Kuulemma ainakin Burket sukeltajavaaran ilmetessä käynnistävät kaikumittaimen täydellä teholla. Väittivät että vesi alkaisi kiehua vielä metrienkin päässä lähettimestä. Laivaa lähestyvät sukeltajat siis soseutuvat pelkän äänen voimasta.
Mutta lähteena on se hevosmiesten tietotoimisto, niin ottakaa suolan kanssa. Tai vaikka meetwurstin.
Mikäs siinä kunhan saunojen rakentaja ei käytä Nokialaisia putkimiehiä...
Nettilähteiden mukaan Projekti 50:n vartiolaivoissa oli aluksi sonarina Pegasus-2, mutta myöhemmin se vaihdettiin Pegasus-3M:ään. En tiedä kumpi Suomen saattajissa oli, niihin oli kuitenkin laitettu uudemmat 3-putkiset torpedoputket joten ehkä muutakin varustelua oli päivitetty??
Gerkules-sonaria laitettiin joissakin isommissa hävittäjissä Pegasuksen tilalle, kuten Kotlineissa (projekti 56).
Neuvostoliitossa Rigoissa käytettiin myöhemmin SET-65 suto-torpedoa. Meillä taisi olla käytössä vain vanhanaikainen 53-51.
" Riga Class - Project 50
GAS "Pegasus-2" with a telescope antenna, which worked in the modes of echo - and noise direction finding. The GAS was capable of detecting a submarine traveling at a periscope depth at a distance of 2.6 km, and anchor mines at a distance of 1.3 km, with the ASR speed of up to 20 knots."
Laiva-lehden numerossa 1/2007 on artikkeli saattajista, ja siinä kerrotaan että Uusimaan polttoainetankeissa oli kovasti jankkiutunutta polttoöljyä jota ei saatu millään pois. Öljy lopulta vain yksinkertaisesti poltettiin taivaan tuuliin ja rungon leikkausta jatkettiin sitten...
Nykyään Intiassa epäilemättä homma hoituu samoin.
Jostain syystä NL:ssä ja Venäjällä ei useinkaan viitsitty riisuttuja laivanromuja siivota mihinkään. Ruostuneisuuttaan uponneet vanhat hylyt ovat aika tavanomainen näky.
Jostain löytyi maininta, että se olisi ollut Herkules (??). Miten tämä onkaan näin hankalaa.... samahan noista jo olisi kirjoittaa. Vai eikö ketään kiinnosta?
Itse asiassa siellä ylhäällä on "Barricade" harhamaalinheittimet ja SRH-1200:set ovat aluksen sisällä asetilassa. Sieltä ne käännetään ammuttaessa mekaanisesti ulos, jolloin ne suuntautuvat myös aluksen keulan suuntaan. Heittimien putket muodostavat pienellä harituksella halutun kuvion ja etäisyys säädetään kauko-ohjauksella korotuksen avulla. Suunta määrätään koko aluksen suunnalla.
Alukseen rakennettiin uudet mastot ja kansirakenteen yläosaa jatkettiin Tutkahuone 2 laajentamiseksi. Painoa kertyi yhdestä jos toisestakin järjestelmästä, kuten ESM- ja 9CI311 -johtamisjärjestelmästä.
Tuossa jutussa olevasta kuvasta näkyy hyvin heittimien luukut kyljessä.
Ja myös se, että keula-aaltoa ei oikein ole olemassakaan, tuota ohutta keulavantaan aiheuttamaan suihkua lukuunottamatta. Erittäin "liukas" runko siis. s. 32
Mun viestissä #1958 on kuva Forum Marinumin esittelytaulusta, jossa tästä hinattavasta sonarista kerrotaan. Siinä ei toisaalta puhuta mitään laskettavasta laitteesta eli onkohan ne menny sekaisin.Tykkiveneiden syvyytettävä sonar, johon @old viittasi, on kyllä hämmästyttävä tieto. Vaikka MG-11:n sensoriosa/kanta laskettiin aluksen pohjan alapuolelle, niin sen liikerata oli hyvin suppea. Jotakin tyyliin 2 tai metriä. Nimityskin oli laskettava, ei syvyytettävä sonar. Tuollaista järjestelyä on harrastettu myöhemminkin ja mm. Hesarien SS304-sonarista on ollut tarjolla vastaava vaihtoehto meillä käytetyn kiinteän asennuksen rinnakkaismallina.
Tykkiveneillä olisi voinut olla jonkinlainen kevyt hydrofonin ja lämpömittarin yhdistelmä, josta en kyllä muista kenenkään ikinä puhuneen halaistua sanaa. Olisi pikemmin niin, että tuo olisi poistettu MLU:ssa ja näin ollut jo historiaa 90-luvulla, kun aihepiirin parissa ahersin.
Mun viestissä #1958 on kuva Forum Marinumin esittelytaulusta, jossa tästä hinattavasta sonarista kerrotaan. Siinä ei toisaalta puhuta mitään laskettavasta laitteesta eli onkohan ne menny sekaisin.