Hehheh, minä jo kuvittelin että siihen olisi kuulunut jokin mekaaninen indikaattori
Eikö tuo ole neuvostoliittolainen versio mekaanisesta indikaattorista
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hehheh, minä jo kuvittelin että siihen olisi kuulunut jokin mekaaninen indikaattori
Pohjimmiltaan MG-11 ja SS-249 ratkaisu on sama, kummassakin kanta lasketaan rungosta vain hiukan kölilinjan alapuolelle. SS-249 runkoasennuksessa siinä on suojana tuo mainitsemasi kumi"pussi" joka pullistetaan merivedellä ja on myös itse täynnä merivettä. MG-11 ei ole semmoista vaan itse sonarpää vain laskeutuu aluksen pojhassa olevasta sonar-kaivosta kölilinjan alle. Molemmissa tapauksissa syyt on jää. Tykkivene tosin kesti vain ehkä 10 - 20 cm jäätä kun (vanha) Pohjanmaa- ja Hämeenmaa-lk voi operoida muutaman kymmenen sentin jäissä. Monien muiden maiden laivastoissa tuon tyyppinen sonar oli ihan kiinteästi kölilinjan alapuolella meriveden täyttämässä muotosuojassa. Sitten kun sonarit kasvoivat, kasvoi myös sonarin "kupu" melkoiseksi "bulbiksi" aluksen keulaan kölilinjan alle kasvatten syväystä jopa useita metrejä. Tälläinen löytyy jopa Stereguschysta, vaikka se operoikin jopa ohuessa jäässä. Ilmeisesti on arvioitu, että jäät eivät ulotu niin syvälle niin keulassa. Jäävallin läpäisy aluksella ei ole siis missään tapauksessa mahdollista.Keskustelussahan oli se @Old Boy laittama kuva, jossa väitettiin tykkiveneillä olleen syvyytettävä sonar. Siihen liittyen oli pohdintaa mistä voisi olla kysymys,vaikka tuollaisesta asennuksesta ei kukaan ole mitään muuta kuullut. Ja loppupäätelmänä siis se, että kyseessä täytyy olla väärinymmärrys.
Hesarilla ja Hämeenmaalla ei kuitenkaan ole vastaavaa rungon alapuolelle laskevaa ratkaisua, kuin MG-11:ssä oli ( myös Pohjanmaassa ). Niissä on kuminen Flexidome-kupu, joka on kiinnitetty aluksen pohjaan ja joka saadaan kaksikerroksisen kupurakenteen onteloon vettä pumppaamalla pyöristymään niin, että kanta voidaan laskea kymmeniä senttejä pohjan alapuolelle. Kanta on kiinni hammastangon päässä ja vaatimaton heikkovirtasähkömoottori liikuttaa sen alas ja ylös noin puolen metrin liikeradalla. Normaalisti kanta on siis suojassa kotelossaan kölilinjan yläpuolella. Jos oikein muistan on kupu maksimiinsa venytettynä 560mm korkea, joten hyvin rajallisesta laskemisesta on kysymys.
Mainitsemassani SS105:ssä on hydraulinen mekanismi, joka laske kannan koteloineen pohjan alapuolelle.
e/ lause järkeistetty
Pohjimmiltaan MG-11 ja SS-249 ratkaisu on sama, kummassakin kanta lasketaan rungosta vain hiukan kölilinjan alapuolelle. SS-249 runkoasennuksessa siinä on suojana tuo mainitsemasi kumi"pussi" joka pullistetaan merivedellä ja on myös itse täynnä merivettä. MG-11 ei ole semmoista vaan itse sonarpää vain laskeutuu aluksen pojhassa olevasta sonar-kaivosta kölilinjan alle. Molemmissa tapauksissa syyt on jää. Tykkivene tosin kesti vain ehkä 10 - 20 cm jäätä kun (vanha) Pohjanmaa- ja Hämeenmaa-lk voi operoida muutaman kymmenen sentin jäissä. Monien muiden maiden laivastoissa tuon tyyppinen sonar oli ihan kiinteästi kölilinjan alapuolella meriveden täyttämässä muotosuojassa. Sitten kun sonarit kasvoivat, kasvoi myös sonarin "kupu" melkoiseksi "bulbiksi" aluksen keulaan kölilinjan alle kasvatten syväystä jopa useita metrejä. Tälläinen löytyy jopa Stereguschysta, vaikka se operoikin jopa ohuessa jäässä. Ilmeisesti on arvioitu, että jäät eivät ulotu niin syvälle niin keulassa. Jäävallin läpäisy aluksella ei ole siis missään tapauksessa mahdollista.
Karjalan MG-11 laitteesta yksi hauska yksityiskohta: Ohjaamosta löytyy oheinen kyltti jolla muistutetaan onko se kanta ylhäällä vai alhaalla.
Luulisi että miljoonien markkojen laitteessa olisi jokin sensori joka kertoisi onko kanta laskettuna. Mutta ei, sitä varten on tuollainen käsintehty muistilappu.
Katso liite: 43097
Suomessa ajatuksena oli käyttää - nimensä mukaisesti - suvereniteetin valvontaan vartioveneitä (R-luokka), myöhemmin myös Helsinki-luokan sangen pieniä aluksia (Rauma oli alunperin puhdasverisempi ohjusvene).
Toki pitkän toiminta-ajan moderni iso taistelualus on hyödyllinen, 1960-luvun Suomella ei kuitenkaan ollut varaa sellaisia ostaa, tai ei ainakaan järkeviä määriä. Ehkä puhtaan teoreettisesti yksi fregatti olisi voinut olla realismia, sitten koko muu laivasto alas? Meriliikenteen suojaaminen muuten kuin RVL:n toimin asymmetrista uhkaa vastaan ei vaan kylmän sodan aikana ollut realismia, siksi se ei ollut tehtävälistassa korkealla.
Video G-5 -luokan veneistä (venäjäksi, mutta tekstitys ja automaattinen käännös auttaa). Videon loppupuolella kerrotaan veneen käytöstä päätehtävänsä ohella miinoitukseen, sukellusveneen torjuntaan, tiedusteluun, kuljetuksiin ja mainitaan 28.08.1943 tehty raketinheitinhyökkäys Anapan (Vityazevon) lentokentälle (Mustallamerellä Krimin itäpuolella).
Sitä en tiedä, mistä se on peräisin, mutta sonarin itse ääntä (veteen) lähettävää ja vastaanottavaa osaa on jostakin syystä nimitetty "kannaksi" suomenkielessä niin kauan kuin minä asiasta olen tiennyt. Englanniksi se on esim "sonar head". Udenaikaisempien ulkomaisten laivastojen keulasonarin bulbimaista kupua sanotaan "sonar dome":ksi.Kertokaa nyt vielä mistä on peräisin tuo termi kanta? Nimim. joskus ennenkin ihmetellyt...
Sitä en tiedä, mistä se on peräisin, mutta sonarin itse ääntä (veteen) lähettävää ja vastaanottavaa osaa on jostakin syystä nimitetty "kannaksi" suomenkielessä niin kauan kuin minä asiasta olen tiennyt. Englanniksi se on esim "sonar head". Udenaikaisempien ulkomaisten laivastojen keulasonarin bulbimaista kupua sanotaan "sonar dome":ksi.
Se kumipussi ei sitten suojaa Hämeenmaa-lk:n kantaa pohjakosketuksessa sanomalehtipaperia enempää.. eli jos kanta alhaalla kivelle menee, ja siihen kohtaan osuu, niin se oli kyllä sitten sonar-kauppaan lähtö.
On muuten itäisen näköistä tekniikkaa
Ikävä kyllä minä en ole semmoista ikinä nähnytkään. :-(Jos haluat itäisestä tekniikasta kuulla niin ehkä Analysti voisi kertoa minkälainen käkätin neuvostovalmisteinen MG-11 simulaattori on/oli?
Omat muistikuvat ovat niin hatarat, mutta muistikuvissa kyseessä oli likimain kontin kokoinen sähkö-mekaaninen laitteisto toteutettu ilman tietokoneita. Sillä pystyi simuloimaan sukellusveneen etsimistä (kuuntelulaitteet ja sonar) ja suto-hyökkäyksiä (en muista oliko jopa SRH-1200 paketissa).
Olisi kyllä hienoa jos pääsisi nykyisellä teknisellä ymmärryksellä harjoituslaitetta testaamaan, silloin varusveijarina ei osannut arvostaa huikeaa mekaanista teknologiaa.
Jos haluat itäisestä tekniikasta kuulla niin ehkä Analysti voisi kertoa minkälainen käkätin neuvostovalmisteinen MG-11 simulaattori on/oli?
Omat muistikuvat ovat niin hatarat, mutta muistikuvissa kyseessä oli likimain kontin kokoinen sähkö-mekaaninen laitteisto toteutettu ilman tietokoneita. Sillä pystyi simuloimaan sukellusveneen etsimistä (kuuntelulaitteet ja sonar) ja suto-hyökkäyksiä (en muista oliko jopa SRH-1200 paketissa).
Olisi kyllä hienoa jos pääsisi nykyisellä teknisellä ymmärryksellä harjoituslaitetta testaamaan, silloin varusveijarina ei osannut arvostaa huikeaa mekaanista teknologiaa.
Venäläinen huippuase, kuivatelakka. Mikään ei ole turvassa.
Russian Floating Dry Dock Smacks Into Ships And Submarines At Naval Base
Russian Floating Dry Dock Smacks Into Ships And Submarines At Naval Base (Updated)
This is just the latest in a string of accidents the Russian Navy has suffered in recent years.www.thedrive.com
Venäläinen huippuase, kuivatelakka. Mikään ei ole turvassa.
Russian Floating Dry Dock Smacks Into Ships And Submarines At Naval Base
Russian Floating Dry Dock Smacks Into Ships And Submarines At Naval Base (Updated)
This is just the latest in a string of accidents the Russian Navy has suffered in recent years.www.thedrive.com
Se edellinen sukellustelakka saattaa olla vielä vaarallisempi, jos siellä sattui olemaan sopiva aseistus sukelluksen alkaessa.Superkuivatelakka.