Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko Venäjän etumatka tutkatekniikassa tai lentokoneiden moottoreissa jo saavutettu Kiinan osalta?
 
Toisaalta neuvostoreaktoriteknologia on 1980-luvulta, Kiinalla taas on voimakasta perustutkimusta ja ydinteknologiaosaamista ihan omasta takaa. Lieköhän Venäjällä tuolla(kaan) alalla mitään annettavaa?
Kiinalla ei ole yhtään ydinkäyttöistä pinta-alusta. Venäjältä on sellainen valmistunut viimeksi tänä vuonna. Toki voimme perinteiseen tapaan naureskella "neukkutekniikalle", mutta noita RITM-200 -pyttyjä on valmistunut viime vuosina kuin liukuhihnalta ja ensimmäiset kaksi ovat jo käytössä. Sillekin pitää antaa jonkinlainen arvo ottaen huomioon, että Kiinassa ei ainakaan julkisesti ole esitelty edes prototyyppiä vastaavasta laitoksesta. Toki nämä edustavat siinä mielessä vanhaa teknologiaa, että ne ovat ihan tavallisia painevesireaktoreja eivätkä edusta mitään eksoottista reaktorityyppiä.
 
Tuossa Barents Observerin jutussa oli linkki tuohon TASSin uutiseen. Olisiko alkuperäisessä lähteessä ollut typo ja esimerkiksi ykkönen pudonnut vitosen edestä pois?
Tuossa tassin uutisessa on tosiaan 5v.

Muissa läntisissä lähteissä on aikaisemmin puhuttu 25v. Toki kukaan ei vaivaudu kertomaan mistä on tietonsa saanu, eli voi aina toistua sama lähde, tai jotain.

Esim tässä.

The upgrade is expected to extend the ship’s service life by 25 years

https://thediplomat.com/2017/03/russia-to-upgrade-aircraft-carrier-in-2017/

Ja tässä
https://ukdefencejournal.org.uk/rus...ng-carrier-kuznetsov-after-shipyard-incident/
Ja tässä
https://www.popularmechanics.com/mi...089880/russia-only-aircraft-carrier-scrapped/

Sama 25v toistuu melkein kaikissa netti höpötyksissä.
 
Kiinalla ei ole yhtään ydinkäyttöistä pinta-alusta. Venäjältä on sellainen valmistunut viimeksi tänä vuonna. Toki voimme perinteiseen tapaan naureskella "neukkutekniikalle", mutta noita RITM-200 -pyttyjä on valmistunut viime vuosina kuin liukuhihnalta ja ensimmäiset kaksi ovat jo käytössä. Sillekin pitää antaa jonkinlainen arvo ottaen huomioon, että Kiinassa ei ainakaan julkisesti ole esitelty edes prototyyppiä vastaavasta laitoksesta. Toki nämä edustavat siinä mielessä vanhaa teknologiaa, että ne ovat ihan tavallisia painevesireaktoreja eivätkä edusta mitään eksoottista reaktorityyppiä.

Kiinassa on tehty ydinsukellusveneitä kymmeniä vuosia. Nykyään valmistuu nopeampaa tahtia kuin Venäjällä.
 
Toisaalta neuvostoreaktoriteknologia on 1980-luvulta, Kiinalla taas on voimakasta perustutkimusta ja ydinteknologiaosaamista ihan omasta takaa. Lieköhän Venäjällä tuolla(kaan) alalla mitään annettavaa?

Itse muistan lukeneeni jostain unholaan painuneesta opuksesta, että jenkkien ja brittien painiskellessa ydinveneidensä voimanlähteiden koosta NL onnistui kehittämään hyvin kompaktin reaktorin.

Tiedä sitten, pitääkö paikkansa. Joka tapauksessa länsi nähtävästi keskittyi käyttöturvallisuuteen, kun taas samaan aikaan...
 
Kiinassa on tehty ydinsukellusveneitä kymmeniä vuosia.

Joku ydinteknologiaa paremmin tunteva voisi hieman avata sitä, miksi sukellusveneisiin tarkoitetut reaktorit eivät sovellu pinta-aluksiin.


However, none of the Chinese carriers is nuclear powered. The People’s Liberation Army Navy (PLAN) possesses nuclear-powered submarines but that same systems are not suitable for the aircraft carriers.

“China has strong naval building capabilities, but it is still very weak in nuclear miniaturization. So it can learn from Russia,” Beijing-based military expert Zhou Chenming told SCMP.

“Russia has the technology but no money, China has the money, but doesn’t have the technology. By working together China will move a step closer to one day launching a nuclear-powered aircraft carrier.”

Russia started building nuclear icebreakers long before China. The Soviet Union started by experimenting on the icebreakers in the 1950s and brought the nuclear system to its carrier in 1988. Till that time, it already had five nuclear-powered ice breakers that also require high power like the aircraft carriers.

However, before it could complete its first carrier, the Soviet Union collapsed. “China really needs a more powerful, nuclear-powered aircraft carrier to catapult its superheavy carrier-based fighter jet, the J-15,” Naval expert Li Jie told SCMP.
 
Itse muistan lukeneeni jostain unholaan painuneesta opuksesta, että jenkkien ja brittien painiskellessa ydinveneidensä voimanlähteiden koosta NL onnistui kehittämään hyvin kompaktin reaktorin.

Tiedä sitten, pitääkö paikkansa. Joka tapauksessa länsi nähtävästi keskittyi käyttöturvallisuuteen, kun taas samaan aikaan...
Alfa-luokan sukellusveneillä oli lyijy-vismutti jäähdytteinen reaktori joka oli hyvin kompakti, mutta lyhytikäinen. USS Seawolfilla (SSN-775) oli alunperin natrium jäähdytteinen reaktori, mutta se korvattiin myöhemmin normaalilla painevesireaktorilla.
 
Mistä olet tuollaisen uutisen kuullut?

Itse olen nähnyt btiedon että Kiinalla on rakenteilla 2 Jin-luokan alusta. Venäjällä 6 Yasenia ja 4 Boreita.

Valmistumisesta en sitten mene sanomaan mitään...
No, noitten ballististen ohjusveneitten valmistumisajat ovat lähempänä vuosikymmentä kaikilla:

"The first Columbia-class submarine officially began construction on October 1, 2020,[6] and is scheduled to enter service in 2031."
 
Joku ydinteknologiaa paremmin tunteva voisi hieman avata sitä, miksi sukellusveneisiin tarkoitetut reaktorit eivät sovellu pinta-aluksiin.
Ranskalaisten ainoa lentotukialus Charles de Gaulle ainakin käyttää kahta K15-reaktoria, jollainen siis toimii yksin Triomphant-luokan strategisten ohjusveneiden voimanlähteenä. Eli on se ainakin mahdollista, muistelisin kyllä että niiden jäähdytyksessä oli ainakin alussa ongelmia ja nopeuskin jää huomattavasti alle jenkkien tukialusten.
 
Mistä olet tuollaisen uutisen kuullut?

Itse olen nähnyt btiedon että Kiinalla on rakenteilla 2 Jin-luokan alusta. Venäjällä 6 Yasenia ja 4 Boreita.

Valmistumisesta en sitten mene sanomaan mitään...

2000-luvulla Kiinan merivoimille on valmistunut 6 SSBN:ä (094) ja 9 SSN:ä (094. Venäjän merivoimille on valmistunut 2000-luvulla 4 SSBN:ä (Borei), 1 SSGN ja 1 SSN. Eli 15 vs 6.

Joku ydinteknologiaa paremmin tunteva voisi hieman avata sitä, miksi sukellusveneisiin tarkoitetut reaktorit eivät sovellu pinta-aluksiin.

Reaktorit ovat vain isompia. Ekassa USA:n CVN:ssä oli 8kpl A2W reaktoria, Nimitzeissä 2kpl A4W joissa kummassakin 550MW lämpötehoa. Vertailun vuoksi Virginian S9G:ssä on 210MW. Kaikki PWR:iä.

Toki Kiinalle voi olla joku marginaalinen etu ostaa venäläistä reaktoritekniikkaa, mutta pitää muistaa että perusteknologia on 1950-luvulta. Ei Kiinan tapaiselle tieteelliselle ja teolliselle supervallalle ole mahdotonta tehdä reaktoreita vaikka puhtaasti 0-tasolta.
 
2000-luvulla Kiinan merivoimille on valmistunut 6 SSBN:ä (094) ja 9 SSN:ä (094. Venäjän merivoimille on valmistunut 2000-luvulla 4 SSBN:ä (Borei), 1 SSGN ja 1 SSN. Eli 15 vs 6.



Reaktorit ovat vain isompia. Ekassa USA:n CVN:ssä oli 8kpl A2W reaktoria, Nimitzeissä 2kpl A4W joissa kummassakin 550MW lämpötehoa. Vertailun vuoksi Virginian S9G:ssä on 210MW. Kaikki PWR:iä.

Toki Kiinalle voi olla joku marginaalinen etu ostaa venäläistä reaktoritekniikkaa, mutta pitää muistaa että perusteknologia on 1950-luvulta. Ei Kiinan tapaiselle tieteelliselle ja teolliselle supervallalle ole mahdotonta tehdä reaktoreita vaikka puhtaasti 0-tasolta.

Niin.

Toki kannattaa huomioida että Jenkkien mukaan Kiinalaisveneet vastaavat äänekkyydeltään Venakoiden 1970-luvun lopun veneitä. Kiinalaiset itse puhuvat 80-luvulla kehitetyistä Venakoiden veneistä. Kopioitahan nuokin veneet tietysti ovat.

Lisäksi kaikissa Kiinalaisveneissä on yhteensä 72 taistelukärkeä kun yhdessä Boreissa on niitä 96-160kpl.

Kannattaa muistaa, että ei Kiina ole itse sinne päässyt missä se on. On yksi asia saada tuotantoteknologia ja paperit kulutuselektroniikan tekoon lännestä kuin kehittää itse huipputeknologiaa sotilaskäyttöön.

Kiinalla on vielä pitkä tie huipulle. Se pärjää volyymissa. Ei siinä mitään. Mutta tuonkaltaisessa tekniikassa se on vuosikymmeniä jäljessä. Ja on sitä vielä pitkään.

J
 
Niin.

Toki kannattaa huomioida että Jenkkien mukaan Kiinalaisveneet vastaavat äänekkyydeltään Venakoiden 1970-luvun lopun veneitä. Kiinalaiset itse puhuvat 80-luvulla kehitetyistä Venakoiden veneistä. Kopioitahan nuokin veneet tietysti ovat.

Lisäksi kaikissa Kiinalaisveneissä on yhteensä 72 taistelukärkeä kun yhdessä Boreissa on niitä 96-160kpl.

Kannattaa muistaa, että ei Kiina ole itse sinne päässyt missä se on. On yksi asia saada tuotantoteknologia ja paperit kulutuselektroniikan tekoon lännestä kuin kehittää itse huipputeknologiaa sotilaskäyttöön.

Kiinalla on vielä pitkä tie huipulle. Se pärjää volyymissa. Ei siinä mitään. Mutta tuonkaltaisessa tekniikassa se on vuosikymmeniä jäljessä. Ja on sitä vielä pitkään.

J

Jäljessä vain hetken aikaa, jos enää nytkään. Toki kestää aikansa ennen kuin tämän päivän uudistuotanto on täydessä operativiisessa käytössä. Kun parhaat venäläisaivot on viety ulkomaille ja duunarit totutettu entistä paremmin juopotteluun pärjää Kiina luonnontieteiden julkaisuissa hyvin, insinööreillä on kokemusta massiivisista projekteista ja kilpailusta maailman teollisuusmarkkinoilla, rahaa on ihan eri tavalla, voi hakea hyötyä viimeisen 30 vuoden tietoteknisestä ja materiaaliteknologisesta ymmärryksestä ym.


Sutton described how the Shang-class may be getting as quiet as some of the US Navy’s quieter subs, “according to unclassified US Navy estimates, the early Type-093 attack submarines are about 110 decibels. That is about the same as the US Navy’s improved Los Angeles Class boats,” which were built in 1982, the report said.

Supertietokoneet, maailmanluokan luonnontieteiden osaaminen ja insinööritaito antavat paremman pohjan tulevaisuuden tekniikan kehitykselle kun kasariteknologian uudelleenlämmittely.
 
Meriteollisuus siviilipuolella valmistaa Kiinassa puhdasta paskaa. Sama varmaan koskee myös pyssyfirman tekeleitä. Kauhulla odotan mitä MS Glory tuo tullessaan. Toistan vielä. Puhdasta sekunda paskaa.
 
Meriteollisuus siviilipuolella valmistaa Kiinassa puhdasta paskaa. Sama varmaan koskee myös pyssyfirman tekeleitä. Kauhulla odotan mitä MS Glory tuo tullessaan. Toistan vielä. Puhdasta sekunda paskaa.

Kiina tuottaa eniten tonnistoa maailmassa. Esimerkiksi Wärtsilä tekee dieseleitä Kiinassa. Puhelimesi, työkalusi, vaatteesi, iso osa autostasi tulee varmaan Kiinasta. Kyllä siellä paskaakin tehdään kun joku ostaa ja on totta että jossain ollaan länttä jäljessä. Mutta nyt verrataan Venäjään. Mitä Venäjällä tuotettua olet ostanut viimeisen parin kymmenen vuoden aikana?
 
Kiina tuottaa eniten tonnistoa maailmassa. Esimerkiksi Wärtsilä tekee dieseleitä Kiinassa. Puhelimesi, työkalusi, vaatteesi, iso osa autostasi tulee varmaan Kiinasta. Kyllä siellä paskaakin tehdään kun joku ostaa ja on totta että jossain ollaan länttä jäljessä. Mutta nyt verrataan Venäjään. Mitä Venäjällä tuotettua olet ostanut viimeisen parin kymmenen vuoden aikana?
Oma tuotanto on sitä surkeaa. Tietenkin esim Apple pitää laaduntarkkailua yllä kaikissa vaiheissa.
 
Jäljessä vain hetken aikaa, jos enää nytkään. Toki kestää aikansa ennen kuin tämän päivän uudistuotanto on täydessä operativiisessa käytössä. Kun parhaat venäläisaivot on viety ulkomaille ja duunarit totutettu entistä paremmin juopotteluun pärjää Kiina luonnontieteiden julkaisuissa hyvin, insinööreillä on kokemusta massiivisista projekteista ja kilpailusta maailman teollisuusmarkkinoilla, rahaa on ihan eri tavalla, voi hakea hyötyä viimeisen 30 vuoden tietoteknisestä ja materiaaliteknologisesta ymmärryksestä ym.


Sutton described how the Shang-class may be getting as quiet as some of the US Navy’s quieter subs, “according to unclassified US Navy estimates, the early Type-093 attack submarines are about 110 decibels. That is about the same as the US Navy’s improved Los Angeles Class boats,” which were built in 1982, the report said.

Supertietokoneet, maailmanluokan luonnontieteiden osaaminen ja insinööritaito antavat paremman pohjan tulevaisuuden tekniikan kehitykselle kun kasariteknologian uudelleenlämmittely.

Missä luulet parhaiden Kiinalaisaivojen olevan:)? Ja luuletko että Kiinassa ei osata juopottelun tai korruption jaloa taitoa? Ei termi Heung Yau ole syntynyt tyhjästä. Sillä on pitkät ja kunniakkaat perinteet Kiinalaisessa yhteiskunnassa. Joka muuten näkyy heidän työnsä laadussa. Kyllä sieltä hyvääkin saa. Mutta eipä ole hintakaan enää halpa.

En pidä Kiinaa innovatiivisena maana. Eikä sen tieteellinen osaaminen ole kauheasti näkynyt. Julkaisujen määrästä ei kannata kauheasti vielä innostua.

Kopioimisesta uuden kehittämiseen on yllättävän pitkä matka. ja kopioiminen on se, mitä Kiina on tehnyt ja tekee. Jos Kiina olisi oikeasti niin osaava maa, se olisi kyllä näkynyt jo kauan ennen nykypäivää.

Toistan. Valtaosa Kiinan teknologiasta on sinne vietyä. Pieniä paranteluja he pystyvät tekemään, mutta innovaatioihin vaaditaan muutakin kuin pelkästään suuri määrä insinöörejä.
 
Missä luulet parhaiden Kiinalaisaivojen olevan:)? Ja luuletko että Kiinassa ei osata juopottelun tai korruption jaloa taitoa? Ei termi Heung Yau ole syntynyt tyhjästä. Sillä on pitkät ja kunniakkaat perinteet Kiinalaisessa yhteiskunnassa. Joka muuten näkyy heidän työnsä laadussa. Kyllä sieltä hyvääkin saa. Mutta eipä ole hintakaan enää halpa.

En pidä Kiinaa innovatiivisena maana. Eikä sen tieteellinen osaaminen ole kauheasti näkynyt. Julkaisujen määrästä ei kannata kauheasti vielä innostua.

Kopioimisesta uuden kehittämiseen on yllättävän pitkä matka. ja kopioiminen on se, mitä Kiina on tehnyt ja tekee. Jos Kiina olisi oikeasti niin osaava maa, se olisi kyllä näkynyt jo kauan ennen nykypäivää.

Toistan. Valtaosa Kiinan teknologiasta on sinne vietyä. Pieniä paranteluja he pystyvät tekemään, mutta innovaatioihin vaaditaan muutakin kuin pelkästään suuri määrä insinöörejä.

Tottahan Kiinassa - kommunistisessa kehitysmaassa - korruptio osataan, ei epäilystäkään! Mutta muista, että vertaamme nyt Kiinaa Venäjään. Montako venäläistä teollisuustuotetta on menestynyt maailmalla viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana? Kiinan BKT on kymmenkertainen Venäjään verrattuna ja teollinen ja tieteellinen infrastruktuuri aivan eri luokkaa.

Lisäksi aina kun uusi suurvalta nousee, sitä vähätellään kehittymättömänä maalaisserkkuna. Saksalaiset - tyhmiä maalaistallukoita ja koomisia sotilaita insinööritaiteen supermestari Britannian rinnalla. Amerikkalaiset? Kauppiaskansaa. Japanilaiset? Rillipäisiä soijapoikia joista ei ole todelliseen sotaan. Neuvostoliitto? Savijalkainen jättiläinen.
 
Niin, kyllä Kiinassa saadaan laatuakin aikaiseksi jos vain panostetaan. Venäjällä ei saada aikaan laatua vaikka panostettaisiin, siinä on iso ero.
Eikös tämä Putinin ökyautomerkki ole aika laadukasta? Taitaa kuitenkin Porche olla suuressa roolissa mitä liukuhihna suoltaa pihalle.
 
Back
Top