Materiaalit itsessään voivat olla ok, mutta halutun laatutason varmistaminen edellyttää huolellista rakennusaikaista valvontaa. Kiinalainen telakka kun pyrkii lähtökohtaisesti menemään sieltä, missä aita on matalin ja tekemään vain sen, mitä laivanrakennussopimukseen on kirjattu.
edit: Yleensä varustamon ensimmäinen Kiinassa rakennettu laiva on "huonoin" ja esimerkiksi Finnlinesillä alkaa jo olla sen verran kokemusta kiinalaistelakoista, etten olisi huolissani nyt rakenteilla olevien ro-ro -lastilauttojen laadusta. Lisäksi myös telakoissa on eroja - toiset ymmärtävät, että "korkean profiilin laivoja" ei voi rakentaa samalla tavalla kuin tusinabulkkereita, kun taas toiset... eivät. Viking Linen Kiinan-seikkailu kieltämättä huolettaa...
edit 2: Yllä oleva näkemys liittyy siis kauppalaivojen rakentamiseen ulkomaisille asiakkaille. Veikkaisin, että kun rakennetaan sotalaivoja Kiinan laivastolle, laatuvaatimukset ja -valvonta ovat asiakkaan puolelta hieman eri tasolla ja telakan työntekijöitä "kannustaa" myös ajatus siitä, että kaikenlainen "kikkailu" saattaa kostautua vaikkapa koko perheen lähettämisellä kuoleman... siis vanki... eikun uudelleenkoulutusleirille.
edit 3: Tässä ollaan hieman aiheen (Venäjän merivoimat) vieressä kyllä.