Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vuodenvaihteen tienoille usein tuntuu osuvan Venäjän uusien alusten lipunnostoja. Voisiko syynä olla sopimussakkojen välttely...? Maihinnousualus Petr Morgunov:

4055539_900.jpg


Ensimmäinen projekti 20385 (Gremjastshij) tyypin korvetti luovutettu laivastolle Pietarissa. Tsuhnien vakoilualukset syynännevät tätä laitetta tarkkaan kun se aikanaan purjehtii meidän ohitse Tyynellemerelle:
Russia%E2%80%99s-Project-20385-Corvette-Gremyashchy-Sailing-to-Baltic-Fleet.jpg


Tämä oli pitkässä kuusessa, rakentamisessa kesti melkein 10 vuotta. Projektia viivästytti kun Saksa ei toimittanut dieseleitä Ukraina-pakotteiden vuoksi. Muutenkin näyttää olleen pienellä prioriteetilla.

Yllättävää kyllä, Amurin telakalta on tilattu 4 kappaletta samaa tyyppiä lisää. Aikaisemmin uutisoitiin että laivasto piti tätä tyyppiä liian kalliina. Lisäksi perusmallia 2038:aakin aiotaan tilata vielä monta kappaletta lisää. Luulisi että tuotanto olisi siirretty jo modernimpaan 20386:een??

Projekti 12700 miinantorjunta-alus Jakov Baljaev:
JCQG1FXblcY.jpg


Hyvin samantapainen kuin meidän Katanpäämme, lasikuiturunko, pikkuisen isompi. Ensimmäisessä oli Wärtsilän dieselit!

Karakurt-luokan (22800) korvetti tai 'pieni ohjusalus' Odintsovo, kolmas Pietarissa valmistunut tämän tyypin alus:
5856485.jpg
 
Projekt 1144 Orlan -luokan (Kirov-luokka) risteilijä Admiral Nakhimov taitaapi päivittyä valmiiksi asti.


"The upgraded nuclear cruiser "Admiral Nakhimov" with hypersonic missiles "Zircon" and cruise missiles "Caliber" will enter the Russian Navy in 2022. This was announced on Wednesday, December 16, by Russian Deputy Minister Alexei Krivoruchko."



Katso liite: 46079
Järjetön määrä eri tutkia ja antenneja tuossa paatissa.
 
Normipäivä


The Russian Navy says that a former commander of the now-decommissioned Sovremenny class destroyer Bespokoynyy conspired with others and stole the ship's two bronze propellers while it was in dry dock being converted into a floating museum. The alleged caper sounds like it was ripped straight from the plot of a comedic Hollywood heist movie, with the thieves reportedly swapping out the pair of screws, each weighing approximately 13 tons, for ones made out of a cheaper metal.
 
Vitaly on käynnyt Mustalla Merellä kameroineen. Linkin alla enemmän kuvia, mutta tässä kolme näyttävintä.

Sevastopol-harbour-Sept2020-01-X3.jpg

Ladny, Project 1135

Sevastopol-harbour-Sept2020-04-X3.jpg

MPK-22 Vladimirets, Project 11451

Sevastopol-harbour-Sept2020-15-X3.jpg

SR-137 degaussing ship, Project 130


Miten tuo demagnetisointi tapahtuu merellä? Luulin että siihen tarvittiin rannikolla oleva laitos.
 
Miten tuo demagnetisointi tapahtuu merellä? Luulin että siihen tarvittiin rannikolla oleva laitos.

En käynyt katsomassa linkkiä, joten en tiedä tarkalleen mihin tuo kysymys liittyy?

Yksi vastaus voisi olla, että aluksien magneettista herätettä voidaan alentaa alukseen asennetulla demagnetointi (eng. degaussing) laitteistolla, jossa kulkee kaapeleita ympäri alusta kiinteästi asennettuna. Esimerkiksi monista Suomen Merivoimien aluksesta löytyy tällainen laitteisto ja niitä valmisti ihan suomalainen yritys, mahdollisesti edelleenkin.
 
Viimeksi muokattu:
En käynyt katsomassa linkkiä, joten en tiedä tarkalleen mihin tuo kysymys liittyy?

Yksi vastaus voisi olla, että aluksien magneettista herätettä voidaan alentaa alukseen asennetulla demagnetointi (eng. degaussing) laitteistolla, jossa kulkee kaapeleita ympäri alusta. Esimerkiksi monista Suomen Merivoimien aluksesta löytyy tällainen laitteisto ja niitä valmisti ihan suomalainen yritys, mahdollisesti edelleenkin.
Tuo itäblokin laivastoissa käytössä ollut erityinen degaussing ship lienee kuitenkin tehty muita aluksia käsittelemään? Tai jotain. Ei riitä ymmärrys siihen miten se tehdään vauhdissa :unsure:
 
Tuo itäblokin laivastoissa käytössä ollut erityinen degaussing ship lienee kuitenkin tehty muita aluksia käsittelemään? Tai jotain. Ei riitä ymmärrys siihen miten se tehdään vauhdissa :unsure:

Meni ihan ohi noi kuvatekstit. Oliko idässä käytössä niitä aluksen päälle levitettäviä kaapeleita? Jossain kuvissa sellaisia mielestäni nähnyt. Ne olisi tietysti merellä mahdollista asentaa, mutta ei tietenkään liikkeessä. En tunne tuota erityisen hyvin.
 
Tuo itäblokin laivastoissa käytössä ollut erityinen degaussing ship lienee kuitenkin tehty muita aluksia käsittelemään? Tai jotain. Ei riitä ymmärrys siihen miten se tehdään vauhdissa :unsure:

Eipä kai sitä vaudissa tehdäkkään:).

Erillinen demagnetointialus on hyödyllinen koska maan magneettikenttä vaihtelee alueettain. Silloin mukana kulkeva demagnetisoija on hyödyllinen, koska se voi muokata ryhmän alukset alueellisiin oloihin sopivaksi. Tämä siis jos aluksissa ei ole kiinteää demagnetisointijärjestelmää, kuten monesti asia on.

Demagnetisointi myös "kuluu" joten se täytyy uusia tasaisin väliajoin. Tällöin jos lähellä ei ole sopivaa satamaa, on erillisestä aluksesta hyötyä myös.

Myös jenkeillä on ainakin ollut ko. aluksia..
 
Eipä kai sitä vaudissa tehdäkkään:).

Erillinen demagnetointialus on hyödyllinen koska maan magneettikenttä vaihtelee alueettain. Silloin mukana kulkeva demagnetisoija on hyödyllinen, koska se voi muokata ryhmän alukset alueellisiin oloihin sopivaksi. Tämä siis jos aluksissa ei ole kiinteää demagnetisointijärjestelmää, kuten monesti asia on.

Demagnetisointi myös "kuluu" joten se täytyy uusia tasaisin väliajoin. Tällöin jos lähellä ei ole sopivaa satamaa, on erillisestä aluksesta hyötyä myös.

Myös jenkeillä on ainakin ollut ko. aluksia..
Lisään vielä listaukseen että aluksen rungon käynti metallirakenteiden läheisyydessä muuttaa kanssa rungon magneettisuutta eli jokainen laituri/ iso poiju / silta tms voi vaikuttaa tai olla vaikuttamatta asiaan. Tästä syystä esimerkiksi ihan tavallinen veneen magneettikompassi ei toimi hyvin yleensä teräsaluksessa koska aluksen rungon magneettisuus vaihtelee sitä käytettäessä.
 
Maihinnousualus 11711 -jatkokehitelmän profiili. Molempien tilattujen aluksien rakennus on hyvässä vauhdissa. Ivan Greniin verrattuna pituutta on väitetysti tullut peräti 30 metriä lisää ja alus on enemmänkin pieni LPD kuin LST. Neuvostoliitolta peritty Roputsha-fliitti vetelee viimeisiään, etenkin kun niitä on käytetty Syyria-operaatiossa rahtilaivoina. Nämä pystyvät operoimaan myös Ka-52K:ta.

Yantar-Shipyard-Unveils-Design-of-Improved-Project-11711-Ivan-Gren-class-LST.jpg
Vertailun vuoksi perusmallin profiili.
Ivan_Gren_class.GIF
 
Jatketaan romuilla: Kirov-luokan Admiral Lazarevin romutus alkaa elokuussa.

Admiral Lazarev, the world’s largest nuclear cruiser, will be sent for disposal this August, according to the Russian Interfax news agency.


The Russian State Atomic Energy Corporation Rosatom has signed a contract with “30th shipyard” for the recycling of the heavy nuclear missile cruiser Admiral Lazarev. The cost of work is 5 billion rubles (67,5m USD).


The recycling work will be commenced by the end of August 2021 by the 30th shipyard. It is expected to be completed by November 30, 2025.


Admiral Lazarev​


Admiral Lazarev is the second Kirov-class battlecruiser. Until 1992 she was named Frunze, later renamed after Russian admiral Mikhail Petrovich Lazarev. The ship was in reserve status so far. “Admiral Lazarev” was transferred to the Navy in 1980. In the 90s, it was mothballed. Since that time, its fate was uncertain, at various times plans were voiced for both modernization and disposal of the cruiser.


In total, four cruisers were built under the Orlan project. The cruiser Admiral Ushakov was decommissioned in 2002 and is also awaiting scrapping. The cruiser Admiral Nakhimov is currently being upgraded. As the commander of the Northern Fleet Nikolai Evmenov told Interfax in 2017, after the completion of the work, it is also planned to send the fourth cruiser of the project, Pyotr Velikiy (Peter the Great), for modernization.


History (Admiral Lazarev)


Laid down 26.07.1978
Launched 26.05.1981
Commissioned 31.10.1984,
Renamed from 27.05.1992 – to Admiral Lazarev.
 
The cost of work is 5 billion rubles (67,5m USD).
^Selittää hyvin miksi laivaa on pidetty 'reservissä' vuosikymmenet: ei ole saatu rahaa romutukseen, helpompi kehittää lennokkaita modernisointisuunnitelmia. Myös miksi ydinkäyttöiset pintasota-alukset eivät ole koskaan tulleet kovin suosituiksi.
Huhupuheiden mukaan Lazarev oli Kiroveista kaikista huonoimmassa kunnossa ja olisi ollut viimeinen kandidaatti modernisointiin.
 
The cost of work is 5 billion rubles (67,5m USD).
^Selittää hyvin miksi laivaa on pidetty 'reservissä' vuosikymmenet: ei ole saatu rahaa romutukseen, helpompi kehittää lennokkaita modernisointisuunnitelmia. Myös miksi ydinkäyttöiset pintasota-alukset eivät ole koskaan tulleet kovin suosituiksi.
Huhupuheiden mukaan Lazarev oli Kiroveista kaikista huonoimmassa kunnossa ja olisi ollut viimeinen kandidaatti modernisointiin.
2hxi8t1h0g551.jpg


Lazarev vuonna 2014. Huomioitavaa on että molemmat S-300F:n Top Dome -tutkat on jo poistettu, ja paljon muutakin jos on tarkkasilmäinen. Tämän jälkeen laiva maalattiin uudestaan ja uhottiin kovasti että se palaa käyttöön.
 

"Venäläiset sukellusveneet puskivat 1,5-metrisestä jäästä läpi – videolle taltioitu tapahtuma suoritettiin maan historiassa ensimmäistä kertaa"​



"Kolme venäläistä sukellusvenettä nousi jään läpi pintaan arktisen alueen harjoituksissa.

Videolle taltioitiin hetki, kun ballististen ohjusten sukellusveneet nousivat samanaikaisesti yli 1,5 metrin paksuisesta jäästä. Sukellusveneet olivat 300 metrin säteellä toisistaan.

Venäjän laivaston komentaja Nikolai Jevmenov kertoi, että tapahtuneen kaltainen, kolmen sukellusveneen yhtäaikainen, nousu suoritettiin Venäjän laivaston historiassa ensimmäistä kertaa.

Venäjän puolustusministeriö julkaisi videon tilanteesta. Harjoitus pidettiin jäämerellä lähellä Franz Josefin maata, ja sen tarkoituksena oli testata Venäjän armeijan laitteistoa ääriolosuhteissa."

 
Eipä ole jää järin paksua Pohjoisnavalla.
Franz Josefin maalta on kyllä matkaa Pohjoisnavalle, taitaa olla tuollaiset 2000 km? Tuolla tasolla tuo 1- 1,5 m on ihan normaali lukema ja Pohjoisnavalla se voi olla jotain metrin ja kolmen metrin väliltä. Toki, ahtaumissa jopa 10 metriäkin saattaa löytyä ja vasta avautuneessa polynyassa on tietysti ihan avovettä. Jään alla operoivissa sukellusveneissä on ihan erityinen kaikuluotain, pinnanetäisyysmittari ("jääkone"), jolla määritetään päällä olevan jääkerroksen vahvuus ja etsitään ne heikot kohdat, joista voi murtautua läpi. The K-19 Widowmakerissa nähty on sitten todellisuudesta niin kaukana kuin olla voi, siinä olisi vene tuhoutunut ja makaisi nyt Jäämeren pohjassa.
 
Back
Top