Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Pitäisikö tuosta nyt olla mielissään vai huolissaan; tuon operoiminenkaan ei mitään huokeaa liene (jos ei peruskorjauskaan) - ja meneekö Pjotr Veliki nyt sitten telakalle.

Suomen kannalta lienee aika se ja sama. Kalibrien laukomiseen on alustoja jo muutenkin olemassa. Jos tuo joskus merelle pääsee, ei se juuri asiaa muuta mitenkään. Eikä tuo Itämerelle tule muuten kuin paraatimielessä. Sinänsä suomen kannalta on hyvä, mitä enemmän Venäjä satsaa merivoimiin. Se kun on pois ilmavoimilta ja maavoimilta.
 
Pitäisikö tuosta nyt olla mielissään vai huolissaan; tuon operoiminenkaan ei mitään huokeaa liene (jos ei peruskorjauskaan) - ja meneekö Pjotr Veliki nyt sitten telakalle.

Kyllä suunnitelmana on päivittää Pjotr Veliki seuraavaksi.

Vaikka koko remontti onnistuisi vain välttävästi, Venäjän laivasto on kovin riippuvainen noista ainoista "blue navy" -aluksistaan ( 2x Kirov ja 4x Slava).
Uusia hävittäja/risteilijä -luokan aluksia on odotettavissa vasta aikaisintaan 2032-35 tienoilla, jos silloinkaan.


P-700 Granit (NATO-koodi: SS-N-19 Shipwreck) on aika massiivinen:

 
Kyllä suunnitelmana on päivittää Pjotr Veliki seuraavaksi.

Vaikka koko remontti onnistuisi vain välttävästi, Venäjän laivasto on kovin riippuvainen noista ainoista "blue navy" -aluksistaan ( 2x Kirov ja 4x Slava).
Uusia hävittäja/risteilijä -luokan aluksia on odotettavissa vasta aikaisintaan 2032-35 tienoilla, jos silloinkaan.


P-700 Granit (NATO-koodi: SS-N-19 Shipwreck) on aika massiivinen:

@Commander taisi taannoin sanoa, että uudet fregatit korvaavat kyllä nuo kylmän sodan fossiilit
 
@Commander taisi taannoin sanoa, että uudet fregatit korvaavat kyllä nuo kylmän sodan fossiilit

Ei taida Venäjän mielestä valmiit & valmistuvat noin 10 kpl Gorshkovia riittää tarvittavaan voimannäyttöön ja/tai -käyttöön (power projection).

Ns. surface action group tarvitsee ytimen ja johdolle tilat & laitteet, ei pelkästään saattoaluksia...

 
Suomen kannalta lienee aika se ja sama. Kalibrien laukomiseen on alustoja jo muutenkin olemassa. Jos tuo joskus merelle pääsee, ei se juuri asiaa muuta mitenkään. Eikä tuo Itämerelle tule muuten kuin paraatimielessä. Sinänsä suomen kannalta on hyvä, mitä enemmän Venäjä satsaa merivoimiin. Se kun on pois ilmavoimilta ja maavoimilta.
En minä huolissani niiden suorasta sotillaallisesta suorituskyvystä olekaan, pikemmin riemuitsen siitä että armoton pullistelu ja suvunjatkamiselimien epätoivoinen mittailu ohjaa edelleen neu .. äh Venäjän strategista suunnittelua. Yhden tuollaisen dinosauruksen ja vielä toisen uudelleen korjaaminen vie valtavasti niitä resursseja, joita oikeasti tehokkaalle modernille laivastolle pitäisi suunnata. Mutta onhan se komea laiva !

Meillehän tuo sinänsä ei ole suinkaan yhdentekevää; toisaalta nämä pesivät (hienoa jos kelluisivat jossain muualla, vielä hienompaa jos eivät kelluisikaan) kohtalaisen lähellä, mutta toisaalta syövät myös Itämeren Laivaston varustamiseen tarvittavia voimavaroja.
Ja kieltämättä laivaston satsaukset iskee suonta myös muiden aselajien käytössä olevista varoista.
 
Kyllä suunnitelmana on päivittää Pjotr Veliki seuraavaksi.

Vaikka koko remontti onnistuisi vain välttävästi, Venäjän laivasto on kovin riippuvainen noista ainoista "blue navy" -aluksistaan ( 2x Kirov ja 4x Slava).
Uusia hävittäja/risteilijä -luokan aluksia on odotettavissa vasta aikaisintaan 2032-35 tienoilla, jos silloinkaan.
Slavoja on vain kolme: neljäs on lojunut liki valmiina 30 vuotta Ukrainassa ja tiemmä romutetaan lähiaikoina. Venäjä ei sitä koskaan ostanut.
Hävittäjiä eli Sovremennyjä ja Udaloita on yhteensä n. 10 kappaletta palveluksessa mutta niitäkään ei ole varustettu komentoaluksiksi vaikka isoja aluksia ovatkin.
 
Riippunee hieman mikä lasketaan mukaan ja mikä ei, mutta jos vuosikausia telakalla tai "reservissä" enemmän tai vähemmän tuotteliaan päivitystyön kohteena olevia ei lasketa mukaan:
Sovremenny'jä on kaksi, toinen Tyynenmeren laivastossa ja toinen Pohjoisessa laivastossa, Bystryy ja Admiral Ushakov(Ushakov menossa romutettavaksi 2021!). Toiset kaksi on erittäin hitaasti etenevässä huollossa, Burnyy ja Nastoychivyy.
Udaloita on viisi; kolme Tyynenmeren laivastossa ja kaksi Pohjoisessa laivastossa (Udaloita on lisäksi kaksi telakalla ja yksi reservissä).

Pohjoisella laivastolla olisi siis kolme hävittäjää - kohta kaksi jäljellä.
Sekä yksi Slava -luokan risteilijä ja yksi Kirov -luokan risteilijä.
Ja kaksi Admiral Gorshkov-luokan fregattia. (jossain vaiheessa tullee se kolmaskin)
 
Sovremenny'jä on kaksi, toinen Tyynenmeren laivastossa ja toinen Pohjoisessa laivastossa, Bystryy ja Admiral Ushakov(Ushakov menossa romutettavaksi 2021!)

Admiral Ushakov on päätetty säilyttää käytössä. Menee korjattavaksi / päivitettäväksi.


The destroyer of the Northern Fleet "Admiral Ushakov" will return to the Northern Fleet


The destroyer "Admiral Ushakov" will return to the Northern fleet, The Ministry of Defense has decided to repair the ship. Reported by "News" with reference to a source in the military.

The decision to repair the destroyer has already been made; engines, main components and mechanisms will be updated on the ship. Electronic systems will also be partially replaced. The ship's armament will not undergo any changes. The repair will be carried out at the Zvezdochka shipyard, where the ship is currently located. Commissioning of the repaired destroyer is planned at the end of next year.

Note that due to technical problems, "Admiral Ushakov" did not go to sea since 2018. Some time ago, the question of its complete write-off was raised.

"Admiral Ushakov" - Project 956 "Sarych" destroyer, one of the three remaining in the ranks of the Russian Navy. In addition to him, the Baltic Fleet carries out the service "Persistent", which is currently being repaired, and "Bystry", which is serving in the Pacific Fleet.

The ship was commissioned in 1994 under the name "Fearless", in 2004 it was renamed "Admiral Ushakov". The crew is 296 people. Autonomy - 30 days. Maximum travel speed - 33,4 knots. The cruising range at maximum speed is about 1350 miles. Able to carry a Ka-27PL helicopter. Armament: 2x2 AK-130/54, 4x6 30-mm ZAU AK-630, 2x4 Moskit-M anti-ship missiles, 2x1 Uragan-Tornado air defense missile systems, 2x6 RBU-1000, 2x2 torpedo tubes of 533 mm caliber.

 
Admiral Ushakov on päätetty säilyttää käytössä. Menee korjattavaksi / päivitettäväksi.


The destroyer of the Northern Fleet "Admiral Ushakov" will return to the Northern Fleet


The destroyer "Admiral Ushakov" will return to the Northern fleet, The Ministry of Defense has decided to repair the ship. Reported by "News" with reference to a source in the military.

The decision to repair the destroyer has already been made; engines, main components and mechanisms will be updated on the ship. Electronic systems will also be partially replaced. The ship's armament will not undergo any changes. The repair will be carried out at the Zvezdochka shipyard, where the ship is currently located. Commissioning of the repaired destroyer is planned at the end of next year.

Note that due to technical problems, "Admiral Ushakov" did not go to sea since 2018. Some time ago, the question of its complete write-off was raised.

"Admiral Ushakov" - Project 956 "Sarych" destroyer, one of the three remaining in the ranks of the Russian Navy. In addition to him, the Baltic Fleet carries out the service "Persistent", which is currently being repaired, and "Bystry", which is serving in the Pacific Fleet.

The ship was commissioned in 1994 under the name "Fearless", in 2004 it was renamed "Admiral Ushakov". The crew is 296 people. Autonomy - 30 days. Maximum travel speed - 33,4 knots. The cruising range at maximum speed is about 1350 miles. Able to carry a Ka-27PL helicopter. Armament: 2x2 AK-130/54, 4x6 30-mm ZAU AK-630, 2x4 Moskit-M anti-ship missiles, 2x1 Uragan-Tornado air defense missile systems, 2x6 RBU-1000, 2x2 torpedo tubes of 533 mm caliber.

Ah, Venäjän laivasto on kyllä ihailtavan loppumaton rahareikä! Näitä juttuja lukiessa aina herää toive, että Venäjä panostaisi vieläkin enemmän laivastonsa tekohengittämiseeen. Rahaa palaa ja aikaa kuluu, mutta mitään valmista ei synny (pl. ehkä muutama hirsilinna Venäjälle ja pari kartanoa ulkomaille hankintoja junaileville tahoille...)
 
Admiral Ushakov on päätetty säilyttää käytössä. Menee korjattavaksi / päivitettäväksi.


The destroyer of the Northern Fleet "Admiral Ushakov" will return to the Northern Fleet


The destroyer "Admiral Ushakov" will return to the Northern fleet, The Ministry of Defense has decided to repair the ship. Reported by "News" with reference to a source in the military.

The decision to repair the destroyer has already been made; engines, main components and mechanisms will be updated on the ship. Electronic systems will also be partially replaced. The ship's armament will not undergo any changes. The repair will be carried out at the Zvezdochka shipyard, where the ship is currently located. Commissioning of the repaired destroyer is planned at the end of next year.

Note that due to technical problems, "Admiral Ushakov" did not go to sea since 2018. Some time ago, the question of its complete write-off was raised.

"Admiral Ushakov" - Project 956 "Sarych" destroyer, one of the three remaining in the ranks of the Russian Navy. In addition to him, the Baltic Fleet carries out the service "Persistent", which is currently being repaired, and "Bystry", which is serving in the Pacific Fleet.

The ship was commissioned in 1994 under the name "Fearless", in 2004 it was renamed "Admiral Ushakov". The crew is 296 people. Autonomy - 30 days. Maximum travel speed - 33,4 knots. The cruising range at maximum speed is about 1350 miles. Able to carry a Ka-27PL helicopter. Armament: 2x2 AK-130/54, 4x6 30-mm ZAU AK-630, 2x4 Moskit-M anti-ship missiles, 2x1 Uragan-Tornado air defense missile systems, 2x6 RBU-1000, 2x2 torpedo tubes of 533 mm caliber.

Aivan loistava uutinen..

ja hyvä lisähuomio tuossa, että Admiral Ushakov ei siis ole ollut edes merenkulkukelpoinen viimevuosina (vaikka meninkin sen rohkeasti listaamaan Pohjoisen laivaston operatiivisiin voimiin). Eli tällä hetkellä siellä on max. 2 hävittäjää (nuo Udaloyt) ... mikäli niistä molemmat kykenevät liikkumaan omin avuin :)

Jos Ushakov on kuitenkin mainittu kuuluvan riviin - herää kysymys missä kunnossa on "reserviin" siirretty Admiral Levchenko (Udaloy I) ..
 
Ah, Venäjän laivasto on kyllä ihailtavan loppumaton rahareikä! Näitä juttuja lukiessa aina herää toive, että Venäjä panostaisi vieläkin enemmän laivastonsa tekohengittämiseeen. Rahaa palaa ja aikaa kuluu, mutta mitään valmista ei synny (pl. ehkä muutama hirsilinna Venäjälle ja pari kartanoa ulkomaille hankintoja junaileville tahoille...)
Plus ça change, plus c’est la même chose...

 
Jos minulta kysytään, niin Venäjän tulisi modernisoida Kutznetsov ja kaikki muutkin NL:n aikaiset isot alukset. Uusissa alusprojekteissa pitäisi panostaa lentotukialuksiin. Sukellusveneiden puolella prioriteettina tulisi olla SSBN:t, mieluiten monilla eri ohjustyypeillä.

Minullako taka-ajatuksia? Ei kai sentään?
 
Mites tuo vertautuu Pohjanmaa luokkaan?

Pohjanmaata pitäisi verrata varmaan Projket 20386:n (Merkuriy) -luokkaan.

Realistisesti vertailuahan ei voi tehdä kun elektroniikan suorituskyvystä ei ole mitään arviota. On tutkaa, torpedoa, ESM/ECM -varustusta, monitoimikantta mutta mitenkä näitä voi verrata? Ei mitenkään. Projekt 20386:lla on teoriassa tehokkaammat pto:t (Oniks / Kalibr), pidempikantamainen ITO (9M96E2), isompikaliiperinen pääase (100mm) ja 2x CIWS. Aluksella on myös heko (Ka-27).

Ulkonäössä alus kyllä voittaa Pohjanmaan, ehkä noin 10-7.

Eli paperilla kyseessä on suorituskykyisempi alus, kunhan vain järjestelmät vastaavat speksejä, ne ovat käyttökunnossa ja miehistö on ammattitaitoinen....;)




 
Viimeksi muokattu:
Pohjanmaata pitäisi verrata varmaan Projket 20386:n (Merkuriy) -luokkaan.

Realistisesti vertailuahan ei voi tehdä kun elektroniikan suorituskyvystä ei ole mitään arviota. On tutkaa, torpedoa, ESM/ECM -varustusta, monitoimikantta mutta mitenkä näitä voi verrata? Ei mitenkään. Projekt 20386:lla on teoriassa tehokkaammat pto:t (Oniks / Kalibr), pidempikantamainen ITO (9M96E2), isompikaliiperinen pääase (100mm) ja 2x CIWS. Aluksella on myös heko (Ka-27).

Ulkonäössä alus kyllä voittaa Pohjanmaan, ehkä noin 10-7.

Eli paperilla kyseessä on suorituskykyisempi alus, kunhan vain järjestelmät vastaavat speksejä, ne ovat käyttökunnossa ja miehistö on ammattitaitoinen....;)




Tuo merkury on taas ruma kuin mikä. Paljon kyllä päällekkäisiä projekteja menossa tuolla
 
Tuo merkury on taas ruma kuin mikä. Paljon kyllä päällekkäisiä projekteja menossa tuolla

Kauneus on katsojan silmissä! Kyllä tuo Pohjanmaan ulkonäössä voittaa! Samoin ryssien uusi Projekt 22160 on nähdäkseni oikein tyylikäs.

Jos R:t on fiksuja, hylkäävät Gorshkovin ja panostava tuon Merkurin laittamiseen kuntoon. Siitä on speksailtu myös pidennettyä versiota jossa olisi enemmän tilaa VLS-kennoilla. Toivottavasti eivät, vaan panostavat johonkin Liderin kaltaiseen kuolemantähti-projektiin.


En1VBjNWEAAwYL3.jpg


 
Viimeksi muokattu:
Kauneus on katsojan silmissä! Kyllä tuo Pohjanmaan ulkonäössä voittaa! Samoin ryssien uusi Projekt 22160 on nähdäkseni oikein tyylikäs.

Jos R:t on fiksuja, hylkäävät Gorshkovin ja panostava tuon Merkurin laittamiseen kuntoon. Siitä on speksailtu myös pidennettyä versiota jossa olisi enemmän tilaa VLS-kennoilla. Toivottavasti eivät, vaan panostavat johonkin Liderin kaltaiseen kuolemantähti-projektiin.


En1VBjNWEAAwYL3.jpg


Tämä on Lada versio tästä
 

Ei ole. Projekt 20386 vaikuttaa ihan fiksulta projektilta - jos toimii speksien mukaan. Alueilmatorjuntajärjestelmä, PTO-järjestelmä, monitoimikansi, reilun kokoinen päätykki, CIWS, konventionaalinen runko ym. Kansirakenteiden tiettyjen yhdennäköisyyksien ei kannata hämätä. Projekt 20386 on toimiessaan ihan vaarallinen sota-alus, ei epämääräinen super-OPV-jotain LCS:n tapaan.
 
Back
Top