Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tottahan Kiinassa - kommunistisessa kehitysmaassa - korruptio osataan, ei epäilystäkään! Mutta muista, että vertaamme nyt Kiinaa Venäjään. Montako venäläistä teollisuustuotetta on menestynyt maailmalla viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana?

Lisäksi aina kun uusi suurvalta nousee, sitä vähätellään kehittymättömänä maalaisserkkuna. Saksalaiset - tyhmiä maalaistallukoita ja koomisia sotilaita insinööritaiteen supermestari Britannian rinnalla. Amerikkalaiset? Kauppiaskansaa. Japanilaiset? Rillipäisiä soijapoikia joista ei ole todelliseen sotaan. Neuvostoliitto? Savijalkainen jättiläinen.

Aseet.

Moniko alkuperäinen Kiinalainen teollisuustuote on menestynyt maailmalla?

Kiina on suurvalta siksi ja vain siksi että Länsi ulkoisti tuotantonsa sille. Kun se aikanaan sieltä lähtee, Kiina palautuu takaisin sinne, mistä tulikin.

Ihan kaikki eivät aina tule ajatelleeksi, että Kiinan kasvu johtuu myös pitkälti jatkuvasta velkaantumisesta. Kiinalainen virkamies osaa pitää keskushallinnon tyytyväisenä.


Kiinan talous on tietyssä mielessä ponzihuijaus. Käytännössä Kiina velkaantuu sisäisesti saadakseen ulkomaanvaluuttaa joka on Kiinan ainoa todellinen ase.


Mikä nopeasti nousee, se monesti nopeasti kaatuu. 1900-luvun alussa Kiina oli maailman toiseksi suurin kansantalous. Se romahti. Sama tapahtuu nytkin.

edit: kirjoitusvirhe
 
Aseet.

Moniko alkuperäinen Kiinalainen teollisuustuote on menestynyt maailmalla?

Niin, venäläisaseet ovat menneet kaupaksi sinne, minne länsiaseita ei ole myyty. Kiina taas on alkanut pärjäämään noillakin markkinoilla ihan hyvin.

Kiinalaisista teollisuustuotteista tulee mieleen mm. valtaosa maailman kauppalaivoista, kulutuselektroniikka (Huawei, Lenovo, Haier), vaatteet ym.

Kiina on suurvalta siksi ja vain siksi että Länsi ulkoisti tuotantonsa sille. Kun se aikanaan sieltä lähtee, Kiina palautuu takaisin sinne, mistä tulikin.

Toivossa on hyvä elää..
 
Niin, venäläisaseet ovat menneet kaupaksi sinne, minne länsiaseita ei ole myyty. Kiina taas on alkanut pärjäämään noillakin markkinoilla ihan hyvin.

Kiinalaisista teollisuustuotteista tulee mieleen mm. valtaosa maailman kauppalaivoista, kulutuselektroniikka (Huawei, Lenovo, Haier), vaatteet ym.



Toivossa on hyvä elää..

Lenovo = USA + Kiina + japani yhteisyritys. Teknologia tulee Japanista tai ostettu USA:sta (mm. IBM, Motorola)
Haier = Saksalainen Liebherr toi teknologian ja tuotantoprosessit jolla firma lähti kasvuun., Myöhempi teknologia ostettu USA:sta (GE Electric Appliances) ja mm. Italiasta. Tuotekehitys pääsääntöisest USA:ssa.
Huawei = Aloitti armeijan firmana kopioimalla ulkomaisia tuotteita. Nortel (Kanada) ulkoisti kaiken tuotantonsa Huaweille joka sai tästä teknologian ja pääsi kasvuun. Tätä tarinaa voisi jatkaa:).

Eli näin. Ei länsimaista rahaa/teknologiaa = ei Kiinalaista firmaa:). Yksikään noista firmoista ei olisi missään ilman ainoaa todellista Kiinalaista tuotetta jolla on ollut aina kysyntää. Joka on siis halpa orjatyövoima.
 
Miten Venäjän laivasto pystyy uusimmilla fregateillaan paikkamaan hävittäjien poistumaa?
Olisiko arvovaltatappio Venäjälle ostaa Kiinasta hävittäjä-luokan aluksia?
 
Viimeksi muokattu:
Kiina tuottaa eniten tonnistoa maailmassa. Esimerkiksi Wärtsilä tekee dieseleitä Kiinassa. Puhelimesi, työkalusi, vaatteesi, iso osa autostasi tulee varmaan Kiinasta. Kyllä siellä paskaakin tehdään kun joku ostaa ja on totta että jossain ollaan länttä jäljessä. Mutta nyt verrataan Venäjään. Mitä Venäjällä tuotettua olet ostanut viimeisen parin kymmenen vuoden aikana?

Kerran vein isäukko-vainaalle talviasuttavalle mökille venäläisen sinkkiämpärin, jolla leivinuunista tyhjennetyt tuhkat oli hyvä viedä ulos hangelle. Samoihin aikoihin ostin venäläisen jääkairan pilkkikalastukseen. Siinä oli leikkuuterät asennettu väärinpäin, korjasin, mutta vääntäessäni sillä reikää jäähän, varren metallirunko meni solmulle. Jätin sen, että jäänlähtö vie sen merelle.
 
Eräällä kirjoittajalla otti ilmeisesti hermoon kun mainittiin ettei itänaapuri ole enää top dog.

Koska tarkoitit allekirjoittanutta niin vastataan.

Se, mikä minua "ottaa hermoon" on potentiaalisen vastustajan jatkuva aliarvioiminen. Se tehtiin edellisen kerran 1941 ja seuraukset eivät olleet kivat.

On ihan mukavaa kertoa slobojen tekemistä tyhmyyksistä juttuja. Ei siinä mitään. Tuli sitä nuorempana ihan tarpeeksi itsekkin harrastettua. Mutta kun palstalla, jossa on maanpuolustuksesta kiinnostuneita ja varmasti siitä ja myös sen historiasta tietäviä aletaan tosissaan puhumaan "50-luvun tekniikasta" ja "kaikki on paskaa mitä siellä on" samaan aikaan kun ihan julkisista lähteistä näkee ettei asia ihan näin ole niin mennään minun mielestäni todella pahasti metsään.

90-luku on mennyt jo. Naapuri on kehittynyt vuodesta 1995 jonkin verran. Enkä olisi edes silloin halunnut kokeilla heidän kanssaan tasaisella. Minua ei ollenkaan naurattanut se, mitä Tsetsenian osalta näki 90-luvulla ykköskähinässä syistä jotka ovat tässä off-topiccia. Riittäköön sanotuksi, että aloin ottamaan naapurin tosissaan.

Jos joku haluaa uskoa Kiinan olevan sotilasteknologian suurvalta ja edelläkävijä koska he ovat saaneet kulutustavarateollisuutta pystyyn lännen teknologialla ja rahalla niin mikäs siinä. Se ei ole mielestäni realismia, mutta ei se ole minulta pois.
 
Miten Venäjän laivasto pystyy uusimmilla fregateillaan paikkamaan hävittäjien poistumaa?
Olisiko arvovaltatappio Venäjälle ostaa Kiinasta hävittäjä-luokan aluksia?

Uudet fregatit kyllä peittoavat suorituskyvyssä vanhat hävittäjäluokat.

Enkä todellakaan usko, että merellisen ulottuvuuden kehittäjä ja lännen haastajaksi halajava valtio sortuisi oman perinteisten alusluokkien tuotannon alasajoon ja shoppailuun.

Mistral-hanke ehkä oli huono esimerkki. Siinä pyrittiin lyhentämään radikaalisti suunnittelu- ja tuotantoaikatauluja, kun kyseessä oli ennestään tuntemattomasta teknisestä suorituskykyalueesta.
 
Koska tarkoitit allekirjoittanutta niin vastataan.

Se, mikä minua "ottaa hermoon" on potentiaalisen vastustajan jatkuva aliarvioiminen. Se tehtiin edellisen kerran 1941 ja seuraukset eivät olleet kivat.

On ihan mukavaa kertoa slobojen tekemistä tyhmyyksistä juttuja. Ei siinä mitään. Tuli sitä nuorempana ihan tarpeeksi itsekkin harrastettua. Mutta kun palstalla, jossa on maanpuolustuksesta kiinnostuneita ja varmasti siitä ja myös sen historiasta tietäviä aletaan tosissaan puhumaan "50-luvun tekniikasta" ja "kaikki on paskaa mitä siellä on" samaan aikaan kun ihan julkisista lähteistä näkee ettei asia ihan näin ole niin mennään minun mielestäni todella pahasti metsään.

90-luku on mennyt jo. Naapuri on kehittynyt vuodesta 1995 jonkin verran. Enkä olisi edes silloin halunnut kokeilla heidän kanssaan tasaisella. Minua ei ollenkaan naurattanut se, mitä Tsetsenian osalta näki 90-luvulla ykköskähinässä syistä jotka ovat tässä off-topiccia. Riittäköön sanotuksi, että aloin ottamaan naapurin tosissaan.

Jos joku haluaa uskoa Kiinan olevan sotilasteknologian suurvalta ja edelläkävijä koska he ovat saaneet kulutustavarateollisuutta pystyyn lännen teknologialla ja rahalla niin mikäs siinä. Se ei ole mielestäni realismia, mutta ei se ole minulta pois.

Sotilasteknologian näkökulmasta Venäjä ei ole oikein kyennyt mihinkään läpimurtoihin, eikä maan ns sotateollinen kompleksi oikein anna sille eväitäkään.

Epäonnistumisten jälkeisen etsikkoajan he kyllä hyödyntävät taitavasti, vrt 2008 Georgia ja sen jälkeinen kehitys.

Siinä missä Venäjä yleensä aliarvioidaan vaarallisella tavalla, liittyy tapaan käyttää perinteisiä suorituskykyjä aina vain uusilla ja yllättävillä tavoilla...
 
Uudet fregatit kyllä peittoavat suorituskyvyssä vanhat hävittäjäluokat.

Enkä todellakaan usko, että merellisen ulottuvuuden kehittäjä ja lännen haastajaksi halajava valtio sortuisi oman perinteisten alusluokkien tuotannon alasajoon ja shoppailuun.

Mistral-hanke ehkä oli huono esimerkki. Siinä pyrittiin lyhentämään radikaalisti suunnittelu- ja tuotantoaikatauluja, kun kyseessä oli ennestään tuntemattomasta teknisestä suorituskykyalueesta.
Mistraleista sai kuvan, että Venäjä yritti kerralla suurella loikalla saavuttaa modernin tason maihinnousualuksissa.
 
Olisi muuten kiva tietää, että miten paljon hehkutetut modernit Kiinan laivaston sotalaivat kestäisivät Severomonskin olosuhteita. Entä miten kiinalaisten itsensä toimintakyky äärimmäisessä olosuhteissa näkyisi? Oma veikkaukseni on, että kiinalaisilla ei ole asiaa arktiseen kilpavarusteluun. Seilatkoon rauhassa lämpimillä vesillä ilman käytännön kokemusta merisodankäynnistä. Joku jo ylempänä ennusti jenkkien uusimpien lentotukialuksien haastajaa. Horse shit sanon minä.
 
Kelpaako kuinka pitkälle esimerkisi Viikkarille kiinalaiset materiaalit?
Materiaalit itsessään voivat olla ok, mutta halutun laatutason varmistaminen edellyttää huolellista rakennusaikaista valvontaa. Kiinalainen telakka kun pyrkii lähtökohtaisesti menemään sieltä, missä aita on matalin ja tekemään vain sen, mitä laivanrakennussopimukseen on kirjattu.

edit: Yleensä varustamon ensimmäinen Kiinassa rakennettu laiva on "huonoin" ja esimerkiksi Finnlinesillä alkaa jo olla sen verran kokemusta kiinalaistelakoista, etten olisi huolissani nyt rakenteilla olevien ro-ro -lastilauttojen laadusta. Lisäksi myös telakoissa on eroja - toiset ymmärtävät, että "korkean profiilin laivoja" ei voi rakentaa samalla tavalla kuin tusinabulkkereita, kun taas toiset... eivät. Viking Linen Kiinan-seikkailu kieltämättä huolettaa...

edit 2: Yllä oleva näkemys liittyy siis kauppalaivojen rakentamiseen ulkomaisille asiakkaille. Veikkaisin, että kun rakennetaan sotalaivoja Kiinan laivastolle, laatuvaatimukset ja -valvonta ovat asiakkaan puolelta hieman eri tasolla ja telakan työntekijöitä "kannustaa" myös ajatus siitä, että kaikenlainen "kikkailu" saattaa kostautua vaikkapa koko perheen lähettämisellä kuoleman... siis vanki... eikun uudelleenkoulutusleirille.

edit 3: Tässä ollaan hieman aiheen (Venäjän merivoimat) vieressä kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Sotilasteknologian näkökulmasta Venäjä ei ole oikein kyennyt mihinkään läpimurtoihin, eikä maan ns sotateollinen kompleksi oikein anna sille eväitäkään.

Epäonnistumisten jälkeisen etsikkoajan he kyllä hyödyntävät taitavasti, vrt 2008 Georgia ja sen jälkeinen kehitys.

Siinä missä Venäjä yleensä aliarvioidaan vaarallisella tavalla, liittyy tapaan käyttää perinteisiä suorituskykyjä aina vain uusilla ja yllättävillä tavoilla...

Jos puhutaan ajasta 1990-2005 niin varmaan pitää paikkansa. Mitä sitten tarkoitetaan "läpimurrolla" tuon ajan jälkeen on mielipidekysymys:).

Venäjän suuri takamatka syntyi digitalisaation puutteesta joka alkoi maailmalla 90-luvulla kun NL romahti. Silloin tehtiin muualla nopeaa edistymistä tuolla alueella.

Tämä on vaikuttanut paljon monilla alueilla ja takamatkaa oli paljon. Ja on edelleen, mutta ei enää lähellekkään sitä, mitä tilanne oli vielä vuosituhannen ensimmäisellä vuosikymmenellä. Volyymit ovat tietenkin pieniä jos verrataan USA:an mutta eipä USA:llakaan ole oikeasti varaa nykyiseen armeijaan ja kalustoon.

Innovaatiot ovat sitten toinen asia. Niitä on, mutta kuinka toimivia ne ovat jää nähtäväksi.
 
Näinköhän voi pitää paikkansa, että kaiken tämän säätämisen jälkeen Kuznetsovin elinkaarta saadaan jatkettua vain viisi vuotta?

Joka vuosi lisää elinkaarta tarkoittaa valtavan ruplakasan polttamista Venäjän puolustusbudjetista tyhjään. ;)
 
Olisi muuten kiva tietää, että miten paljon hehkutetut modernit Kiinan laivaston sotalaivat kestäisivät Severomonskin olosuhteita. Entä miten kiinalaisten itsensä toimintakyky äärimmäisessä olosuhteissa näkyisi? Oma veikkaukseni on, että kiinalaisilla ei ole asiaa arktiseen kilpavarusteluun. Seilatkoon rauhassa lämpimillä vesillä ilman käytännön kokemusta merisodankäynnistä. Joku jo ylempänä ennusti jenkkien uusimpien lentotukialuksien haastajaa. Horse shit sanon minä.

Kiina on kyllä iso ja monimuotoinen maa, josta löytynee myös niitä ääriolosuhteita. Hehän ovat jo pitkään kait tähyilleet Siperian suuntaan ja odottelevat. Ehkäpä antavat Venäjän hoitaa esityön, ja ottavat sitten haltuunsa alueen ja pohjoisen merireitin... Ootellaan nyt 50 vuotta.
 
Back
Top