Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Varhaiset järjestelmät varmaan etsivät vain sen kirkkaimman tutkakaiun (joka saattoi tietenkin olla mitä tahansa). Uudemmissa yritetään muodostaa maalista tutkakuva ja epäilemättä niissä on jonkunmoinen algoritmi että ohjus osaisi suodattaa pois harhamaalit, ja ohjautuisi joltisenkin keskelle hyväksi havaittua kohdetta. Joissain voi olla jopa maalikirjasto.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tällaisen bongasin venäläiseltä foorumilta. Käytetystä kielestä päätellen alkuperäinen lähde lienee kuitenkin joku länsianalyytikko, mutta kuvassa olevan nimimerkin perusteella en löytänyt.
 

Liitteet

  • 18-10683345-fqoznlawqacwrup.jpg
    18-10683345-fqoznlawqacwrup.jpg
    238.5 KB · Luettu: 57
Viimeksi muokattu:
Ryssät fiksuja. Hoksanneet tilata heti meripelastushinaajan !
Sakemannit ei Bismarcilla tuota tajunneetkaan. . .
Vai onkohan hinaaja ajellut perässä jo valmiina ?
 
Venäläisillä on (ilmeisesti jo neuvostoajoilta periytyvä) ohjesääntö että valtameriosastoilla pitää olla hinaaja mukana: en tiedä koskeeko tämä myös tällaisia sisämeriosastoja, ehkä ei. Mutta ei se Sevastopol niin kaukana ole etteikö hinaaja ajelisi sinne suht nopeasti kun pilliin viheltää.
Ilmeisesti pumppauskykyistä kalustoa ei saatu paikalle, tai syystä tai toisesta ei pystytty tehokkaasti käyttämään.
 
Tuskin siellä mitään maihinnousuosastoa oli, ja venäläisillä fregateilla on itse asiassa parempi it-aseistus kuin Moskvassa. Mutta ukrainalaisohjusten uhka on voinut vaikuttaa siihen että operaatiossa on ollut kiire ja oiottu ehkä jotain mutkia, mikä on sitten edesauttanut paatin lopullista kellahtamista? Evt.
 
Vaurion- ja palontorjunta on osattu laiminlöydä paremminkin rahoitetuissa ja varustetuissa laivastoissa. Esimerkiksi tukialus USS Forrestalin palontorjunta kärsi tästä pahasti (jo WW2 aikana US Navy oli katkerasti saanut huomata, miten kriittistä oli opettaa vaurion- ja palontorjunnan perusteet suureten lauvojen koko miehistölle, ainakin tukialukset USS Lexington Korallimerellä ja USS Yorktown oltaisiin mahdollisesti voitu pelastaa, ellei niitä oltaisi hylätty niin hätäisesti tai vahinkoja oltaisiin rajoitttu päättäväisemmin) eikä koko aluksen menettäminen ilmeisesti ollut ainakaan poissuljettua. WW2 ja Korean sodan jälkikrapuloissa valtion säästöohjelma oli supistanut palon- ja vauriontorjuntaa merkittävästi ja niistä vastasivat enää erikseen tähän koulutetut ryhmät. Forrestalin tulipalo oli katkera opetus, ja tukialuksille asennettiin mm. kannenhuuhtelujärjestelmä, ja savusukellushappilaitteet korvattiin (tai ehkä täydennettiin?) ilmapulloilla, jotka voitiin jälleentäyttää kompressorilla.

Falklandilla ainakin HMS Antelopen johto teki ilmeisesti virheen evakoidesaaan miehistön kannelle EOD-ryhmän purkaessa laivaan osunutta lentopommia. Tämä esti kyllä suuremmat miehistötappiot, mutta palontorjuntaan ei ehditty ajoissa ja myös mm. palovesiputkistoa ei oltu paineistettu etukäteen, ja mikä tärkeintä, ohjusmakasiineja ei oltu tyhjennetty vaikka pommi makasi käytännössä kiinni niissä. Nyt alus muuttui palavaksi hylyksi noin viidessä minuutissa laivan jättämiskäskyn jälkeen. Tietysti pommi räjähti niin syvällä laivassa, että vauriot olisivat varmaankin varotoiminkin olleet vakavia.

Voisin kuvitella, että Moskvalla vauriontorjuntavalmius ei ollut ainakaan parempi. Koko sodan läpi venäläisten valmiustaso, koheesio, tilannetietoisuus ja osaaminen ovat jättäneet huomattavasti toivomisen varaa. Varsinkin kun sodanjohto on mitä ilmeisimmin uskonut omaa bullshittiään eikä komentoketju tai yhteiskunta muutenkaan oikein salli kritiikkiä, pitäisin hyvinkin mahdollisena ettei ukrainalaisten meritorjuntaohjusuhkaa otettu kovinkaan vakavasti. Ovatkohan merimiehet edes tietoisia miten pahasti maasota on takunnut? En hämmästyisi lainkaan, jos miehistöllä upseereita myöten on mennyt enemmän tai vähemmän sormi suuhun, kun laivaan osui. Sitä on sattunut paremmissakin piireissä.

https://*Riittää mainostus*/2019/05/tapahtui-eraana-paivana-vuohen-vuonna.html
 
Venäläisillä on (ilmeisesti jo neuvostoajoilta periytyvä) ohjesääntö että valtameriosastoilla pitää olla hinaaja mukana: en tiedä koskeeko tämä myös tällaisia sisämeriosastoja, ehkä ei. Mutta ei se Sevastopol niin kaukana ole etteikö hinaaja ajelisi sinne suht nopeasti kun pilliin viheltää.
Ilmeisesti pumppauskykyistä kalustoa ei saatu paikalle, tai syystä tai toisesta ei pystytty tehokkaasti käyttämään.
Palava laiva tekee pumppaamisesta vaikeaa jos laivan omat pumput ovat pois käytöstä. Laivapalo on vaikea ja kettumainen sammuttaa jos se pääsee isoksi.
 
Admiral Kuznetsovin kuivatelakan rakennustyöt Murmanskissa etenevät hiljalleen. Laajennus tulee merelle päin. Jos en ihan erehdy, aikaisemmin paikalla olleiden kahden pienemmän telakka-altaan sulkuporttien "kotelot" näkyvät suunnilleen kuvan keskellä.

Katso liite: 60445

Katso liite: 60446

Täydennystä omaan Kuznetsov-postaukseen. Google Mapsin kuva alkoi näyttää liian kesäiseltä ollakseen esimerkiksi tammi-huhtikuulta 2022 Murmanskista. Löysin sitten tuoreemman, 23.03.2022 päivätyn, jossa hieman erikoisen muotoinen telakka-allas on täytetty vedellä (voi kai se olla sortunutkin), tummanvihreä alue kuvan keskellä alhaalla. Kuznetsov näkyy laiturissa 5 laivan mittaa, noin 1,5 km, pohjoiseen.

"Satellite image of the recently completed drydock at Shipyard No. 35 in Murmansk during its flooding operation. Admiral Kuznetsov is visible towards the North."

l268ka3fpfu81.jpg


Kuva: https://i.redd.it/l268ka3fpfu81.jpg
Linkki:
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Itse olen aivan samaa mieltä. Kyseessä on kummiskii laivaston alus ni varmasti saa ampua ihan huoletta. Kuhan ovat nostamassa ni ei muuta ku kylkeen ohjusta.

Ukrainalla on täysi oikeus ampua ryssäläisiä kauppalaivoja ilman mitään varoitusta. Mutta toisaalta minä hieman veikkaan että tuossa on tapahtunut diplomatiaa kulissien takana. Eli Ukraina on antanut luvan ryssälle lähettää tuon laivan keräämään ydinkärjet talteen.
 
TASSin tietojen mukaan Admiral Kuznetsov aiotaan kuivatelakoida 15-17 toukokuuta.

MOSCOW, May 13. /TASS/. The heavy aircraft-carrying cruiser "Admiral of the Fleet of the Soviet Union Kuznetsov" will dock for repairs on May 15-17. This was reported to TASS by a source in the military-industrial complex.

"It is expected that the aircraft carrier will dock on May 15-17. Then it will take two months to restore the bridge and pump out water," he said.

Earlier, a TASS source reported that the dock repair of the Admiral Kuznetsov would last until September. The second source confirmed this information, adding that in September the aircraft carrier would "return to the water." “Now the task is to get the aircraft carrier out of the dock before the freeze-up, otherwise everything will move to 2023,” he said.

On March 31, sources in the military-industrial complex told TASS that the 35th shipyard (SRZ, a branch of the Zvyozdochka Ship Repair Center, part of the United Shipbuilding Corporation, USC) was ready to receive an aircraft carrier. By that time, an operation had been completed to fill the dock with water. The following operations are the removal of the bulkhead, the docking of the ship, the restoration of the bulkhead and pumping out water. At that time it was assumed that it would take up to six weeks.

TASS does not have official confirmation of this information from USC.

Earlier it was reported that the Sevmash plant in 2022 will build a batoport as part of the technical re-equipment of the dry dock at the 35th shipyard in Murmansk, which will undergo dock repairs of the aircraft-carrying cruiser Admiral Kuznetsov. The batoport will replace the temporary jumper in the dock.



TASSin uutisen lopussa puhutaan batoportista. Batoport on kelluva telakan sulkuportti. Allaolevassa uutisessa tammikuulta 2022 kerrotaan batoportin valmistuksen aloittamisesta.
"Sevmash" began manufacturing a batoport of a new dry dock for "Admiral Kuznetsov"


Vielä tarinaa ja video Venäjän kaukoidässä Bolshoi Kamenissa sijaitsevan Zvezda-telakan batoportista.


 

Venäjän laivaston ylpeys, maan ainoa lentotukialus Admiral Kuznetsov on tunnettu aivan vääristä syistä.
Aluksella on syttynyt tuhoisia tulipaloja, telakalla sen päälle kaatui nosturi aiheuttaen suurta tuhoa. Moottorit eivät toimi. Syyriaan se lähti sotimaan vuonna 2016 hinaajien vetämänä.
Mutta ennen kaikkea Admiral Kuznetsov on tunnettu paksusta savusta, jota se tupruttaa piipuistaan taivaalle.

Syynä savulle on se, että lentotukialus käyttää polttoaineenaan niin kutsuttua masuuttia, joka on Venäjällä tuotettua erittäin huonolaatuista raskasta polttoöljyä.

85b84ff7-fee0-5a7e-9a88-6643dfca001c

Laivastopäivä. Presidentti Vladimir Putin vieraili Admiral Kuznetsovilla Murmanskissa heinäkuussa 2014. EPA


Mukana hinaajia​

Masuutti eli bunkkeriöljy on kuin asfalttia, jota pitää lämmittää, että se saadaan juoksevaan muotoon.
Admiral Kuznetsovilla on joukko boilereita, joilla öljyä lämmitetään. Kun alus rakennettiin 1980-luvulla, siihen asennettiin huonolaatuisia boilereita ja putkistoja, kuten venäläiset itsekin myönsivät vuonna 2016.

Niinpä Venäjän laivaston lippulaiva ei pysty aina käyttämään kaikkia boilereita samaan aikaan, koska ne eivät toimi. Joskus toiminnassa on ollut vain yksi boileri, jolloin aluksen huippunopeus on neljä solmua.
Lippulaivan seurana onkin yleensä hinaajia, joille on ollut paljon käyttöä.
Vuonna 2012 palatessaan Syyrian rannikolta Kuznetsov menetti konetehot kokonaan . Se jäi ajelehtimaan Biskajan lahdelle Espanjan ja Ranskan rannikoiden edustalle.
Kaukokatseisesti lentotukialuksen saattajaksi oli määrätty hinaaja Nikolai Chiker . Se toi lippulaivan kotiin, koko jäljellä olevan 4 400 kilometrin matkan.

d87b8067-6230-5a94-b2ee-4972332d8cd0

Savua ilman tulta. Aluksella on normaalisti 12 Suhoi Su-33 -hävittäjää ja viisi Suhoi Su-25 -rynnäkkökonetta sekä helikoptereita. ZUMAWIRE

”Savu on tahallista”​

Admiral Kuznetsovin tupruttaman savun syynä on huonolaatuinen polttoaine ja todennäköisesti myös väärin kalibroidut esilämmityslaitteet. Polttoaine palaa vain osittain ja masuuttia lähtee myös taivaalle.
Venäjä on säännöllisesti vähätellyt Kuznetsovin savuongelmaa. Esimerkiksi amiraali Ivan Vasiljev väitti, että mustaa savua tuotetaan tietoisesti . Hänen mukaansa tavoitteena on osoittaa näyttävästi, että Venäjän laivasto on paikalla.

066a1db0-6c82-5b31-83a2-47987d46f1b3

Saattaja. Britannian laivaston HMS Dragon seuraamassa Admiral Kuznetsovin liikkeitä Englannin kanaalissa. ROYAL NAVY

Luokiteltiin ovelasti väärin​

Admiral Kuznetsov rakennettiin Ukrainassa Mykolajivin telakalla Mustallamerellä. Alus laskettiin vesille 1985, mutta palveluskäyttöön se saatiin vasta 1995, Neuvostoliiton jo hajottua.
Alus on venäläisen luokittelun mukaan ”raskas lentokoneristeilijä”, ei lentotukialus. Tälle on taktinen syy.
Niin kutsutun Montreux’n sopimuksen mukaan Bosporin salmen läpi ei saa kulkea lentotukialuksia. Muidenkin sota-alusten on pyydettävä lupa Turkilta.
Ukrainassa rakennettu alus olisi ollut jumissa Mustallamerellä.
Turkki kuitenkin antoi Kuznetsoville luvan lähteä Mustaltamereltä väljemmille vesille, koska sitä ei oltu luokiteltu lentotukialukseksi.

fdd1c3d7-9d7b-514e-8f84-ad3d1a9680bb

Telakalla. Alus on parhaillaan telakalla ja sen on tarkoitus palata palvelukäyttöön 2022. Ehkä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
"Vuonna 2012 palatessaan Syyrian rannikolta Kuznetsov menetti konetehot kokonaan . Se jäi ajelehtimaan Biskajan lahdelle Espanjan ja Ranskan rannikoiden edustalle.
Kaukokatseisesti lentotukialuksen saattajaksi oli määrätty hinaaja Nikolai Chiker . Se toi lippulaivan kotiin, koko jäljellä olevan 4 400 kilometrin matkan."


Tämä on ns. legendaa, laiva palasi ihan omin konein kotiin. Se video missä hinaaja tulee Kuznetsoviin kiinnittymään on ilmeisesti joku harjoitus.
 
TASSin tietojen mukaan Admiral Kuznetsov aiotaan kuivatelakoida 15-17 toukokuuta.

MOSCOW, May 13. /TASS/. The heavy aircraft-carrying cruiser "Admiral of the Fleet of the Soviet Union Kuznetsov" will dock for repairs on May 15-17. This was reported to TASS by a source in the military-industrial complex.
Kuznetsovin rempan detailit on vähän epäselviä: uutisointi on kertonut kattiloiden uusinnasta, onko sitä sitten oikeasti tehty, etenkin kun edellinen telakka meni hajoamaan?
 
Kuznetsovin rempan detailit on vähän epäselviä: uutisointi on kertonut kattiloiden uusinnasta, onko sitä sitten oikeasti tehty, etenkin kun edellinen telakka meni hajoamaan?

Kattiloiden vaihto ei ilmeisesti vaadi kuivatelakointia, vaan onnistuu esimerkiksi laiturissa kattilahuoneesta tai muusta sopivasta kohdasta tehdyn lentokannelle ulottuvan aukon kautta. Kuznetsovissa on wikin mukaan kahdeksan höyrykattilaa. Kattiloita on allaolevan uutisen mukaan vaihdettu jo vuonna 2018.

"The Type KVG-4 high-pressure vertical water-tube boiler with natural circulation and turbocharged blast into furnace was designed by JSC Special Design Bureau for Boiler Engineering in St. Petersburg. In 2011, the company offered the Navy an upgraded version of boilers for the aircraft carrier, KVG-6M-1, however, the military showed no interest."

boiler.jpg


Alla kaksi kuvaa Redditistä, joita en sataprosenttisesti pysty yhdistämään juuri Kuznetsoviin. Ensimmäisessä kuitenkin samannäköinen vihreä mobiilinosturi kuin uutisen kuvassa ja alemmassa samannäköinen sinirunkoinen vene kuivilla kuin wikimedian kuvassa alempana.

fjdOy_LwaHFvmUY1POJeBcWpEALRhkYCa-ILqxksSPA.jpg


XT_JlLJKj1_igqReGk3dSDkekZ_Wwxqu-9RvUwiTsc4.jpg


Wikimedian vuodelle 2021 päivätty kuva, jossa Kuznetsov näyttäisi olevan ihan vaan laiturissa, eikä kuivatelakalla, kuten kuvateksti väittää. Laiturilla vähän komentosillan etupuolella näkyy kolme käytetynnäköistä kattilaa.

Admiral_Kuznetsov_in_drydock_2021.jpg


Uutisessa mainitun kattilavalmistajan, JSC Special Design Bureau for Boiler Engineeringin, kotisivu:

5edf80643e0e0a7e624d06b1_1.png


Kattiloiden esite, jossa speksejä uutisessa mainitulle KVG-4 (КВГ4) kattilalle:

Consumption of naval fuel oil, kg/h (Расход флотского мазута, кг/ч): 9950 kg/h
LeveysxPituusxKorkeus, mm: 5060x5865x5840
Paino, tonnia: kuivana 52,5 ja veden kanssa 57,5


Raskaan polttoöljyn lämpöarvo on wikin mukaan 40,6 MJ/kg. Kattilan tuntikulutus (maksimi) on 9950 kg/h, josta kulutus sekunnissa 9950/3600 = 2,76 kg/s. Tuosta polttoainetehoksi 2,76 kg/s * 40,6 MJ/kg = 112,2 MW. Hihasta vedetyllä 30 prosentin hyötysuhteella mekaaniseksi tehoksi tulisi 33,66 MW.
 
Back
Top