Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tässä aiemmin linkkaamassa artikkelissa on pyöritelty tuota savuttamis- ja polttoöljyasiaa.

Linkki vanhentunut mutta lainauksessa löytyy.

Venäläisen amiraalin mukaan savu tarkoituksellista :whistle:
Tämä on kyllä varsin heikkolaatuinen artikkeli. Kirjoittaja ei ole ymmärtänyt googlettamastaan juuri mitään. Siellä kerrotaan mm:
Syynä savulle on se, että lentotukialus käyttää polttoaineenaan niin kutsuttua masuuttia, joka on Venäjällä tuotettua erittäin huonolaatuista raskasta polttoöljyä.

Masuutti eli bunkkeriöljy on kuin asfalttia, jota pitää lämmittää, että se saadaan juoksevaan muotoon.
Masuutti ei ole asfalttia (bitumin ja kiviaineksen seos) vaan yleisnimitys erilaisille raskaille polttoöljyille. Vastaavia tuotteita käytetään laivoissa ja voimalaitoksissa ilman savutusongelmia joten polttoaine ei ole syy savutukselle. Epäilen vähän, että voimakas savuttaminen liittyy myös johonkin vikatilaan eli ei välttämättä olisi normaali asia (vaikka vikatila olisi epäluotettavuuden takia lähes normaali olotila).

Admiral Kuznetsovilla on joukko boilereita, joilla öljyä lämmitetään. Kun alus rakennettiin 1980-luvulla, siihen asennettiin huonolaatuisia boilereita ja putkistoja, kuten venäläiset itsekin myönsivät vuonna 2016.
Boilereilla tuotetaan höyryä eikä lämmitetä öljyä. Boilerien tuottamalla höyryllä tosin luultavasti myös esilämmitetään palamiseen käytettävää öljyä. Voisi siellä toki olla pienempiä kattiloita joita käytettäisiin pelkästään öljyn esilämmittämiseen (höyryllä) suurille kattiloille esim käynnistystä varten.

Kiev luokan johdannaisista on tullut oikeastaan melko yleinen tukialus. Kiina ja Intia ovat molemmat rakentaneet itsenäisesti Kieviin/Kuznetsoviin perustuvat tukialukset. Kiinan Type 002:ssa näyttäisi olevan höyrykattilat (lieneekö venäläisten toimittamat) ja Intia on valinnut INS Vikrantiin kaasuturbiinit.

Näistä kaikkiaan viidestä Kieviin perustuvista aluksesta venäläisten Kuznetsov lienee kaikkein huonokuntoisin vaikka INS Vikramaditya on venäläisten modaama ja toimittama. Periaatteessa venäläisillä olisi kaiketi ollut osaamista laittaa Kuznetsov kuntoon, mutta rahan ja halun yhdistelmä on puuttunut.
 
Tämä on kyllä varsin heikkolaatuinen artikkeli. Kirjoittaja ei ole ymmärtänyt googlettamastaan juuri mitään. Siellä kerrotaan mm:

Masuutti ei ole asfalttia (bitumin ja kiviaineksen seos) vaan yleisnimitys erilaisille raskaille polttoöljyille. Vastaavia tuotteita käytetään laivoissa ja voimalaitoksissa ilman savutusongelmia joten polttoaine ei ole syy savutukselle. Epäilen vähän, että voimakas savuttaminen liittyy myös johonkin vikatilaan eli ei välttämättä olisi normaali asia (vaikka vikatila olisi epäluotettavuuden takia lähes normaali olotila).


Boilereilla tuotetaan höyryä eikä lämmitetä öljyä. Boilerien tuottamalla höyryllä tosin luultavasti myös esilämmitetään palamiseen käytettävää öljyä. Voisi siellä toki olla pienempiä kattiloita joita käytettäisiin pelkästään öljyn esilämmittämiseen (höyryllä) suurille kattiloille esim käynnistystä varten.

Kiev luokan johdannaisista on tullut oikeastaan melko yleinen tukialus. Kiina ja Intia ovat molemmat rakentaneet itsenäisesti Kieviin/Kuznetsoviin perustuvat tukialukset. Kiinan Type 002:ssa näyttäisi olevan höyrykattilat (lieneekö venäläisten toimittamat) ja Intia on valinnut INS Vikrantiin kaasuturbiinit.

Näistä kaikkiaan viidestä Kieviin perustuvista aluksesta venäläisten Kuznetsov lienee kaikkein huonokuntoisin vaikka INS Vikramaditya on venäläisten modaama ja toimittama. Periaatteessa venäläisillä olisi kaiketi ollut osaamista laittaa Kuznetsov kuntoon, mutta rahan ja halun yhdistelmä on puuttunut.
Vaadimme, että Kuznetsov laitetaan kuntoon kustannuksista tinkimättä. 😁
 
Kiev luokan johdannaisista on tullut oikeastaan melko yleinen tukialus. Kiina ja Intia ovat molemmat rakentaneet itsenäisesti Kieviin/Kuznetsoviin perustuvat tukialukset. Kiinan Type 002:ssa näyttäisi olevan höyrykattilat (lieneekö venäläisten toimittamat) ja Intia on valinnut INS Vikrantiin kaasuturbiinit.
Vikrant lienee enemmän sukua Cavourin kuin Kuznetsovin kanssa. Fincantieri oli konsultoimassa suunnittelua ja yhdennäköisyyttä on kyllä nähtävissäkin. Kiinan puhutaan pitäytyneen höyryturbiinivoimassa, koska tavoittelee ydinkäyttöistä tukialusta. Huhuja löytyy tietysti niinkin päin että myös 001/Varyag olisi saanut kiinassa valmistetut kattilat venäläisten tilalle. Ainoa varmistettava tosiasia taitaa olla että 3/5 maailman STOBAR-tukialuksista on käytännössä samaa, Kuznetsov-luokkaa, 002:n muodostaessa oman aliluokkansa.
 
Tämä on kyllä varsin heikkolaatuinen artikkeli. Kirjoittaja ei ole ymmärtänyt googlettamastaan juuri mitään. Siellä kerrotaan mm:

Masuutti ei ole asfalttia (bitumin ja kiviaineksen seos) vaan yleisnimitys erilaisille raskaille polttoöljyille. Vastaavia tuotteita käytetään laivoissa ja voimalaitoksissa ilman savutusongelmia joten polttoaine ei ole syy savutukselle. Epäilen vähän, että voimakas savuttaminen liittyy myös johonkin vikatilaan eli ei välttämättä olisi normaali asia (vaikka vikatila olisi epäluotettavuuden takia lähes normaali olotila).

Boilereilla tuotetaan höyryä eikä lämmitetä öljyä. Boilerien tuottamalla höyryllä tosin luultavasti myös esilämmitetään palamiseen käytettävää öljyä. Voisi siellä toki olla pienempiä kattiloita joita käytettäisiin pelkästään öljyn esilämmittämiseen (höyryllä) suurille kattiloille esim käynnistystä varten.

Kiev luokan johdannaisista on tullut oikeastaan melko yleinen tukialus. Kiina ja Intia ovat molemmat rakentaneet itsenäisesti Kieviin/Kuznetsoviin perustuvat tukialukset. Kiinan Type 002:ssa näyttäisi olevan höyrykattilat (lieneekö venäläisten toimittamat) ja Intia on valinnut INS Vikrantiin kaasuturbiinit.

Näistä kaikkiaan viidestä Kieviin perustuvista aluksesta venäläisten Kuznetsov lienee kaikkein huonokuntoisin vaikka INS Vikramaditya on venäläisten modaama ja toimittama. Periaatteessa venäläisillä olisi kaiketi ollut osaamista laittaa Kuznetsov kuntoon, mutta rahan ja halun yhdistelmä on puuttunut.

On tosiaan tuo Talouselämän juttu aika suoraan käännetty alkuperäisestä artikkelista, joka taisi olla venäjänkielinen, eli varmasti useampi käännös välissä.
Tässä englanninkielinen vastaava juttu, ilman käännöksiä:


Mazut is a heavy petrochemical fuel. While most sources refer it to being taken from the very bottom of a distillation stack, this is inaccurate as "mazut" is a blanket term for very-heavy oil products, including those that can be formed from blending heavier oils with some slightly lighter ones.

In the West, Mazut would fall into the Bunker B and Bunker C fuel oil classifications, although the ISO 8217 standard has superseded these categories. Under the ISO 8217 standard, Mazut may be classified as RMG or RMK fuel.

These thick, heavy fuels were, by and large, the standard for both military and commercial vessels up until the 1960s and 1970s. Their thick nature gave them a very high volume to energy ratio compared with lighter distillates. But to be burned, they often had to be preheated and pressurized in a complex series of boilers and pipes.

Burning these fuels could also produce large amounts of sulfur, as such heavy minerals tended to settle to the bottom of a distillation stack. As a result, these fuels can be expensive to procure in nations with higher environmental standards as they must be distilled from crude with a low initial sulfur content or removed via a chemical process.

For these reasons, Western navies began to transition to gas turbine propulsion in the 1960s and 1970s. Gas turbines use natural gas and distillate fuels, not heavy bunker fuels. Currently, all U.S. Navy ships use gas turbines for propulsion except those powered by nuclear power or the Freedom-class, which uses an electrical drive system.

However, the Soviet Navy seemed hesitant to make such a complete shift to gas turbines. While the Slava-class cruisers laid down in the 1970s used gas turbines, the Sovremenny-class destroyers laid down in the same era still were designed with a Mazut-powered propulsion system, reportedly due to the inability of the Soviet industry to produce enough turbines at the time. The later Udaloy-class destroyers continued the trend of using gas turbines.

The big question is why the Admiral Kuznetsov continued to use Mazut. Nuclear power was an option on the table, as the Kirov-class battlecruisers being designed around the same time used nuclear power plants—although the later Ulyanovsk-class of carriers planned to use nuclear power. One possible reason was that the class was partially based on the hull shape and layout of the earlier Kiev-class carriers, which ran on Mazut.

While Mazut was definitely not an optimal fuel choice for the Admiral Kuznetsov, its long and troubled construction process only compounded the problems. A Russian news article describes the Kuznetsov as having a “weak heart” due to the poor standards of shipbuilding when it was being completed in the 1990s in the Nikolayev Black Sea Shipyard in Mykolaiv.

Furthermore, Admiral Valentin Selivanov said, “From the very beginning, poor quality pipes were installed in her boilers.” The same admiral then went onto describe the Kuznetsov's 1990s sea trials. Due to the problems with the pipes, not all boilers could run at full capacity all the time, and they would often break down. Sometimes the ship was reduced to operating on one boiler, giving it a speed of around 4 knots. These same reliability problems lead to the Russian Navy sending tugs to accompany the Kuznetsov during its 2016 trip to the Syrian coast.

These engineering difficulties are also given as a potential reason for the Kuznetsov's super-smoky nature. Vice Admiral Pyotr Svyatashov explained, saying that because of improper calibration in the preheating or injection mechanisms, the Mazut injected into the combustion chamber might not have had time to combust fully—in other words, the partially burned products are causing the black smoke.
This is supported by some other analysts, who say that the exhaust color can be widely classified into three colors—grey for oil, white for water, and black for fuel. Some blogs have gone into further analysis of the potential mechanical problems that may cause black smoke, albeit on the Sovremenny-class ships, which have suffered their own bouts of black smoke.


However, some Russian military experts have attempted to downplay the problem entirely. Admiral Ivan Vasiliyev said on the show “Tsargrad” that the black smoke was a deliberate move to show the British that the Admiral Kuznetsov was there, as per “seaman’s tradition.”
 
Vikrant lienee enemmän sukua Cavourin kuin Kuznetsovin kanssa. Fincantieri oli konsultoimassa suunnittelua ja yhdennäköisyyttä on kyllä nähtävissäkin. Kiinan puhutaan pitäytyneen höyryturbiinivoimassa, koska tavoittelee ydinkäyttöistä tukialusta. Huhuja löytyy tietysti niinkin päin että myös 001/Varyag olisi saanut kiinassa valmistetut kattilat venäläisten tilalle. Ainoa varmistettava tosiasia taitaa olla että 3/5 maailman STOBAR-tukialuksista on käytännössä samaa, Kuznetsov-luokkaa, 002:n muodostaessa oman aliluokkansa.
Taitaa Vikrant olla ihan oma design eikä suora kopio mistään. Siinä on saman tyyppiset kaasuturbiinit kuin Cavourissa, mutta mitat ja layout näyttäisivät olevan lähempänä Vikramadityaa kuin Cavouria.

Type 001 on saanut aidot kiinalaiset propulsiolaitteet ainakin tämän mukaan:
For the Liaoning, Harbin Boiler Co. provided boilers and China Erzhong Group (Deyang) Heavy Industries Co Ltd built the steam turbines, respectively, The enterprises also provide boilers and steam turbines for the civilian power plants.
https://www.globalsecurity.org/military/world/china/liaoning-engine.htm
 
Taitaa Vikrant olla ihan oma design eikä suora kopio mistään. Siinä on saman tyyppiset kaasuturbiinit kuin Cavourissa, mutta mitat ja layout näyttäisivät olevan lähempänä Vikramadityaa kuin Cavouria.

Type 001 on saanut aidot kiinalaiset propulsiolaitteet ainakin tämän mukaan:

https://www.globalsecurity.org/military/world/china/liaoning-engine.htm
Jos tämä:
One of designers involved in development of the boilers for Admiral Kuznetsov carrier told Mil.Press Today that, apart from design defects, the incompetent handling of the boilers by the crews should be borne in mind as well. For one, using of sea water for boilers servicing instead of distilled one. However, Russian Navy’s ships are not equipped properly enough to generate sufficient amount of desalinated water.
http://mil.today/2018/Navy14/
pitää paikkansa, niin Venäjän merivoimissa on kyllä melkoisia vajakkeja. Meriveden käyttäminen höyrykattilassa on varma tapa saada kattila rikki.
 
pitää paikkansa, niin Venäjän merivoimissa on kyllä melkoisia vajakkeja. Meriveden käyttäminen höyrykattilassa on varma tapa saada kattila rikki.

Jotenkin veikkaan, että neuvostoliiton aikoina joku insinööri päätti, että neukkulassa ei mikään maksa mitään, joten tehdään sellainen kattila jossa käytetään haponkestävää terästä tms. jolle suola ei ole ongelma, niin vot! Ei tarvita tislauskalustoa kattilaveden tuottamiseen. Kapitalistit vapiskoot!
 
Jotenkin veikkaan, että neuvostoliiton aikoina joku insinööri päätti, että neukkulassa ei mikään maksa mitään, joten tehdään sellainen kattila jossa käytetään haponkestävää terästä tms. jolle suola ei ole ongelma, niin vot! Ei tarvita tislauskalustoa kattilaveden tuottamiseen. Kapitalistit vapiskoot!
Haponkestävän teräksen käyttäminen ei pelasta kattilaa. Likaisen veden käyttäminen tekee kerrostumia kiehumispinnoille ja tulistimiin. Kerrostumat heikentävät lämmönsiirtoa veteen/höyryyn jolloin putkimateriaalin lämpötila nousee etenkin tulistimissa niin korkealle, että materiaali antaa periksi. Vaikka joku supermateriaali ei antaisi periksi niin höyryä ei saataisi kuumennettua riittävästi jolloin kattilan / turbiinin teho tippuu.

Suolanpoisto merivedestä tehdään nykyisin kaiketi enimmäkseen käänteisosmoosilaitteistolla. Tämän jälkeen tarvitaan ainakin ioninvaihtoprosessi, että saadaan kattilavettä.
 
Admiral Kuznetsov päässyt jo (lähes) kuivalle maalle.

"Repair in a hurry?

July 30, 202212:10

To repair the only aircraft-carrying cruiser "Admiral Kuznetsov", the dock located at the Sevmorput plant (35 SRZ), which is part of the United Shipbuilding Corporation (OSK), was drained. According to some reports, in the near future, Kuznetsov will begin a full-fledged repair - they will update the deck, replace the power plant, and more.

The photographs of the "Arctic Observer" show that the "Admiral Kuznetsov" has already been installed on special stands ("soles"), and the water from the dock is almost completely pumped out. At the same time, massive imperfections attract attention - somewhere the base of the dock is concreted, but in some places the soil bottom is visible. It can be assumed that the further arrangement of the dock will be carried out in parallel with the repair of the cruiser - both on the Kuznetsov and around it, activity is already noticeable: the entire deck is filled with change houses, equipment and special equipment.

Let me remind you that the TAVKR "Admiral Kuznetsov" got into a new dock in mid-May . Previously, it was assumed that all repair work would be completed by September 2022, however, according to the Arctic Observer, the completion date for the modernization has already shifted to at least the beginning of 2023."


30-10946381-img-20220730-124129-131.jpg

30-10946381-nn1dfwrqyqm.jpg


 
Admiral Kuznetsov päässyt jo (lähes) kuivalle maalle.
Pari tuoretta kuvaa Venäjän intternjetistä. Hauskana yksityiskohtana telakka-allas on niin kesken, ettei siinä ole edes varsinaista porttia - laivan eteen on rakennettu työpato.
 

Liitteet

  • 01-10950909-img-20220801-114205-004.jpg
    01-10950909-img-20220801-114205-004.jpg
    329.9 KB · Luettu: 62
  • 01-10950909-img-20220801-114209-980.jpg
    01-10950909-img-20220801-114209-980.jpg
    321.3 KB · Luettu: 62
  • 01-10950909-img-20220801-114214-037.jpg
    01-10950909-img-20220801-114214-037.jpg
    357 KB · Luettu: 60
  • 01-10950909-img-20220801-114219-111.jpg
    01-10950909-img-20220801-114219-111.jpg
    276.5 KB · Luettu: 61
Pari tuoretta kuvaa Venäjän intternjetistä. Hauskana yksityiskohtana telakka-allas on niin kesken, ettei siinä ole edes varsinaista porttia - laivan eteen on rakennettu työpato.

Kyllä tuo näyttää haudalta. Eli saattohoito alkanut.
Tietoja on myös liikkunut K:n remontista, että monin paikoin laivan sisällä ei päästä korjauksia tekemään lainkaan myrkkyjen ja vaarallisten vuotojen vuoksi. Rakenteet ym. useissa kohdin jo lopullisesti romuttuneet niin, että tuskin koskaan lähtee merille tuosta kuopasta.
 
Pari tuoretta kuvaa Venäjän intternjetistä. Hauskana yksityiskohtana telakka-allas on niin kesken, ettei siinä ole edes varsinaista porttia - laivan eteen on rakennettu työpato.
Mitä (ja miksi) tuolle lentokannelle tehdään huollossa, että se alkaa kauttaaltaan ruostumaan? Muistaisin vastaavia kuvia nähneeni muualtakin maailmassa eli kyse ei liene pelkästä ryssimisestä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mitä (ja miksi) tuolle lentokannelle tehdään huollossa, että se alkaa kauttaaltaan ruostumaan? Muistaisin vastaavia kuvia nähneeni muualtakin maailmassa eli kyse ei liene pelkästä ryssimisestä.
Kansi lienee pinnoitettu jotenkin normaalisti. Ehkä pinnoite on poistettu uusintaa varten ja metalli päässyt ruostumaan.
 
Kiitos vastauksista. Itse mietin, että jos kyseessä on pelkkä pinnoitteen uusiminen, kannattaisi uusi pinnoite vetää pintaan mahdollisimman nopeasti. Tuskin se ainakaan paremmin ruosteen päälle tarttuu.
 
Back
Top