Venäjän merivoimat-yleisketju

Vaikken uskokaan Venäjän kykyyn suunnitella ja rakentaa nykyaikaista lentotukialusta, ja tuo konsepti vaikuttaa yleisellä tasolla varsin... noh, omalaatuiselta, en kuitenkaan lähtisi kovinkaan pitkälle meneviä analyysejä tekemään jonkin halvalla teetetyn ja suhteellisen vähän yksityiskohtia sisältävän messupienoismallin perusteella. Sama kuin pitäisi karkeaa luonnosta lopullisena piirustuksena.
Tuollaisten twiitti'analyysien' tarkoitus on vain kerätä tykkäyksiä, ei esittää jotain syvällistä teknillis-taktillista analyysiä. Esimerkiksi, siinä pilkataan käännetyn lentokannen puutetta, muttei sellaista kaikissa nykyaikaisissa tukialuksissa ole.
Venäläiset esittelivät muutama vuosi sitten katamaraani-runkoista tukialusta ja tämä on kai jatkoa sille. Ideana on saada mahdollisimman paljon vakaata kansitilaa, varsinaista säilytyshangaaria ei ole. Ehkä joku pieni tila yksittäisten koneiden huoltoja varten. Onko tällaiset hyvä idea? No en oikein usko, varalaita jää surkean matalaksi ja se on tukialuksilla aika tärkeä ominaisuus. Lähinnä nämä on varmaan vain ikävystyneiden insinöörien tuherruksia. Pienoismallin on todennäköisesti tehnyt joku visuaalinen artisti. Suomessakin merivoimat sanoi ekoista LV2020 -pr-kuvista "niin ja ne ei todellakaan näytä yhtään tolta".
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tuollaisten twiitti'analyysien' tarkoitus on vain kerätä tykkäyksiä, ei esittää jotain syvällistä teknillis-taktillista analyysiä. Esimerkiksi, siinä pilkataan käännetyn lentokannen puutetta, muttei sellaista kaikissa nykyaikaisissa tukialuksissa ole.
Venäläiset esittelivät muutama vuosi sitten katamaraani-runkoista tukialusta ja tämä on kai jatkoa sille. Ideana on saada mahdollisimman paljon vakaata kansitilaa, varsinaista säilytyshangaaria ei ole. Ehkä joku pieni tila yksittäisten koneiden huoltoja varten. Onko tällaiset hyvä idea? No en oikein usko, varalaita jää surkean matalaksi ja se on tukialuksilla aika tärkeä ominaisuus. Lähinnä nämä on varmaan vain ikävystyneiden insinöörien tuherruksia. Pienoismallin on todennäköisesti tehnyt joku visuaalinen artisti. Suomessakin merivoimat sanoi ekoista LV2020 -pr-kuvista "niin ja ne ei todellakaan näytä yhtään tolta".
Vähempikin varalaita riittää hyvin, jos aluksessa ei ole kannenreunahissejä. Vanhoihin tukialuksiin jälkiasennettujen hissien kanssa varalaidan puute ilmeni kovemmassa merenkäynnissä niiden aukoista hangaariin tunkevana vetenä. Muistaakseni etenkin Hermesin (Hermeksen? Hermesetasin? 🤪 ) melko eteen asennettu hissi oli tällain ongelmallinen.

Tuossa "konseptissa" voisi olla haettu jotain samanlaista rinnakkaisten kaistojen ideaa mikä brittien QE-luokalla toimii hyvin. Ei toki toimisi niin hyvin ilman VTOL-hävittäjiä... Tämän voisi tosiaan olla suunnitellut joku taiteilijasielu, joka on lukenut keskustelua QE:n ratkaisuista mutta ei kovin hyvin ymmärtänyt lukemaansa.
 
Victor Dubrovsky (Dubrovsky Victor Anatolyevich, Doctor of Technical Sciences, Nevskoe Design Bureau, St. Petersburg.) on 2000-luvun alussa kirjoitellut tutkimusartikkeleita monirunkolaivoista. Linkissä hänen kirjoituksensa, jossa monirunkoinen lentotukialus ohimennen mainitaan, mutta sain käsityksen, etteivät lentotukialukset olleet hänen tutkimuksissaan mitenkään keskiössä.

1660897784101.png
Fig. 3. Triple-hull aircraft-carrier with SWA hull. (for conditions up to and inclusive of Sea State 9).


Vielä Petr Shchegolikhinin artikkeli "Multihull ships: features, application, development":

 

Nyt on T&T löytänyt mainion aiheen, SSV-33 Ural on neuvostolaivaston suurin valkoinen elefantti ja maailman laivastojen historiassakin kautta aikoihin pääsee varmaan Top10:iin sellaisten klassikoiden kuin Chakri Naruebet, HMS Furious, eteläamerikkalaiset dreadnoughtit ja Ptolemaioksen polyreemin seuraksi.
606px-Soviet_command_ship_SSV-33.jpg

Neuvostoliitolla ei ollut Tyynellämerellä saaria joihin olisi voinut pykätä tiedusteluasemia, niin sellainen piti rakentaa, jättiläisalus joka pystyi olemaan vaikka puoli vuotta merellä yhtä soittoa. Tämä laiva tunnetaan monella nimellä joten selitetään ne nyt: projektinimi on 1941 Titan, NATO-nimi on Kapusta ja laivan nimi on Ural (tiedustelualuksille annettiin alueiden nimiä, sieltä löytyi mm. Asia, Karelia, Kamtsatka jne). Ohjusten seurannan lisäksi siinä oli massiiviset sensorit elektroniseen tiedusteluun ja radiolinkit komentoaluksena toimimiseen. Vaikuttaakin että laiva 'paisui' komiteatyönä kun eri tahot tuuttasivat siihen omia vaatimuksiaan,vähän samaan tapaan kuin Kirov-luokan taisteluristeilijät. Niistä puheenollen, vaikka usein sanotaankin että Ural olisi tehty Kirovin rungolle, niin laivojen ulkomitat ovat kuitenkin erilaiset (Ural on paljon isompi), ja vaikka voimalaiteratkaisu on samanlainen niin identtinen se ei ole: Uralissa on jäänmurtajareaktorit, Kiroveissa samansukuiset mutta tehokkaammat KN-3:t.

Neuvostoliitolla oli muitakin vastaavia jättiläisaluksia. Esimerkiksi Marshal Nedelin oli ohjuskokeiden telemetrianseurantalaiva, ja Kosmonaut Juri Gagarin taas oli 50 000 tonnin hirviö, jonka kuljettamat radioteleskoopit seurasivat avaruuslentoja samaan tapaan kuin NASAn Deep Space Network.
aux08.jpg


640px-Space_control-monitoring_ship_%22Kosmonaut_Yuri_Gagarin%22_in_1987.png
 
https://t.me/sov_rus_navy/1659

Admiral Lazarev (joka purjehti aikoinaan porvarilaivastoja pelottamassa nimellä Frunze) romutettavana, melko lailla jo loppusuoralla. NL:n lipun alla laiva ehti purjehtia vain viitisen vuotta aktiivisesti. Modernisointisuunnitelmista luovuttiin lopullisesti vasta viime vuosina, ymmärrettiin varmaan että varat riittävät ehkä juuri ja juuri kahden uusimman Kirovin remonttiin. Kahden laivan yhtäaikaiseen remppaamiseen ei olisi ollut millään mahdollisuuksia.
 
Väittävät Moskvan sisaraluksen miehistön vessoista otetuksi. Miten nuo (jos nyt totta jne) voivat olla noin saastaisia joka paikassa? Ja sota-aluksella?
Jos olet koskaan käynyt venäjällä niin siellä saa kuvan sikäläisestä hygieniasta (jos siitä voi puhua edes). Ei hämmästytä. Rajan yli kun menee niin roska- ja paskavuoret tien vieressä alkavat heti🤢.
 
Sammutustyöt onnistuivat. Seuraava vaihe kirjauksessa on oletettavasti laivan nostaminen pohjasta…
Ei tarvi nostaa mihinkään, kun tuo oli jo valmiiksi kuivatelakalla. Laitetaan vaan pumput taas hetkeksi käyntiin että saadaan telakka-allas taas kuivaksi.

Ilmeisesti paloi juuri sopivasti sen verran, että lisää korjattavaa tulee, mutta ei niin pahasti että raaskivat tuosta rahareiästä kokonaan luopua. Eli sotabudjetin varastaminen telakkatyön kautta jatkuu, ja sehän on meille naapurimaille vain onneksi.
 
Ei tarvi nostaa mihinkään, kun tuo oli jo valmiiksi kuivatelakalla. Laitetaan vaan pumput taas hetkeksi käyntiin että saadaan telakka-allas taas kuivaksi.

Ilmeisesti paloi juuri sopivasti sen verran, että lisää korjattavaa tulee, mutta ei niin pahasti että raaskivat tuosta rahareiästä kokonaan luopua. Eli sotabudjetin varastaminen telakkatyön kautta jatkuu, ja sehän on meille naapurimaille vain onneksi.
Kas vain, ratkaisit juurisyyn, miksi se on koko ajan tulessa! Niinpä tietysti, yksinkertaisin selitys on todennäköisin.
 
Ei tarvi nostaa mihinkään, kun tuo oli jo valmiiksi kuivatelakalla. Laitetaan vaan pumput taas hetkeksi käyntiin että saadaan telakka-allas taas kuivaksi.

Ilmeisesti paloi juuri sopivasti sen verran, että lisää korjattavaa tulee, mutta ei niin pahasti että raaskivat tuosta rahareiästä kokonaan luopua. Eli sotabudjetin varastaminen telakkatyön kautta jatkuu, ja sehän on meille naapurimaille vain onneksi.
Tämä meni tosiaan hienosti. Pieni toivon kipinä tulevasta käyttökuntoisuudessa elää ja pitää rahareiän auki. Jälleen kerran jää siis suorituskykyä syntymättä.
 
Back
Top