Venäjän merivoimat-yleisketju

Juttua Kuznetsovista.



Admiral Kuznetsov on tunnettu paksusta savusta, jota se tupruttaa piipuistaan taivaalle. Syynä savulle on se, että lentotukialus käyttää polttoaineenaan niin kutsuttua masuuttia, joka on Venäjällä tuotettua erittäin huonolaatuista raskasta polttoöljyä.

Masuutti eli bunkkeriöljy on kuin asfalttia, jota pitää lämmittää, että se saadaan juoksevaan muotoon.

Admiral Kuznetsovilla on joukko boilereita, joilla öljyä lämmitetään. Kun alus rakennettiin 1980-luvulla, siihen asennettiin huonolaatuisia boilereita ja putkistoja, kuten venäläiset itsekin myönsivät vuonna 2016.

Niinpä Venäjän laivaston lippulaiva ei pysty aina käyttämään kaikkia boilereita samaan aikaan, koska ne eivät toimi. Joskus toiminnassa on ollut vain yksi boileri, jolloin aluksen huippunopeus on neljä solmua.

Lippulaivan seurana onkin yleensä hinaajia, joille on ollut paljon käyttöä.
Venäjä on säännöllisesti vähätellyt Kuznetsovin savuongelmaa. Esimerkiksi amiraali Ivan Vasiljev väitti, että mustaa savua tuotetaan tietoisesti . Hänen mukaansa tavoitteena on osoittaa näyttävästi, että Venäjän laivasto on paikalla.
 
Tästä teknisesti varsin heikkolaatuisesta käännösartikkelista on puhuttu ketjussa aiemminkin:


Näissä jutuissa maalaillaan mazutista kuvaa jonain mystisenä raaka-aineena, josta kaalinhajuiset unelmat on tehty, vaikka kyseessä on loppujen lopuksi varsin tavanomainen raskas polttoöljy, jota useimmat rahtilaivatkin käyttävät.
 
Erinomaista, ostakaa vain Varyag takaisin ja sementoikaa yhteistyö näin näyttävällä tavalla. Voisitte sitten kunnostaa kahta kerralla.
Karginov, a member of Russia's right-wing Liberal Democratic Party, suggested the repurchased Liaoning be renamed after party leader Vladimir Zhirinovsky and be made the new Black Sea Fleet flagship.

"The ship was supposed to become one of the main ones in the USSR," Karginov said, according to a translation of his remarks. "After the collapse of the country, Ukraine preferred to sell it for a few bottles of vodka, at the price of scrap metal."

Perhaps Karginov is mocking Russia's military decline, but his idea is no crazier than Russia buying any other carrier.
Mutta eiköhän ne oikeasti ole edelleen Ranskan kanssa peruuntuneen Mistral-kaupan jäljillä. Eli helikopteritukialusta.
 
Erinomaista, ostakaa vain Varyag takaisin ja sementoikaa yhteistyö näin näyttävällä tavalla. Voisitte sitten kunnostaa kahta kerralla.

Mutta eiköhän ne oikeasti ole edelleen Ranskan kanssa peruuntuneen Mistral-kaupan jäljillä. Eli helikopteritukialusta.
Just joo. Kiina ei varmasti siitä luovu. Kiev ja Minsk ovat vielä olemassa, eka hotellina ja toka museona. Ehkä ne hylyt venäjä voisi ostaa takaisin Vikramaditya-tyylistä konversiota varten. Siinä sitä palaisikin popcornia kun sellaista projektia sivusta seuraisi...
 
Ihmeen hitaasti muuten tuntuu Venäjän laivaston uudistaminen etenevän. Jossain Mustallamerellä ei tätä vauhtia kohta paljon venäläisiä sotalaivoja ole.
Yhtään hitaammalla vauhdilla olisivat pakittaneet jo purjelaivojen aikaan.

Miksi Venäjä haluaa
Ylipäätään herättää henkiin noita vanhoja dinosauruksia? Eikö modernit fregatit ajaisi samoja asioita?
Toisekseen eikö tulisi myös halvemmaksi rakentaa kokonaan uusi alus kuin päivittää noita vanhoja raatoja?
Toki upeaa ja nostalgista nähdä noita merellä!

Koska noissa isoissa muutosprojekteissa voi varastaa enemmän eikä tarvitse kehittää mitään uutta koska se ei kuitenkaan onnistu. Saadaan aikaan edes jotain kelluvaa ja liikkuvaa.

Itse pidän lähinnä säälittävänä kikkelinmittauskilpailuna tätä Kremlin pikkumiehen lipunliehutusprojektia. Ollaan niin helvetin suurvaltaa että pitää tuoda savuava hylky jostain tuhansien mailien takaa näytille. Mutku kerta muillakin on.

Näinhän se on, puheet ja suorituskyky eivät ole lähimainkaan samalla tasolla ja halutaan kuitenkin antaa mielikuva suurvallasta. Edes se mielikuva.

Eräässä vastikään julkaistussa Wikileaks-viestissä käy ilmi ettei Turkki pidä Venäjän Mustanmeren laivastoa minkäänlaisena uhkana.

Koko tämän surkuhupaisan rinkirunkkausketjun olisi voinut lopettaa tähän yo. kohtaan. Osui niin lähelle totuutta.
 

Kaveri kävi nappaamassa siitä tuollaisen kuvan. Jätti viisaasti välimatkaa toista sataa metriä ja siirtyi sitten sivummalle :rolleyes:

1676269209026.png

 
Juttua Kuznetsovista.



Admiral Kuznetsov on tunnettu paksusta savusta, jota se tupruttaa piipuistaan taivaalle. Syynä savulle on se, että lentotukialus käyttää polttoaineenaan niin kutsuttua masuuttia, joka on Venäjällä tuotettua erittäin huonolaatuista raskasta polttoöljyä.

Masuutti eli bunkkeriöljy on kuin asfalttia, jota pitää lämmittää, että se saadaan juoksevaan muotoon.

Admiral Kuznetsovilla on joukko boilereita, joilla öljyä lämmitetään. Kun alus rakennettiin 1980-luvulla, siihen asennettiin huonolaatuisia boilereita ja putkistoja, kuten venäläiset itsekin myönsivät vuonna 2016.

Niinpä Venäjän laivaston lippulaiva ei pysty aina käyttämään kaikkia boilereita samaan aikaan, koska ne eivät toimi. Joskus toiminnassa on ollut vain yksi boileri, jolloin aluksen huippunopeus on neljä solmua.

Lippulaivan seurana onkin yleensä hinaajia, joille on ollut paljon käyttöä.
Venäjä on säännöllisesti vähätellyt Kuznetsovin savuongelmaa. Esimerkiksi amiraali Ivan Vasiljev väitti, että mustaa savua tuotetaan tietoisesti . Hänen mukaansa tavoitteena on osoittaa näyttävästi, että Venäjän laivasto on paikalla.
Venäjän "laivaston ylpeyttä" ja sen käyttöä varjostaa se seikka, että Venäjän laivastolta puuttuu käytössä olevista satamista lentotukialuksen (onko Kuznetsov tukialus vai mikä jääköön toiseen kertaan) tarvitsemat satamapalvelut. Ensimmäinen olennainen puute on ulkopuolinen sähkön syöttö. Kun minkä muun tahansa tukialuksia omistavan valtion alus saapuu satamaan, sammutetaan koneet ja sähkö saadaan maista. Venäjällä tämä ei toimi näin. Satamien toiminta on takaperoista ja valmius tukea tukialuksia puuttuu. Jotta aluksessa olisi sähköä on koneita käytettävä, jotta alus saa sähköä. Koneet käy lähes 365 päivää vuodessa. Kyllä siin boilerit ja putket (venäläistä laatua) on kovilla. Ei ihme, että välillä joku boilereista on pois käytöstä.
 
Koneet käy lähes 365 päivää vuodessa.
Tuntuu oudolta, että laivaan ei ole asennettu tuota silmällä pitäen höyryturbiineja taloudellisempia ja luotettavampia apudieselgeneraattoreita. Sataman tarjoama maasähkö on kuitenkin jopa kauppalaivoissa suhteellisen tuore ilmiö.
 
Tuntuu oudolta, että laivaan ei ole asennettu tuota silmällä pitäen höyryturbiineja taloudellisempia ja luotettavampia apudieselgeneraattoreita. Sataman tarjoama maasähkö on kuitenkin jopa kauppalaivoissa suhteellisen tuore ilmiö.
Kyllä siinä on, 9x 1500kW aputurbiinit ja 6x dieselgeneraattorit.
En tiedä pystyykö itse alus ottamaan vastaan sähköä maista, mutta kyllä sitä on ainakin isoimmissa tukikohdissa tarjolla, muutama vuosi sittenhän se telakka upposi Kuznetsovin alta kun myrsky katkaisi sähköt.
 
Koska noissa isoissa muutosprojekteissa voi varastaa enemmän eikä tarvitse kehittää mitään uutta koska se ei kuitenkaan onnistu. Saadaan aikaan edes jotain kelluvaa ja liikkuvaa.
Laivastot ovat usein huomanneet että on helpompi saada rahaa 'modernisointiin' kuin uudisrakentamiseen, koska ensinmainittu mielletään vanhan säästämiseksi ja halvemmaksi.

Operatiivisessa mielessä, fregatti ei valtamerioperaatioissa pysty oikein samaan kuin risteilijäluokan alus, jolta edellytetään pitkää toiminta-aikaa, merikelpoisuutta ja johtoaluksena toimimista. Fregatti on enemmänkin laivuealus joka toimii osana yksikköä, vaikka aseteknisesti moni suorituskyky voisikin olla samanlainen.

Suurvallan prestiisikysymyksiä ei tietenkään voi kiistää. Neuvostonostalgikot vaativat aikoinaan erityisesti Kirovin kunnostusta koska se oli neuvostoajan 'legendaarinen' alus. Laivoja pidettiinkin pitkään nimellisessä reservissä, Lazarov jopa maalattiin uudestaan muutama vuosi ennen romutusta vaikka oli päivänselvaa ettei kaikille riitä rahaa (hyvä jos enää yhdelle). Yhdysvalloissa vastaava oli taistelulaivojen aktivointiprojekti, kaikesta hypestä huolimatta niistä ei kuitenkaan ollut paljoa hyötyä. Ja nostalgikot vetosivat niiden säilyttämiseksi kongressille, joka piti niitä 'väkisin' reservissä pitkän aikaa.
 
Laivastot ovat usein huomanneet että on helpompi saada rahaa 'modernisointiin' kuin uudisrakentamiseen, koska ensinmainittu mielletään vanhan säästämiseksi ja halvemmaksi.

Operatiivisessa mielessä, fregatti ei valtamerioperaatioissa pysty oikein samaan kuin risteilijäluokan alus, jolta edellytetään pitkää toiminta-aikaa, merikelpoisuutta ja johtoaluksena toimimista. Fregatti on enemmänkin laivuealus joka toimii osana yksikköä, vaikka aseteknisesti moni suorituskyky voisikin olla samanlainen.

Suurvallan prestiisikysymyksiä ei tietenkään voi kiistää. Neuvostonostalgikot vaativat aikoinaan erityisesti Kirovin kunnostusta koska se oli neuvostoajan 'legendaarinen' alus. Laivoja pidettiinkin pitkään nimellisessä reservissä, Lazarov jopa maalattiin uudestaan muutama vuosi ennen romutusta vaikka oli päivänselvaa ettei kaikille riitä rahaa (hyvä jos enää yhdelle). Yhdysvalloissa vastaava oli taistelulaivojen aktivointiprojekti, kaikesta hypestä huolimatta niistä ei kuitenkaan ollut paljoa hyötyä. Ja nostalgikot vetosivat niiden säilyttämiseksi kongressille, joka piti niitä 'väkisin' reservissä pitkän aikaa.
Niissä taistelulaivoissa olisi ollut kyllä puolensa: nykypäivänä, jolloin omia ihmistappioita pitää välttää viimeiseen saakka, niiden panssarointi olisi ollut (ja on) aika hyödyllinen. Juuri mikään moderni meritaisteluase ei kykene läpäisemään Iowa-luokan panssaria. Tietenkin sensori ja muu semmoinen menee romuksi, mutta syvällä panssarin alla äijät vain viheltelisi.

Alukset ovat todellisuudessa vieläkin ainakin jonkunlaisessa reservissä. Niillä on joku salainen aika, jossa ne on saatettava takaisin merikuntoon. Ja aluksia huolletaan hyvin edelleen.
 
Niissä taistelulaivoissa olisi ollut kyllä puolensa: nykypäivänä, jolloin omia ihmistappioita pitää välttää viimeiseen saakka, niiden panssarointi olisi ollut (ja on) aika hyödyllinen. Juuri mikään moderni meritaisteluase ei kykene läpäisemään Iowa-luokan panssaria. Tietenkin sensori ja muu semmoinen menee romuksi, mutta syvällä panssarin alla äijät vain viheltelisi.

Alukset ovat todellisuudessa vieläkin ainakin jonkunlaisessa reservissä. Niillä on joku salainen aika, jossa ne on saatettava takaisin merikuntoon. Ja aluksia huolletaan hyvin edelleen.
Näin museoiden vieraille kerrotaan jotta kierros saisi hieman sähköisemmän tunnelman. Todellisuudessa kyllä näiden rouvien palvelukset on suoritettu. Samaa muuten kerrotaan Aurajoen rannassa myös Karjalan kierroksilla. :cool:
 
Näin museoiden vieraille kerrotaan jotta kierros saisi hieman sähköisemmän tunnelman. Todellisuudessa kyllä näiden rouvien palvelukset on suoritettu. Samaa muuten kerrotaan Aurajoen rannassa myös Karjalan kierroksilla. :cool:
Siitä en tiedä kun en ole koskaan opastetulle kierrokselle osallistunut. Se verran tuttu alusluokka. :)

Siis Iowa.

Muuten mainittakoon, että esim USS Wisconsin ylläpitobudjetti on noin 1 000 000USD/ vuosi ja henkilöstöä on n. 1000 vapaaehtoista. Aikamoista.

"
Congress had ordered that the following measures be implemented to ensure that Wisconsin could be returned to active duty if needed:

  1. She must not be altered in any way that would impair her military utility.
  2. The battleship must be preserved in her present condition through the continued use of cathodic protection, dehumidification systems, and any other preservation methods as needed.
  3. Spare parts and unique equipment, such as the 16 in (406 mm) gun barrels and projectiles, must be preserved in adequate numbers to support Wisconsin, if reactivated.
  4. The Navy must prepare plans for the rapid reactivation of Wisconsin should she be returned to the Navy in the event of a national emergency."
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top