Venäjän merivoimat-yleisketju

Mistä tuollainen arvio 5 - 10 solmua oikein tulee? Kaikki riippuu siitä, mihin osuma tulee, jos esim kyljen torpedosuojaus (4 laipiota ennen kone/ kattilahuonetta) kestää ja vaurio ulottuu vain polttoainetankkeihin ja vt-osastoihin, jotka siinä kyljessä on, ei välttämättä ole juurikaan vaikutusta nopeuteen eikä juuri mihinkään muuhunkaan. Esim Yamato ja Musashi kestivät yli 5 torpedo-osumaa, ennen kuin aluksien toiminta alkoi häiriintymään. Musashi saavutti vielä kolmen osuman jälkeen 22 solmun nopeuden. Alus upposi vasta 20 torpedo-osuman ja 18 pommin osuman jälkeen.

Kaiken kaikkiaan Yamaton upottaminen vaati 35 torpedo-osumaa ja 19 pommiosumaa.

Toisaalta sisar-alus Shinano upposi huomattavasti vähemmästä, joskin miehistön virheiden takia.
 
Toisaalta sisar-alus Shinano upposi huomattavasti vähemmästä, joskin miehistön virheiden takia.
Niin, vain neljä osumaa, mutta aluksen vesitiiviydestä ei oltu huolehdittu kunnolla. Aluksen ei olisi pitänyt missään tapauksessa noihin upota, jos se olisi ollut jo taistelukunnossa.
 
Niin, vain neljä osumaa, mutta aluksen vesitiiviydestä ei oltu huolehdittu kunnolla. Aluksen ei olisi pitänyt missään tapauksessa noihin upota, jos se olisi ollut jo taistelukunnossa.
Toisaalta olisi mielenkiintoista tietää mitä olisi tapahtunut, jos jenkit olisivat saaneet torpeedot toimimaan kunnolla. Ei olisi tarvetta käyttää iskusytytintä. Toisaalta, olisiko siinä siltikään säätövaraa noin isolle maalille.
 
Jos oli tiedossa että rempassa kestää vuosia, niin ei varmaan ollut järkeä pitää ukkoja istumassa laiturilla onkimassa koko sen ajan, etenkin jos muussa laivastossa oli vajausta? Yhdysvalloissahan tätä on viime aikoina kritisoitu: Join the Navy, ja sitten saa olla melkein koko palvelusajan rannalla kun laiva on juuri silloin peruskorjauksessa.

Meanwhile, Venäjä piti äskettäin Tyynenmeren laivastossa "yllätysharjoitukset". Nyt yllättäen ilmoitettiin että Tyynenmeren laivaston komentaja on saanut fudut.

"Sergey Avakyants had served as Commander Pacific Fleet since May 2012. Previously, he was the First Deputy Commander Pacific Fleet and worked at Northern Fleet Headquarters. The title “Admiral” Avakyants was awarded in December 2014. Avakyants received the orders “For Military Merit”, “For Naval Merit”, “For Service to the Fatherland in the Armed Forces of the USSR” 3rd Class and the Medal of the Order “For Merit to the Fatherland” 2nd class.

The Avakyants’ resignation from the post of commander of the Pacific Fleet became known less than a week after the announcement of a surprise check. On April 14, Russian Defense Minister Sergei Shoigu announced an inspection of the Pacific Fleet, the purpose of which, he said, was “to increase the ability of the armed forces to solve the tasks of repelling the aggression of a potential enemy from the ocean”. and maritime directions.”

Shoigu also explained that surprise inspections are carried out on the decision of Russian President Vladimir Putin to “evaluate the state and improve the readiness of military command and control bodies, troops and forces to solve problems”."


11 vuotta kuulostaa äkkiseltään aika pitkältä ajalta olla laivaston komentajana? Ehkä uudet tuulet oli tarpeen. Uusi homma ei kuulosta ihan yhtä hohdokkaalta, vaan mistäpä minä tiedän:

"The Commander of the Pacific Fleet (Pacific Fleet), Admiral Sergei Avakyants, was appointed to the post of Chief of Staff in charge of the centers of military sports training and patriotic education."
 
Heittäisin hatusta, että pohjoinen tärkein. Kakkosena Tyynimeri, kolmonen Mustameri ja viimeisenä Itämeri.
Nuo ydinsilakat saattaa tosiaan vaikuttaa arvojärjestykseen. Petserimaalta olevalla setukaistaustaisella Viktor Liinalla voisi olla mahdollisuus "ylennykseen". Hän on Itämeren laivaston amiraali.
 
Nuo ydinsilakat saattaa tosiaan vaikuttaa arvojärjestykseen. Petserimaalta olevalla setukaistaustaisella Viktor Liinalla voisi olla mahdollisuus "ylennykseen". Hän on Itämeren laivaston amiraali.
Pohjoinen on käsittääkseni aina ollut tärkeimpien aluksien kotisatama. Tulevaisuudessa, kun arktisten alueiden strateginen merkitys kasvaa, niin myös pohjoisen laivaston merkitys kasvaa siinä samassa. Sinänsä huvittavaa, että Nato maat ihan kiven heiton päässä.
 
Heittäisin hatusta, että pohjoinen tärkein. Kakkosena Tyynimeri, kolmonen Mustameri ja viimeisenä Itämeri.
Samaa mieltä, paitsi Itämeren ohitse mennee nykyään jopa Kaspianmeri ainakin poliittisella painoarvolla mitattuna.
Jo neuvostoaikana Itämeren laivastoa pidettiin "15 minuutin laivastona", viittaus sille kauanko se julkisodassa kestäisi. Ei sellaista voitu ajatellakaan että se olisi vaikka Tanskan salmien läpi murtanut tiensä Atlantille.
 
Samaa mieltä, paitsi Itämeren ohitse mennee nykyään jopa Kaspianmeri ainakin poliittisella painoarvolla mitattuna.
Jo neuvostoaikana Itämeren laivastoa pidettiin "15 minuutin laivastona", viittaus sille kauanko se julkisodassa kestäisi. Ei sellaista voitu ajatellakaan että se olisi vaikka Tanskan salmien läpi murtanut tiensä Atlantille.
Jonnet ei muista, mutta olihan Itämerellä aikanaan jopa ohjussukellusveneitä. Tuo kuulostaa nyt täysin älyvapaalle.
 

Epävirallisilta tahoilta on raportoitu että Pjotr Velikij siirrettäisiin reserviin "odottamaan modernisointia" mutta modernisointia ei ehkä koskaan tule, koska Nahimovin modernisointi on ollut erittäin kallis: ainakin 100 miljardia ruplaa, mutta mahdollisesti 200 miljardia (2.2 miljardia euroa). Sillä rahalla ostelisi jo uuden 10 000 ohjushävittäjän, tai monta muutakin tarpeellista kapistusta.
Lisäksi Velikij on Nahimovia kuluneempi alus, vaikka viimeksi mainittu on vanhempi, niin ei sillä ehditty purjehtia kuin kuutisen vuotta.

Jonnet ei muista, mutta olihan Itämerellä aikanaan jopa ohjussukellusveneitä. Tuo kuulostaa nyt täysin älyvapaalle.

Itämerellä ei käsittääkseni koskaan ollut ydinsukellusveneitä: dieselkäyttöisiä Golffeja taisi olla jossain välissä. Ja tietenkin risteilyohjuksissa saattoi olla ydinkärkiä.

Itämeren merkitys rupesi vähenemään kun neuvostolaivaston päätehtäväksi tuli merellisen ydinpelotteen suojelu, joka tietenkin oli helpompaa ja järkevämpää pohjoisilla merillä.
DIA:n raportti neuvostolaivaston vahvuudesta 1984 (lähde: Jane's). Kuten näkyy, Itämerellä oli paljon kevyitä voimia, mutta vähän valtamerialuksia, ja nekin oli pääasiassa vanhempaa kalustoa.
soviet_fleets_84.gif
 
Alkaako Nahimov olla pian valmis? Jos eivät valmistu, niin se on tietyn aikakauden loppu. Viimeksi hieman samalla tavalla päättyi WW2 aikaisten tykistö-risteilijöiden aikakausi Perussa.
 
Kun viimeksi katsoin uutisia niin kaikki järjestelmät olisi vissiin pultattu paikoilleen, ja miehistötilojen sisustus käynnissä. Merikokeiden pitäisi kai alkaa loppuvuodesta. Alun perin valmista piti siis tulla noin 2019, ei ihan olkiluotomainen viivästys mutta aika venähtänyt projekti kuitenkin. Laivan kannalta onnekasta ettei sota alkanut paria vuotta aiemmin, olisi voinut koko rojekti mennä jäihin.
 
Epävirallisilta tahoilta on raportoitu että Pjotr Velikij siirrettäisiin reserviin "odottamaan modernisointia" mutta modernisointia ei ehkä koskaan tule, koska Nahimovin modernisointi on ollut erittäin kallis: ainakin 100 miljardia ruplaa, mutta mahdollisesti 200 miljardia (2.2 miljardia euroa). Sillä rahalla ostelisi jo uuden 10 000 ohjushävittäjän, tai monta muutakin tarpeellista kapistusta.
Lisäksi Velikij on Nahimovia kuluneempi alus, vaikka viimeksi mainittu on vanhempi, niin ei sillä ehditty purjehtia kuin kuutisen vuotta.



Itämerellä ei käsittääkseni koskaan ollut ydinsukellusveneitä: dieselkäyttöisiä Golffeja taisi olla jossain välissä. Ja tietenkin risteilyohjuksissa saattoi olla ydinkärkiä.

Itämeren merkitys rupesi vähenemään kun neuvostolaivaston päätehtäväksi tuli merellisen ydinpelotteen suojelu, joka tietenkin oli helpompaa ja järkevämpää pohjoisilla merillä.
DIA:n raportti neuvostolaivaston vahvuudesta 1984 (lähde: Jane's). Kuten näkyy, Itämerellä oli paljon kevyitä voimia, mutta vähän valtamerialuksia, ja nekin oli pääasiassa vanhempaa kalustoa.
Katso liite: 77121
Ei varmaan ole ollutkaan ydinsuklareita, mutta muutamat teknisesti varsin vaatimattomat diesel-Golfit kolmella suht lyhytkantamaisella ydinkärkiohjuksella olivat jonkin aikaa suuren ja mahtavan Itämeren laivastossa. En ole 80-luvun kuvioista kovin hyvin perillä mutta jonkinlainen euro-ohjusajan provokaatio tuokin on varmaan ollut.
 
Back
Top