Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Puhutaan pikemminkin tunneista kuin päivistä. Sukellusveneiden (2kpl) jahtaaminen hengiltä voi ehkä ottaa muutaman päivän.Nykypäivänä rysyjen Itämeren laivaston elinikä Natoa vastaan käydyssä sodassa ei taitaisi kovin korkea olla.
Tämän perusteella pikainen luotaus:Mitä aluksia?
Russia's Navy in Search of a Mission
From carrier-centric aspirations to LST-purchase boondoggles, Russian naval thinking needs to emerge from its ‘doctrinal fog.’ It has been 23 years since the collapse of the Soviet Union, and with it, the collapse of the Soviet Navy. That navy had been conceived by its most important commander in the second half of the 20th century, Sergei Gorshkov. Today, long gone are the heady times of unlimited budgets and the unchecked growth of ship and submarine classes. Even with its country’s healthy oil revenues and current ambitious military programs, the Russian Federation Navy faces problems much more serious than financial austerity (when compared with the free-for-all defense spending of the Cold War) or obsolescence in some segments of its shipbuilding industry. The Russian navy ultimately faces a doctrinal fog and the inability to define its mission in the 21st century.
By Andrei Martyanov December 2014 (Mr. Martyanov is a graduate of the Kirov Naval Academy, class of 1985. Upon graduation he served on ships of the Soviet Coast Guard through 1990. He currently resides in the United States.)
30 alukseen varmaan on laskettu mukaan kaikki pienet partioveneetkin. Mutta on totta että paljon aluksia tänä ja ensi vuonna valmistuu, osasyynä Krimin telakoilta tehdyt tilaukset, jotka olivat epäilemättä osin aluepolitiikkaa. Tahti hiljenee kuitenkin, kun raha tiukkenee niin laivaston hankkeet on aina ensimmäisenä pölkyllä. Jo nyt on ilmoitettu ettei projekti 20386:tta tulla tilaamaan johtoalusta enempää (joka on nyt Pietarin telakalla viimeisteltävänä). Kevyesti aseistetut 22160:t eivät sodassa pärjänneet kovin hyvin eikä niitäkään ilmeisesti tehdä enempää. Petr Velikyn modernisaatio saattaa jäädä tekemättä, koska se olisi valtavan kallis. Mistään 'Lidereistä' ei varmaan kannata edes haaveilla, hyvä jos laivasto saa loput Gorshkovit.Tämän perusteella pikainen luotaus:
List of active Russian Navy ships - Wikipedia
en.wikipedia.org
Admiral Golovko (Admiral Gorshkov -luokan fregatti, kiirettä pitää kun marraskuussa aloitti merikokeet)
Askold (Karakurt-luokan korvetti)
Burya (Karakurt-luokan korvetti)
Rezkiy (Stereguschiy-luokan korvetti, ei ehdi kun vasta tässä kuussa aloitti merikokeet)
Almaz (vakoilualus)
Viktor Velikiuy (Project 22160 partiovene)
Lev Chernavin (miinanraivaaja)
Imperator Aleksandr III (Borei-A ballistia ohjuksia kantava sukellusvene SSBN)
Krasnoyarsk (Yasen-M risteilyohjuksia kantava sukellusvene SSN)
Mozhaysk (improved Kilo)
Kronshtadt (Lada)
Velikye Luki (Lada, ei ehdi kun vasta 6kk sitten oli launched)
+Nikolay Sipyagin (Project 22160 partiovene)
+Naro-Fominsk (Buyan)
+Stavropol (Buyan, ehkä ehtii)
+Tucha (Karakurt)
+Taifun (Karakurt)
Tämän mukaan 4 Akulaa remontista voisi palata:
List of active Russian Navy ships - Wikipedia
en.wikipedia.org
Varmat
+Tsiklon (Karakurt, otettiin käyttöön Mustamerellä tässä kuussa ja on ollut länsimediassa)
+Merkury (Stereguschiy, otettiin palvelukseen toukokuussa)
Jos tarkoitat, että ranskalaiset keksivät paineistetun polton:
Sveitsiläinen Brown Boweri kehitti Velox kattilan alkuvuodesta 1930. Siinä oli aksiaalikompressori ahtamassa ilmaa kattilaan. Kompressoria pyöritti samalle akselille sijoitettu aksiaaliturbiini joka käytti energianlähteenään kattilan pakokaasuja. Ko laitos oli kaupallinen menestys ja ensimmäinen kauppa oli yllättäen Ranskaan terästehtaalle. Tällä saattaa olla jotain tekemistä ranskalaisten paineistetun kattilan kanssa. BBC kehitti lopulta Velox kattilasta ensimmäisen voimalaitoskaasuturbiinin.
Velox boiler - Wikipedia
en.wikipedia.org
Ranskalaisten kattilasta olisi artikkeli vuodelta 1946 tuolla:
Ilman kirjautumista näkyvässä osuudessa vihjataan, että kattilan max paloilman paine oli n. 2 bar. 90-luvulla suunniteltiin Suomessa ja maailmalla paineistettua polttoa mm. leijupetikattiloihin ja tehtiin muutama laitoskin. Niissä paloilman paine on 6 - 12 bar. Arvaisin, että Kuznetsovin kattilassa käytetään tätä luokkaa olevaa paloilman painetta.
9» Sural Boiler (Pressure Fired)
Three views are presented of the Sural boiler developed just prior
to the War for the French Navy, It is small, compact, light in weight
and has a high capacity. In order to achieve all these features the
combustion rate has to be increased and also the rate of heat transfer.
This was done by the employment of a high pressure combustion chamber
which circuLated the gases at high velocity and made possible a steam
output of 156,800 pounds per hour with less than 2,153 square feet of
heating surface. To protect the tubes, vigorous water circulation was
essential. This was usually done by a pump although natural circulation
was also tried with fair results. If forced circulation is used a sepa-
rator must be provided to separate the steam and water.
The most novel feature is the use of flue gas, drawn directly from
the boiler, to drive a turbine coupled to a blower which provides the
compressed air for combustion. In this respect it is similar to the
Velox design. The high combustion pressure allows a reduction in combustion
chamber size and provides satisfactory operating conditions for
the gas-turbine driven blower. No air heater is needed since the com-
pression of the combustion air raises its temperature to a high value.
A number of these units have been built, the early ones with centrifugal
blowers, the later ones with axial-flow types. The pressure of the air
delivered by the turbo-blower units can be varied from 14 to 36 psia.;
the normal pressure in the combustion chamber being of the order of
21 psia at full load. The temperature of the gas turbine outlet runs
about 460 °F.
Figure 23 is a diagrammatic layout of an early type Sural boiler
of 156,800 pounds per hour capacity, The total weight is only 51 tons
including turbo-conpressor, separator, and circulating pump. Figures
24 and 25 are views of a later boiler of this type with the same capacity
in which the design has been simplified to reduce cost and facilitate
boiler cleaning.
These boilers are included because they not only illustrate a type
of forced circulation but in addition present the feature of true pres-
sure firing which has additional possibilities with respect to reduction
of size and increase of output.
As Russia lacks big floating docks up north, the giant “Ural” icebreaker has to sail all around Scandinavia to Kronstadt Marine Yard for repair and inspection of the hull and propeller system.
Murmanskissa on toki Atomflotin uiva telakka, mutta se on liian kapea uusille jäänmurtajille. Uusi uiva telakka on tilattu Turkista ja valmistuu... aikanaan.Kuvaa hyvin pohjoisen puutteita.
Miksei pitäisi? Sisaralus Arktika telakoitiin samassa kuopassa pari vuotta takaperin. Rakennustelakalla ei ole telakka-allasta vaan vesillelaskuluiska.Pitäneekö tuo Kronstadt välttämättä paikkaansa? MarineTrafficin mukaan Ural on Pietarissa Baltic Shipyardin (telakka, jossa se on rakennettu) laiturissa. Huhtikuun lopulla Dudinkasta, Jenisei-joen suulta Siperiasta, lähes neljä kuukautta sitten alkanut matka kielii hitaasta vauhdista tai sitten se on ollut "oikeissa töissä". Aluksen kotisatama toki on Murmansk.
modernisaation kustannustehokkuus rupeaa olemaan hiukan kyseenalainen - kuten usein vanhojen sotalaivojen uudelleenrakennuksessa tuppaa käymään.
Tuskin tämä on erityisemmin motivaatio modernisaatioille, aivan yhtä lailla uudisrakennuksessa voidaan vetää mutkia suoraksi, ja vedetäänkin (esim. projekti 22160:n vartiolaivat, joita laivasto ei enää halua). Modernisaatioille on vaan aina & kaikkialla saanut helpommin rahaa poliitikoilta koska se mielletään 'halvemmaksi'. Lisäksi tulee poliittiset ulottuvuudet, duuma on täynnä neuvostonostalgikkoja jotka ilahtuvat ajatuksesta että 'legendaariset' neuvostoikonit palaavat maailman merille. Kirovit ovat/olivat Venäjällä samanlainen laivanörttien 'johtotähti' kuin USAssa Iowat.Ongelma on siinä, että jos tilataan uusi, niin pitää toimittaa uusi. Jos taas tilataan "uuden veroikseksi modernisoitu", niin pakkelilla ja muutamalla LCD-näytöllä komentosillalla päästään pitkälle, kun pitää saada myös tyttären uudelle puolisolle huvijahti Välimerelle...