Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kaipa rysy yrittää käyttää tuota Abhasian kyseenalaista kansainvälistä statusta hyväkseen.

Klassista paskanmöyhintää. Kun tuo fliitti uppoaisi Venäjän mielestä itsenäisen Abhasian rantaan, niin välittömästi mieli muuttuisi ja Venäjä parkuisi miten on hyökätty itsenäisen Georgian alueelle, törkeä provokaatio, NAZO lietsoo kolmatta maailmansotaa.

Hohhoijaa.
 
Pahoittelut, aluksi väärä ketju. Virhe kopioinnissa kun aiheesta keskusteltiin täälläkin.
Katsokaa Merisodan historia-lankaa
 
Viimeksi muokattu:
Mark Galeotti kirjoittaa ryssän meripuolen ongelmista. Rahaa menee koko ajan maavoimille. Ja Putte rakastaa ja haluaa lisää ihmeaseita.

Despootteja yhdistävä viehtymys ihmeaseisiin on kyllä erinomainen asia. Resursseja haaskataan tasaiseen tahtiin muuhunkin kuin korruptioon.
 
Eikös tämän romun pitänyt olla korjausten jälkeen koepurjehduksella ennen talvikautta? Ei taida enään nähdä vettä sen telakka-altaan ulkopuolella.


Siellä haaveillaankin uudesta vaikka rahat ja tekijät eivät riitä edes olemassa olevan fleetin välttävään ylläpitoon.

 
Viimeksi muokattu:
Eikös tämän romun pitänyt olla korjausten jälkeen koepurjehduksella ennen talvikautta? Ei taida enään nähdä vettä sen telakka-altaan ulkopuolella.

Älä hätäile. Eiköhän se siitä. Kannattaa ainakin kymmenen vuotta vielä sitkeästi yrittää.
 
TASS raportoi, että ensimmäinen Lada-luokan sukellusvene olisi menossa naulatehtaalle; Google-käännös:

The lead non-nuclear submarine of Project 677 (code "Lada") "St. Petersburg" of the Northern Fleet (SF) has been withdrawn from the Russian Navy (Navy) and will be scrapped. This was reported to TASS by two sources close to the military-industrial complex (DIC) of the Russian Federation.
...
Earlier, a source close to the Navy told TASS that the Saint Petersburg submarine is planned to be decommissioned, since its modernization is very expensive, and a new boat can be built with these funds.”
...
The lead diesel-electric submarine of Project 677 "St. Petersburg" was laid down at the Admiralty Shipyards (part of the United Shipbuilding Corporation) on December 26, 1997. Launched on October 28, 2004. After trial operation, which began in May 2010, it entered service with the Northern Fleet in September 2021.
 
Viimeksi muokattu:
Laite on varmaankin tunnistettu tuossa oikein. Ei liene kuitenkaan Venäjän suurimpia sotasalaisuuksia, kun on laitettu Rosoboronexportin myyntikatalogiin. Löydetty kappale näyttäisi olevan järjestelmän "radiopoiju" (mikä lienee oikea termi?) ja varsinainen sonar on jäänyt mereen. Toki mahdollista, että syvyytettynä kelluva sonar irtoaa ankkuristaan, nousee pintaan ja koko kompleksi päätyy samalle rannalle, mutta siitä olisi varmaan uutisessa maininta.

Rosoboronexportin luettelossa on selostetettu sivun verran järjestelmän toimintaa, joitain poimintoja:

- Autonominen versio toimii akuilla, akun kesto 6 kuukautta. Tiedonsiirto radiolla tai akustisesti (sonar communication channel). Voidaan laskea millä tahansa miinakiskot omaavalla aluksella.

- Kaapeliversiolle toiminta-aikaa lupaillaan jopa 20 vuotta. Lasku kaapelialuksella. Olettaisin, että käyttöalue rajoittuu oman rannikon suojaukseen.

- Maininta "automatically tracking and classifying undersea targets, with the computation of their parameters" tarkoittanee, että sonar analysoi datan itse ja lähettää taajuusspektrin maihin/alukselle.
Wiki: "Passive sonar detects the target's radiated noise characteristics. The radiated spectrum comprises a continuous spectrum of noise with peaks at certain frequencies which can be used for classification."
Kirjataan vielä kolmoslinkissä mainittu mahdollisuus selvittää kohteen suunta, sonarin mittaussektorihan on täydet 360 astetta.



Foorumisivustolta pari kuvaa, joissa järjestelmän osat nimettyinä ja järjestelmän lasku piirroksena. Itselleni jäi epäselväksi tuon vaakasuorassa kelluvan "välipoijun" tarkoitus. Liittyykö se mahdollisuuteen pitää "radiopoijua" pinnan alla ja pintauttaa se vain lähetyksen ajaksi vähentäen näin paljastumisriskiä?

1707405300247.png

1707405555347.png

 
Tämmöistä pullistelua Putleristanissa.

Saavat yhden Lada-luokan suven valmiiksi per vuosikymmen parikymmenen rakennusvuoden jälkeen ja sekin lienee isoilta osin koottu länsimaisista osista ja tekniikasta. Samaan aikaan saman mallisarjan ensimmäinen reilun vuosikymmenen aiemmin valmistunut suve meneekin jo paalaukseen, koska siinä on niin paljon ongelmia ja teknisiä vikoja. Upeeta, mahtavaa!

Mutta silti kehutaan paattia maasta taivaaseen, on ne kyllä ryssiä.

Jotakuinkin kun puolet ottaa pois venäläisten omista ilmoituksista niin tulee se suorituskyky mihin laite parhaimmillaan pystyy ja kun ottaa kolme neljäsosaa pois niin se kertoo normaalin suorituskyvyn.

 
Avdiivka, Bahmut jne. Härkäpäisesti vaan päätä seinään tappioista mitään välittämättä. Eräs korpraali teki aikoinaan ihan samaa mm. Stalingradissa.
Hilleri muistaakseni hävisi sen Stalingradin..
 

Onpa tyhmä clickbait-artikkeli, ei kerrota mitään uutta Kuznetsovin tilanteesta. Toverille tuntuu lol-peukutukset twitterissä olevan monesti tärkeämpiä kuin jaettujen juttujen tekninen iskevyys.

"Perhaps most notable, the Mazut-powered Kuznetsov can sail for just 45 days before needing to be serviced. Its nuclear-powered counterparts can operate indefinitely for up to 25 years."

Ööö...ei ne ydinkäyttöiset tukialukset ajele merellä yhtään sen pidempää ilman täydennystä kuin Kuznetsov.
 
Onpa tyhmä clickbait-artikkeli, ei kerrota mitään uutta Kuznetsovin tilanteesta. Toverille tuntuu lol-peukutukset twitterissä olevan monesti tärkeämpiä kuin jaettujen juttujen tekninen iskevyys.

"Perhaps most notable, the Mazut-powered Kuznetsov can sail for just 45 days before needing to be serviced. Its nuclear-powered counterparts can operate indefinitely for up to 25 years."

Ööö...ei ne ydinkäyttöiset tukialukset ajele merellä yhtään sen pidempää ilman täydennystä kuin Kuznetsov.
Kyllä ne hiukan pidempään ajelee. Niiden polttoöljysäiliöiden tila ja massa voidaan täyttää lentopolttoaineella, muonalla ja varaosilla. Ero ei tietenkään ole ehkä massiivinen, mutta jonkinlainen se on. Esim 12 000 tonnia enemmän noita edellä mainittuja.
 
Mahtuu niihin enemmän, muttei ero varmaan niin iso ole. Ydinkäyttöisissä aluksissa tietenkin kerosiinille on enemmän tilaa, kun laiva itsessään ei tarvitse isoja polttoainetankkeja. Yhden tiedon mukaan Nimitzin toiminta-aika merellä olisi 45 päivää, toinen väitti 90pv. Charles de Gaullen toiminta-aika on myös 45 päivää. Tietenkin varastojen täydennys merellä on helpompaa jos itse alusta ei tarvitse tankata (vaikka sekin voidaan toki tehdä jos on pakko).
Mutta sama 'vika' on sitten näissä brittien uusissa tukialuksissakin.
Kuznetsovin voimanlähteen ongelma on höyrykoneisto, jotka on jo lähtökohtaisesti kranttu ja kalliilla ylläpidettävä voimantuottaja. Ja aivan erityisesti venäläiset höyryturbiinit on usein osoittautuneet ongelmallisiksi. Höyryähän ne ydinkäyttöisetkin alukset silti käyttävät, ei sen puoleen.
 
Back
Top