Venäjän merivoimat-yleisketju

Mahtuu niihin enemmän, muttei ero varmaan niin iso ole. Ydinkäyttöisissä aluksissa tietenkin kerosiinille on enemmän tilaa, kun laiva itsessään ei tarvitse isoja polttoainetankkeja. Yhden tiedon mukaan Nimitzin toiminta-aika merellä olisi 45 päivää, toinen väitti 90pv. Charles de Gaullen toiminta-aika on myös 45 päivää. Tietenkin varastojen täydennys merellä on helpompaa jos itse alusta ei tarvitse tankata (vaikka sekin voidaan toki tehdä jos on pakko).
Mutta sama 'vika' on sitten näissä brittien uusissa tukialuksissakin.
Kuznetsovin voimanlähteen ongelma on höyrykoneisto, jotka on jo lähtökohtaisesti kranttu ja kalliilla ylläpidettävä voimantuottaja. Ja aivan erityisesti venäläiset höyryturbiinit on usein osoittautuneet ongelmallisiksi. Höyryähän ne ydinkäyttöisetkin alukset silti käyttävät, ei sen puoleen.
USN:n isot laivat pystyvät olemaan merellä kuukausia, koska he ovat hioneet merellä täydentämisen huippuunsa. Huoltoalukset tuo tarvittavat täydennykset, jotka voidaan tehdä vauhdissa. Eli puhutaan RAS:sta. Se tulee jonkun tiedon mukaan myös Suomen uusiin aluksiin. Käytännössä miehistön väsyminen tulee rajaksi, mutta täydennysten puolesta liikekannalla voidaan olla kuukausia.
 
Admiral Kuznetsov on paskana ja ryssä ei kykene enää korjaamaan sitä.



Venäjän ainoa lentotukialus Admiral Kuznetsov on toimintakyvytön, arvioi yhdysvaltalainen kansainvälisen politiikan lehti The National Interest kahdessa tuoreessa artikkelissaan.

Lehden mukaan useimmat asiantuntijat pitävät Kuznetsovia jo lähtöjään maailman huonoimpana lentotukialuksena, joka tekee Venäjän suorastaan naurunalaiseksi. Se on teknisesti niin vanhentunut, että Venäjän kannattaisi luopua siitä eikä kaataa sen korjaamisen ja ylläpitoon lisää rahaa.
 
Back
Top