Venäjän merivoimat-yleisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fulcrum
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mahtuu niihin enemmän, muttei ero varmaan niin iso ole. Ydinkäyttöisissä aluksissa tietenkin kerosiinille on enemmän tilaa, kun laiva itsessään ei tarvitse isoja polttoainetankkeja. Yhden tiedon mukaan Nimitzin toiminta-aika merellä olisi 45 päivää, toinen väitti 90pv. Charles de Gaullen toiminta-aika on myös 45 päivää. Tietenkin varastojen täydennys merellä on helpompaa jos itse alusta ei tarvitse tankata (vaikka sekin voidaan toki tehdä jos on pakko).
Mutta sama 'vika' on sitten näissä brittien uusissa tukialuksissakin.
Kuznetsovin voimanlähteen ongelma on höyrykoneisto, jotka on jo lähtökohtaisesti kranttu ja kalliilla ylläpidettävä voimantuottaja. Ja aivan erityisesti venäläiset höyryturbiinit on usein osoittautuneet ongelmallisiksi. Höyryähän ne ydinkäyttöisetkin alukset silti käyttävät, ei sen puoleen.
USN:n isot laivat pystyvät olemaan merellä kuukausia, koska he ovat hioneet merellä täydentämisen huippuunsa. Huoltoalukset tuo tarvittavat täydennykset, jotka voidaan tehdä vauhdissa. Eli puhutaan RAS:sta. Se tulee jonkun tiedon mukaan myös Suomen uusiin aluksiin. Käytännössä miehistön väsyminen tulee rajaksi, mutta täydennysten puolesta liikekannalla voidaan olla kuukausia.
 
Admiral Kuznetsov on paskana ja ryssä ei kykene enää korjaamaan sitä.



Venäjän ainoa lentotukialus Admiral Kuznetsov on toimintakyvytön, arvioi yhdysvaltalainen kansainvälisen politiikan lehti The National Interest kahdessa tuoreessa artikkelissaan.

Lehden mukaan useimmat asiantuntijat pitävät Kuznetsovia jo lähtöjään maailman huonoimpana lentotukialuksena, joka tekee Venäjän suorastaan naurunalaiseksi. Se on teknisesti niin vanhentunut, että Venäjän kannattaisi luopua siitä eikä kaataa sen korjaamisen ja ylläpitoon lisää rahaa.
 
Ainakin Wikin mukaan Severomorsk on bongattu tasaisin väliajoin operatiivisessa käytössä, viimeksi 2023. False news?
Saattaa pitää paikkansakin. Severomorsk näyttäytyi 2023 Pietarin laivastoparaatissa, syksyllä tulee reilu vuosi mahdollista telakointia.

Severomorskin vanhempaa sisaralusta Marshal Shaposhnikovia on jo modernisoitu ja samalla "alennettu" hävittäjästä fregatiksi.

"Marshal Shaposhnikov is a modernized Udaloy-class destroyer (reclassified as a frigate) of the Russian Navy, commissioned in 1985. After undergoing a significant upgrade by Dalzavod Shipyard in Vladivostok, she reentered service in 2021.

During the extensive modernization process, Marshal Shaposhnikov received new weapons and electronics, including Kalibr missiles. The anti-ship missiles were also changed. The boilers and coolers were replaced, and various systems underwent upgrades. The hull also underwent thorough overhaul. A MR-123 fire-control radar has replaced the MR-145, and MR-302M and MR-760 surveillance radars have been replaced with new systems. The forward Cross Swords fire-control radar has been replaced by unknown system that appears to employ a phased array and is likely to be associated with an upgraded version of the SA-N-9 Gauntlet surface-to-air missile.

As a result of these enhancements, the classification of the warship transitioned from a large antisubmarine ship to a frigate."


1720281034030.png



 
Vanha savuttaja on niin ruosteessa, että pysyy telakalla ainakin seuraavat 4 vuotta kun korjaukset vain laajenevat.


Koska Kuznetsov on jo laskettu pois kuivatelakalta, niin uutinen ruostuneesta rungosta tuskin pitää paikkaansa. Jotain muuta korjaus- tai päivitystarvetta on voinut ilmetä (vrt. Gorshkov/Vikramaditya), johon luultavasti nykytilanteessa annetaan niukasti rahaa. Eihän Kuznetsov Ukrainan sodassa mitään auta vaikka olisi täydessä toimintakunnossakin.

Muista megaprojekteista, risteilijä Nahimovin laiturikokeiden pitäisi alkaa ensi kuussa, ja merikokeiden marraskuussa. Kuten aikaisemminkin jo vihjattu, Petr Velikij saatetaan poistaa käytöstä lähivuosina.

Luokan kakkosalus Lazarov (entinen Frunze) on loppusuoralla, reaktoriosasto enää jäljellä:

lazarev scrap.jpg
 
Tuoreeltaan netissä liikkui sellainen väite, että sukellusveneen sisärunko (Kilot ovat kaksirunkoisia) olisi suojannut sukellusveneen sisustaa pahimmalta vahingolta. Mutta todenperäisyys jää täällä uskon tai sen puutteen varaan.
Joskus laivoja 'korjataan' (rakennetaan uusiksi) lähinnä arvovaltasyistä, ettei tarvitse myöntää kiusallista kokonaistappiota.
 
Mustanmeren Kilot ajetaan Pietariin ihan määräaikaishuoltojakin varten, joten tuolla ei varmasti ole kykyä noin vaativiin korjauksiin. Ja se tuplarunko on lähinnä ulkokuori jolla saadaan virtauksellisesti haluttu muoto painerungon ympärille.
 
Mustanmeren Kilot ajetaan Pietariin ihan määräaikaishuoltojakin varten, joten tuolla ei varmasti ole kykyä noin vaativiin korjauksiin. Ja se tuplarunko on lähinnä ulkokuori jolla saadaan virtauksellisesti haluttu muoto painerungon ympärille.
Kyllä. Mutta kuvia kun koittaa vaikka kuinka tarkasti katsoa, voisi olla nippanappa mahdollista, ettei painerunko olisi mennyt. Joten vaikea sanoa. Toivon tietenkin, että oikeasti vene on hylkykunnossa.
 
Jos ao. läpileikkaus pitää suunnilleen paikkansa, niin valokuvien perusteella uskon vahvasti painerungon läpäisyyn/isoon vaurioon.
Painerunko on vahva, mutta ei ole varsinaisesti panssaria ohjusta vastaan ja oletettavasti ohjus olisi ohjelmoitu tunkeutumaan kohteeseen.

1721813932920.webp
 
Joo ei se mikään taistelulaivan kylkipanssari ole (eikä sekään varmaan hyvin kestäisi kohtisuoraa osumaa). Muistanko oikein että SS:n taistelukärki on puoliläpäisevä?
Ainoa mahdollisuus voisi olla, että ohjus on osunut erittäin viistossa kulmassa, tällöin suuri osa sen räjähdysvoimasta on ehkä kulkenut painerunkoa pitkin?
 
Joo ei se mikään taistelulaivan kylkipanssari ole (eikä sekään varmaan hyvin kestäisi kohtisuoraa osumaa). Muistanko oikein että SS:n taistelukärki on puoliläpäisevä?
Ainoa mahdollisuus voisi olla, että ohjus on osunut erittäin viistossa kulmassa, tällöin suuri osa sen räjähdysvoimasta on ehkä kulkenut painerunkoa pitkin?
Ei ole perinteinen puoliläpäisevä, vaan BROACH jossa erillinen suunnattu esipanos tekee kovaan maaliin reiän johon varsinainen panos tunkeutuu ennen räjähtämistään. Sytyttimen asetuksilla tuosta voidaan toki poiketa, esim. niin että molemmat panokset räjähtävät heti osumasta pintaan ("herkkänä") tai esipanos ei räjähdä (lähinnä perinteistä puoliläpäisevää). SS:n nopeus myös on paljon pienempi kuin räjähdyksen etenemisnopeus, joten sen liikesuunta ei merkittävästi vaikuta räjähdysvoiman jakautumiseen.

Sukellusveneessä on kaksi selkeää räjähdyspaikkaa, keulan päällä ja kyljen sivussa. Näiden välissä on näkyvillä melko ehjää ulkorunkoa. Joko a) osumia on tullut kahdesta erillisestä ohjuksesta tai b) SS:n esipanos on räjähtänyt osumapisteessä keulan päällä luoden siihen räjähdysjäljet ja pääpanokselle reitin painerungon sisälle, missä pääpanos on räjähtänyt aiheuttaen räjähdysaukon aluksen kylkeen. Ensimmäisessä tapauksessa vauriot voisivat olla rajoittuneet painerungon ulkopuolelle ja suhteellisen nopeasti korjattavissa. Jälkimmäisessä tapauksessa korjaaminen on mahdollista vain vaihtamalla kaikki osat ml. runko vähintään konehuoneen, parhaimmillaan potkurin, etupuolelta (vrt. Perle).
 
Back
Top