Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
USN:n isot laivat pystyvät olemaan merellä kuukausia, koska he ovat hioneet merellä täydentämisen huippuunsa. Huoltoalukset tuo tarvittavat täydennykset, jotka voidaan tehdä vauhdissa. Eli puhutaan RAS:sta. Se tulee jonkun tiedon mukaan myös Suomen uusiin aluksiin. Käytännössä miehistön väsyminen tulee rajaksi, mutta täydennysten puolesta liikekannalla voidaan olla kuukausia.Mahtuu niihin enemmän, muttei ero varmaan niin iso ole. Ydinkäyttöisissä aluksissa tietenkin kerosiinille on enemmän tilaa, kun laiva itsessään ei tarvitse isoja polttoainetankkeja. Yhden tiedon mukaan Nimitzin toiminta-aika merellä olisi 45 päivää, toinen väitti 90pv. Charles de Gaullen toiminta-aika on myös 45 päivää. Tietenkin varastojen täydennys merellä on helpompaa jos itse alusta ei tarvitse tankata (vaikka sekin voidaan toki tehdä jos on pakko).
Mutta sama 'vika' on sitten näissä brittien uusissa tukialuksissakin.
Kuznetsovin voimanlähteen ongelma on höyrykoneisto, jotka on jo lähtökohtaisesti kranttu ja kalliilla ylläpidettävä voimantuottaja. Ja aivan erityisesti venäläiset höyryturbiinit on usein osoittautuneet ongelmallisiksi. Höyryähän ne ydinkäyttöisetkin alukset silti käyttävät, ei sen puoleen.
Sen yrittäminen kuitenkin mahdollistaa korruptiota... joten antaa palaa.Admiral Kuznetsov on paskana ja ryssä ei kykene enää korjaamaan sitä.
Ainakin Wikin mukaan Severomorsk on bongattu tasaisin väliajoin operatiivisessa käytössä, viimeksi 2023. False news?
Saattaa pitää paikkansakin. Severomorsk näyttäytyi 2023 Pietarin laivastoparaatissa, syksyllä tulee reilu vuosi mahdollista telakointia.Ainakin Wikin mukaan Severomorsk on bongattu tasaisin väliajoin operatiivisessa käytössä, viimeksi 2023. False news?
Lähinnä viittasin, että ei se mistään eläkkeeltä ole takaisin vedetty. Päivityksessä aktiivipalveluksen lomassa on voinut käydä.Saattaa pitää paikkansakin.
Vanha savuttaja on niin ruosteessa, että pysyy telakalla ainakin seuraavat 4 vuotta kun korjaukset vain laajenevat.
Miksi epäilet? Kyllä se voi sukeltaa ..... kerran
Epäilen vahvasti ehjäämistä
Kyllä. Mutta kuvia kun koittaa vaikka kuinka tarkasti katsoa, voisi olla nippanappa mahdollista, ettei painerunko olisi mennyt. Joten vaikea sanoa. Toivon tietenkin, että oikeasti vene on hylkykunnossa.Mustanmeren Kilot ajetaan Pietariin ihan määräaikaishuoltojakin varten, joten tuolla ei varmasti ole kykyä noin vaativiin korjauksiin. Ja se tuplarunko on lähinnä ulkokuori jolla saadaan virtauksellisesti haluttu muoto painerungon ympärille.
Ei ole perinteinen puoliläpäisevä, vaan BROACH jossa erillinen suunnattu esipanos tekee kovaan maaliin reiän johon varsinainen panos tunkeutuu ennen räjähtämistään. Sytyttimen asetuksilla tuosta voidaan toki poiketa, esim. niin että molemmat panokset räjähtävät heti osumasta pintaan ("herkkänä") tai esipanos ei räjähdä (lähinnä perinteistä puoliläpäisevää). SS:n nopeus myös on paljon pienempi kuin räjähdyksen etenemisnopeus, joten sen liikesuunta ei merkittävästi vaikuta räjähdysvoiman jakautumiseen.Joo ei se mikään taistelulaivan kylkipanssari ole (eikä sekään varmaan hyvin kestäisi kohtisuoraa osumaa). Muistanko oikein että SS:n taistelukärki on puoliläpäisevä?
Ainoa mahdollisuus voisi olla, että ohjus on osunut erittäin viistossa kulmassa, tällöin suuri osa sen räjähdysvoimasta on ehkä kulkenut painerunkoa pitkin?