Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuohon kai oli tarkoitus tulla kasuunisulkuportti, mutta - yllättäen - se ei ehtinyt valmistua. Joten saadakseen homman etenemään päätyivät rakentamaan tuon työpadon. Ehkä työpadon takana saavat rakennettua myös sulkuportin tarvitsemat rakenteet. Vaikka ei minua yllättäisi jos ensi kesänä se portti olisi valmis, mutta telakka-altaan muurit eivät...Pari tuoretta kuvaa Venäjän intternjetistä. Hauskana yksityiskohtana telakka-allas on niin kesken, ettei siinä ole edes varsinaista porttia - laivan eteen on rakennettu työpato.
Ehkä siinä kannella tehdään monenlaista remppaa, mille pinnoite on haitaksi? Vähän niin kuin rakennettaisiin uusi asfaltoitu tie, ja seuraavalla viikolla kaivettaisiin se auki viemäriputkien vetämistä varten. Sitten se taas asvaltoidaan... ja kaivetaan auki telekaapeleita varten, asvaltoidaan, kaivetaan kaukolämpöputkien vuoksi, asvaltoidaan, .... kuka niin muka tekisi?Kiitos vastauksista. Itse mietin, että jos kyseessä on pelkkä pinnoitteen uusiminen, kannattaisi uusi pinnoite vetää pintaan mahdollisimman nopeasti. Tuskin se ainakaan paremmin ruosteen päälle tarttuu.
Tai vaihtoehtoisesti sähköinen anodi-katodi-suojaus. Joko jatkuvana runkoasenteisena tai paikallaan käytettävä pilkki-versio jota myös PV harrastaa.Sinkit jeesaa vain vesirajan alapuolella kun muodostuu sähkökemiallinen pari, murto- ja makeassa vedessä magnesiumanodit.
Onko tästä olemassa parempaa selitystä kun googlettaminen noilla hakusanoilla ei tuota haluttua tulosta?paikallaan käytettävä pilkki-versio
Juuh, elikkäs - tuota ei ole missään kauhean hyvin selitetty. Perusperiaatteena, kun sähköä johtavaan nesteeseen (vesi) laitetaan metallia, metalli syöpyy. Kun sinne laitetaan kahta erilaista metallia, epäjalompi syöpyy.Onko tästä olemassa parempaa selitystä kun googlettaminen noilla hakusanoilla ei tuota haluttua tulosta?
Tuo telakkahan onkin improvisaatio, kaksi pienempää telakka-allasta yhdistettiin kaivamalla niiden välissä oleva valli pois. Ainoa riittävän kokoinen telakka-allas olisi ollut Severodvinskissä (missä Vikramaditya korjattiin), mutta siinä oli jo Nahimov. Tosin nyt se on jo siirretty laituriin ja allas on tyhjillään.Pari tuoretta kuvaa Venäjän intternjetistä. Hauskana yksityiskohtana telakka-allas on niin kesken, ettei siinä ole edes varsinaista porttia - laivan eteen on rakennettu työpato.
Hyvät selittelyt, danke. Vuoden 1903 America's Cup voittaja Reliance olisi ehkä tarvinnut tuollaista pilkkiä:Juuh, elikkäs - tuota ei ole missään kauhean hyvin selitetty. Perusperiaatteena, kun sähköä johtavaan nesteeseen (vesi) laitetaan metallia, metalli syöpyy. Kun sinne laitetaan kahta erilaista metallia, epäjalompi syöpyy.
Perinteisesti alusten pinnanalaisia osia suojataan uhrianodeilla = pultataan epäjalompi palikka kiinni suojattavaan osaan, tai mahdollisimman lähelle jotta sähköinen yhteys on mahdollisimman hyvä. Tätä näkee veneissä.
Ongelmaksi muodostuu isommat kohteet joissa uhrianodien tarkistus ja vaihto on sijoituksen ja anodien koon vuoksi työlästä (ruotsinlaivat, siltapilarit, Sydneyn oopperatalo, yms.) Alumiinirunkoisten (esim ohjusveneet) kohdalla ongelmaksi muodostuu alumiinin epäjalous, kun uhrimetallina yleisesti käytetty sinkkikin on jalompaa. Pulttaapa sinkkianodi Busteriin kiinni, niin Busteri syöpyy pois. Epäjalompi magnesium taas ei oikein sovellu suolaveteen kun se syöpyy silmissä.
Tähän tuo helpotuksen sähköinen suojaus. Syötetään heikkoa virtaa anodiin, jolloin syntyy positiivinen elektronivaraus jota anodi pienentää luovuttamalla erilaisia molekyylejä = syöpymällä. Jos sulla on joskus esim autossa tai veneessä joku liitin jäänyt lillumaan veteen, se plussapuoli katoaa kuin pieru saharaan.
Katso liite: 64229
Sähköistä suojausta voi toteuttaa kiinteästi runkoon asennetuilla anodeilla jos sähköparit on sopivat l. toimisi myös ilman sähkösuojausta. Tätä mm. teräsrunkoisissa ruotsinlaivoissa jne.
<twiitti>
Monirunkoalukset ovat kansankielellä merkittävästi vakaampia. Oikea termi on alkujäykkä. *tirsk* Monirungot kestävät tiettyyn suunniteltuun rajaan asti merenkäyntiä merkittävästi paremmin.Vaikken uskokaan Venäjän kykyyn suunnitella ja rakentaa nykyaikaista lentotukialusta, ja tuo konsepti vaikuttaa yleisellä tasolla varsin... noh, omalaatuiselta, en kuitenkaan lähtisi kovinkaan pitkälle meneviä analyysejä tekemään jonkin halvalla teetetyn ja suhteellisen vähän yksityiskohtia sisältävän messupienoismallin perusteella. Sama kuin pitäisi karkeaa luonnosta lopullisena piirustuksena.
Mitä taas vakavuuteen tulee, niin eikö trimaraanirunko ole lähtökohtaisesti yksirunkoista alusta vakaampi merenkäynnissä? Toki uppouman ja rungon tilavuuden kanssa voi sitten tulla haasteita...
Näin lonkalta väittäisin, että monirunkoista alusta ei saa aallokossa kaatumaan ilman vuotoa, koska vakavuus alkaa heiketä vasta sivurungon kannen painuessa veteen ja sitä ennen oikaiseva momentti kasvaa varsin jyrkästi. Alla olevat käyrät ovat toki purjeveneelle - laiva ei todellakaan oikaise itseään lähes 140 asteen kallistumasta - mutta käyrän alkuosa on jokseenkin samanmuotoinen.Monirunkoinen on alkuun jäykkä muotovakavuuden vuoksi, mutta kun painopiste heilahtaa kelluttavuuden keskipisteen yli, se tapahtuu jyrkästi ja paluuta ei ole. Kummalla lähdet merelle?
Juu, sama vika, mutta onnnekfi tää ei ole niin vakaata, vakavaa. Metasentrinen korkeus ei tullut millään mieleen, yritin ulkomuistista lonkalta selittää tuon - kiitos korjauksesta.Sen verran pitää nipottaa kattavasta selityksestä huolimatta, että toisessa kappaleessa laivan painopisteen sijaintia pitää verrata uppouman painopisteen sijaan tietenkin kelluvan kappaleen muotovakavuutta kuvaavaan vaihtokeskukseen. Mikäli laivan painopiste olisi lähellä uppouman painopistettä, alkuvakavuutta kuvaava vaihtokeskuskorkeus olisi lähellä vaihtokeskussädettä ja vähänkään leveämpi laiva siten aina "jäykkä".
Näin lonkalta väittäisin, että monirunkoista alusta ei saa aallokossa kaatumaan ilman vuotoa, koska vakavuus alkaa heiketä vasta sivurungon kannen painuessa veteen ja sitä ennen oikaiseva momentti kasvaa varsin jyrkästi. Alla olevat käyrät ovat toki purjeveneelle - laiva ei todellakaan oikaise itseään lähes 140 asteen kallistumasta - mutta käyrän alkuosa on jokseenkin samanmuotoinen.
Katso liite: 65414
Oli miten oli, minä olen aina vihannut vakavuusasioita...