Venäjän merivoimat-yleisketju

Kattiloiden vaihto ei ilmeisesti vaadi kuivatelakointia, vaan onnistuu esimerkiksi laiturissa kattilahuoneesta tai muusta sopivasta kohdasta tehdyn lentokannelle ulottuvan aukon kautta. Kuznetsovissa on wikin mukaan kahdeksan höyrykattilaa. Kattiloita on allaolevan uutisen mukaan vaihdettu jo vuonna 2018.
Allrite, kiitoksia. Näköjään kattiloiden vaihtoon laivan elinaikana on varauduttu. Vikramadityahan käyttää samoja kattiloita, noita mollukoita näkyi jo sen remontin aikana.
 
Admiral Kuznetsov on siirretty telakka-altaaseen. Telakan kelluva sulkuportti, batoport, ei kuitenkaan ole valmis, joten ovat päättäneet käyttää väliaikaisratkaisua, jonka rakentaminen saattaa jälkimmäisen linkin mukaan kestää pari kuukautta.

"This was confirmed to the RIA Novosti agency by the General Director of the United Shipbuilding Corporation (USC) Alexei Rakhmanov. "The docking operation for the Kuznetsov has been successfully completed," Rakhmanov said. According to him, this operation was planned to be carried out on May 14-15. "However, a strong wind rose up to 17 meters per second, so we decided to postpone the operation until more favorable weather," the USC head explained.

The docking of the Admiral Kuznetsov, according to earlier reports, will be carried out until September 2022.

In April 2018, the Ministry of Defense of the Russian Federation signed a contract with USC to carry out a medium repair and limited modernization of the aircraft-carrying cruiser Admiral Kuznetsov, to be completed in 2021. Since the fall of 2018, the cruiser has been located at the 35th Shipyard branch of Zvezdochka Ship Repair Center JSC. Due to the delay in work, including the delay in the rebuilding of the dry dock at the 35th Shipyard, in May 2021, the management of the USC named the end of 2023 as the new date for the transfer of the ship to the fleet after repairs."



"As previously reported, work in the dock with the ship must be completed by September, and the cruiser itself must be taken out of the dock before freezing, otherwise the continuation of work will be postponed to 2023. The main problems now are not with the ship itself, which will be taken to the dock, but with the closing of the dock to pump out water. The thing is that the batoport for the dock is not yet ready, so a temporary bridge will be built to cut off the dock from the sea. According to preliminary calculations, it may take up to 2 months to build a bridge and pump out water. After carrying out the work, the jumper will be permanently removed, the cruiser will leave, and the dock will stand in this state until next summer, when the batoport will be installed."


1653161520759.png

9647672_original.jpg


9648784_1000.jpg


 
Laivastolla on ollut muitakin pitkiä remppoja, mm. yksi Udaloi oli liki 20 vuotta telakalla, olikohan Kulakov. Toinen ikuisuusprojekti on Sierra I -veneet (945) joiden modernisoinnissa jahkailtiin joku 15-20 vuotta ennen kuin päätettiin ettei niitä ehkä kannata.

Nahimov ei sentään samassa modernisoinnissa ole ollut vuodesta 97 :) Alunperin oli tarkoitus modernisoida vain elektroniikat, mutta sitten iski talouskriisejä, toinen Tsetsenian sota yms. prioriteetteja. Venäjällä taisteluristeilijät ovat samanlaisia duuman lemmikkejä kuin taistelulaivat, A-10, F-15 jne. jenkkilän kongressille. Niiden palvelukseen palauttamista aina tasaisesti vaadittiin, mutta homma ei edennyt vaikka jossain välissä aloitettiin jopa kansalaiskeräys remontin rahoittamiseksi. Kerran telakalle jopa osoitettiin iso summa että alkakaa hommiin, mutta telakka totesi ettei me tällä rahalla voida mitään tehdä, koska laivasto ei ole esittänyt mitään suunnitelmia millainen modernisointi tehtäisiin! Kertoo jotain operaation sekavuudesta ja siitä ettei nämä ole laivaston tärkeysjärjestyksessä ykkösenä.

Nykyinen modernisointi alkoi 2013, eli se on kestänyt 'vasta' 9 vuotta. Osasyy viivästykseen on että laivasto muutti jotain varustelua kesken kaiken.
 
Kuznetsoville kun ei tehneet aikoinaan maa-infraa niin se poltti hiljakseen kattilansa pelkkään laiturissa oloon ja virran/lämmön tuottoon.
 
Viimeksi muokattu:
Joka on joskus käynyt vaikka suomalaisella telakalla niin tietää että siellä on aina kylmä. Toista se on tuolla Jäämeren rannalla, missä talvi kestää vain 9,5 kk. Varmasti etenee hommat joutuisasti. Toivottavasti joutuvat lämmittämään niin perkeleesti, että palaa tuokin harjannostajaisillan päätteeksi altaan pohjalle. Siihen asti se on loistava moneypit.
 
Kuznetsoville kun ei tehneet aikoinaan maa-infraa niin se poltti hiljakseen kattilansa pelkkään laiturissa oloon ja virran/lämmön tuottoon.
Sen vierellä tai kannella on kuvattu ainakin kerran tai pari olleen irrallisia kattiloita. Joten niitä on ilmeisesti kyetty vaihtamaan ilman kuivatelakkaa, mahdollisesti hangaarista konehuoneeseen tehdyn kuilun kautta nostaen. Ei sillä että minä uusillekaan kattiloille pitkää ikää odottaisin, venäläisen ylläpidon ja käyttötavan tietäen...
 
Sen vierellä tai kannella on kuvattu ainakin kerran tai pari olleen irrallisia kattiloita. Joten niitä on ilmeisesti kyetty vaihtamaan ilman kuivatelakkaa, mahdollisesti hangaarista konehuoneeseen tehdyn kuilun kautta nostaen. Ei sillä että minä uusillekaan kattiloille pitkää ikää odottaisin, venäläisen ylläpidon ja käyttötavan tietäen...
Tuossa on kuva kattilan vaihdosta. Sivulla kerrotaan, että kyseessä on vahingoittuneen kattilan vaihto. Tuon pallon halkaisija on n. 4 m.
FM1FUpGsck6oMCMLJUF8So_3sxl0riCa538LjIQ8hug.png

Lähde: https://www.reddit.com/r/WarshipPorn/comments/cj9bm2/one_of_russian_aircraft_carrier_admiral/

Aikoinaan vesikemian luennoitsija kertoi, että Venäjällä on/oli (ainakin silloin) Neuvostoliiton peruna tapana suorittaa voimalaitoskattiloille peittaus tasaisin väliajoin (esim. 2 vuotta). Peittaus tarkoittaa kattilan vesikierron puhdistusta kemikaaleilla (happoja). Suomessa taas peittaus suoritetaan vain silloin, kun on tarpeen eli ei juuri ikinä. Kunnollisella vesikemialla kattilan vesi/höyrypuoli pysyy puhtaana. Esim. kattilan tulistimet saadaan rikki erittäin nopeasti, jos höyrypuolelle kertyy lämmönsiirtoa haittaavaa kerrostumaa. Venäläisellä leväperäisellä käyttötavalla saattaa olla suuri osuus näihin Kuznetsovin kattilaongelmiin.

Venäläinen valmistaja on toimittanut Intian tukialukselle uudempaa suunnittelua olevat kattilat.
 
Tuossa on kuva kattilan vaihdosta. Sivulla kerrotaan, että kyseessä on vahingoittuneen kattilan vaihto. Tuon pallon halkaisija on n. 4 m.
FM1FUpGsck6oMCMLJUF8So_3sxl0riCa538LjIQ8hug.png

Lähde: https://www.reddit.com/r/WarshipPorn/comments/cj9bm2/one_of_russian_aircraft_carrier_admiral/

Aikoinaan vesikemian luennoitsija kertoi, että Venäjällä on/oli (ainakin silloin) Neuvostoliiton peruna tapana suorittaa voimalaitoskattiloille peittaus tasaisin väliajoin (esim. 2 vuotta). Peittaus tarkoittaa kattilan vesikierron puhdistusta kemikaaleilla (happoja). Suomessa taas peittaus suoritetaan vain silloin, kun on tarpeen eli ei juuri ikinä. Kunnollisella vesikemialla kattilan vesi/höyrypuoli pysyy puhtaana. Esim. kattilan tulistimet saadaan rikki erittäin nopeasti, jos höyrypuolelle kertyy lämmönsiirtoa haittaavaa kerrostumaa. Venäläisellä leväperäisellä käyttötavalla saattaa olla suuri osuus näihin Kuznetsovin kattilaongelmiin.

Venäläinen valmistaja on toimittanut Intian tukialukselle uudempaa suunnittelua olevat kattilat.
Mitä se jumalaton saavuttaminen kertoo?

Varmaan johtuu käytettävästä raskaasta polttoöljystä, mutta voisin kuvitella, että palamislämpötilalla ja muilla palotapahtumaan liittyvillä asioilla on merkityksensä. Ja jatkona voisi ajatella, että nuo tapahtumat vaikuttavat myös kattilaan. Palotapahtuma ei voi olla puhdas, kuinka kattilat sitten voisi olla.
 
Mitä se jumalaton saavuttaminen kertoo?

Varmaan johtuu käytettävästä raskaasta polttoöljystä, mutta voisin kuvitella, että palamislämpötilalla ja muilla palotapahtumaan liittyvillä asioilla on merkityksensä. Ja jatkona voisi ajatella, että nuo tapahtumat vaikuttavat myös kattilaan. Palotapahtuma ei voi olla puhdas, kuinka kattilat sitten voisi olla.

Sehän on ihan tietoinen valinta, jokainen 1000 meripeninkulman säteellä tietää että Suuren Maan Suuri Laivasto on liikkeellä!
 
Mitä se jumalaton saavuttaminen kertoo?

Varmaan johtuu käytettävästä raskaasta polttoöljystä, mutta voisin kuvitella, että palamislämpötilalla ja muilla palotapahtumaan liittyvillä asioilla on merkityksensä. Ja jatkona voisi ajatella, että nuo tapahtumat vaikuttavat myös kattilaan. Palotapahtuma ei voi olla puhdas, kuinka kattilat sitten voisi olla.
Speksien mukaan venäläisten käyttämä raskas polttoöljy ei hirveästi eroa Suomessa käytetyistä laaduista. Ei siten selitä savuttamista vaikka jollakin muulla polttoaineella savutus saataisiin poistettua.

Tuo kattilahan on aika eksoottinen laitos. Käyttää paineistettua polttoa minkä takia on muodoltaan tuollainen pallo. Paineistamisella on tavoiteltu kompaktia kokoa verrattuna tehoon. Polttotekniikka ei liene kovin hyvin onnistunut, kun jatkuvasta palamisesta saadaan tuollainen savu. Tekniikkaan verrattuna ajavat kaiketi pienellä ilmakertoimella riittävän tehon saamiseksi mikä tuottaa paljon savua. Pahimmissa savutustilanteissa saattaa olla osa kattiloista epäkunnossa jolloin yrittävät saada liikaa tehoa per kattila (pieni ilmakerroin).

Tuollainen savutus nokeaa kattilan palopuolelta. Sen ei kyllä varsinaisesti pitäisi rikkoa kattilaa, mutta heikentää hyötysuhdetta ennen nuohousta. Paineistuksessa lienee myös jonkinlainen turbiini / ahdin yhdistelmä. Huono palaminen likaa turbiini nopeasti. Likaantuneella turbiinilla taas tulee vielä enemmän savua ellei tehoa pienennetä.

Savuttaakohan Intian tukialus vähemmän uudemmilla kattiloillaan?
 
Speksien mukaan venäläisten käyttämä raskas polttoöljy ei hirveästi eroa Suomessa käytetyistä laaduista
Monessa yhteydessä Mazutia pidetään lähes legendaarisena polttoaineena, mutta loppujen lopuksi tuo täkäläinenkin tökötti on ihan yhtä kamalaa.
 
Back
Top