Saako ketään auki?
Vladimir Putin rakentaa Venäjän laivastoa Pietari Suuren malliin
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000006583668.html?share=870cacfaeb70c854bc3a220d85ff8529
Venäjä juhlii joka vuosi heinäkuun viimeisenä viikonloppuna laivastoaan. Tämä näkyy sen sotasatamissa alusparaateina, nykyaikaisena tykkivenediplomatiana, jossa laivastoa käytetään näkyvässä propagandassa ja hienovaraisemmassa informaatiovaikuttamisessa.
Venäjä onkin viime vuosina käyttänyt poikkeuksellisen paljon ruplia laivastonsa uudistamiseen. Päätöksiä uusien alusten rakentamisesta on julkistettu tasaiseen tahtiin. Aluskanta on uusiutunut, vaikka toteuma ei ole aina vastannut luvattua.
Venäjän ääneen lausutut suunnitelmat ovat olleet niin kunnianhimoiset, että presidentti Vladimir Putinin voi sanoa jo ottaneen mallia Pietari Suuresta. Pietarihan perusti käytännössä Venäjän laivaston 1700-luvun alussa.
Putinilla on myös sama ongelma kuin Pietari Suurella oli: modernia laivanrakennustaitoa ei ole tarpeeksi Venäjällä. Eikä ole oikeastaan riittävän isoja telakoitakaan. Tämä näkyy siinä, että Venäjä pystyy rakentamaan pieniä pinta-aluksia, mutta suurien kanssa on ongelmia. Jopa Neuvostoliiton aikana rakennettujen sotalaivojen ylläpito tuntuu olevan vaikeaa. Sukellusveneet näyttävät muodostavan poikkeuksen.
Venäjä joutuikin ostamaan viime vuosikymmenen alussa kaksi suurta Mistral-luokan helikopteritukialusta Ranskasta. Ranska kuitenkin kieltäytyi toimittamasta valmiita aluksia Venäjälle vuonna 2014 tapahtuneen Krimin miehityksen takia. Sen jälkeen Venäjä uhosi rakentavansa alukset itse.
Omien maihinnousu- tai helikopteritukialusten rakentaminen on nyt vihdoin tänä kesänä aloitettu Krimin Kertšissä. Niiden suunnitteluun kului viisi vuotta, vaikka mallina olivat Mistralit. Ensimmäisen aluksen pitäisi olla valmiina vuonna 2026 eli yli kymmenen vuotta Mistral-kaupan peruuntumisen jälkeen. Venäjällä on ollut kuitenkin suuria vaikeuksia saada moderneimpia alustyyppejään aikataulussa operatiiviseen kuntoon. Esimerkkinä voi mainita Venäjän uusimman ylpeyden fregatti Admiral Kasatonovin, joka otettiin juuri operatiiviseen käyttöön. Sen rakentaminen aloitettiin jo 11 vuotta sitten.
Venäläisten kasvanut itsevarmuus merillä on näkynyt Turkin salmissa, joiden kautta kulkevaa laivastoliikennettä säätelee vuonna 1936 tehty Montreux’n sopimus. Siinä määrätään muun muassa, että Mustaltamereltä ei saa siirtää sukellusveneitä Välimerelle muuten kuin vain korjausta varten. Venäjä on kuitenkin rikkonut tätä määräystä tai vähintään sen henkeä jo useina vuosina. Käytännössä se on pitänyt kahta modernia Mustanmeren laivaston sukellusvenettä Välimerellä osana siellä toimivaa laivasto-osastoaan.
Tuorein lännessä ärsyttänyt tapaus on sukellusvene Krasnodarin tulo Mustaltamereltä Välimerelle viime vuoden maaliskuussa. Sen arveltiin purjehtivan telakalle Pietariin, mutta alus jäikin operoimaan yli vuodeksi Välimerelle. Krasnodar valokuvattiin vihdoin 13. heinäkuuta kulkemassa Gibraltarinsalmen läpi Atlantille. Ainakin Ranskan, Britannian ja Belgian laivastot ovat kertoneet varjostaneensa sukellusveneen kulkua kohti Tanskan salmia, jonne alus saapui perjantaina.
Kolmisen viikkoa sitten Tanskan salmiin purjehti myös toinen venäläinen vedenalainen eli ydinsukellusvene Orel. Normaalisti sellaisilla ei ole mitään tekemistä Itämerellä. Kyseessä olikin tyypillinen laivastopäivään liittyvä venäläinen voimannäyttö.
Venäjä onkin viime vuosina käyttänyt poikkeuksellisen paljon ruplia laivastonsa uudistamiseen. Päätöksiä uusien alusten rakentamisesta on julkistettu tasaiseen tahtiin. Aluskanta on uusiutunut, vaikka toteuma ei ole aina vastannut luvattua.
Venäjän ääneen lausutut suunnitelmat ovat olleet niin kunnianhimoiset, että presidentti Vladimir Putinin voi sanoa jo ottaneen mallia Pietari Suuresta. Pietarihan perusti käytännössä Venäjän laivaston 1700-luvun alussa.
Putinilla on myös sama ongelma kuin Pietari Suurella oli: modernia laivanrakennustaitoa ei ole tarpeeksi Venäjällä. Eikä ole oikeastaan riittävän isoja telakoitakaan. Tämä näkyy siinä, että Venäjä pystyy rakentamaan pieniä pinta-aluksia, mutta suurien kanssa on ongelmia. Jopa Neuvostoliiton aikana rakennettujen sotalaivojen ylläpito tuntuu olevan vaikeaa. Sukellusveneet näyttävät muodostavan poikkeuksen.
Venäjä joutuikin ostamaan viime vuosikymmenen alussa kaksi suurta Mistral-luokan helikopteritukialusta Ranskasta. Ranska kuitenkin kieltäytyi toimittamasta valmiita aluksia Venäjälle vuonna 2014 tapahtuneen Krimin miehityksen takia. Sen jälkeen Venäjä uhosi rakentavansa alukset itse.
Omien maihinnousu- tai helikopteritukialusten rakentaminen on nyt vihdoin tänä kesänä aloitettu Krimin Kertšissä. Niiden suunnitteluun kului viisi vuotta, vaikka mallina olivat Mistralit. Ensimmäisen aluksen pitäisi olla valmiina vuonna 2026 eli yli kymmenen vuotta Mistral-kaupan peruuntumisen jälkeen. Venäjällä on ollut kuitenkin suuria vaikeuksia saada moderneimpia alustyyppejään aikataulussa operatiiviseen kuntoon. Esimerkkinä voi mainita Venäjän uusimman ylpeyden fregatti Admiral Kasatonovin, joka otettiin juuri operatiiviseen käyttöön. Sen rakentaminen aloitettiin jo 11 vuotta sitten.
Venäläisten kasvanut itsevarmuus merillä on näkynyt Turkin salmissa, joiden kautta kulkevaa laivastoliikennettä säätelee vuonna 1936 tehty Montreux’n sopimus. Siinä määrätään muun muassa, että Mustaltamereltä ei saa siirtää sukellusveneitä Välimerelle muuten kuin vain korjausta varten. Venäjä on kuitenkin rikkonut tätä määräystä tai vähintään sen henkeä jo useina vuosina. Käytännössä se on pitänyt kahta modernia Mustanmeren laivaston sukellusvenettä Välimerellä osana siellä toimivaa laivasto-osastoaan.
Tuorein lännessä ärsyttänyt tapaus on sukellusvene Krasnodarin tulo Mustaltamereltä Välimerelle viime vuoden maaliskuussa. Sen arveltiin purjehtivan telakalle Pietariin, mutta alus jäikin operoimaan yli vuodeksi Välimerelle. Krasnodar valokuvattiin vihdoin 13. heinäkuuta kulkemassa Gibraltarinsalmen läpi Atlantille. Ainakin Ranskan, Britannian ja Belgian laivastot ovat kertoneet varjostaneensa sukellusveneen kulkua kohti Tanskan salmia, jonne alus saapui perjantaina.
Kolmisen viikkoa sitten Tanskan salmiin purjehti myös toinen venäläinen vedenalainen eli ydinsukellusvene Orel. Normaalisti sellaisilla ei ole mitään tekemistä Itämerellä. Kyseessä olikin tyypillinen laivastopäivään liittyvä venäläinen voimannäyttö.