Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tykkiveneitä oli kaksi, Turunmaa ja Karjala. Toiset kaksi korvasi Riga-luokan fregatit ja kaksi yksikköä jäi kokonaan hankkimatta. Sitten siirryttiinkin jo ohjuskauteen.Olihan tykkivene hiukan anakronistinen konsepti jo tuolloin. Tosin esimerkiksi USN rakensi tykkiveneitä vielä 70-luvulla, mutta lähinnä toisen linjan vartioveneiksi. Mutta hiukan kontekstia: tykkiveneet rakennettiin osana H-ohjelmaa, jossa H tulee sanasta 'hätä'. Tämä kertookin jo olennaisen. Sodan jälkeen merivoimat laati erinäisiä lennokkaita laivasto-ohjelmia, joihin sisältyi mm. isot laivueet hävittäjiä ja sukellusveneitä. 50-luvun loppupuolella havahduttiin taloudellisiin ja poliittisiin realiteetteihin ja tuloksena oli hätäohjelma jonka tavoitteena oli lähinnä jonkunmoinen operatiivinen laivasto kelluvan romuvaraston sijaan. Tähän ohjelmaan sisältyi yleisvoimiksi 6 tykkivenettä ja 24 moottoritorp...tykkivenettä. Tykkivenettä ei määritelty kovin tarkasti, kunhan olisi jonkunlainen kohtuullisen nopea yleistykillä aseistettu sotalaiva johon ennenkaikkea olisi oikeasti rahaa. Ohjelmasta toteutui sitten 4 tykkivenettä ja 15 MTV:tä, loput vaihdettiin neljään ohjusveneeseen.
Kuten todettua, merivoimat tutki ohjusasetta jo 1958 alkaen. Pintamaaliohjus oli kuitenkin sotalaivoissa harvinaista herkkua pitkälti 70-luvulle asti. Suurvaltojenkin laivastoissa suurin osa aluksista oli joko kevyesti aseistettuja fregatteja tai 2.ms jäämistöä. Modernit ohjusalukset keskitettiin tärkeimpien avomeriosastojen saattajiksi. Tykkitaisteluja oli käyty lähivuosina esim. Suezin ja Goan kriisien yhteydessä. Lisäksi ohjukset oli muutenkin vähän tuntematon suure. Huippumoderni ohjusristeilijä USS Long Beach oli jouduttu pikapikaa varustamaan viiden tuuman tykeillä erään nolosti päättyneen ohjusdemonstraation seurauksena.
YESTykkiveneitä oli kaksi, Turunmaa ja Karjala. Toiset kaksi korvasi Riga-luokan fregatit ja kaksi yksikköä jäi kokonaan hankkimatta. Sitten siirryttiinkin jo ohjuskauteen.
Termitiä tarjottiin 1962, vaihtoehtoja oli tulossa 1970-luvulla lukuisampia, tilanne oli yleisessä tiedossa. Kuten moneen kertaan todettu, ei sinänsä ole kummallista, ettei Turunmaalla ollut ohjusaseistusta, vaan pikemminkin se, ettei sen asennukseen oltu varauduttu. 100mm tykki oli tarjolla ainakin Ranskasta. (100mm/55 Modele 1953 / 1964).
Tykkiveneiden "Finsk Tolv" oli ostohetkellä mahdollisesti maailman nykyaikaisin laivatykki. Tykki on yksittäisasennettu Halland-luokan tykki edelleen jatkokehitettynä.Laivasto piti tuota tykkiä vanhanaikaisena. Wikin mukaan täysautomaattinen versio tuli vasta 1968 eikä näin muodoin ehtinyt tykkiveneisiimme.
Tykkiveneiden speksejä tuunattiin pitkään, muistaakseni alkuperäinen visio oli jotain sentapaista kuin 800 tonnia, 27 solmua, jäävahvistus ja 2*100mm tykki. Modernia nelituumaista ei kuitenkaan löytynyt. 30+ solmun nopeuksista alettiin haaveilla vasta CODOG-koneiston myötä. Tykkiveneiden budjetti taisi olla tiukanlainen, viime tingassa uppoumaa vielä leikattiin jäävahvistuksesta luopumalla ja rakennetta keventämällä.
Minusta tyyppi oli muuten onnistunut mutta sekundääriaseistuksessa mentiin vähän vihkoon. Galileo-Boforsit ja epäluotettavat Hispanot saivat molemmat modernisaatiossa mennä. MLUssahan myös sutovarustusta paranneltiin tuntuvasti.
Ja tosiaan Rigat olivat ne H-ohjelman kaksi ensimmäistä 'tykkivenettä'. Kolmatta paria ei sitten enää tullut. Tosin ainakin julkislähteiden mukaan vielä Hesarien (eli 'Vartiovene 80') suunnittelussa tutkittiin tykki- tai miinavaihtoehtoa ohjusten rinnalle tai sijasta.
Laivasto piti tuota tykkiä vanhanaikaisena. Wikin mukaan täysautomaattinen versio tuli vasta 1968 eikä näin muodoin ehtinyt tykkiveneisiimme.
Tykkiveneiden speksejä tuunattiin pitkään, muistaakseni alkuperäinen visio oli jotain sentapaista kuin 800 tonnia, 27 solmua, jäävahvistus ja 2*100mm tykki. Modernia nelituumaista ei kuitenkaan löytynyt. 30+ solmun nopeuksista alettiin haaveilla vasta CODOG-koneiston myötä. Tykkiveneiden budjetti taisi olla tiukanlainen, viime tingassa uppoumaa vielä leikattiin jäävahvistuksesta luopumalla ja rakennetta keventämällä.
Minusta tyyppi oli muuten onnistunut mutta sekundääriaseistuksessa mentiin vähän vihkoon. Galileo-Boforsit ja epäluotettavat Hispanot saivat molemmat modernisaatiossa mennä. MLUssahan myös sutovarustusta paranneltiin tuntuvasti.
Ja tosiaan Rigat olivat ne H-ohjelman kaksi ensimmäistä 'tykkivenettä'. Kolmatta paria ei sitten enää tullut. Tosin ainakin julkislähteiden mukaan vielä Hesarien (eli 'Vartiovene 80') suunnittelussa tutkittiin tykki- tai miinavaihtoehtoa ohjusten rinnalle tai sijasta.
Tykkiveneiden "Finsk Tolv" oli ostohetkellä mahdollisesti maailman nykyaikaisin laivatykki. Tykki on yksittäisasennettu Halland-luokan tykki edelleen jatkokehitettynä.
(Täys)automaatin ja puoliautomaatin ero on siinä, että pitääkö "liipaisinta" painaa uudelleen, eli joko kyseessä on automaatti ja tai itselataava kertatuli. Tykkiveneen 120 mm on automaatti, tarvitsee vain pitää laukaisupoljinta pohjassa ja niin pitkään lähtee. Jos haluaa ampua esim 10 ls, yhdeksännen kohdalla kun ottaa jalan pois polkimelta, sieltä tulee vielä se yksi. On aivan normaalia, että automaattiaseessa pitää ensimmäinen patruuna syöttää pesään käsin (koneellisesti tosin laivatykeissä).Vuoden 1953 (1959) mallissa oli 60ls/min tulinopeus vuoden 1964 (1967) 78ls/min tulinopeus, täysautomaattinen se ei toki ollut kun ensimmäinen laukaus piti ladata manuaalisesti...
Vanhentuneena pitäminen liittynee toiveisiin saada vielä (ainakin speksien mukaan) parempi Finntolvan. Toki tuossa 100mm tykissä "vikana" oli myös laajempi käyttäjäkunta, 1950-1960 -luvuilla Puolustusvoimissa oli halu hankkia erilaisia yksittäiskappaleita ja harvinaisuuksia, mieluummin ylispeksattiin kuin alispeksattii. Loppujen lopuksi säästettiin hankkimalla neljä tykkiä kerralla, joista yksi jäi käyttämättä ja yhdelle keksittiin käyttötarkoitus vasta 1979... Oliko Finntolvaniin edes hersyä tai mekaanista aikasytytintä tarjolla?
Laivaston historian mukaan suuria nopeuksia haluttiin, kun oli jo saatu Hämeenmaa luokka, ainakin 28kts. 30kts asti dieselkoneisto olisi tuon ajan teknologialla kelvannut mainiosti - paljonkos hv:tä olisi tarvittu vaikkapa historialliseen Turunmaahan, varmaankin noin 18000hv (? pauttiarallaa 2/3 historiallisesta). 28kts olisi riittänyt hieman pienempikin teho, jotain 2/3-1/2 väliltä (?).
Toki sitten kaasuturbiinikoneistolla saatiin nopea kiihtyvyys ja mahdollisuus toimia käytännössä täysimittaisesti Nuolien mukana. Tai ehkä tavoitteena oli myös pilotoida kaasuturbiinikoneistoa turvallisessa valtion rahoilla tehdyssä rakennuskohteessa, kaasuturbiini nähtiin ennen öljykriisiä tulevaisuuden voimanlähteenä, tunnetuin kaasuturbiinialus Suomen siviilikäytössä oli tunnetusti Finnjet.
Ajat muuttuvat, ihmiset muuttuvat, mutta jos jotain Turunmaa-luokasta haluaa ottaa oppia jatkoon, niin... kannattaa valita sellaisia järjestelmiä käyttöön jollla on laaja käyttäjäkunta, kannattaa miettiä monikäyttöisyyttä, kannattaa miettiä päivityspolku. Nythän näin tehdäänkin.
No, nämä alkavat olla oikeita tietoja. Aikanaan tosin risteilynopeudeksi mainittiin 19 solmua. ..http://www.forum-marinum.fi/fi/nayttelyt/museoalukset/tykkivene-karjala/
Tykkivene Karjala | Forum Marinum
Koneet:
Pääkone Rolls Royce Olympus kaasugeneraattori 16500 KW (22 000hv)
Risteilykoneet 3 x MTU 12 V 493 dieselkonetta 995 kW (1350 hv)
Suurin nopeus n. 40 solmua
Risteilynopeus 17 solmua
Käytännössä kulki hyvin viipattuna taistelu-uppoumalla n. 35 s. Joskus hiukan päällekin. Risteilynopeus siinä 16 - 17 s paikkeilla.No, nämä alkavat olla oikeita tietoja. Aikanaan tosin risteilynopeudeksi mainittiin 19 solmua. ..
Asiasta kolmanteen, muistatko kun kerroin, että isäni on ollut rakentamassa kummankin tykkiveneen runkoa, etenkin keulaa? Mainitsin keskustelussamme, että kun käytin ukkoa ensimmäistä kertaa tykkiveneen tykönä sitten 60-luvun lopun pari kesää sitten, niin hän kritisoi erittäin vahvasti jotain hitsaussaumaa.No, nämä alkavat olla oikeita tietoja. Aikanaan tosin risteilynopeudeksi mainittiin 19 solmua. ..
Mistä on muuten kotoisin tuo tieto 40 millisten Galileosta ? 40 milliset oli kiinni Signaalin WM-22 :ssa, joka johti sekä niiden, että pääseen tulta .. ainakin niissä papereissa joita minä olen nähnyt ja mielestäni olen sitä myös paikan päällä seurannut. Sitä ei-niin-onnistunutta Hispano-Suizaa "ohjasi" Galileo (P-36 jos oikein olen ymmärtänyt). Jo heti uutena tuota HS:ää kirottiin - tai ainakin manattiin.Galileo-Boforsit ja epäluotettavat Hispanot saivat molemmat modernisaatiossa mennä.
No, sittenhän meidän faijat on olleet samalla telakalla duunissa. Mun faija oli myös rakentamassa molempia tykkiveneitä, oli putkimies, myöhemmin työnopettaja telakan ammattikursseilla. Vaikea sanoa tuosta lodjusta mitään, mutta mieleen tulee turbiinin ilmanottohäkkyrä ( mikäli tuo on peräkannella ). Eipä tuo sauma kovin kaksiselta näytä, mutta on kuitenkin pysynyt kasassa.Asiasta kolmanteen, muistatko kun kerroin, että isäni on ollut rakentamassa kummankin tykkiveneen runkoa, etenkin keulaa? Mainitsin keskustelussamme, että kun käytin ukkoa ensimmäistä kertaa tykkiveneen tykönä sitten 60-luvun lopun pari kesää sitten, niin hän kritisoi erittäin vahvasti jotain hitsaussaumaa.
Kun katsot videota, ja pysäytät kohtaan 0:13, niin luulen, että mielentiellä ollut hitsausjälki näkyy siinä. En tiedä mikä boksi tuo on.
Hetkellinen nopeus on ollut n 40 solmua, mutta sitä ei voinut ajaa kovin kauaa. Turbiini salli muistaakseni ainakin 110% tehon nimellistehoon verrattuna jonkun aikaa...Käytännössä kulki hyvin viipattuna taistelu-uppoumalla n. 35 s. Joskus hiukan päällekin. Risteilynopeus siinä 16 - 17 s paikkeilla.
Katoppas saakeli, ihmeellisiä ovat sattumuksien tiet . Tiedä vaikka ovat samassa porukassa maistaneet omenapirtua .No, sittenhän meidän faijat on olleet samalla telakalla duunissa. Mun faija oli myös rakentamassa molempia tykkiveneitä, oli putkimies, myöhemmin työnopettaja telakan ammattikursseilla. Vaikea sanoa tuosta lodjusta mitään, mutta mieleen tulee turbiinin ilmanottohäkkyrä ( mikäli tuo on peräkannella ). Eipä tuo sauma kovin kaksiselta näytä, mutta on kuitenkin pysynyt kasassa.
"Tykin hankinta oli munaus". Hoh hoijaa... mitäpä tuollaiseen muuta voi sanoa. Vain tietämättömyyden antamalla varmuudella voi heitellä tuollaisia...
Mikähän olisi ollut tuohon aikaan se dieselkone muuten, mikä olisi jollakin kelvollisella kombinaatiolla tuottanut vaadittavan tehon? Siihen aikaan höyrytyrbiini oli pääsääntöisesti nopean aluksen koneisto, höyryä tuli joko polttoöljykattiloista tai ydinreaktorista. MTU:n isommat koneet tuli vasta myöhemmin, 1163 vasta 1983. Eli tarpeeksi pieniä ja tehokkaita dieseleitä ei olisi ollut saatavilla 1960-luvulla? "Turunmaan" dieselit tuottavat muistaakseni 1000 kW/kpl (Wikipediassa sanotaan, että 2200 kW/kone, mutta minusta se on väärä luku... pitää kyllä tarkistaa jostain).
Täällä tulee kuva, niin kuin kommentoijat olisivat tämänkin asia paremmin taas tehneet ja tienneet. Näin ei ole. Tykkivene oli perusteellisen ja hyvän suunnittelun tulos. Sillä olisi ollut vientimarkkinoitakin, mutta poliittinen tilanne esti myynnin. Niiden jälkeen ei ole koskaan onnistuttu Suomessa niin hyvin, ennen kuin sitten nyt....
Mistä on muuten kotoisin tuo tieto 40 millisten Galileosta ? 40 milliset oli kiinni Signaalin WM-22 :ssa, joka johti sekä niiden, että pääseen tulta .. ainakin niissä papereissa joita minä olen nähnyt ja mielestäni olen sitä myös paikan päällä seurannut. Sitä ei-niin-onnistunutta Hispano-Suizaa "ohjasi" Galileo (P-36 jos oikein olen ymmärtänyt). Jo heti uutena tuota HS:ää kirottiin - tai ainakin manattiin.