Joku syyhän kuitenkin on oltava, miksi Wärtsilä vaihtoi aseen 6 tn painavampaan.
Vaikea kuvitella, että telakalla olisi mitään sanottavaa aseistuksen suhteen. Eiköhän nuo ole puhtaasti GFE:tä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joku syyhän kuitenkin on oltava, miksi Wärtsilä vaihtoi aseen 6 tn painavampaan.
Ei ollut. Väärää tietoa. Siltä ajalta kun minä tiedän, kaikki aseet olivat kauko-ohjattuja. Tulenjohtolaitteita oli kolme HSA-69 tj-tutka, Saab EOS-400 optro ja OGR-7 suuntain. Minkä tahansa aseen saattoi alistaa mille tahansa tulenjohtolaitteelle ja alus pystyi tulittamaan keskusjohtoisesti kolmea eri maalia. Pikatilanteessa 23-milliset pystyi suuntaamaan ja laukaisemaan jopa maalinosoittimella. Moniko tietää edes miten koko homma toimii?Jo Väinämöisessä tietääkseni kaksois-Bofors ampui keskustulenjohdon suuntauksella joten tykkiveneet on kyllä tässä suhteessa olleet vähän vanhanaikaisia jos näin.
Automaattitykeissä olleet ongelmat eivät olleet poikkeuksellisia, etenkin kun torneja ja koneistoja pyrittiin keventämään että ne saadaan mahdollisimman pieniin aluksiin. Jopa Oto-Melaran 76-millisessä - maailman yleisimmässä laivatykissä - on kuulemma ollut taipumuksia pahoihin häiriöihin tai jopa koko tykin ilmaan lentämiseen maksimitulinopeutta ammuttaessa.
Mainittakoon muuten että brittiläinen historioitsija Anthony Williams arvioi Boforsin 120-millisen modernin ajan parhaaksi laivatykiksi. Noh, toki Tony on ehkä vähän sellainen paperispeksejä katsova diletantti, mutta silti!
Ei ollut. Väärää tietoa. Siltä ajalta kun minä tiedän, kaikki aseet olivat kauko-ohjattuja. Tulenjohtolaitteita oli kolme HSA-69 tj-tutka, Saab EOS-400 optro ja OGR-7 suuntain. Minkä tahansa aseen saattoi alistaa mille tahansa tulenjohtolaitteelle ja alus pystyi tulittamaan keskusjohtoisesti kolmea eri maalia. Pikatilanteessa 23-milliset pystyi suuntaamaan ja laukaisemaan jopa maalinosoittimella. Moniko tietää edes miten koko homma toimii?
Kyllä, ei mitään tykkiä edes kukaan myy millekään telakalle. Aseita ja asejärjestelmiä myydään vain valtioille.Vaikea kuvitella, että telakalla olisi mitään sanottavaa aseistuksen suhteen. Eiköhän nuo ole puhtaasti GFE:tä.
Jospa joku eläkeläinen siltä ajalta kertoisi? Tai sitten pitää lähteä sota-arkistoon (kansallisarkistossa kai nuo jo ovat?) papareita katselemaan...Niin tämä oli siis modernisoinnin jälkeen, mutta mitens alunperin?
No ei oo laivanrakennuksen koulutusta tosiaan...Usko ihan mihin huvittaa. Mutta sanoisin, että nettilähteiden (niitä on selvästi käytetty ja niissä on aikamoisia virheitä) ja todellisuuden välillä saattaa olla eroa.
Hauskaa kuitenkin on, että jälleen ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta ja työkokemusta asiasta, tietävät miten olisi pitänyt tehdä...
Netistä löydetyissä jutuissa on niin paljon väärää tietoa ja virheitä, ettei mitään määrää... No, antaapa olla.
Totuus on, että tuo onnistui käsin ladattavalla vain kun alusta saatiin pysymään suhtkohta vakaana ja miehistö oli todella hyvin treenannut. Vielä sinne 127 mm saakka se pelittää jotenkin, 133 millinen brittien risteilijöillä taas perustui siihen, että alusta oli isompi ja vakaampi. Saksalaiset ajautuivat vaikeuksiin hävittäjillä 150-millisillä, ammukset oli liian raskaita käsitellä eikä hävittäjä ilmeisesti mahdollistanut täyttä koneellistamista. Nykyään kaikki laivatykit ovat automaatteja ja jonkinlaisella lipas/syöttöjärjestelmällä varustettuja.Hyvän käsinladattavan keskiraskaan laivatykin tulinopeus oli noin 12-16 laukausta minuutissa. Boforsin tulinopeus oli siis tosiaan noin viisinkertainen. Käsinladattavat olivat vielä 60-luvulla hyvinkin yleisiä maailmalla (meilläkin saattajissa ja Matti Kurjessa). Brittilaivasto laittoi niitä vielä Leandereihinkin (viimeinen valmistui 1973).
Jos noin varmasti kykenee luokittelemaan toiset keskustelijat "nettiä selaaviksi amatööreiksi" niin luulisi, että meidän tietämättömien väärät tiedotkin olisi helppo korjata saman tien. Siis ilman, että tarvii odottaa virka-ajan alkamista, jotta voi kilauttaa asiantunteville kavereille: "Mitäs viisasta mä nyt tähän vastaisin?" Mä kirjoitin, ettei 40 mm Boforseja ollu kytketty keskustulenjohtoon jolloin se siis tehdään OGR-7 suuntainpylvään avulla. Tietääkseni ihminen sillä yrittää kiikaroida maalia ristikolle sähkömoottorien voimalla, mutta korjaa jos olen väärässä.Tarkistan muutaman jutun ennen kuin kommentoin. Ainakin se virhe aiemmista postauksista löytyi, että tykkiveneen muu tykistö olisi käsinsuunnattavaa
Missä on sanottu että ruutataan 80 ls/min ? Laivatykki ampuu sarjoja, joiden välillä on saatava havainnot iskemistä tulen mahdollista korjaamista varten. Kysehän oli lipaskapasiteetista ja max tulenkäytöstä 100 ls /tunnissa. Sen verran paljon oon nähny tykistöammuntoja tykit ja maalit tukevasti paikoillaan, että voin sanoa ekan kerran peittävän tulen 1960- ja 70-luvuilla toiveajatteluksi. Nythän asia on toinen kun on lähtönopeustutkat sekä radioluotaimet säätä varten. Jotain suuruusluokkaa voi antaa tuonaikainen 120 mm kenttätykistön varmuusetäisyys yli 1000 m kun tulta ei oltu tarkistettu.Minusta semmoinen ajatusvirhe vielä on joissakin postauksissa, että sillä tykillä jauhettaisiin taukoamatta tuolla 80 ls/min nopeudella. Ei niin. Kun kaikki on tehty niin kuin aiemmin kirjoitin, todellisuudessa ensimmäinen kaksoiskerta on peittävää. Jos tulenkorjausta ei tarvita, ammutaan n. 6 - 10 ls sarja ja odotetaan iskemät.
Tuolla laitteella, jos kaikki oli tehty hyvin ja oikein ja operaatioon lähtiessä oli tehty tarkistusammunta, tuli oli useimmiten peittävää jo ensimmäisellä kaksoiskerralla. Jos tarkistusta ei ole tehty, todennäköisesti tarvitaan pieni korjaus. Mutta sen jälkeen tuli oli peittävää. Ero kenttä- ja jopa rannikkotykistöön on huomattava: laivajärjestelmällä jo silloin -60 -luvun lopulla oli tarkoitus ampua kerralla maaliin ja pieneen maaliin, "ikkunasta sisään". Ainakin Suomessa. Olen kyllä jopa tällä vuosituhannella kuullut muilta laivastoilta vähän muutakin, jopa parallaksivirhe tulenjohtolaitteen ja itse aseen välillä saatetaan kuitata "hajonta hoitaa". Suomen Merivoimissa ei todellakaan. Vaikka se olisikin vain 15 metriä (suurimmillaan). Eli vertailu kenttätykistöön ei todellakaan ole tässä kohtaa oikea tapa..Jos noin varmasti kykenee luokittelemaan toiset keskustelijat "nettiä selaaviksi amatööreiksi" niin luulisi, että meidän tietämättömien väärät tiedotkin olisi helppo korjata saman tien. Siis ilman, että tarvii odottaa virka-ajan alkamista, jotta voi kilauttaa asiantunteville kavereille: "Mitäs viisasta mä nyt tähän vastaisin?" Mä kirjoitin, ettei 40 mm Boforseja ollu kytketty keskustulenjohtoon jolloin se siis tehdään OGR-7 suuntainpylvään avulla. Tietääkseni ihminen sillä yrittää kiikaroida maalia ristikolle sähkömoottorien voimalla, mutta korjaa jos olen väärässä.
Missä on sanottu että ruutataan 80 ls/min ? Laivatykki ampuu sarjoja, joiden välillä on saatava havainnot iskemistä tulen mahdollista korjaamista varten. Kysehän oli lipaskapasiteetista ja max tulenkäytöstä 100 ls /tunnissa. Sen verran paljon oon nähny tykistöammuntoja tykit ja maalit tukevasti paikoillaan, että voin sanoa ekan kerran peittävän tulen 1960- ja 70-luvuilla toiveajatteluksi. Nythän asia on toinen kun on lähtönopeustutkat sekä radioluotaimet säätä varten. Jotain suuruusluokkaa voi antaa tuonaikainen 120 mm kenttätykistön varmuusetäisyys yli 1000 m kun tulta ei oltu tarkistettu.
Fintolv on tehokkain 120 mm tykkimme tietysti ja toimikin moitteettomasti ainakin ra-käytön pienillä laukausmäärillä. Mutta mun väitehän olikin, ettei meidän vähiä määrärahojamme ollut mitään järkeä sitoa tällaiseen osin ylispeksattuun kehitysprojektiin. Game changer teknologiahyppäyskin olisi ollut helpompi havaita Turunmaa-luokan tilausvuonna 1966 kun 1963, jolloin pääaseistus lyötiin kiinni Bofors-sopparilla. Tästä seuraa ihan omasta päästä jatkoajatus, jonka mukaan Merivoimissakin tämä laivojen valmistuttua tiedettiin ja asiaa pyrittiin peittelemään Turunmaan ylenmääräisellä ylistämisellä, josta Forumin aikaisemmissa postauksissakin on esimerkkejä.
Totuus on, että tuo onnistui käsin ladattavalla vain kun alusta saatiin pysymään suhtkohta vakaana ja miehistö oli todella hyvin treenannut. Vielä sinne 127 mm saakka se pelittää jotenkin, 133 millinen brittien risteilijöillä taas perustui siihen, että alusta oli isompi ja vakaampi. Saksalaiset ajautuivat vaikeuksiin hävittäjillä 150-millisillä, ammukset oli liian raskaita käsitellä eikä hävittäjä ilmeisesti mahdollistanut täyttä koneellistamista. Nykyään kaikki laivatykit ovat automaatteja ja jonkinlaisella lipas/syöttöjärjestelmällä varustettuja.
Kyllä, tuo 130:nen on pelottava vehje. Sillä on myös pitkä tehokas kantama.Sama harjoitus, Granit SSM vuorossa. Aika massiivinen mötkäle...