Venäjän merivoimat-yleisketju

Voisi luulla että Kiinasta olisi nopein ja poliittisesti helpoin tilata. Kotimaasta jos tilaa niin helposti tulee kaikenlaisia rahoituskatkoksia ja viivytyksiä. Sinänsä koko episodi on hyvä esimerkki siitä miten käy kun resursseja pistetään liikaa 'mediaseksikkäisiin' asejärjestelmiin eikä ylläpidetä riittävää perustaa niiden huoltamiseksi.

Virallisen tiedon mukaan Kuznetsov ei vaurioitunut merkittävästi kalabaliikissa.

Vähän parempia uutisia...
-maihinnousualus Pjotr Morgunov on melkein valmis ja merikokeet alkanevat maaliskuussa
-Tyynenmeren laivaston toinen uusi korvetti Gromky on valmis ja lähdössä koeajoihin
 
Voisi luulla että Kiinasta olisi nopein ja poliittisesti helpoin tilata. Kotimaasta jos tilaa niin helposti tulee kaikenlaisia rahoituskatkoksia ja viivytyksiä. Sinänsä koko episodi on hyvä esimerkki siitä miten käy kun resursseja pistetään liikaa 'mediaseksikkäisiin' asejärjestelmiin eikä ylläpidetä riittävää perustaa niiden huoltamiseksi.

Virallisen tiedon mukaan Kuznetsov ei vaurioitunut merkittävästi kalabaliikissa.

Vähän parempia uutisia...
-maihinnousualus Pjotr Morgunov on melkein valmis ja merikokeet alkanevat maaliskuussa
-Tyynenmeren laivaston toinen uusi korvetti Gromky on valmis ja lähdössä koeajoihin

Samassa viestissä ehdotetaan Kiinasta tilaamista, haukutaan kotimainen tuotanto, vähätellään Kuznetsovin vahinkoja perustuen ryssän valtionmediaan sekä loppuun hyvinä uutisina mainitaan parin venäläisen laivan valmistuminen :unsure::whistle:
 
Ruotsistahan uuden semmoisen voisi tilata, tai ehkä Suomesta.

Ja mikähän telakka sen Ruotsissa pystyisi rakentamaan? Arendalin telakan alueella on nykyään Volvon tehdas. Turun Meyerillä taas on tilauskirja täynnä risteilijöitä, joiden rakentaminen on monin verroin kannattavampaa kuin joku typerä teräsrakenne. RMC tai PMC voisi rakentaa telakan osissa, mutta osat pitäisi vielä liittää toisiinsa...

Mitä tuohon Murmanskin "kasikakkoseen" tulee, niin Rosnefthan suunnitteli koko alueen uudelleenrakentamista:

https://thebarentsobserver.com/en/2018/08/navy-gives-way-oilmen-murmansk-shipyard

Satelliitti- ja ilmakuvien perusteella tuossa on melkoinen köntti peruskalliota, josta iso osa on jo louhittu pois. Sitä ihmettelen, että miksei tuohon voisi rakentaa telakka-allasta? Kiviallas ei uppoa ja sen rakentamiseen ei tarvita ulkomaista osaamista, ja louhittua kiviainesta voisi käyttää varustelulaitureihin, joilla voisi ajella joko perinteisillä telakkanostureilla tai isolla palkkinosturilla mallia Turun telakka. Toisaalta tällainen iso laivatelakka ei välttämättä palvelisi Rosneftin suunnitelmia rakentaa alueella offshore-tasanteita - telakka-alue pitäisi periaatteessa palauttaa laivastolle.
 

Liitteet

  • dock.JPG
    dock.JPG
    153.6 KB · Luettu: 51
Ja tässähän alkaa olla sekin ongelma, että iso osa Venäjän Laivastosta on vanhaa Kylmän Sodan ajan tuotantoa, jota ei nyt ihan loputtomiin voi rivissä pitää. Ja kun näitä lähtee kymmenittäin vanhenemaan, niin Venäjällä ei ole rahaa lähteä korvaamaan niitä kaikkia. Ja kun jotkut alukset ovat muita tärkeämpiä, kuten esimerkiksi ydinohjussukellusveneet, niin niiden korvaamiseksi täytyy kannibalisoida esim. laivaston hävittäjien ja fregattien korvaamiseen meneviä resursseja.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ja tässähän alkaa olla sekin ongelma, että iso osa Venäjän Laivastosta on vanhaa Kylmän Sodan ajan tuotantoa, jota ei nyt ihan loputtomiin voi rivissä pitää

Lentotukialus Kutznetsov jonka tulevaisuus on hyvin kyseenalainen.
Taisteluristeilijä Kirov on 20 vuotta vanha, kaikki muut risteilijät (3kpl) ovat vähintään 30 vuotta vanhoja.
Hävittäjät on rakennettu pääasiassa 80 luvulla ja niitä taitaa olla enää kymmenkunta.
Fregatteja on myös kymmenisen joista seitsemää voidaan pitää nykyaikaisina.
Korvetteja listoilla on n.80 kpl mutta ne on pääasiassa otettu käyttöön 80 tai 90 luvulla, ainoastaan 17 on valmistunut 2000-luvulla.

Strategisia ohjus-sukellusveveitä (SSBN) näyttäisi olevan 11 mutta vain kolme niistä on uusia, muut 80-luvulta tai 90-luvun alusta.
Risteilyohjus sukellusveneitä (SSGN) on kahdeksan jotka ovat 20-30 vuoden ikäisiä.
Ydinkäyttöisiä hyökkäys-sukellusveneitä (SSN) 17 joista vain kaksi on valmistunut tällä vuosituhannella
Tavanomaisia sukellusveneitä (SSK) 22 kpl joista vain 7 valmistunut 2000-luvulla.

Nämä luvut perustuvat Wikipedian tietoihin jotka tunnetusti eivät kuvaa aivan tämän päivän tilannetta, eli todennäköiseti käytössä olevien alusten määrä on jopa huomattavasti esitettyä pienempi.
 
Lentotukialus Kutznetsov jonka tulevaisuus on hyvin kyseenalainen.
Taisteluristeilijä Kirov on 20 vuotta vanha, kaikki muut risteilijät (3kpl) ovat vähintään 30 vuotta vanhoja.
Hävittäjät on rakennettu pääasiassa 80 luvulla ja niitä taitaa olla enää kymmenkunta.
Fregatteja on myös kymmenisen joista seitsemää voidaan pitää nykyaikaisina.
Korvetteja listoilla on n.80 kpl mutta ne on pääasiassa otettu käyttöön 80 tai 90 luvulla, ainoastaan 17 on valmistunut 2000-luvulla.

Strategisia ohjus-sukellusveveitä (SSBN) näyttäisi olevan 11 mutta vain kolme niistä on uusia, muut 80-luvulta tai 90-luvun alusta.
Risteilyohjus sukellusveneitä (SSGN) on kahdeksan jotka ovat 20-30 vuoden ikäisiä.
Ydinkäyttöisiä hyökkäys-sukellusveneitä (SSN) 17 joista vain kaksi on valmistunut tällä vuosituhannella
Tavanomaisia sukellusveneitä (SSK) 22 kpl joista vain 7 valmistunut 2000-luvulla.

Nämä luvut perustuvat Wikipedian tietoihin jotka tunnetusti eivät kuvaa aivan tämän päivän tilannetta, eli todennäköiseti käytössä olevien alusten määrä on jopa huomattavasti esitettyä pienempi.
Ja sekin, että Venäjä tekisi niin sanotusti taloudellisen liikkeen ja hankkiuituisi suoraan eroon kaikesta, joka on vanhaa ja käyttöiän päässä kaikissa puolustushaaroissa, olisi Venäjälle tosi iso arvovaltatappio suurvaltana. Tilanne, jossa Putte joutuu tiedottamaan että useampi kymmenen merivoimien alusta menee nyt romuttamolle eikä korvaavia tule kuin muutama, kun niihin ei ole varaa ja samalla merivoimat supistetaan kymmeniin tuhansiin nykyisestä, aiheuttaisi kotimaassa ison haloon heidän mätänevästä asemasta suurvaltana ja ulkomaat näkisivät Venäjän todellisen tilan heikkona suurvaltana, joka on pikavauhtia matkalla keskitason vallaksi.
 
maihinnousualus Pjotr Morgunov on melkein valmis ja merikokeet alkanevat maaliskuussa
Ovatkohan nuo Mistralin korvikkeita? Jos näin on niin melkoisia leluja verrattuna Mistraliin, jonka uppuma on 21,300 tn. ja kykenee kantamaan 16 raskasta hekoa, 4 maihinnousualusta tai 2 LCAC:a ja 230 ajoneuvoa.

Morgunovilla ei ole edes omia aluksia, joilla miehistö siirtyy maihin vaan "kellukkeita"? ja kumiveneitä ehkä.
 
Ovatkohan nuo Mistralin korvikkeita? Jos näin on niin melkoisia leluja verrattuna Mistraliin, jonka uppuma on 21,300 tn. ja kykenee kantamaan 16 raskasta hekoa, 4 maihinnousualusta tai 2 LCAC:a ja 230 ajoneuvoa.

Morgunovilla ei ole edes omia aluksia, joilla miehistö siirtyy maihin vaan "kellukkeita"? ja kumiveneitä ehkä.

Ei ole vaan vanhojen Roputshojen korvikkeita. Eli ne ajavat itse maihin ja miehistö ja ajoneuvot ulostautuvat keulaportista. Noita oli tarkoitus tehdä iso liuta mutta konsepti alkoi olla jo vanhentunut kopterien ja ilmatyynyalusten aikakaudella. Ei LST-tyylisiä maihinnousualuksia juuri missään enää tehdä.
Tosin Morgunov tilattiin sen jälkeen kun Mistral-kaupat peruuntuivat ilmeisesti juuri siksi että laivasto saisi edes jonkun uuden maihinnousualuksen joten siinä mielessä 'korvike'. Roputshat alkavat olla jo aika loppuun kuluneita eikä niissä ole koptereille laskeutumisalustaa. Varsinaiset "Mistralin korvikkeet" lienevät vielä piirustuspöydällä.
 
Nosturin poiston korjauskulu miljoona taalaa, saa nähdä pitääkö aikataulu:
"The commission has counted 52 damages. The aggregate cost of restoration works is about 70 million rubles. They can be classified as minor damages within the framework of a budget allocated for the modernization of the Admiral Kuznetsov," he explained. "We have not discovered anything which could extend the deadline for repairs or cannot be restored. The repair works are due to be over by late 2020. Accordingly, the trials will begin in 2021. We plan to hand the ship over to the Navy in mid-2021," the head of the United Shipbuilding Corporation said.
https://www.navyrecognition.com/ind...v-aircraft-carrier-to-cost-1-million-usd.html
 
Oliko tämä tulipalo jo mainittu?:
Information is still coming in, but Russia's future Project 22600 icebreaker the Viktor Chernomyrdin, which is under construction at Admiralty Shipyard in St. Petersburg, has caught fire, injuring at least two people in the process. This adds to a string of fires on board Russian government-owned vessels in 2018 and comes less than a month after a major Russian Navy accident in which the floating dry dock PD-50 sunk while the aircraft carrier Admiral Kuznetsov was on board undergoing a major overhaul.

The fire broke out around 7:00 PM local time in St. Petersburg on Nov. 27, 2018. By approximately 9:00 PM, the fire reportedly spread to two of the ship's five decks and covered a total area of more than 3,000 square feet, according to a statement from the Russian Ministry for Emergency Situations. The fire eventually spread to another deck. Some 15 fire trucks and more than 75 firefighters were on scene battling the blaze. Unconfirmed reports say that a short circuit started the fire and led to the initial injuries.
http://www.thedrive.com/the-war-zon...tion-bursts-into-flames-injuring-at-least-two
 
Ei tuossa mitään onnella ole tekemistä, vaan on vain ihan järjellinen ja looginen seuraus, kansanluonteeseesta johtuen. Vai miten tuon muotoilis......

Kieltämättä tuo kävi mielessä kun kuulin ekan kerran teräspaino-ongelmista. Noh, onneksi tuo on siltä osin venäläisten omien suunnittelutoimistojen tekele.
 
Moskva-pohdintaa:
An Interfaks-AVN source has told the news agency the fate of Black Sea Fleet flagship Moskva is undecided. For now, the cruiser remains at Sevastopol’s 13th Ship Repair Plant (13 SRZ) with a caretaker crew. And the Navy Main Command faces a complex choice.

Option 1 is a “deep modernization” costing perhaps 40-50 billion rubles the navy lacks. It would be “deeper” than Marshal Ustinov’s (which was really a protracted overhaul). The Northern Fleet’s Ustinov was laid up at Zvezdochka from 2011 until late 2016. But with Moskva, the superstructure would reportedly be modified to accommodate a VLS for the Kalibr-NK to replace the ship’s aged SS-N-12 / Sandbox ASCMs. But Moskva itself is already 35 years old.

Option 2 is scrapping Moskva. AVN’s source says this would be a blow to Russian and navy prestige, but he claims two new Gorshkov-class frigates (project 22350) could be built with funds not spent on Moskva.

In 2018, Moskva was expected to begin a three-year repair at Sevastopol’s Sevmorzavod — a Zvezdochka affiliate.

That three-year repair is actually Option 3, a middle point between “deep modernization” and scrapping. And it’s usually the choice settled upon.

Not mentioned by AVN is the 40-50 billion rubles for “deep modernization” is just a little less than what the navy planned to spend to return its Kuznetsov carrier to service (before PD-50 sank damaging the flight deck in the process).

Moskva was active in the Med supporting Russian operations in Syria from 2014 through early 2016, but has been virtually inactive since.

At some point, the navy will also have to decide what to do about the third and final Slava-class CG, the Pacific Fleet’s Varyag. It has 28 years of service and many miles under its keel.

Meanwhile, we wait for word on Moskva.
https://russiandefpolicy.blog/2018/11/29/moskva-decision/
 
Mikähän venäläisiä viehättää tuossa 70-luvun kermanvärisessä sisustuksessa? Samaa väriä käyttäneet uudemmissakin sukelluspaateissa.
With Combat Approved, get aboard the submarines of the Northern Fleet ‘Beast Division’ for a closer look at these mighty Shchuka-B class boats. These attack submarines form the backbone of the unit and have equally bellicose names: Panther, Cheetah, Tiger, Wolf, Wild Boar, and Leopard. Despite being third generation submarines, the underwater ‘predators’ have proved reliable carrying out missions to track potentially dangerous vessels and to defend strategic subs all while staying invisible. Combat Approved goes to the Gadzhiyevo base in the Murmansk region for a unique opportunity to climb inside the Panther. The crew gives a tour of the main control room, while posters in the mess hall remind servicemen of NATO aircraft characteristics, overseen by the ‘Beast Division’ insignia. With Combat Approved, visit the Nerpa shipyard to see the Wild Boar under repair, and take a look at the training facility where submariners hone their survival skills for all kinds of emergencies. For more about the sea ‘beasts’ and those serving on them, tune in for the full episode.
 
Onko vuoroveden aiheuttamasta virrasta tietoa? Pohjassa vatkaava virta tekee ihmeellistä tuhoa hylyille ja uppoamispaikka on näyttää vuonon tyyppiseltä puokamalta jossa näitä virtoja yleensä on.
http://wisuki.com/tide/7053/murmansk

Päälle kolmea metriä tänäänkin vuorovesi Murmanskissa joten tuo aiheuttaa jo ihan tuntuvia virtauksia kapeikoissa ja ainakin pidemmässä juoksussa syö hylkyä liikuttamalla melko suurella todennäköisyydellä. Virran voimakkuus tosin johtuu täysin kapeikkojen sekä pohjan yms muodoista mutta ihan ns perstuntumalta mitä tullut vastaavan kokoisilla vuorovesillä tullut muun muassa kalastettua Jäämerellä niin ei ainakaan helpota rannan lähellä tapahtuvaa touhuamista, ulompana sillä taas kovin vähän merkitystä.
 
Back
Top