Venäjän merivoimat-yleisketju

Samoin rollikassa, jossa on alle kolmasosan vesilinjasta pituudeltaan oleva kansirakenne aivan keulassa, on sen avulla vaikeaa ellei mahdotonta jäykistää alusta juurikaan.
Ro-ro-laivassahan pääkansi on se, jolle ajetaan rampista; kaikki sen yläpuolella on "kansirakennusta".

Toinen esimerkki on Moss-tyyppinen LNG-tankkeri jatkuvalla lastitankkien suojakuorella. Tämä on itse asiassa suomalainen keksintö.

Konttilaivojen suhteen olet toki oikeassa. Niissä "pääkansi" on muutenkin vain kapea soiro ja siksi parhaimmillaan 100-millistä terästä.
 
Ro-ro-laivassahan pääkansi on se, jolle ajetaan rampista; kaikki sen yläpuolella on "kansirakennusta".

Toinen esimerkki on Moss-tyyppinen LNG-tankkeri jatkuvalla lastitankkien suojakuorella. Tämä on itse asiassa suomalainen keksintö.

Konttilaivojen suhteen olet toki oikeassa. Niissä "pääkansi" on muutenkin vain kapea soiro ja siksi parhaimmillaan 100-millistä terästä.
Kyllä. Useimmille on vaikea hahmottaa sitä, mikä on on laivateknisesti pääkansi. Käsitteet taitaa mennä joskus sekaisin jopa alan ihmisiltä...
 
Onko Lamantinissa siis airot vai mikä tuosta törröttää? :unsure:
Ilmeisesti ne ovat HF-alueen piiska-antenneja (HF whip antenna).

Andy Burnsin vastaus Quorassa:
They’re HF whip antennas. They’re on pivoting mounts and they’re cranked down for flight operations.

main-qimg-55d125de3038a9c6b99c0a66f917d6b8



Baluncoren vastauksessa #10 Physicsforumsilla selostetaan noiden antennien käyttöä hieman laajemmin. Boldatussa lainauksessa mainitaan, että antennit ovat vaaka-asennossa aina lentotoiminnan aikaan sekä yleensäkin avomerellä ja nostetaan ylösasentoon vain satamissa, eikä niillä ole mitään putoamisenestofunktiota.

Mar 10, 2021 #10 Baluncore

The receive antennas are used in pairs for spatial diversity reception, one on each side of the flight deck. That is why they can be spaced closer together along the edge of the flight deck than would be the case for transmit antennas.

The transmit elements are not used in pairs. Transmission is from the individual more isolated whip elements, beyond the far end of the receive array, or at the other end of the vessel.

The elements only look like a vertical whip array while visiting port, when they are manually stowed in the vertical position. They are lowered into the horizontal operating position on return to sea. They are never vertical during flight operations.

See; Title: HF Receiving Antenna Arrangement on Flight-Deck Edge of Aircraft Carriers. Performances of Antennas in Different Locations and Paired Combinations are Compared. [Full text is not available]. Abstract “Five possible sites were studied for placement of 2-30 MHz twin-whip antennas on the deck edge of ships of the CVA 59 to CVAN 68 types. … It was found that siting of the antennas did not appreciably affect their performance, provided they were more than quarter wavelength at 2 MHz, approximately equal to 125 feet from the forward and after ends of the flight deck and from the island. In pairing the antennas to achieve space diversity, the most important factor is the distance between them, which should be at least 200 feet.” https://apps.dtic.mil/sti/citations/AD0888366

Anyone serve on an aircraft carrier or in the know about them? “I served as an electronics tech onboard the USS Nimitz for three years and those were my babies. Those are two piece 35 foot HF whip antenna. They are in the down position during flight operation (and generally when underway) to keep jet wings safe. They are manually lifted when in close confines. They have nothing to do with HFDF or fall arrest.”
1615217112630-jpeg.279362

Source https://www.physicsforums.com/threa...-on-the-new-chinese-aircraft-carrier.1000602/

Myös Pohjanmaa-luokan havainnekuvissa näkyy pitkiä piiska-antenneja:
Pohjanmaaluokka_jarjestelmat.jpg


Vielä "ANTENNA CATALOG Volume III SHIP ANTENNAS" vuodelta 1960. Whip antenna esitelty sivulla 14.
 
Viimeksi muokattu:
Onko itänaapurilla tarpeeksi isoja telakoita nostureineen missä voisivat rakentaa keskisuuren tukialuksen? Muistaakseni Intialaisille mennyt modernisoitiin tyhjennetyn satama-altaan kaltaisessa viritelmässä mikä taas ei sovellu uuden rakentamiseen.
 
Onko itänaapurilla tarpeeksi isoja telakoita nostureineen missä voisivat rakentaa keskisuuren tukialuksen? Muistaakseni Intialaisille mennyt modernisoitiin tyhjennetyn satama-altaan kaltaisessa viritelmässä mikä taas ei sovellu uuden rakentamiseen.
Juurihan ne rakentaa Murmanskiin sille kuznetsoville paikkaa. Kai siinä uudenkin voisi pykäistä.

Vielä isompi on juuri valmistunut itään.

Zvezda Shipbuilding complex is finishing dry dock construction​


Construction of dry docks, one of the largest world, at Zvezda Shipbuilding complex is coming to an end.
The unique hydraulic engineering installations measuring 485 by 114 by 14 metres creates unlimited possibilities for construction of ships of any possible size and complexity.

https://www.vesselfinder.com/news/1...ng-complex-is-finishing-dry-dock-construction


Zvezda Shipbuilding complex
83909-be2def41d7a764cdc84204cddd8f16ae.jpg

Vanhempi juttu.

One Of The World’s Largest Dry Dock Is Taking Shape In Eastern Russia​


https://www.navalnews.com/naval-new...t-dry-dock-is-taking-shape-in-eastern-russia/
 
Tuolla on muuten konecranesin nosturit.




Konecranes supplies industrial cranes to Russian shipyard​

Konecranes received an order for the supply of 15 industrial cranes to the Zvezda Shipbuilding Complex in the town of Bolshoi Kamen in Russian Far East. The cranes, which are mainly CXT and SMARTON® cranes

Depending on the usage of the different cranes, they are equipped with various smart features like sway-control, hoisting synchronization and hook leveling. Their lifting capacities range between 12.5-120 tons and they will be delivered to the first phase of the project,.

We are proud to be chosen as the supplier to the Zvezda project, it will further strengthen our position in Russia. The deal is a result of good commitment from Zvezda Shipbuilding Complex and Konecranes,” says Markku Saarinen, Vice President and Head of Industrial Crane Products in Europe.



https://www.konecranes.com/press/re...upplies-industrial-cranes-to-russian-shipyard
 
Helpoimmalla pääsisivät venäläiset, jos suosiolla tilaisivat pari lentotukialusta Kiinalta. Eikö kunnia anna myöten, vai miksi pitää väkisin ite tehdä, vaikka ei osaa?
 
Helpoimmalla pääsisivät venäläiset, jos suosiolla tilaisivat pari lentotukialusta Kiinalta. Eikö kunnia anna myöten, vai miksi pitää väkisin ite tehdä, vaikka ei osaa?
Kyllähän ne osaa, eri asia annetaanko osaamiseen rahaa. Takkuileva talous ja pomppivat prioriteetit tuottavat usein nihkeän lopputuleman. Uusi tukialus olisi luultavasti kustannustehokkaampi tässä vaiheessa kuin jo 30v vanhan Kuznetsovin rivissä pitäminen. Poliittisesti on kuitenkin usein helpompaa saada rahaa vanhan kunnostamiseen kuin uuden rakentamiseen, kun ensinmainittu mielletään 'säästämiseksi'.
 
Kyllähän ne osaa, eri asia annetaanko osaamiseen rahaa. Takkuileva talous ja pomppivat prioriteetit tuottavat usein nihkeän lopputuleman. Uusi tukialus olisi luultavasti kustannustehokkaampi tässä vaiheessa kuin jo 30v vanhan Kuznetsovin rivissä pitäminen. Poliittisesti on kuitenkin usein helpompaa saada rahaa vanhan kunnostamiseen kuin uuden rakentamiseen, kun ensinmainittu mielletään 'säästämiseksi'.
Koskas Venäjällä/NL:ssa on ollut halua säästää sotilasmenoissa? Ei ihan äkkiä tule mieleen... se on siellä valtion ykkösprioriteetti (kuten kuuluukin, valtion tärkein tehtävä on turvata kansansa elinmahdollisuudet. Suomessa on täysin kieroutunut ajatus valtion roolista jakaa kyvykkäiden ja ahkerien rahat laiskoille, juopoille ja tyhmille).
 
Koskas Venäjällä/NL:ssa on ollut halua säästää sotilasmenoissa? Ei ihan äkkiä tule mieleen... se on siellä valtion ykkösprioriteetti (kuten kuuluukin, valtion tärkein tehtävä on turvata kansansa elinmahdollisuudet. Suomessa on täysin kieroutunut ajatus valtion roolista jakaa kyvykkäiden ja ahkerien rahat laiskoille, juopoille ja tyhmille).
Et viitsisi jättää nämä lausumat muille areenoille. Pilaa sinun kuvasi asiantuntijana.
 
Koskas Venäjällä/NL:ssa on ollut halua säästää sotilasmenoissa? Ei ihan äkkiä tule mieleen... se on siellä valtion ykkösprioriteetti (kuten kuuluukin, valtion tärkein tehtävä on turvata kansansa elinmahdollisuudet. Suomessa on täysin kieroutunut ajatus valtion roolista jakaa kyvykkäiden ja ahkerien rahat laiskoille, juopoille ja tyhmille).

Suuri Seuraaja soitti, haluavat poliittisen linjansa takaisin.
 
Koskas Venäjällä/NL:ssa on ollut halua säästää sotilasmenoissa? Ei ihan äkkiä tule mieleen... se on siellä valtion ykkösprioriteetti (kuten kuuluukin, valtion tärkein tehtävä on turvata kansansa elinmahdollisuudet.
Eihän siellä sotilasmenoissa säästellä, mutta ei sielläkään rajattomasti ruplia ole, ja priorisointeja joudutaan tekemään. Nämä priorisoinnit sitten saattavat muuttua hyvinkin tuuliviirimäisesti, vaikka voisi luulla että iät kaiket valtiolaivan peräsimessä oleva sama ukko toisi mukanaan juuri vakautta ja ennustettavuutta.
 
Eihän siellä sotilasmenoissa säästellä, mutta ei sielläkään rajattomasti ruplia ole, ja priorisointeja joudutaan tekemään. Nämä priorisoinnit sitten saattavat muuttua hyvinkin tuuliviirimäisesti, vaikka voisi luulla että iät kaiket valtiolaivan peräsimessä oleva sama ukko toisi mukanaan juuri vakautta ja ennustettavuutta.
Ongelma taitaa olla myös se, että rahaa valuu koruptoituneessa systeemissä hukkaan. Siksi mikään ei riitä, onneksi.
Tämän kun yhdistää mainitsemaasi tuuliviirimäiseen malliin ja tuotannon ongelmiin, soppa on valmis.
 
Yhteen vanhan romun remppaan riitti rahaa vielä...
Marshal Shaposhnikov on Venäjän laivaston Udaloy-luokan hävittäjä, joka otettiin käyttöön vuonna 1985.

"The frigate received the latest Kalibr-NK and Uran strike missile systems and the most advanced artillery armament. Its firepower increased several-fold compared to the original designation. The warship currently carries two versatile shipborne launchers for 16 Kalibr-NK and Oniks cruise missiles and eventually for Tsirkon hypersonic weapons."

 
Back
Top