Hanski
Ylipäällikkö
Huomasitko @Johannes, että olemme eläneet vuodesta 2015 kohta puolet. Totta kai tällä hetkellä Eurooppa käyttää venäläistä kaasua voimassaolevien sopimusten mukaan. Kesäaikaan kaasun käyttö taitaa vaan olla varsin vähäistä (=teollisuuden käyttämä kaasu). Venäläistä kaasua käytetään, koska se on tällä hetkellä suhteellisen edullista. Maakaasun käyttöä ylipäätään on edistetty sen pienten päästöjen takia. Kannattaa sinunkin katsoa Artin kuvaa, ainakin minusta kartta on täynnä kaasuputkia, jotka johtavat Pohjanmerelle ja Algeriaan. Mitä idemmäksi Euroopassa mennään, sitä suuremmaksi "riippuvuus" Venäjän kaasusta kasvaa. Varmaan tiesitkin, että Suomen käyttämästä kaasusta kokonaiset 100% tulee vielä Venäjältä.Sinulla on ihan kivoja insinöörimäisiä havaintoja teknisistä innovaatioista.
Edelleenkään, sinun käsityksesi siitä, miten valtio tuottaa ja käyttää energiaa ja mikä on tuon tuotannon riskittömyyden vaikutus valtion talouteen ja sijoittajien liikkeisiin on todellakin vajavainen. Sinulla ei näytä olevan mitään käsitystä siitä, miten ja minkälaisilla aikatauluilla parlamenttaariset valtiot budjetoivat hankkeitaan. Esittämäsi vaihtoehdot sopiva jonkin yksittäisen kylän käytettäviksi jo heti ja nytkin. Mutta laajemmassa mittakaavassa valitettavasti mitään ei ole valmiina. Olet tosin esittänyt muilla palstoilla vastaavia kuvitelmia siitä, miten teollisuustuotantoa voidaan tuosta vaan uudelleenohjata tekemään vaikkapa konekiväärin osia. Siinä mielessä nämä sinun kommenttisi jatkavat samaa utopistista tai oikeastaan kirkasotsaisen idealistista linjaa.
Edelleenkin 2015 - 2016, EU talousalue on riippuvainen Venäjältä tuotavasta energiasta. Jos Venäjä lopettaisi energiatoimitukset nyt heti, seurauksena olisi väistämättä EU alueen talouden notkahdus ja sitä Saksa, Ranska, Hollanti ja Italia eivät todellakaan halua. Toisaalta, on niinkin, että Venäjän talous täytyy mennä vielä paljon enemmän kuralle, ennenkuin edes Putin tuota skenaariota alkaa tuomaan esille.
Yritän sanoa tämän nyt mahdollisimman selkeästi: EU a-lu-e on 2015 - 2016 riip-pu-vai-nen Ve-nä-jän e-ner-gi-as-ta. Tutustu myös @artti :n erinomaiseen yhteenvetoon Euroopan tämänhetkisestä kaasu- ja öljykuljetusinfrasta. Siinä on paljon kuvia.
Johannes
Jos Venäjä päättäisi lopettaa kaasuntoimittamisen 13.6.2015 klo 24.00, luuletko tosiaan, että Eurooppa odottaisi sormi per....ä vuoden 2016 loppuun ja ihmettelisi, miten riippuvaisia olemme. Onneksi ainakaan Suomessa ei olla niin kädettömiä! Seuraavat toimenpiteet käynnistyisivät ympäri Eurooppaa, jos kaasun toimitus yhtäkkiä loppuisi:
- kaasua aletaan pumpata välivarastoista. Itä-Euroopassa nämä ovat pienemmät, mutta esimerkiksi Suomessa kaasua on muistaakseni varastoitu 2 kk tarve.
- Korvaavien kaasuntoimittajien kanssa neuvotellaan nykyisen toimitusmäärän kasvattamisesta. Jos kaasunostajat ovat olleet kaukaa viisaita, sopimuksissa on valmiiksi neuvoteltu optio lisätoimituksille. Kaasun hinta nousisi ja sillä olisi vaikutusta pieneltä osin inflaatioon ja talouskasvuun. Ikävää, mutta mikään Euroopan maa ei siihen kaadu.
- Sähköntuotantoon käytetty kaasu korvattaisiin kivi- ja ruskohiilen sekä öljyn polttamisella sekä ydinvoimaloiden tuotannon nostolla (tämä ei ole ei ihan triviaalia). Pohjoismaissa ja Alpeilla lisättäisiin vesivoiman käyttöä.
- Kaasun käyttöä aletaan säännöstellä ja priorisoida. Kaasun käyttö estetään niiltä toimijoilta, joilla on suoraan mahdollisuus käyttää jotain muuta energialähdettä.
- Kaasuputkiston ja pumppuasemien virtaussuunnat optimoidaan / muutetaan niin, että kaasun siirto onnistuu lännestä itäänpäin. Tämä ei tapahdu hetkessä, mutta on aivan naurettavaa väittää, ettei tämä onnistuisi huomattavasti nopeammin kuin 1,5 vuodessa. Ja jos on todellinen hätä, töitä paiskittaisiin pidempään kuin ranskalaisen 35 tunnin työviikon verran.
- Käynnistetään LNG-terminaalien rakennustyöt. Nämäkään eivät valmistu hetkessä, mutta esimerkiksi Porin ja Rauman terminaalit valmistuvat noin vuoden kuluessa päätöksestä normaalilla aikataululla. Jos olisi todellinen hätä, töitä paiskittaisiin kolmessa vuorossa.
- Neuvotellaan LNG-toimituksista soveltuvien toimittajien kanssa
- Ja lopuksi tärkein: kun nämä on tehty, voidaan naureskella Putinille ja ihmetellä, miten joku voi olla niin tyhmä, että suututtaa lopullisesti parhaan asiakkaansa.
Valtion budjetointi on aika ohkainen oljenkorsi tarkoitushakuisessa väittelyssä. Totta kai normaalioloissa valtion budjetointi toimii niin kuin se on normaalioloissa järkevintä ja tehokkainta. Suomessa esimerkiksi seuraavan vuoden hanke- ja määrärahaesitykset pitää laittaa valtiolla eteenpäin hyvissä ajoin ennen kesälomia. Elokuussa hallitus kokoontuu ensimmäisen kerran valmistelemaan seuraavan vuoden tulo- ja menoarviota, budjettiriihi pidetään lokakuussa ja eduskunta päättää seuraavan vuoden budjetista marras-joulukuussa. Ihan oikeastiko uskot, että tätä aikataulua ei voitaisi rukata, jos tulee todellinen kriisitilanne? Oletko koskaan kuullut lisäbudjeteista? Näitä on pystytty sorvaamaan hyvinkin nopealla aikataululla, puolustusministeriön osalta esimerkiksi silloin, kun tarjoutui nopealla aikataululla mahdollisuus ostaa Sveitsistä Hawk-harjoituskoneita. Lisäbudjetti sorvattiin muistaakseni 1-1,5 kuukaudessa ja kyseessä ei ollut mikään kriisitilanne.
EDIT vielä: Luin uudestaan vastauksesi minuuttimiehelle ja huomioni kohdistui tähän lauseeseen: "Edelleenkään, sinun käsityksesi siitä, miten valtio tuottaa ja käyttää energiaa ja mikä on tuon tuotannon riskittömyyden vaikutus valtion talouteen ja sijoittajien liikkeisiin on todellakin vajavainen." Länsi-Euroopassa mikään valtio ei tuota energiaa. Tuotanto tapahtuu yritysten toimesta, joista tosin osassa on osakkaana jokin Euroopan valtioista. Valtiot kyllä käyttävät energiaa, mutta Euroopassa suurin käyttäjäryhmä on teollisuus, sitten yksittäiset kuluttajat, kunnat ja tämän jälkeen valtio. Jos jonkin energialähteen toimituksessa on riskejä, se heijastuu kyseisen energian käyttäjän riskeihin, pörssikursseihin ja luottokelpoisuuteen. Pääsääntöisesti vaikutus olisi kyseisen organisaation tai käyttäjän energialaskun kasvu ja jos riippuvuus Venäjän energiasta on liian suuri, mahdollisesti luottoluokituksen lasku ja rahoituksen kallistuminen. Yksittäinen yritys on tarvittaessa hyvinkin ketterä ottamaan käyttöön vaihtoehtoisia suunnitelmia. Järkevä yritys tai organisaatio on myös ennalta varautunut riskeihin, kuten toimitusvaikeuksiin. Jos ei ole, astuu kuvaan valtion mahdollinen apu joko velkatakausten, lainoituksen tai korvaavan energian lähteen toimitusten auttamisessa. Valtio voi myös muuttaa energiatuotantoa sääteleviä lakeja, esimerkiksi laskemalla tai poistamalla kivihiilen polttoon kohdistuvat haittaverot.
Tulee vaikutelma, että haluat paisutella Euroopan riippuvuutta Venäjästä. Miksi?
Viimeksi muokattu: