Venäjän talous

Onkohan suomalaiselta medialta kadonnut suhteellisuuden taju? Uutisissa on nostettu esille Venäjän diktatuuria myötäilevää uutisointia..

Venäjä pitää parhaillaan Sotsissa talousfoorumia entisille ja nykyisille sosialisteille. Tilaisuudessa pohditaan kuinka Venäjä voisi toimia maailmantalouden yhdistäjänä ja edistäjänä. Suomalainen media on hönkäissyt itseensä täydellisesti Putinin hallinnon esiin tuoman idioottimaisen harhan. Eihän tällaisilla näkemyksillä ole mitään yhteyttä globaalin talouden realiteetteihin. Kyseessä on poliittisella tasolla vain ja ainoastaan Venäjän sisäpoliittinen hanke jossa valehdellaan ja harhautetaan venäläisiä kuvittelemaan että Putinin hallinnolla olisi todellista merkitystä/vaikutusvaltaa maailmantaloudessa.

Venäjän oligarkkien ja poliittisen diktatuurin ylläpitämään roistotaloudella ei ole käytännössä mitään annettavaa globaalisti toimivalle talousjärjestelmälle. Tuskinpa se on Venäjän talousfoorumin todellisena lähtökohtanakaan..

Todennäköisesti tämänkin foorumin myötä Venäjä tavoittelee ulkomaisia rahoittajia, tukemaan omaa kansantalouttaan, sekä julkishallinnon budjettia josta nykyinen sotatalous nielaisee jo kymmeniä prosentteja. Käytännössä ulkomaisten lainahanojen avaaminen tarkoittaisi sitä että Venäjä saisi vapautettua lisää voimavarojaan sotilaallisen varustautumiseen sekä kriisivalmiusjoukkojensa ylläpitoon.

Loppuviimeksi kysymys on kaikessa yksinkertaisuudessaan:

Haluaako länsimaat (ja Suomi muiden mukana) maksaa ja antaa rahaa Putinin ja Venäjän sotilaalliseen varustautumiseen? Ollaanko valmiita auttamaan Venäjää uusien ohjusten kehittelyssä/tuotannossa, uusien sotalaivojen, ilmavoimien rakentamisessa jne.?

Venäjän taloutta tuntien sanoisin kuitenkin ettei länsimaiden mahdollisesti? antamista lainoista suinkaan kaikki kuluisi armeijan hankintoihin. Mitä todennäköisimmin suurin osa rahoista päätyisi korruptioon, oligarkeille sekä nykyhallinnon omiin taskuihin.

P.S. Jokainen Venäjälle tehty investointi lisää sodan uhkaa..olipa se sitten Valion Pietariin rakentama jogurttitehdas tai yksittäisen henkilön tekemä tankkaus TB:n asemalla..
 
P.S. Jokainen Venäjälle tehty investointi lisää sodan uhkaa..olipa se sitten Valion Pietariin rakentama jogurttitehdas tai yksittäisen henkilön tekemä tankkaus TB:n asemalla..

Sitten olen ainakin osaltani yrittänyt välttää Venäjän talouden tukemista. Trustivapaa Bensiini ja sen manttelinperijä Teboil (Lukoil) on ollut meillä suvussa pannassa jo kolmessa polvessa. Muuten tavallisen kuluttajan on aika vaikea keksiä, kuinka boikotoida venäläisiä tuotteita. Venäläiset kulutustarvikkeet kun ovat suomalaisissa kaupoissa harvassa ja ainakin meidän alalla ammattivälineet vieläkin harvinaisempia.
 
kHL kiekko ja Långviikin hotelli tulee Teboilin lisäksi mieleen. Miettikääs mitä venäjän taloudelle tapahtuu kun autot lakkaavat hörppimästä bensaa tai dieseliä. Saksa suunnittelee kieltävänsä polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin 2030, tuskin muu maailma tuosta kovin kaukana kulkee...
 
kHL kiekko ja Långviikin hotelli tulee Teboilin lisäksi mieleen. Miettikääs mitä venäjän taloudelle tapahtuu kun autot lakkaavat hörppimästä bensaa tai dieseliä. Saksa suunnittelee kieltävänsä polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin 2030, tuskin muu maailma tuosta kovin kaukana kulkee...

Juuri näin..Vaikka kaikesta ei voi välttyä. Valtiovalta syöttää meille väen väkisin venäläistä Sosnovyj Bor'issa atomilla jauhettua edullista sähköä jne. Kaiken lisäksi tuo Fennovoiman hanke, jota yritetään viedä läpi poliittisella painostuksella. Poliitikkojen typeryyden vuoksi olemme jääneet Venäjän ansaan perusenergiahankkeissamme.

Tuossa autojen muutoksessa Suomi ei taida pysyä saksalaisten tuntumassa. Meillä on Euroopan vanhimmat autot ja siihen tuskin tulee muutoksia. Siis, meillä ajellaan polttomoottoreilla vielä tämän vuosisadan viimeisillä kymmenilläkin..
 
kHL kiekko ja Långviikin hotelli tulee Teboilin lisäksi mieleen. Miettikääs mitä venäjän taloudelle tapahtuu kun autot lakkaavat hörppimästä bensaa tai dieseliä. Saksa suunnittelee kieltävänsä polttomoottorikäyttöisten autojen myynnin 2030, tuskin muu maailma tuosta kovin kaukana kulkee...


Niin tulee nähtävästi tekemään myös Norja ja Hollanti. Pikkuhiljaa muut tulevat perässä, kun akkuteknologia kehittyy.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/k...a--ja-dieselautojen-myynnin-kokonaan/Qany7U7W
 
Hieman OT, mutta kun kaikki tietävät meikäläisen sympatiat, niin on myös nautinnollista ajatella, mitä se tekee kaikenlaisille kameliratsastusta tms. harrastavien taloudelle. :P
 
Juuri näin..Vaikka kaikesta ei voi välttyä. Valtiovalta syöttää meille väen väkisin venäläistä Sosnovyj Bor'issa atomilla jauhettua edullista sähköä jne. Kaiken lisäksi tuo Fennovoiman hanke, jota yritetään viedä läpi poliittisella painostuksella. Poliitikkojen typeryyden vuoksi olemme jääneet Venäjän ansaan perusenergiahankkeissamme.

Tuossa autojen muutoksessa Suomi ei taida pysyä saksalaisten tuntumassa. Meillä on Euroopan vanhimmat autot ja siihen tuskin tulee muutoksia. Siis, meillä ajellaan polttomoottoreilla vielä tämän vuosisadan viimeisillä kymmenilläkin..

Pidemmällä tähtäimellä pitkän matkan lentokoneet lienevät ainoita jotka vaativat polttoaineekseen nestemäisiä polttoaineita. Osuus on sen verran pieni, että ne voidaan tuottaa biopolttoaineina. Laivat ovat jo kovaa vauhtia siirtymässä nestekaasuun jota voi tuottaa myös syntetisoimalla hiilidioksidista sähkön avulla... Kamelivaltiot ja Venäjä kiittävät.
 
Pidemmällä tähtäimellä pitkän matkan lentokoneet lienevät ainoita jotka vaativat polttoaineekseen nestemäisiä polttoaineita. Osuus on sen verran pieni, että ne voidaan tuottaa biopolttoaineina. Laivat ovat jo kovaa vauhtia siirtymässä nestekaasuun jota voi tuottaa myös syntetisoimalla hiilidioksidista sähkön avulla... Kamelivaltiot ja Venäjä kiittävät.

Ei se ole ihan pieni juttu tuo ilmailu polttoaineen kulutus maailman laajuisesti. Jos verrataan niin moottoribensiiniä menee päivässä n. 23 000 barrelia ja lentopolttoainetta (jet fuel) n. 6000 barrelia. Kun huomioidaan että biodieseliä kulutetaan päivässä aneemiset 400 barrelia ja lentoliikenne kasvaa jatkuvasti niin alkaa ymmärtämään mitä Mika Anttonen ajaa takaa. Lähestulkoon kaikki muut polttonesteet voidaan ajan myötä korvata paitsi tuo lentopolttoaine. Ja jotta sitä saadaan täytyy jalostaa huomattava määrä raaka-öljyä koska yhdestä litrasta öljyä saadaan vain 4-7% lentopolttoainetta. Tämä taas saa aikaan sen että johonkin se reilut 90% muista jalosteista on dumpattava.

http://yle.fi/uutiset/3-8893636
 
Ei se ole ihan pieni juttu tuo ilmailu polttoaineen kulutus maailman laajuisesti. Jos verrataan niin moottoribensiiniä menee päivässä n. 23 000 barrelia ja lentopolttoainetta (jet fuel) n. 6000 barrelia. Kun huomioidaan että biodieseliä kulutetaan päivässä aneemiset 400 barrelia ja lentoliikenne kasvaa jatkuvasti niin alkaa ymmärtämään mitä Mika Anttonen ajaa takaa. Lähestulkoon kaikki muut polttonesteet voidaan ajan myötä korvata paitsi tuo lentopolttoaine. Ja jotta sitä saadaan täytyy jalostaa huomattava määrä raaka-öljyä koska yhdestä litrasta öljyä saadaan vain 4-7% lentopolttoainetta. Tämä taas saa aikaan sen että johonkin se reilut 90% muista jalosteista on dumpattava.

http://yle.fi/uutiset/3-8893636

Ei toki, mutta lyhyemmillä reiteillä tulee ottaa huomioon sähkölentokoneiden mahdollinen tuleminen mitä puolestaan edistävät erilaiset päästömääräykset ja akkuteknologian huikea kehitys.

https://www.flightglobal.com/news/a...ring-19-seat-hybrid-electric-aircraft-427715/

"Airbus is now considering general aviation designs with up to 19 seats with hybrid-electric power after meeting with potential development partners among a small group of traditional US small aircraft manufacturers, a senior executive tells Flightglobal.

The new studies replace plans to develop a smaller, four-seat, hybrid-electric general aviation aircraft after demonstrating the propulsion technology in a future two-seat trainer and current two-seat prototype.

But the larger aircraft concept, if launched, would still serve its primary purpose as a stepping-stone towards Airbus’ long-term ambition, which is to develop a 90-seat airliner with a distributed, hybrid-electric propulsion system."

Lentomatkailun tulevaisuuteen vaikuttanee tulevaisuudessa radikaalisti etenevässä määrin kehittyvä etäläsnäolo joka tulee VR:n ja AR:n myötä mullistamaan liikematkailun tarvetta.
 
Ei se ole ihan pieni juttu tuo ilmailu polttoaineen kulutus maailman laajuisesti. Jos verrataan niin moottoribensiiniä menee päivässä n. 23 000 barrelia ja lentopolttoainetta (jet fuel) n. 6000 barrelia. Kun huomioidaan että biodieseliä kulutetaan päivässä aneemiset 400 barrelia ja lentoliikenne kasvaa jatkuvasti niin alkaa ymmärtämään mitä Mika Anttonen ajaa takaa. Lähestulkoon kaikki muut polttonesteet voidaan ajan myötä korvata paitsi tuo lentopolttoaine. Ja jotta sitä saadaan täytyy jalostaa huomattava määrä raaka-öljyä koska yhdestä litrasta öljyä saadaan vain 4-7% lentopolttoainetta. Tämä taas saa aikaan sen että johonkin se reilut 90% muista jalosteista on dumpattava.

http://yle.fi/uutiset/3-8893636
Maailmanlaajuiset luvut vuonna 2014 (miljoonaa tynnyriä päivässä):
upload_2016-10-28_21-2-12.webp
http://www.eia.gov/energyexplained/index.cfm?page=oil_use
 
Ei se ole ihan pieni juttu tuo ilmailu polttoaineen kulutus maailman laajuisesti. Jos verrataan niin moottoribensiiniä menee päivässä n. 23 000 barrelia ja lentopolttoainetta (jet fuel) n. 6000 barrelia. Kun huomioidaan että biodieseliä kulutetaan päivässä aneemiset 400 barrelia ja lentoliikenne kasvaa jatkuvasti niin alkaa ymmärtämään mitä Mika Anttonen ajaa takaa. Lähestulkoon kaikki muut polttonesteet voidaan ajan myötä korvata paitsi tuo lentopolttoaine. Ja jotta sitä saadaan täytyy jalostaa huomattava määrä raaka-öljyä koska yhdestä litrasta öljyä saadaan vain 4-7% lentopolttoainetta. Tämä taas saa aikaan sen että johonkin se reilut 90% muista jalosteista on dumpattava.

http://yle.fi/uutiset/3-8893636

Anttonen on periaatteessa tietysti oikeassa. Mutta pari tarkennusta tuohon.
  1. Tuotantolinjoja voi optimoida ja eri tuotejakeiden osuuksia muuttaa. Esim. Neste on panostanut Dieseliin.
  2. Lentopolttoaine voidaan tuottaa myös biopolttoaineella. https://www.neste.com/na/en/customers/products/renewable-products/nexbtl-renewable-aviation-fuel-0
 
Vienti Venäjälle kasvoi elokuussa ensi kerran joulukuun 2013 jälkeen
HEIKKI JANTUNEN
5 minuuttia sitten
Suomen tavaraviennin arvo väheni elokuussa kaksi prosenttia vuoden takaisesta, mutta kauppa Venäjän kanssa kasvoi pitkästä aikaa.

  • 427e5f8004026c3cc8c1237931ef9acc1d2fd183dc0a8d15a1f9d6ab963d9804

    Rekkajonoja Vaalimaan raja-asemalla Virolahdella 23. joulukuuta 2012.

    (Lehtikuva/Heikki Saukkomaa)
Tullin tuoreiden ulkomaankauppatilastojen mukaan Suomen tavaraviennin arvo väheni elokuussa kaksi prosenttia vuoden takaisesta hieman yli 3,9 miljardiin euroon.

Viennin volyymi laski elokuussa 2,1 prosenttia viime vuodesta, mutta vientihinnat nousivat 0,6 prosenttia.

Tammi-elokuun yhteenlaskettu viennin arvo väheni viisi prosenttia viime vuoden elokuusta.

Tuonnin arvo kasvoi puolestaan elokuussa neljä prosenttia 4,4 miljardiin euroon. Heinäkuun laskukuukauden jälkeen tuonnin volyymi kohosi 2,9 prosenttia ja tuontihinnat 2,4 prosenttia viime vuodesta.

Yhteenlaskettu tuonnin arvo Tammi-elokuussa kuitenkin aleni prosentin verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Vienti Venäjälle kasvoi elokuussa vuodentakaisesta kaksi prosenttia ja tuonti Venäjältä kolme prosenttia.

Venäjälle vietiin vuodentakaista enemmän koneita ja laitteita, öljyjalosteita sekä paperina ja pahvia. Edellisen kerran kuukausittainen Venäjälle viennin arvo kasvoi vuoden 2013 joulukuussa.

Kauppataseeseen kirjattiin elokuussa 462 miljoonaa euroa alijäämä. Tammi-elokuussa kauppataseen alijäämää kertyi hieman yli 1,7 miljardia euroa.

Hysteerikot kuten Salonius Palsternak ovat varmaan tästäkin harmissaan. Ei saa nousta.
 
Pidemmällä tähtäimellä pitkän matkan lentokoneet lienevät ainoita jotka vaativat polttoaineekseen nestemäisiä polttoaineita. Osuus on sen verran pieni, että ne voidaan tuottaa biopolttoaineina. Laivat ovat jo kovaa vauhtia siirtymässä nestekaasuun jota voi tuottaa myös syntetisoimalla hiilidioksidista sähkön avulla... Kamelivaltiot ja Venäjä kiittävät.

Muutamat laivat jotka liikkuvat rajallisella alueella (esim. Viking Grase, Polaris jäänmurtaja, ulkovartiolaiva Turva) käyttävät polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG, liquefied natural gas) joka koostuu enimmäkseen metaanista. Nestekaasu (LPG, liquefied petroleum gas) on eri asia. Luontevin metaanin ei fossiilinen lähde on biokaasu.

Mikään noista laivoista ei liiku ilman nestemäistä polttoainetta. Sitä tarvitaan pilot polttoaineena ja varapolttoaineena. Varapolttoaineen tarve on melkoisen suuri sillä käytetty tekniikka on varsin herkkä.
 
Muutamat laivat jotka liikkuvat rajallisella alueella (esim. Viking Grase, Polaris jäänmurtaja, ulkovartiolaiva Turva) käyttävät polttoaineena nesteytettyä maakaasua (LNG, liquefied natural gas) joka koostuu enimmäkseen metaanista. Nestekaasu (LPG, liquefied petroleum gas) on eri asia. Luontevin metaanin ei fossiilinen lähde on biokaasu.

Mikään noista laivoista ei liiku ilman nestemäistä polttoainetta. Sitä tarvitaan pilot polttoaineena ja varapolttoaineena. Varapolttoaineen tarve on melkoisen suuri sillä käytetty tekniikka on varsin herkkä.

Kirjoitusvirhepaholainen. Biokaasun määristä en tiedä, tulevaisuudessa syntetisoitu metaani lienee luontevin tapa varastoida sähköä. Varapolttoainetta toki tarvitaan. Kuitenkin LNG:n käyttö laivoissa on rankassa nousussa. Toki on mahdollista tehdä muunlaisiakin skenaarioita, kuten vaikkapa tässä linkin artikkelissa pohditaan.

https://jshippingandtrade.springeropen.com/articles/10.1186/s41072-016-0007-1

41072_2016_7_Fig2_HTML.gif


In relation to LNG, one available technological option is to build LNG-ready ships (Porter, 2013). Such vessels are not intended to be fuelled with LNG immediately, but can be retrofitted for LNG in a matter of weeks. Moreover, with dual-fuel engines, retrofitting would not be irreversible. Alternatively, ship owners may prefer to bear the full investment cost at once and order dual-fuel ships from the outset (LNG Global, 2013).
 
Venäjä varautuu isoihin budjettileikkauksiin – jopa puolustuksesta leikataan
...
Moskovalaisen yliopiston Higher School of Economicsin mukaan koulutukselle ja terveydenhuollolle suunnitellut leikkaukset tuovat niiden kokonaisbudjetin alimmalle tasolle bkt:sta sitten vuoden 2006.

”Tällainen leikkaus tuo venäjän lähemmäs kolmannen maailman maita”, kirjoittaa talouslehti Vedomosti.

Tämä "Uutisia Venäjältä"-ketjun viesti sopinee paremmin tähän ketjuun.

Saa nähdä, millaisella linjalla itänaapurissa tullaan jatkamaan. Länsimaissa jossain määrin arvostettu Aleksei Kudrin on taas vaihteeksi ilmaissut mielipiteensä, ettei Venäjän johto ole ajan tasalla talouden suhteen. Moscow Timesin jutussa Kudrin: Russian Government Hasn't Adjusted to Economic Reality esim. seuraava kommentti, joka suosittaa suunnilleen 180 astetta päinvastaisia toimenpiteitä, kuin mistä tuossa yllä viitatussa uutisessa puhutaan:
In late September, Kudrin said that in order to improve the performance of the Russian economy, the state budget should reallocate more funds into education, health, and infrastructure, amounting to 1 percent of the GDP.

Kadyrov on jo ehtinyt älähtää mahdollisisat budjettileikkauksista, joten voipi olla tiedossa kinastelua Tsetsenian ja Moskovan välillä. Moscow Timesin jutusta Chechen Leader Ramzan Kadyrov Rails Against Budget Cuts:
"If the practice of budget cuts continues, the country will not be able to develop, and we will not be able to fulfill our social obligations," Kadyrov wrote in a post on his Instagram account.

He also proposed that the Federal Program on the Restoration of the Economy and Social Sphere of the Chechen Republic, which he called "very effective," should be resumed.

"In recent years, dozens, hundreds of social facilities, schools, and medical clinics were build in Chechnya," Kadyrov wrote. "They are equipped with modern facilities which require expensive maintenance. For this we need money."
 
Sitten olen ainakin osaltani yrittänyt välttää Venäjän talouden tukemista. Trustivapaa Bensiini ja sen manttelinperijä Teboil (Lukoil) on ollut meillä suvussa pannassa jo kolmessa polvessa. Muuten tavallisen kuluttajan on aika vaikea keksiä, kuinka boikotoida venäläisiä tuotteita. Venäläiset kulutustarvikkeet kun ovat suomalaisissa kaupoissa harvassa ja ainakin meidän alalla ammattivälineet vieläkin harvinaisempia.

Kannattais tsekata mistä myös valtaosa nesteen jalostamasta raakaöljystä tulee. Aika iso siivu taitaa tulla itänaapurista. Lisäksi jos tilaat okt:hen löpöä toimittajalta x, voi toimittajan y rekka tuoda kuorman. Eli nämä öljybisnekset on ihan omaa luokkaansa ja itse ostan sieltä mistä halvimmalla saan, koska en halua maksaa mielikuvista tai muusta sellaiseista. Voisin maksaa hitusen enemmän öljystä joka ei ole puttelandiasta tai lähi-idän ihmemaista, mutta jos kriteerit olisivat näin tiukat taitaisin lämmittää pelkästään puilla.
 
Voisin maksaa hitusen enemmän öljystä joka ei ole puttelandiasta......
No mites LUKOIL'in tuotteet? Myydään Suomessa myös merkillä Teboil. Jalostamo on Haminan sataman alueella ja pyörii täysin suomalaisten voimin.
Pitäisikö tätäkin boikotoida?
 
Kannattais tsekata mistä myös valtaosa nesteen jalostamasta raakaöljystä tulee. Aika iso siivu taitaa tulla itänaapurista. Lisäksi jos tilaat okt:hen löpöä toimittajalta x, voi toimittajan y rekka tuoda kuorman. Eli nämä öljybisnekset on ihan omaa luokkaansa ja itse ostan sieltä mistä halvimmalla saan, koska en halua maksaa mielikuvista tai muusta sellaiseista. Voisin maksaa hitusen enemmän öljystä joka ei ole puttelandiasta tai lähi-idän ihmemaista, mutta jos kriteerit olisivat näin tiukat taitaisin lämmittää pelkästään puilla.

Tämähän on ollut n+1 kertaa tälläkin palstalla esillä. Jos itänaapuri myy riittävän halvalla (mikä on myös alle pitkälle ajalle tasoitettujen tuotantokustannusten, eli tuottajan tappioksi), niin miksipä ei. Täysi valmius jalostaa muualta tuotua raaka-ainetta on, ja sitä on tehty aiemminkin. Tämän suhteen Neste ei ole pakkoavioliitossa.
 
No mites LUKOIL'in tuotteet? Myydään Suomessa myös merkillä Teboil. Jalostamo on Haminan sataman alueella ja pyörii täysin suomalaisten voimin.
Pitäisikö tätäkin boikotoida?


En ole boikotoimassa ketään. Halusin vain tuoda esille, että kun Suomesta ostat öljyjalosteita, niin isolla todennäköisyydellä ostat venäjältä tuotua tavaraa. Nesteen omatkin tankkerit, jotka on jo nyt myyty ulos, odottivat aikanaan redillä sitä hetkeä ja paikkaa minne venäjän öljy kannattaa viedä. Ostan vaikka lukolin tai muun toimittajan tuotteita, koska samaan kassaan taitaa kuiteskin rahat mennä. Öljyjalosteita taidetaan myydä eri toimittajien toimesta eri nimillä ja lisäaineilla höystettynä alkuperastä tai jalostajasta riippumatta.

Edit. Tsekkasin googlesta Suomen öljynjalostamot ja sen mukaan Suomessa ei ole kuin naantalin ja porvoon jalostamot. Teboililla (lukoil) on voiteluaineyksikkö Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top