Venäjän talous

Vähitellen tuotanto hiipuu (boldaukset omia), muttei kaikilla, mielenkiintoista nähdä sitten 2015 jälkeen tilanne:
"Fordin ja GM:n tuotanto Pietarissa on supistunut huomattavasti parin viime vuoden aikana. Samaan aikaan Nissan on laajentanut vauhdikkaasti tuotantoaan Pietarissa.
Pietarin pohjoisosassa sijaitsevalle Nissanin autotehtaalle ajaa kaupungin keskustasta hyvässä lykyssä puolessa tunnissa. Ruuhkahuippujen aikaan matkaan voi vierähtää parikin tuntia.
Liikennettä seuraamalla ei ole vaikea havaita, että venäläisessä yksityisautoilussa on viime vuosina tapahtunut dramaattinen muutos. Autojen määrä on kasvanut valtavasti, ja perinteiset karvahattuladat ovat vaihtuneet länsimerkkeihin. Autokanta Pietarissa lienee jo Suomea uudempi, ja katumaastureita sekä premium-autoja tulee katukuvassa vastaan kuin liukuhihnalta. Kansainväliset autotehtaat tiedostivat Venäjän valtavan autotarpeen vuosituhannen alussa ja alkoivat kilvan rakentaa kokoonpanotehtaita Venäjälle.
Pietarin autoklusteri syntyi salamavauhtia. Vuonna 2002 Pietarin kupeessa aloitti toimintansa Fordin tehdas ja muutaman vuoden viiveellä tuotannon käynnistivät myös Toyota, General Motors,Hyundai ja Nissan.
2000-luvun alun yleinen optimismi Venäjän poliittisen ja taloudellisen kehityksen suhteen on viime aikoina vaihtunut epävarmuudeksi. Talouden alamäki ja ruplan kurssin voimakas devalvoituminen tuovat lähivuosina suuria haasteita Venäjän autobisnekselle.
Talousturbulenssi näkyy myös autotehtailla. Sekä Fordin että GM:n tuotanto Pietarissa on supistunut huomattavasti parin viime vuoden aikana. Myynnin vähentymisen takia tuotantolinjoja on suljettu ja työntekijöitä irtisanottu.
Amerikkalaistehtaita paremmin Pietarissa ovat menestyneet Hyundai, Toyota ja Nissan. Ilmeisesti kyseiset yhtiöt ovat Fordia ja GM:ää paremmin onnistuneet ennakoimaan venäläisautoilijoiden tarpeet.
Esimerkiksi Nissan pystyi vaikean vuoden 2014 aikana jopa kasvattamaan myyntiään Venäjällä, joka onkin noussut yhtiön ykkösmarkkinaksi Euroopassa.
Vuositasolla Nissaneita myytiin yli 150 000 kappaletta, mikä on 6,4 prosenttia koko Venäjän automarkkinasta. Noin puolet Nissanin myymistä autoista on valmistettu Venäjällä.
"Tavoitteemme on, että vuonna 2016 jo 90 prosenttia Venäjällä kaupatuista Nissaneista on myös valmistettu paikan päällä", kertoo yhtiön Pietarin-tehtaan pääjohtaja Dmitri Mihailov.
Nissanin eri malleja valmistetaan Pietarin ohella myös Moskovassa, Iževskissä ja Toljattissa. Toljattissa sijaitsevan Lada-tehtaanAvtovazin osake-enemmistö kuuluu nykyään Renault-Nissan-allianssille. Ladan valmistuksen ohella tehdas on käynnistänyt myös Renaultin ja Nissanin mallien tuotannon. Myös Nissanin halpamerkin eli Datsunin valmistus on jo alkanut Toljattissa. Kansainvälisistä autojäteistä Nissan onkin Renaultin ohella integroitunut Venäjälle kaikkein perusteellisimmin. Venäjä on myös ainoa maa maailmassa, jossa ovat edustettuina yhtiön kaikki henkilöautobrändit, eli Datsun, Nissan ja Infiniti. Nissanin Pietarin-tehtaan toinen vaihe käynnistyi joulukuussa, ja tehtaan tuotantokapasiteetti nousi 100 000 autoon vuodessa. Kaikkiaan yhtiö on investoinut "Venäjän Detroitiin" yli 300 miljoonaa euroa.
Joulukuussa Pietarissa aloitettiin myös uudistetun X-Trail-mallin kokoonpano. Lisäksi tehtaalla valmistetaan Murano-, Pathfinder- ja Teana-malleja. Kuluvan vuoden aikana käynnistyy myös Qashqain tuotanto. Valmistuksen kotimaisuusasteen nostaminen on kaikkien Venäjällä toimivien autotehtaiden yhteinen tavoite. Koska Venäjältä ei vielä löydy riittävästi laadukkaita alihankkijoita, ovat autotehtaat houkutelleet maahan ulkomaisia komponentinvalmistajia. Paikallinen valmistus on myös keino suojautua valuuttakurssivaihtelua vastaan.
Pitkän historiansa takia Ladalla on Venäjän korkein kotimaisuusaste, noin 90 prosenttia. Renault Logan lienee länsimerkkien ykkönen noin 75 prosentin osuudella. Nissanin Pietarin-tehtaalla Venäjällä tehdyn työn osuus on tällä hetkellä 39 prosenttia.
"Ponnistelemme jatkuvasti kyseisen luvun nostamiseksi. Lähiaikojen tavoite on 45 prosenttia", Dmitri Mihailov sanoo. Hänen mukaansa 90 prosenttia Nissanin tuloksesta Venäjällä suunnataan suoraan lokalisointiasteen nostoon.
Onko Nissanilla jo keskusteluyhteys mahdollisten suomalaisten komponenttivalmistajien kanssa? "Kyllä, ja kevään aikana tiivistämme neuvotteluja."
Valmistetaanko Nissanin moottoritkin tulevaisuudessa Venäjällä? "Moottorinvalmistus on lokalisoitumisen viimeinen vaihe, joten siihen menee vielä vuosia", Mihailov arvioi.
Liikenneinfrastruktuurin taso on Venäjällä länsimaita huomattavasti heikompi. Maanteiden laatu varsinkin suurkaupunkien ulkopuolella on usein kehno. Venäläiset autonostajat ovatkin mieltyneet korkean maavaran autoihin. Toisaalta maasturit ovat myös muoti-ilmiö, ja moni autoilija ei koskaan vie autoaan kuoppaisille korpiteille. Nissan on ollut ilmeisen hyvin kartalla venäläiskuluttajien toiveiden täyttämisen suhteen. Pietarin tehtaalla tuotettavat mallit voi Teanaa lukuun ottamatta luokitella maastureiksi.
Uusi Nissan X-Trail -katumaasturi on virtaviivaistettu päivitys mallin aikaisemmasta, hieman kulmikkaasta versiosta. Venäjällä valmistettu X-Trail poikkeaa ominaisuuksiensa puolesta jonkin verran samannimisestä, länsimarkkinoille tarkoitetusta mallista.
"Jo mallin vanhempi versio myi Venäjällä erittäin hyvin, ja uudesta X-Trailista odotamme myyntihittiä. Auton turvallisuuteen ja ajettavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota ja monet tekniset ratkaisut ovat tuttuja premium-luokan autoista", Mihailov kehuu.
Nissanin tehdas työllistää Pietarissa kakkosvaiheen avaamisen jälkeen yli 2 000 henkeä. Onko työvoiman rekrytointi ongelma? "Osaavaa työvoimaa on kyllä saatavissa, mutta rekrytointi on käynyt vuosi vuodelta hankalammaksi."
Henkilöstönsä palkkojen suhteen autotehtaat ovat yleensä varsin vaitonaisia. Nissan kuitenkin paljastaa, että tuotantotyöntekijän keskipalkka on 39 000 ruplaa kuukaudessa, eli ruplan nykykurssin mukaan noin 500 euroa.
Entä suhde venäläisviranomaisiin? Näyttää siltä, että Venäjä olisi eristäytymässä ja kääntämässä selkäänsä länsibisnekselle. Ovatko viranomaisten asenteet muuttuneet kielteisemmiksi?
"Kanssakäyminen viranomaisten kanssa pelaa erittäin hyvin. Pietarin kaupunki tuki meitä taloudellisesti tehdastontin hankkimisessa ja infrastruktuurin rakentamisessa. Nyt Nissan on Pietarissa merkittävä työllistäjä ja veronmaksaja, joten on meidän vuoromme tukea kaupunkia."
Pietarin autoklusteri sijaitsee Suomen välittömässä läheisyydessä. Onko mahdollista, että tulevaisuudessa Nissan toisi Suomeen Pietarissa koottuja autoja?
"Hyvinkin mahdollista. Logistisesti se olisi järkevä ratkaisu." Mutta uskaltaisiko suomalaiskuluttaja ostaa Venäjällä valmistetun auton? "Pelko pois. Sisäisissä laatuvertailututkimuksissa Pietarin tehdas on globaalisti Nissanin paras tuotantolaitos", Dmitri Mihailov sanoo."
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/talouskriisi-riepottaa-venajan-autotehtaita/5pdFe4XV
Millä ne venäläiset Nissan ostajat nyt maksavat lainaansa, ne ovat jo nyt kauhuissa..Kauan ei tuokaan hehkuttaminen kestää.
 
Viimeksi muokattu:
Millä ne venäläiset Nissan ostajat nyt maksavat lainaansa, ne ovat jo nyt kauhuissa..Kauan ei tuokaan hehkuttaminen kestää.
Tosiaan voi olla jo tämän kvartaalin jälkeen toinen ääni kellossa tuolla Nissaninkin tehtaalla.
 
http://www.iltalehti.fi/talous/2015012119058774_ta.shtml

Wahlroos toppuuttelee: Jokaista venäläistä kohden on kymmenen kiinalaista
Pankkiiri Björn Wahlroos neuvoo pitämään pään kylmänä, vaikka tilanne Venäjällä on kuuma. Maailmanmarkkinoilla laitetaan hänen mielestään liian suuri painoarvo sille, että jotain menee todella vakavasti pieleen.

Wahlroos neuvoo pitämään Venäjän vaikutuksen oikeassa mittakaavassa. (JENNI GÄSTGIVAR/IL)
Sammon hallituksen puheenjohtaja Wahlroos sanoo keskiviikkona Mandatum Lifen uutiskirjeessä, että osakemarkkinoiden näkymiin vaikuttaa tällä hetkellä kolme asiaa: Öljyn hinta, Venäjä ja matalat korot, jotka ovat vuoden aikana aiheuttaneet voimakkaita markkinaliikkeitä.

Venäjän politiikka ja öljyn hintamuutokset eivät Wahlroosin mielestä ole niin merkittäviä ilmiöitä, että ne perustelisivat nykyisiä suuria osakkeiden hintojen vaihteluliikkeitä.

- Venäjä on todella riippuvainen öljyn hinnasta ja seuraavat pari vuotta tulevat olemaan hankalia. Kustannustaso on kuitenkin tippunut ruplan myötä 30-40 prosenttia ja valuutan devalvoituminen tukee paremman kilpailukyvyn syntymistä. Se voi tarjota loistavia mahdollisuuksia, Wahlroos sanoo.

Venäjän hyvää kehitystä vastaan kuitenkin puhuu se, ettei Venäjällä ole kovin paljon öljystä riippumatonta teollisuutta.

Wahlroos neuvoo pitämään Venäjän vaikutuksen oikeassa mittakaavassa.

- Venäjä on poliittisesti arvaamaton, mutta oikeastaan vain Italian kokoinen talous. Venäjällä on 140 miljoonaa ihmistä, mutta jokaista venäläistä kohden on kymmenen kiinalaista, Wahlroos pelkistää.

Wahlroosin mukaan maailmantalouden parempia näkymiä puoltaa Kiinan edelleen jatkuva talouskasvu ja hyvin elpynyt Yhdysvaltain talous. Niillä on hänen mukaansa paljon suurempi merkitys maailmantaloudelle kuin yksittäisillä eurooppalaisilla markkinoilla.

- Yhdessä Kiina ja USA edustavat jo massiivista osaa maailman pääomista, Wahlroos huomauttaa.

OLLI AINOLA
 
ZeroHedgen:n mukaan "Vlad unpluggaa" parhaillaan, lähteeseen on tietty syytä suhtautua kriittisesti. Ilmeisesti uusin askel on länsimaisten luottoluokittajien käytön lopettaminen.Tästä spekuloiva seuraava askel: Venäjä lähtee SWIFT:sta itse.
Se sopisi siinä mielessä, että lännessä se luokiteltaisiin järjettömäksi typeryydeksi. Venäjä on historian valossa taipuvainen tämäntyyppisiin ratkaisuihin.
 
ZeroHedgen:n mukaan "Vlad unpluggaa" parhaillaan, lähteeseen on tietty syytä suhtautua kriittisesti. Ilmeisesti uusin askel on länsimaisten luottoluokittajien käytön lopettaminen.Tästä spekuloiva seuraava askel: Venäjä lähtee SWIFT:sta itse.
Se sopisi siinä mielessä, että lännessä se luokiteltaisiin järjettömäksi typeryydeksi. Venäjä on historian valossa taipuvainen tämäntyyppisiin ratkaisuihin.

Zerohedge on heikkotasoinen lähde.
 
Ei liity Venäjään kuin mutkan kautta, mutta Venäjän frendi latinalaisessa amerikassa on romahduksen partaalla. Itseasiassa Venezuela on ollut romahduksen partaalla jo pitkään mutta öljyn hinnan laskeminen nopeuttaa väistämätöntä kehitystä.

WaPo:n artikkeli Venezuelan tilanteesta, sielläkään ei käytännössä ole ollut muuta taloutta kun öljyn myynti:
http://www.washingtonpost.com/blogs...but-its-government-has-destroyed-its-economy/
 
Lisäkustannuksia pukkaa, Tarkkaa taas:
"Krimin liittäminen Venäjään saattaa osoittautua pahaksi virheeksi Venäjän presidentille Vladimir Putinille, kun Venäjän oma talous on alamäessä.
-Putin on sotavoittonsa uhri. Venäjä joutuu kantamaan luhistuneen turistiparatiisin hallinnon, sosiaali- ja opetustoimen, terveydenhuollon ja turvallisuuden kustannukset. Alueelle jääneen ukrainalaisen omaisuuden pakkolunastus ei riitä alkuunkaan näiden kulujen kattamiseen, historiantutkija ja valtiotieteen tohtori Jukka Tarkka lataa tuoreessa kolumnissaan.
Tarkka sanoo, että Venäjän ”kustannuksista piittaamaton kurkottelu kunnian perään” on luonut kaksi umpilukkoon mennyttä katastrofia Krimillä ja Itä-Ukrainassa.
Hän muistuttaa, kuinka kylmän sodan aikana muutamat kartankustantajat painoivat Baltian maiden kohdalle punaisella muistutuksen siitä, että Yhdysvallat ei hyväksynyt niiden liittämistä Neuvostoliittoon.
-Tällaisia päällepainettuja merkintöjä tulee taas, nyt Krimiä esittäville karttalehdille. Muuta ei ole tehtävissä. Lähellä on paluu kylmän sodan aikaiseen patoamispolitiikkaan, joka piti yllä kylmää rauhaa. Se pakottaisi Venäjän kärvistelemään seikkailupolitiikkansa seurausten kanssa niin kauan kuin se pystyy, ja luovuttamaan sitten kun ei enää pysty, Tarkka kirjoittaa"

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/76...a-venajasta-vladimir-putin-sotavoittonsa-uhri
 
Stubb:
"Pääministeri Alexander Stubb (kok) arvioi USA Todaylle, että Venäjän talousongelmat johtuvat siitä itsestään.
Sveitsin Davosissa järjestettävään Maailman talousfoorumiin osallistunut pääministeri Alexander Stubb (kok) antoi torstaina amerikkalaiselle USA Today -lehdelle haastattelun, jossa hän pohti Ukrainan sotaa ja Venäjän talousahdinkoa.
Stubbin mukaan Venäjän talousongelmat johtuvat sen omasta kehittymättömyydestä.
– Venäjän talous ei ole pudonnut talouspakotteiden vuoksi. Venäjän talous on syöksyssä, koska se ei ole modernisoinut talouttaan kylmän sodan jälkeen. Nimetkää yksikin venäläinen kuluttajatuote, jota käytätte, Stubb napautti USA Todaylle.
Stubb sanoi lehdelle Suomen olevan täysin sitoutunut EU:n linjaan Venäjään kohdistuvissa pakotteissa. Stubb kuitenkin lisäsi Suomen tekevän eron Venäjän hallinnon ja Venäjän liike-elämän välillä.
– Emme halua syyttää venäläisiä, Stubb sanoi.
Stubb vakuutti, että Ukrainan tilannetta yritetään selvittää Venäjän kanssa.
– Kaikki puhuvat presidentti Vladimir Putinin kanssa."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1421984115131.html
 
Se sopisi siinä mielessä, että lännessä se luokiteltaisiin järjettömäksi typeryydeksi. Venäjä on historian valossa taipuvainen tämäntyyppisiin ratkaisuihin.

Venäjän kannalta kyllä mutta ei välttämätä valta-asemaansa henkensä edestä takertuvan Putinin ja häneen tulevaisuutensa ripustaneiden hännystelijöiden kannalta: Mikään uhraus (jota ei tarvitse itse tehdä) ei ole liian suuri sen eteen että kansa ei uskalla nousta kapinaan vaan suuntaa vihansa ulospäin. Niin pitkään kun tyhmät musikat uskovat kärsimystensä olevan Venäjää vastaan vehkeilevän lännen aikaansaannoksia niin Putin voi ratsastaa suuren johtajan henkilökultilla.

Jännä nähdä mitä tapahtuu jos ja kun totuus valkenee Ivanille ja Tatjaanalle.
 
Ei liity Venäjään kuin mutkan kautta, mutta Venäjän frendi latinalaisessa amerikassa on romahduksen partaalla. Itseasiassa Venezuela on ollut romahduksen partaalla jo pitkään mutta öljyn hinnan laskeminen nopeuttaa väistämätöntä kehitystä.

WaPo:n artikkeli Venezuelan tilanteesta, sielläkään ei käytännössä ole ollut muuta taloutta kun öljyn myynti:
http://www.washingtonpost.com/blogs...but-its-government-has-destroyed-its-economy/

Isoa infraa tehdään Nicaraguaan, Panaman kanavan korvaaja: http://natocouncil.ca/the-russia-china-nicaraguan-canal-re-engineering-21st-century-maritime-trade/. Kuokka olisi pitänyt iskeä santaan 2014 joulukuussa, epäilijöitäkin on. Työnjako menisi kuten arvelinkin, Kiinalaiset kaivaisi ja Venäläiset vartioisi.
 
Nimetkää yksikin venäläinen kuluttajatuote, jota käytätte, Stubb napautti USA Todaylle.

Nokian Nordman-kesärenkaat alla, made in Russia.

Raniplastin roskapussit, niihin laitan mm. vauvojen kakkavaipat, sekin suomalainen firma mutta tuotantoa Venäjällä.

Nappomiehet juonevat venäläistä vodkaa.

Muuta ei nyt tule mieleen...Teboilin bensa, onko Venäjällä jalostettua?

E: Siis ei kesärenkaat alla nyt vaan kesäisin :D
 
Nokian Nordman-kesärenkaat alla, made in Russia.

Raniplastin roskapussit, niihin laitan mm. vauvojen kakkavaipat, sekin suomalainen firma mutta tuotantoa Venäjällä.

Nappomiehet juonevat venäläistä vodkaa.

Muuta ei nyt tule mieleen...Teboilin bensa, onko Venäjällä jalostettua?

Nokian renkaat, ylipäänsä kumi ja vodka (ylipäänsä alkoholi) eivät ole venäläisiä keksitoja.

Jotkut luulevat että vodkan keksinyt Dmitriy Mendeleev, mutta historialliset faktat kertovat muuta. Vodka oli tunnettu jo XII vuosisadalla, ja sen keksija on espanjalainen alkemisti Raimondo Lullo. Vodka tuottiin XIV Genovasta. Alkuun sen nimi oli "vehnäviini" ja sitä tehtiin mm ruista.
 
Nokian renkaat, ylipäänsä kumi ja vodka (ylipäänsä alkoholi) eivät ole venäläisiä keksitoja.

Jotkut luulevat että vodkan keksinyt Dmitriy Mendeleev, mutta historialliset faktat kertovat muuta. Vodka oli tunnettu jo XII vuosisadalla, ja sen keksija on espanjalainen alkemisti Raimondo Lullo. Vodka tuottiin XIV Genovasta. Alkuun sen nimi oli "vehnäviini" ja sitä tehtiin mm ruista.

No joo, en tiedä tarkoittiko Alex juurikin tuota, että venäjällä keksitty tuote. Sitten ei tule kyllä paljoa mieleen. Siinä suhteessa meillä ei Suomessakaan ole kyllä hurraamista, jos vertaa länsinaapuriin joka on puskenut maailmalle kaikenlaista Ikeaa, H&M:ää jne jne.
 
En ole koskaan periaatteestakaan ostanut, ainakaan tietoisesti neukku/venäläistä tuotetta. En kyllä aivan heti osaa nimetäkkään sellaista. hmmm..poikkeuksena ollut venäläinen prost......se nyt taas onkin vuokraamista, eikä tuotteena pärjää sekään länsimaalaiselle/aasialaiselle. Venäjällähän tuo palvelukulttuurikin on kehittymätön.
 
Viimeksi muokattu:
No joo, en tiedä tarkoittiko Alex juurikin tuota, että venäjällä keksitty tuote. Sitten ei tule kyllä paljoa mieleen. Siinä suhteessa meillä ei Suomessakaan ole kyllä hurraamista, jos vertaa länsinaapuriin joka on puskenut maailmalle kaikenlaista Ikeaa, H&M:ää jne jne.
Suomi on alihankkijoiden maa. Täältä tilataan tavaraa jotka tehdään ulkolaisen asiakkaan suunnitelmien mukaan ja kun tilaukset loppuu, menee sormi perseeseen ja ihmetellään että mitäs nyt tehdään, kun ei osata ite suunnitella ja tuottaa mitään "tyhjältä pöydältä".

Ja yhtenä syynä tuohon on, että innovatiivisuus ja yritteliäisyys tapetaan heti alkuunsa, verotuksella, valtion ohjauksella ja viimekädessä ELY-keskuksella, niin tällöin ei kukaan edes viitsi alkaa taistelemaan tuulimyllyjä vastaan, tai ainakin hyvin harvassa ovat.

Tuolta voi käydä katsomassa, miltä "lomake"-suomi näyttää:
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/tallennetut_lomakkeet/index.html

... ja tuolta:

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/luvat-ilmoitukset-ja-vahingonkorvaukset

.. ja tuolta:
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/lomakkeet-elinkeinot

ja niiiiiin edelleen.


Tosin mitään suurempaa porua ei näistä ikinä synny, koska suomessa ollaan totuttu olemaan "herran nuhteessa" ja "aina" jonkun "palveluksessa" (Venäjä, Ruotsi, Neuvostoliitto, EU, Venäjä ..)

Yksityisyritteliäisyys ja kapitalismi ovat olleet (ja on paljolti vieläkin) kirosanoja sotakorvauksista lähtien, koska "kaikkien pitää tehdä työtä yhteisen hyvän eteen" ja on moraalisesti väärin suomen kommunistista järjestelmää vastaan, jos joku "duunari" pääsee vahingossa rikastumaan innovatiivisuudellaan. Toki tälläisiä tapauksia on, mutta ne harvat tapaukset kyllä muistetaan mainita ylenannon puoliyhdeksän uutisissa, koska propaganda ja "markkinatalous".
Noh, sotakorvaukset on maksettu, mutta järjestelmä elää ja voi hyvin.

Eikä tämä Suomen sosialistinen järjestelmä tule ikinä muuttumaan, koska sdpvirheetvasemmisto ovat miehittäneet julkisen sektorin, liitot ja ely-keskuksen. Siltä osin on melkein ihan sama, kuka minkäkin vaalin voittaa, sosialismi voi hyvin ja pysyy suomalaisessa yhteiskuntajärjestelmässä.
 
Stubb: Nimetkää yksikin venäläinen kuluttajatuote, jota käytätte, Stubb napautti USA Todaylle.

Onkohan Stubb sitä ikäluokkaa joka ei ole pelannut tetristä?

Tietty jos tarkkoja ollaan niin tetris on Neuvostoliiton "lippulaiva" tietokonepelien maailmassa, tetrisin kehitti 80-luvulla Aleksei Pažitnov - alkuperäisessä konseptissa mukana taisivat olla myös Gerasimov ja Pavlovski.

Neuvostoliiton ongelma oli se ettei kannustettu yksityisyritteliäisyyttä ja toisaalta tiedemiehiä ei opetettu hyödyntämään ideoitaan teollisesti, josta seurasi se ettei sinänsä loistavia ideoita tai tutkimustuloksia kyetty siirtämään tuotantoon tai yleishyödylliseen käyttöön (esim. laserin kehittämisessä "neuvostotiedemiehillä" oli suuri rooli) ja sama kehityskulku on siirtynyt Venäjälle - yksityisyritteliäisyyttä sikäli on mutta ongelmia on tuotannon vastaavien toimintojen suhteen, johon sitten lisätään suunnaton korruptio ja huomattava uhka oman idean menettämisestä ilman, että saa korvauksia laisinkaan, on tulos se ettei kovinkaan kummoista halukkuutta tuotannolliseen innovatiivisuuteen ole. Lisäksi Venäjällä on edelleen tiedepiireissä vallalla ylevä ajatus siitä, että tärkeintä on tieteen tekeminen ei sen hyödyntäminen elävässä elämässä. Tähän kun lisätään neuvostovallan aikaan patenttitoiminnan olemattomuus ja Venäjällä toimimattomuuden oheen haluttomuus niin päästään lopputulemaan, jossa kenties pian tunnetuin venäläinen kuluttajatuote on yotaphone, jonka kehitystyössä nokiainsinööreillä on huomattavan suuri rooli.

vlad.
 
Suomi on alihankkijoiden maa. Täältä tilataan tavaraa jotka tehdään ulkolaisen asiakkaan suunnitelmien mukaan ja kun tilaukset loppuu, menee sormi perseeseen ja ihmetellään että mitäs nyt tehdään, kun ei osata ite suunnitella ja tuottaa mitään "tyhjältä pöydältä".

Ja yhtenä syynä tuohon on, että innovatiivisuus ja yritteliäisyys tapetaan heti alkuunsa, verotuksella, valtion ohjauksella ja viimekädessä ELY-keskuksella, niin tällöin ei kukaan edes viitsi alkaa taistelemaan tuulimyllyjä vastaan, tai ainakin hyvin harvassa ovat.

Tuolta voi käydä katsomassa, miltä "lomake"-suomi näyttää:
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/tallennetut_lomakkeet/index.html

... ja tuolta:

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/luvat-ilmoitukset-ja-vahingonkorvaukset

.. ja tuolta:
http://www.ely-keskus.fi/web/ely/lomakkeet-elinkeinot

ja niiiiiin edelleen.


Tosin mitään suurempaa porua ei näistä ikinä synny, koska suomessa ollaan totuttu olemaan "herran nuhteessa" ja "aina" jonkun "palveluksessa" (Venäjä, Ruotsi, Neuvostoliitto, EU, Venäjä ..)

Yksityisyritteliäisyys ja kapitalismi ovat olleet (ja on paljolti vieläkin) kirosanoja sotakorvauksista lähtien, koska "kaikkien pitää tehdä työtä yhteisen hyvän eteen" ja on moraalisesti väärin suomen kommunistista järjestelmää vastaan, jos joku "duunari" pääsee vahingossa rikastumaan innovatiivisuudellaan. Toki tälläisiä tapauksia on, mutta ne harvat tapaukset kyllä muistetaan mainita ylenannon puoliyhdeksän uutisissa, koska propaganda ja "markkinatalous".
Noh, sotakorvaukset on maksettu, mutta järjestelmä elää ja voi hyvin.

Eikä tämä Suomen sosialistinen järjestelmä tule ikinä muuttumaan, koska sdpvirheetvasemmisto ovat miehittäneet julkisen sektorin, liitot ja ely-keskuksen. Siltä osin on melkein ihan sama, kuka minkäkin vaalin voittaa, sosialismi voi hyvin ja pysyy suomalaisessa yhteiskuntajärjestelmässä.

Työskentelen alalla, jolla hyödynnetään luonnonvaroja joskin esim. kaivostoimintaan verrattuna varsin riskittömästi (ei esim. mitään kemikaaleja ym käytössä). Asiaan liittyy kuitenkin paljon luvituksia ym. Kymmenen vuotta sitten luvan saaminen tai jatkaminen vei kuulemma keskimäärin kolmesta viiteen kuukautta, nyt se vie kolmesta viiteen VUOTTA. Meininki on mennyt aivan mahdottomaksi kun kaikki jarruttavat ja suojaavat selustaansa virheiden pelossa. Sama tosin vaivaa myös Euroopan Unionia laajemminkin, mutta Suomea erityisesti.
 
Back
Top