Maidan
Respected Leader
Millä ne venäläiset Nissan ostajat nyt maksavat lainaansa, ne ovat jo nyt kauhuissa..Kauan ei tuokaan hehkuttaminen kestää.Vähitellen tuotanto hiipuu (boldaukset omia), muttei kaikilla, mielenkiintoista nähdä sitten 2015 jälkeen tilanne:
"Fordin ja GM:n tuotanto Pietarissa on supistunut huomattavasti parin viime vuoden aikana. Samaan aikaan Nissan on laajentanut vauhdikkaasti tuotantoaan Pietarissa.
Pietarin pohjoisosassa sijaitsevalle Nissanin autotehtaalle ajaa kaupungin keskustasta hyvässä lykyssä puolessa tunnissa. Ruuhkahuippujen aikaan matkaan voi vierähtää parikin tuntia.
Liikennettä seuraamalla ei ole vaikea havaita, että venäläisessä yksityisautoilussa on viime vuosina tapahtunut dramaattinen muutos. Autojen määrä on kasvanut valtavasti, ja perinteiset karvahattuladat ovat vaihtuneet länsimerkkeihin. Autokanta Pietarissa lienee jo Suomea uudempi, ja katumaastureita sekä premium-autoja tulee katukuvassa vastaan kuin liukuhihnalta. Kansainväliset autotehtaat tiedostivat Venäjän valtavan autotarpeen vuosituhannen alussa ja alkoivat kilvan rakentaa kokoonpanotehtaita Venäjälle.
Pietarin autoklusteri syntyi salamavauhtia. Vuonna 2002 Pietarin kupeessa aloitti toimintansa Fordin tehdas ja muutaman vuoden viiveellä tuotannon käynnistivät myös Toyota, General Motors,Hyundai ja Nissan.
2000-luvun alun yleinen optimismi Venäjän poliittisen ja taloudellisen kehityksen suhteen on viime aikoina vaihtunut epävarmuudeksi. Talouden alamäki ja ruplan kurssin voimakas devalvoituminen tuovat lähivuosina suuria haasteita Venäjän autobisnekselle.
Talousturbulenssi näkyy myös autotehtailla. Sekä Fordin että GM:n tuotanto Pietarissa on supistunut huomattavasti parin viime vuoden aikana. Myynnin vähentymisen takia tuotantolinjoja on suljettu ja työntekijöitä irtisanottu.
Amerikkalaistehtaita paremmin Pietarissa ovat menestyneet Hyundai, Toyota ja Nissan. Ilmeisesti kyseiset yhtiöt ovat Fordia ja GM:ää paremmin onnistuneet ennakoimaan venäläisautoilijoiden tarpeet.
Esimerkiksi Nissan pystyi vaikean vuoden 2014 aikana jopa kasvattamaan myyntiään Venäjällä, joka onkin noussut yhtiön ykkösmarkkinaksi Euroopassa.
Vuositasolla Nissaneita myytiin yli 150 000 kappaletta, mikä on 6,4 prosenttia koko Venäjän automarkkinasta. Noin puolet Nissanin myymistä autoista on valmistettu Venäjällä.
"Tavoitteemme on, että vuonna 2016 jo 90 prosenttia Venäjällä kaupatuista Nissaneista on myös valmistettu paikan päällä", kertoo yhtiön Pietarin-tehtaan pääjohtaja Dmitri Mihailov.
Nissanin eri malleja valmistetaan Pietarin ohella myös Moskovassa, Iževskissä ja Toljattissa. Toljattissa sijaitsevan Lada-tehtaanAvtovazin osake-enemmistö kuuluu nykyään Renault-Nissan-allianssille. Ladan valmistuksen ohella tehdas on käynnistänyt myös Renaultin ja Nissanin mallien tuotannon. Myös Nissanin halpamerkin eli Datsunin valmistus on jo alkanut Toljattissa. Kansainvälisistä autojäteistä Nissan onkin Renaultin ohella integroitunut Venäjälle kaikkein perusteellisimmin. Venäjä on myös ainoa maa maailmassa, jossa ovat edustettuina yhtiön kaikki henkilöautobrändit, eli Datsun, Nissan ja Infiniti. Nissanin Pietarin-tehtaan toinen vaihe käynnistyi joulukuussa, ja tehtaan tuotantokapasiteetti nousi 100 000 autoon vuodessa. Kaikkiaan yhtiö on investoinut "Venäjän Detroitiin" yli 300 miljoonaa euroa.
Joulukuussa Pietarissa aloitettiin myös uudistetun X-Trail-mallin kokoonpano. Lisäksi tehtaalla valmistetaan Murano-, Pathfinder- ja Teana-malleja. Kuluvan vuoden aikana käynnistyy myös Qashqain tuotanto. Valmistuksen kotimaisuusasteen nostaminen on kaikkien Venäjällä toimivien autotehtaiden yhteinen tavoite. Koska Venäjältä ei vielä löydy riittävästi laadukkaita alihankkijoita, ovat autotehtaat houkutelleet maahan ulkomaisia komponentinvalmistajia. Paikallinen valmistus on myös keino suojautua valuuttakurssivaihtelua vastaan.
Pitkän historiansa takia Ladalla on Venäjän korkein kotimaisuusaste, noin 90 prosenttia. Renault Logan lienee länsimerkkien ykkönen noin 75 prosentin osuudella. Nissanin Pietarin-tehtaalla Venäjällä tehdyn työn osuus on tällä hetkellä 39 prosenttia.
"Ponnistelemme jatkuvasti kyseisen luvun nostamiseksi. Lähiaikojen tavoite on 45 prosenttia", Dmitri Mihailov sanoo. Hänen mukaansa 90 prosenttia Nissanin tuloksesta Venäjällä suunnataan suoraan lokalisointiasteen nostoon.
Onko Nissanilla jo keskusteluyhteys mahdollisten suomalaisten komponenttivalmistajien kanssa? "Kyllä, ja kevään aikana tiivistämme neuvotteluja."
Valmistetaanko Nissanin moottoritkin tulevaisuudessa Venäjällä? "Moottorinvalmistus on lokalisoitumisen viimeinen vaihe, joten siihen menee vielä vuosia", Mihailov arvioi.
Liikenneinfrastruktuurin taso on Venäjällä länsimaita huomattavasti heikompi. Maanteiden laatu varsinkin suurkaupunkien ulkopuolella on usein kehno. Venäläiset autonostajat ovatkin mieltyneet korkean maavaran autoihin. Toisaalta maasturit ovat myös muoti-ilmiö, ja moni autoilija ei koskaan vie autoaan kuoppaisille korpiteille. Nissan on ollut ilmeisen hyvin kartalla venäläiskuluttajien toiveiden täyttämisen suhteen. Pietarin tehtaalla tuotettavat mallit voi Teanaa lukuun ottamatta luokitella maastureiksi.
Uusi Nissan X-Trail -katumaasturi on virtaviivaistettu päivitys mallin aikaisemmasta, hieman kulmikkaasta versiosta. Venäjällä valmistettu X-Trail poikkeaa ominaisuuksiensa puolesta jonkin verran samannimisestä, länsimarkkinoille tarkoitetusta mallista.
"Jo mallin vanhempi versio myi Venäjällä erittäin hyvin, ja uudesta X-Trailista odotamme myyntihittiä. Auton turvallisuuteen ja ajettavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota ja monet tekniset ratkaisut ovat tuttuja premium-luokan autoista", Mihailov kehuu.
Nissanin tehdas työllistää Pietarissa kakkosvaiheen avaamisen jälkeen yli 2 000 henkeä. Onko työvoiman rekrytointi ongelma? "Osaavaa työvoimaa on kyllä saatavissa, mutta rekrytointi on käynyt vuosi vuodelta hankalammaksi."
Henkilöstönsä palkkojen suhteen autotehtaat ovat yleensä varsin vaitonaisia. Nissan kuitenkin paljastaa, että tuotantotyöntekijän keskipalkka on 39 000 ruplaa kuukaudessa, eli ruplan nykykurssin mukaan noin 500 euroa.
Entä suhde venäläisviranomaisiin? Näyttää siltä, että Venäjä olisi eristäytymässä ja kääntämässä selkäänsä länsibisnekselle. Ovatko viranomaisten asenteet muuttuneet kielteisemmiksi?
"Kanssakäyminen viranomaisten kanssa pelaa erittäin hyvin. Pietarin kaupunki tuki meitä taloudellisesti tehdastontin hankkimisessa ja infrastruktuurin rakentamisessa. Nyt Nissan on Pietarissa merkittävä työllistäjä ja veronmaksaja, joten on meidän vuoromme tukea kaupunkia."
Pietarin autoklusteri sijaitsee Suomen välittömässä läheisyydessä. Onko mahdollista, että tulevaisuudessa Nissan toisi Suomeen Pietarissa koottuja autoja?
"Hyvinkin mahdollista. Logistisesti se olisi järkevä ratkaisu." Mutta uskaltaisiko suomalaiskuluttaja ostaa Venäjällä valmistetun auton? "Pelko pois. Sisäisissä laatuvertailututkimuksissa Pietarin tehdas on globaalisti Nissanin paras tuotantolaitos", Dmitri Mihailov sanoo."
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/talouskriisi-riepottaa-venajan-autotehtaita/5pdFe4XV
Viimeksi muokattu: