Venäjän vastatoimet Suomen Nato-jäsenyydelle

Eihän VR mikään täsmällisyys ole, mutta nyt on kyllä slaavilaista bittiä joukossa.



Junia myöhässä useita tunteja Tampereen ja Rovaniemen välillä, järjestelmävika osittain korjattu​

Rataliikennekeskuksesta arvioitiin, että vika saataisiin korjattua kokonaan illan ja yön aikana.
Pendolino ratapihalla

Henkilöjunaliikenne myöhästyi osassa Suomea tiistai-iltana järjestelmävian vuoksi. Arkistokuva. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle
LAURA TOLONEN
10.5. 21:21
Henkilöjunat kulkevat myöhässä välillä Tampere–Rovaniemi liikenteenohjausjärjestelmässä olevan järjestelmävian vuoksi. Vian tarkempi paikka on Kokkolan ja Ylivieskan välillä. Fintrafficin rataliikennekeskus tiedotti asiasta noin kello kahdeksan aikaan tiistai-iltana.
VR:n Junat kartalla -palvelun(siirryt toiseen palveluun) mukaan junat ovat myöhässä alle tunnista yli neljään tuntiin.
Kello 21 aikaan rataliikennekeskuksesta kerrottiin, että vika on osittain korjattu, mutta vian alueella olevat junat kulkevat normaalia hitaammin. Nyt liikkeelle lähteneet junat myöhästyvät arviolta 15–30 minuuttia.
Arvio on, että vika saataisiin korjattu illan ja yön aikana, eikä se vaikuttaisi enää aamulla henkilöjunaliikenteeseen.
JunatRautatieliikenne
 
Venäjällä ei ole sotilaallista voimaa haastaa Suomen Nato-prosessia, joten jos kiusaa tahdotaan tehdä, niin kyllä kybersodankäynti on se kaikkein todennäköisin ja helpoin keino. Läheskään kaikki yksityisen tai julkisen sektorin toimijat Suomessakaan eivät ole kyberturvallisuuden osalta ajan tasalla. Kohteita siis kyllä löytyy niitä etsiville.

Tämä tulisikin pelkän uhkan sijasta nähdä mahdollisuutena laittaa asiat kuntoon myös kyberrintamalla. Ryssä on jatkossa aivan avoimesti meidän vihollisemme, eikä ole järkeä elätellä harhakuvitelmia mistään muusta.
 
Ajatuksia vastatoimista. Itse näkisin että näihin vastattaisiin voimalla

Minusta aika erikoisia teorioita tuossa artikkelissa. Jos Venäjä esimerkiksi miehittäisi pienen luodon, niin Suomella olisi kyky tehdä miehittäjien olo siellä nopeasti hyvin ikäväksi esimerkiksi JDAMien avulla. Maihinnousuveneitäkin rannikkojääkäreillä on totta kai. Jotakin venäläisten "pelastuspartiota" ei muutenkaan olisi mikään pakko päästää maahan sekä paremmin pudonneen helikopterin kuin ohjuksenkaan perässä.
 
Minusta aika erikoisia teorioita tuossa artikkelissa. Jos Venäjä esimerkiksi miehittäisi pienen luodon, niin Suomella olisi kyky tehdä miehittäjien olo siellä nopeasti hyvin ikäväksi esimerkiksi JDAMien avulla. Maihinnousuveneitäkin rannikkojääkäreillä on totta kai. Jotakin venäläisten "pelastuspartiota" ei muutenkaan olisi mikään pakko päästää maahan sekä paremmin pudonneen helikopterin kuin ohjuksenkaan perässä.
Juu en minäkään noita oikein valideina keinoina pidä. Tuosta saa sen kuvan, että täällä istuttaisiin peukku perseessä ja toinen suussa, ryssän saadessa tehdä mitä haluaa. Kyllä noille noutaja tulisi jos rajan tällä puolen alkaisivat säätämään. Nähtiinhän se jo Airiston helmen operaatioissa, että ei täällä pelätä ja tarpeen vaatiessa mennään paikalle riittävällä voimalla.
 

Venäjän ulkoministeriö on ottanut lausunnossaan kantaa Suomen Nato-uutisiin.

– Suomen liittyminen Natoon on radikaali muutos maan ulkopolitiikassa, ulkoministeriön lausunnossa sanottiin Reutersin mukaan.

– Venäjä joutuu ryhtymään vastatoimiin, sekä sotilaallis-teknisiin että muihin, estääkseen sen kansalliseen turvallisuuteen kohdistuvien uhkien syntymisen.

Aiemmin Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov sanoi, että että Venäjän pitää Suomen liittymistä Natoon uhkana. Peskov sanoi, että Naton laajeneminen ei tee Eurooppaa tai maailmaa vakaammaksi.

– On sanomattakin selvää, että Naton seuraava laajentuminen ei tee Eurooppaa stabiilimmaksi ja turvallisemmaksi, Peskov sanoi.

Peskov sanoi, että Venäjä analysoi tilannetta ja laatii tarvittavat toimenpiteet turvallisuutensa takaamiseksi.
 
Henkilöjunat kulkevat myöhässä välillä Tampere–Rovaniemi liikenteenohjausjärjestelmässä olevan järjestelmävian vuoksi. Vian tarkempi paikka on Kokkolan ja Ylivieskan välillä. Fintrafficin rataliikennekeskus tiedotti asiasta noin kello kahdeksan aikaan tiistai-iltana.
Liikenteenohjausjärjestelmä on mallia kivi ja miekka. Vanha. Ellei päivitystä ole tehty ilman julkisuutta. Järjestelmä ei tarvitse kuin vihaisen katseen ja on solmussa.
 
Hallitus on jo valmiina avustamaan Putinia hybridisodassa:

Persujen vika, ne tässä toimii hybridivaikuttajina.
 
Persujen vika, ne tässä toimii hybridivaikuttajina.
Kuitenkaan tämä direktiivi ei koske puolalaisia jostain syystä, vaikka samassa euussa ollaan
 
Kuitenkaan tämä direktiivi ei koske puolalaisia jostain syystä, vaikka samassa euussa ollaan
Ne ovat ne kuuluisat kansainväliset sopimukset. Kukaan ei koskaan kerro mitä niissä oikeasti sanotaan, ja ne koskevat vain meitä. Esimerkiksi Australia, tuo Pohjois-Korean kaltainen hylkiömaa, ei ota yhtäkään henkilöä maahan missään olosuhteissa jos paperit eivät ole kunnossa.
 
Liikenteenohjausjärjestelmä on mallia kivi ja miekka. Vanha. Ellei päivitystä ole tehty ilman julkisuutta. Järjestelmä ei tarvitse kuin vihaisen katseen ja on solmussa.

Kokkolan ja Ylivieskan välillä uusittiin turvalaitteet alle kymmenen vuotta sitten kaksoisraiteen rakentamisen yhteydessä, eli ne ovat todella uudet.

Vuonna kivi ja miekka junaliikennettä ohjattiin siten, että joka asemalla oli oma henkilökunta, ja sitä järjestelmää ei ihan helposti solmuun saanut. Siitä systeemistä on kuitenkin luovuttu käytännössä kokonaan, koska se vaatii valtavasti henkilökuntaa eikä liikenteenhoitokaan ole yhtä sujuvaa sillä menetelmällä.
 
Hallitus on jo valmiina avustamaan Putinia hybridisodassa:

Jos joku on ryssän lapaan pelaamista, niin tässä on oikein malliesimerkki siitä. On tämä aika uskomatonta touhua, sama setti jatkuu ja jatkuu.

Ne ovat ne kuuluisat kansainväliset sopimukset. Kukaan ei koskaan kerro mitä niissä oikeasti sanotaan, ja ne koskevat vain meitä. Esimerkiksi Australia, tuo Pohjois-Korean kaltainen hylkiömaa, ei ota yhtäkään henkilöä maahan missään olosuhteissa jos paperit eivät ole kunnossa.
Euvostoliitto on pelannut vuosikausia täysin ryssän pussiin ja tulee pelaamaan jatkossakin. Siinä olisi jollekin "toimittelijalle" oikeasti penkaamista, mutta ei, koska suuri, mahtava ja erehtymätön euvostoliitto.
 
En tiedä nykytilannetta, mutta vuosia sitten koko maan junaliikenne meni sekaisin, kun Helsingissä olleessa junaliikenteen ohjauskeskuksessa oli joku hämminki; olisikohan ollut tulipalo. Ainakin tuolloin koko maan junaliikennettä ohjattiin yhdestä paikasta. Tästä on vuosia aikaa, mutta varmaan kuitenkin oli tämän vuosituhannen puolella. Toivottavasti järjestelmää on ymmärretty muuttaa tämän jälkeen.
 
En tiedä nykytilannetta, mutta vuosia sitten koko maan junaliikenne meni sekaisin, kun Helsingissä olleessa junaliikenteen ohjauskeskuksessa oli joku hämminki; olisikohan ollut tulipalo. Ainakin tuolloin koko maan junaliikennettä ohjattiin yhdestä paikasta. Tästä on vuosia aikaa, mutta varmaan kuitenkin oli tämän vuosituhannen puolella. Toivottavasti järjestelmää on ymmärretty muuttaa tämän jälkeen.

Kauko-ohjauskeskuksia on koko ajan ollut useampia kuin yksi, ja myös kauko-ohjausjärjestelmiä (eli järjestelmiä joiden avulla kauko-ohjaaja ohjaa eri asemien asetinlaitteita) on lukuisia siten, että eri alueilla on omansa. Nykyisin kauko-ohjauskeskuksia on Helsingissä, Tampereella, Kouvolassa ja Oulussa. Kauko-ohjauskeskuksien määrää on vähennetty ajan myötä, esimerkiksi vielä muutama vuosi sitten myös Pieksämäellä ja Seinäjoella oli kauko-ohjauskeskukset. Oli myös suunnitelma korvata Helsingin ja Tampereen kauko-ohjauskeskukset yhdellä uudella kauko-ohjauskeskuksella joka olisi sijoittunut Lahteen, mutta tämä suunnitelma laitettiin jäihin. Kauko-ohjauskeskusten rajat eivät ole kiinteät, vaan tiettyä aluetta saattaa esimerkiksi tiettyyn aikaan vuorokaudesta tai viikosta ohjata eri keskus kuin johonkin toiseen aikaan.
 
Back
Top