Venäläinen sotataito

Heitinpatteri voi olla ihan kumpaa tahansa, ehkä hiemam todennäköisimmin vedettäviä kuorma-autoilla.
Vihollinen käyttää yhä A2 keltaiselta tuttua työntävää huoltoa, eli prikaatin huoltoautoilla ajetaan pataljoonille tavaraa. Pataljoonassa prikaatin kuski hyppää tyhjään pataljoonan rekkaan ja tuo sen vaihdossa prikaatiin, jossa se täytetään tavaralla ja ajetaan pataljoonaan.

Melkein muttei aivan. Prikaati työntää huoltoa eteenpäin kun pataljoona(t) pääsee tavoitteeseensa ja huollettu pataljoona(t) jatkaa hyökkäystä kun ohi hyökännyt pataljoona on päässyt omaan tavoitteeseensa
 
Ja entistäkin suurempi syy ampua se lennokki, vaikka sitten sillä viimeisellä ohjuksella.
No, se on vähän niin ja näin kuitenkin. Osa niistä on hankalia maaleja ohjuksillekin.
Mutta jotain kyllä keksitään. Lennokit kuitenkin on syytä huomioida omassa toiminnassa.
 
Lennokista sen verran vielä että sen kanssa on vähän sama kuin aikanaan panssarivaunujen lämppärien kanssa. Aluksi pelättiin niiden olevan lähinnä kaiken näkevä "jumalan silmä", mutta sitten kun niitä vastaan päästiin harjoittelemaan, huomattiin nopeasti ettei se asia niin olekaan. Lennokkien kanssa pärjää kyllä, pitää vain muistaa huomioida niiden olemassaolo.
Avainsana siinä on sama kuin lämppärien kanssa: maasto ja sen hyödyntäminen oikealla tavalla.
 
Pataljoonan vahvuuteen on muuten joissain lähteissä lisätty tarkka-ampuja joukkue, mutta toisissa lähteissä taas ei. Tämä johtunee vuodesta 2009 asti tehdyistä kokeiluista ja muutoksista.

Ohessa Venäläinen JV-komppania

6c9230e96e234baccaf8601b965f6340.png


Osassa lähteistä joukkueissa (ilmeisesti BMP varustetuissa) on KK ja Tarkka-ampuja partiot ryhmien lisäksi. Toisissa lähteissä (ilmeisesti BTR ja MT-LB varustelluissa) on pataljoonissa panssarintorjunta joukkueet, mutta JV- joukkueista puuttuu lisätyt partiot. Go figure. Osasta lähteistä pataljoonista myös puuttuu pioneeri- ja tiedusteluosat. Tässäkin saattaa olla kyse eri kalustolla varustelluista pataljoonista.

Luenko nyt oikein että komppaniassa olisi 31 panssaroitua ajoneuvoa?
 
Luenko nyt oikein että komppaniassa olisi 31 panssaroitua ajoneuvoa?

Joo, pitäisi olla, mutta ilmeisesti noiden mukana olisi melkeimpä aina jonkinlainen vahvistus. Mutta BMP ryhmissä olisi vain 6 ukkoa? Oletin, että olisi 7, vai eikö tuossa vain listata johtajaa? Aseistuksesta sellaista, että minä luulin, että RPK olisi naapurin yleisin kk ja sellainen olisi ryhmässä PKM:n rinnalla?

Edit: Siis komppaniassa pitäisi olla 10 vaunua yhteensä. 3x3+1 + vahvistukset.
 
Luenko nyt oikein että komppaniassa olisi 31 panssaroitua ajoneuvoa?
Ei sinänsä kannata liikaa takertua noin tarkkoihin lukumääriin, koska käytännössä kahta samanlaista komppaniaa ei ole edes rauhanajan harjoituksissa, saati sitten kovassa tilanteessa. Suuruusluokat kun hahmottaa, niin se riittää enemmän kuin hyvin.
 
Ei sinänsä kannata liikaa takertua noin tarkkoihin lukumääriin, koska käytännössä kahta samanlaista komppaniaa ei ole edes rauhanajan harjoituksissa, saati sitten kovassa tilanteessa. Suuruusluokat kun hahmottaa, niin se riittää enemmän kuin hyvin.

Olen enemmän oppinut että 10-16 vaunua on komppania.
 
Joo, pitäisi olla, mutta ilmeisesti noiden mukana olisi melkeimpä aina jonkinlainen vahvistus. Mutta BMP ryhmissä olisi vain 6 ukkoa? Oletin, että olisi 7, vai eikö tuossa vain listata johtajaa? Aseistuksesta sellaista, että minä luulin, että RPK olisi naapurin yleisin kk ja sellainen olisi ryhmässä PKM:n rinnalla?

Edit: Siis komppaniassa pitäisi olla 10 vaunua yhteensä. 3x3+1 + vahvistukset.

Tässä on oltu pari päivää kuumeessa ja huonoilla unilla. Olin lukevinani tuolta kaaviosta että joukkueella on 10 vaunua. Ja rupesin miettimään että komppanian jokaisella ukolla on melkein oma vaunu
 
Oho, allekirjoittaneella on käynyt ns. lapsus. Sen siitä saa kun piirtelee asioita keskellä yötä. Eli joukkueessa on tosiaan 3 vaunua ja komppaniassa kymmenen

Ohessa muokattu versio (ja muokattu alkuperäiseen viestiinkin)

36e38977d9055893181e7adb5bebaf6f.png

Ei ollut tarkoitus nälviä vahingosta. Itekkin lueskelin unissani sivuja kun en saanut rykimiseltäni nukuttua.

Nopeasti tiivistettynä suomalainen alueellinen taisteluosasto näyttäisi olevan suhteellisen hyvä vastaus tällaiseen uhkaan.

Toki suomalaisilla sai aina olla jottain pikkasen enemmän, mutta jos mennään sillä mitä on niin..
 
Mietin vieläkin huoltoa ja sen merkitystä. Mekanisoitu porukka syö ammoa ja löpöä melkoisia määriä. Kuljetustarve siis iso ja rekat haavoittuvaisia.
Tarjoaa tilaisuuden lamauttaa menoa.
 
Ja jos ei sissiporukka kykene väijyttämään, niin se kykenee etsimään paikan josta voi johtaa operatiivista epäreilua

Ja jos vihollisen saa hoitamaan huollot tykistön kantaman ulkopuolella, niin se aiheuttaa ongelmia jo siirtymisien takia, mutta pakottaa myös vahtimaan niitä reittejä etulinjaan. Sissit epäilemättä saavat itsensä työllistettyä siitä huolimatta ja jos esim. lennokit pitää silmällä niitä teitä, niin silloin ne eivät ole kyttäämässä meidän asemia. Sitä en tiedä, että kuinka paljon enemmän ajoneuvot kuluvat tuollaisilla siirtymisillä, mutta ainakin se kannustaa hylkäämään vahingoittuneita ajoneuvoja.
 
Mietin vieläkin huoltoa ja sen merkitystä. Mekanisoitu porukka syö ammoa ja löpöä melkoisia määriä. Kuljetustarve siis iso ja rekat haavoittuvaisia.
Tarjoaa tilaisuuden lamauttaa menoa.

Sitä mietin, että meillä on huoltojoukkue komppanian tasolla, vihollisella sellainen on pataljoonassa ja veikkaan, että huolto on keskitetty prikaatin tasolle. Olettaisin, että tämä ei ole mekanisoidussa osastossa ongelma, koska osasto on kuitenkin tarkoitettu taistelemaan kootusti ja kykenee siirtymään kymmeniä kilometrejä (arvaus) huollon luokse ilman vastaavaa riesaa mikä se olisi jalkaväelle.
 
Huolto on tosiaankin ongelma mekanisoiduilla osastoilla naapurissa ja ilmeisesti ideana onkin kuluttaa pataljoona/prikaati loppuun kärjessä ja siirtää se sen jälkeen taakse huoltamaan. Prikaatistakin taitaa löyttä jopa täyden komppanian verran huoltoa, eli kovin paljoa ei siltäkään tasolta sitä löydy.

Vihollisen pataljoonan huoltojoukkueessa on toisaalta enemmän ajoneuvokalustoa, kuin omassamme. Rekkoja lienee joku 5-10 kuljetukseen ja tähän päälle spadejen ajoneuvot yms. Tarkastan tämän väitteen kunhan kotiudun töistä
 
Ja jos vihollisen saa hoitamaan huollot tykistön kantaman ulkopuolella, niin se aiheuttaa ongelmia jo siirtymisien takia, mutta pakottaa myös vahtimaan niitä reittejä etulinjaan. Sissit epäilemättä saavat itsensä työllistettyä siitä huolimatta ja jos esim. lennokit pitää silmällä niitä teitä, niin silloin ne eivät ole kyttäämässä meidän asemia. Sitä en tiedä, että kuinka paljon enemmän ajoneuvot kuluvat tuollaisilla siirtymisillä, mutta ainakin se kannustaa hylkäämään vahingoittuneita ajoneuvoja.

Nyt olisi tietysti hauska tietää vaunumiehiltä kuinka hyvin tankillinen löpöä riittää. Bemarin kakkonen pärjäisi tankilla teoriassa 600km. Riittääkö se hyökätessä oikeasti tuon määrän.
 
Nyt olisi tietysti hauska tietää vaunumiehiltä kuinka hyvin tankillinen löpöä riittää. Bemarin kakkonen pärjäisi tankilla teoriassa 600km. Riittääkö se hyökätessä oikeasti tuon määrän.

Pieni huomio, että en katsoisi tuota siirtymistä hyökkäykseksi, vaan ajoneuvot kävisivät huoltamassa tuon matkan päässä. Jalkaväki voisi olla tukikohdassa odottamassa lähempänä vihollista.
 
Pieni huomio, että en katsoisi tuota siirtymistä hyökkäykseksi, vaan ajoneuvot kävisivät huoltamassa tuon matkan päässä. Jalkaväki voisi olla tukikohdassa odottamassa lähempänä vihollista.

Ajattelin jotenkin näin että kun lähetään urakkaan aamulla niin tankki on täynnä. Ajetaan täydellä tankilla hissukseen hyökkäysurraa pitkin. Kohdataan vihollinen ja hyökätään. Ja kun vastustaja on väistynyt niin taas ajellaan hissukseen. Eli missä vaiheessa pitäisi alkaa kattomaan bensamittaria ja miettimään että riittääkö löpö tankille.
 
Pieni huomio, että en katsoisi tuota siirtymistä hyökkäykseksi, vaan ajoneuvot kävisivät huoltamassa tuon matkan päässä. Jalkaväki voisi olla tukikohdassa odottamassa lähempänä vihollista.
Kuulostaa vähän oudolta, että hyökkäävän prikaatin ajoneuvot jättäisivät jalkaväen yksin puolustamaan tukikohtaa, kun ne käyvät tankkaamassa. Vihollisen organisaatiossa joukkueiden ja komppanioiden tulivoimasta niin suuri osa tulee vaunujen aseista, että pitäisin todennäköisempänä skenaariona bensarekkojen työntämisen komppanioihin asti tankkaamaan vaunuja. Tämä on myös järkevää työntävän huollon doktriinin kannalta.

Vähän tuntuu siltä, että jos pataljoonalta alkaa löpö loppumaan, pysäytetään koko revohka huoltamaan ja tungetaan seuraava osasto ohitse ottamaan kärjen homma haltuun.
 
Ajattelin jotenkin näin että kun lähetään urakkaan aamulla niin tankki on täynnä. Ajetaan täydellä tankilla hissukseen hyökkäysurraa pitkin. Kohdataan vihollinen ja hyökätään. Ja kun vastustaja on väistynyt niin taas ajellaan hissukseen. Eli missä vaiheessa pitäisi alkaa kattomaan bensamittaria ja miettimään että riittääkö löpö tankille.

Ei ole varmaankaan ongelma. Jos sillä on tarkoitus päästä 600km matka-ajoa, niin siinä menee ainakin 10 tuntia, joten kyllä sen aikaa ainakin voi hissutella ihan kyselemättä.
 
Back
Top