25-vuotias Anter Yaşa on ehtinyt toimia jo kolmessa puolueessa ja lähteä niistä kaikista
Anter Yaşan Facebook-kirjoitus auttoi käynnistämään vyyhdin, jonka vuoksi ”lelusalakuljettaja” Rami Adhamin toimintaa alettiin tutkia.
ANTER YAŞALLA, 25, on haastattelupäivänä syntymäpäivä. Hän seisoo Lasipalatsin kahvilan edessä ja polttaa hiukan hermostuneen oloisena tupakkaa.
Luultavasti yksikään ohikulkija ei tiedä, että juuri tämä kahvilan terassilla tupakoiva mies kirjoitti Facebookiin viime vuoden lokakuussa tekstin, joka osaltaan auttoi käynnistämään vyyhdin, joka johti lopulta Syyrian ”lelusalakuljettajana” tunnetun
Rami Adhamin toiminnan poliisitutkintaan ja nöyryytykseen Yaşan tuolloiselle puolueelle Sdp:lle.
Siitä on nyt aikaa melko tarkalleen vuosi.
Helsinkiläinen Yaşa on internetissä raivoa ja ihastusta herättävä hahmo, jolla alkoi lokakuun alussa Nelosen Supla-palvelussa oma podcast-keskusteluohjelma
Real Talk. Yaşa on varmasti myös viime kuntavaalien ainoa ehdokas, joka vaihtoi puoluetta kolme kertaa vaalien alla.
ANTER YAŞALLA oli Adhamin toimintaan kohdistuvan selvityksen alkamisessa merkittävä rooli, mutta harva Suomessa tietää hänestä mitään.
Yaşa on perustanut Facebookin Suomen sekulaarit maahanmuuttajat -ryhmän. Iso osa jäsenistä on suomalaisia. Ryhmän jäseniä yhdistää kyllästyminen poliittisen korrektiuden kulttuuriin: ryhmässä käydään kriittistä keskustelua turvapaikkapolitiikasta, islamismista, islamista ja median näkökulmista.
Yaşa syntyi vuonna 1992 Turkin Diyarbakırissa. Hän on ainut lapsi. Yaşan professori-isä kannatti kurdien itsehallintoa ajavaa Kurdistanin työväenpuoluetta PKK:ta.
”Isä ei koskaan ollut PKK:n aseellinen taistelija, mutta hänet laitettiin vankilaan. Se oli täysin poliittinen tuomio. Hän on ollut vankilassa nyt yli parikymmentä vuotta”, Yaşa kertoo.
Vanhemmat ovat vielä yhdessä. He puhuvat puhelimessa viikoittain. Yaşalle isä on jäänyt etäiseksi, vaikka hän sanookin tutustuneensa tämän vankilassa tekemiin runoihin ja maalauksiin.
YAŞA saapui äitinsä kanssa Suomeen vuonna 1996. Äiti ja poika asettuivat Helsingin Töölöön.
”Tiedostin aina, että me olimme köyhempiä kuin muut. Pitkään minua kiusattiinkin koulussa, mutta oli minulla myös hyviä kavereita. Olimme vähän sellainen nörttiporukka: opiskelimme yhdessä englantia koulun jälkeen ja pidimme itseämme muita älykkäämpinä.”
Lukion jälkeen uskonnoista kriittisellä tavalla kiinnostunut Yaşa harkitsi, että menisi yliopistoon lukemaan uskontotieteitä. Kiinnostus tietokoneisiin kuitenkin voitti, ja Yaşa lähti lukemaan it-alaa.
POLIITTISESTA vaikuttamisesta kiinnostuneen Yaşan oli tarkoitus lähteä ehdolle kuntavaaleihin tänä vuonna Sdp:n riveissä. Se tyssäsi Rami Adham -kohuun.
Yaşa kritisoi Sdp:tä julkisesti siitä, että puolue ei tuominnut Adhamin toimintaa ja tämän jihadistikytköksiä. Adhamin jihadistikytköksiin liittyvät epäselvyydet olivat tuolloin jo yleisesti tiedossa.
Adham itse on kiistänyt jihadistiyhteydet.
Yaşa vaati julkisesti Sdp:n silloista puoluesihteeriä
Reijo Paanasta eroamaan tehtävästään.
Paananen ja Suomen sosialidemokraatit ry:n silloinen toiminnanjohtaja
Hanna Isbom ottivat Yaşan tiukkaan puhutteluun, koska hän oli mennyt likaamaan omaa pesää.
Seuraavana päivänä Isbom ilmoitti Yaşalle, että Sdp ei voi asettaa tätä kuntavaaliehdokkaaksi. Syyksi ilmoitettiin virallisesti luottamuspula.
HS:n tietojen mukaan tärkeämpi syy oli Yaşan epäasiallisena pidetty käytös. Pian tapahtuneen jälkeen Yaşa erosi Sdp:stä itse.
Kaikki tämä tapahtui lokakuun lopulla 2016. Muutama kuukausi myöhemmin joulukuussa Reijo Paananen ilmoitti, ettei hän enää asetu ehdolle Sdp:n puoluesihteeriksi.
HS:lle puhunut nimetön puoluelähde uskoo, että Adham-kohu vaikutti vahvasti taustalla.
”Paanasesta ei pidetty muutenkaan, mutta se, miten hän toimi Adham-tapauksessa, sinetöi hänen kohtalonsa. Rinteellä meni maku Paanaseen.”
YAŞA ei selvästi toimi kuten poliitikko vaan kuten aktivisti. Lähdettyään Sdp:stä hän liittyi Vasemmistonuoriin. Yaşa onnistui aiheuttamaan kohun sielläkin ilmeisesti julkistettuaan netissä puolueen sisäiseksi tarkoitettua materiaalia ja riitaantui monien jäsenten kanssa.
Pian Yaşa liittyi perussuomalaisiin ja oli heidän listoillaan ehdolla kuntavaaleissa. Yaşa ei päässyt läpi, ja hän on sittemmin eronnut puolueesta.
”Eniten minua kiinnosti persuissa, että siellä sain ilmaista itseäni täysin vapaasti.”
Nimetön puoluelähde sanoo Yaşan onnistuneen ongelmista huolimatta vaikuttamaan maahanmuuttoon liittyvään keskusteluun Sdp:ssä.
”Ei olla niin sinisilmäisiä ja on alettu kuunnella enemmän maahanmuuttajataustaisten jäsenten kritiikkiä.”
SUOMEN sekulaarit maahanmuuttajat -ryhmään Yaşa lähettelee usein islamia kärkkäästikin kritisoivia kirjoituksia ja meemejä. Yaşan mukaan hän ei kuitenkaan sano, etteivät ihmiset saisi olla uskonnollisia.
”Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä, että islamin pitää kehittyä. Kristinusko on käynyt läpi reformaation, ja saman pitää tapahtua islamille. Koraania luetaan kirjaimellisesti, ja se on tie fundamentalismiin.”
Yksi Yaşan eniten käyttämistä sanoista on ”hyvesignalointi” (englanniksi virtue signaling). Siinä on kyse siitä, että henkilö korostaa omia arvojaan ja moraaliaan tarkoituksenaan näyttää mahdollisimman hyvältä muiden silmissä.
”Esimerkiksi antirasistiset kannanotot ovat joskus ihan aivokuolleita. Ne eivät perustu mihinkään muuhun kuin siihen, että halutaan kertoa muille, että ’me olemme niin hyviä’. Mustalle ja valkoiselle tyypille pitää voida sanoa ihan samoin perustein, että sinä käyttäydyt huonosti.”
MONET Yaşan kanssa politiikassa ja muualla tekemisissä olleet kuvaavat häntä epätasapainoiseksi. He eivät halua esiintyä tässä jutussa nimillään.
Yaşaa kuvataan helposti suuttuvaksi sekä ajattelemattomia ja paikkansapitämättömiä asioita nettiin kirjoittelevaksi kuumakalleksi.
”Anter on nuori, ja hän yrittää enemmän kärjistää kuin rakentaa. Hänen ulostulonsa ovat olleet hyvin kärkkäitä, ja hänellä lähtee välillä lapasesta, kun hän puhuu jihadismista ja islamista”, sanoo Yaşan ja hänen taustansa hyvin tunteva lähde.
”Jos hänet tapaa kasvokkain, hän on herrasmies ja pystyy keskustelemaan. Mutta kirjoitetuissa viesteissä hän tulkitsee kaiken helposti pahimmalla mahdollisella tavalla. Luulen, että osittain häntä ajaa huomiohakuisuus. Hän tietää, että Suomessa on tarve maahanmuuttajalle, joka uskaltaa kritisoida uskontoon liittyviä asioita”, sanoo toinen lähde.
Helsingin Sanomille puhuva nimetön lähde poliisista ei tuomitse Yaşaa. ”Kyllä hän tietääkin asioita. Anter tekee tutkivaa työtä.”
Poliisi tutkii ”lelusalakuljettaja” Adhamin toimintaa
15. LOKAKUUTA 2016
Anter Yaşa julkaisi Facebookissa seuraavan kirjoituksen, joka osaltaan johti lopulta laajaan mediajulkisuuteen ja poliisitutkintaan Syyrian ”lelusalakuljettajana” tunnetun
Rami Adhamin toiminnasta:
”Ramia ylistetään. Itse tuomitsen – – Rami Adham on #islamisti. Hän edustaa poliittista islamia. Hän on matkustanut 28 kertaa alueelle, joka on #Nusra Front (al-Qaeda) terroristien ja sharia-lain kannattajien hallinnassa. Alueelle ei päästetä kansainvälisiä hyväntekeväisyysjärjestöjä, mutta Rami pystyy matkustamaan miten sattuu.”
”Rami Adhamilla on kytköksiä terroristijärjestöihin. Hänen ottamisensa Sdp:n riveihin kertoo kuinka sinisilmäisiä suomalaiset poliitikot ovat poliittisen islamin edustajista. Saman puolueen edustajana tunnen häpeää.”
Adham tunnettiin vielä tuolloin kansainvälisessäkin mediassa miehenä, joka matkusti Syyrian vaarallisimmille alueille viedäkseen sotatantereiden lapsille pehmonalleja.
Adham oli noin kaksi viikkoa aiemmin liittynyt Sdp:hen, jonka jäsen Yaşa jo oli. Puolueen jäsenet olivat jo pitkään houkutelleet hyvämaineista Adhamia riveihinsä.
”Olen seurannut Syyrian sotaa mediasta alusta asti, ja näin jossain vaiheessa jonkin Adhamin videon, jossa hän hymyili lasten kanssa keskellä sotaa pehmolelut sylissä ja banderollit taustalla. Mietin, että tämä näyttää ihan propagandalta”, Yaşa kertoo.
”Ihmettelin, että mitä ihmettä Adham tekee paikassa, jonne kansainväliset avustusjärjestötkään eivät pääse.”
YAŞAN Facebook-kirjoitusta seuraavana maanantaina 17. lokakuuta Adham ilmoitti eroavansa Sdp:stä. Yaşa alkoi saada yhä enemmän yhteydenottoja ihmisiltä, jotka olivat olleet tekemisissä Adhamin kanssa. Yksi yhteydenottajista oli mies nimeltä
Sami Meshaal.
Yaşa otti yhteyttä suojelupoliisiin, ja Helsingin Sanomat oli ottanut yhteyttä Yaşaan. Suojelupoliisi ohjeisti Yaşaa muuttamaan osoitteensa salaiseksi. Noin viikkoa myöhemmin HS:ssa julkaistiin tutkiva
juttuAdhamin toimintaan liittyvistä epäselvyyksistä. Keskeisessä osassa olivat Meshaalilta saadut viestit, joista kävi ilmi, että Adham ja Meshaal olivat toimineet häikäilemättömästi edistääkseen Adhamista maailmalla leviävää sankarikuvaa.
Syyskuussa 2017 keskusrikospoliisi sai valmiiksi Adhamiin liittyvän esitutkinnan. Sen mukaan Adham on hallinnut Suomi–Syyria-yhdistyksen rahoja ja nostanut sen tililtä noin 300 000 euroa, joista osa on siirretty Turkissa Adhamin henkilökohtaiselle tilille.
Jo elokuussa 2017 Adham tuomittiin ehdolliseen vankeuteen
lukuisista rikoksista, kuten pahoinpitelyistä ja veropetoksesta.