#vihapuhe

Nostalginen harppisaksa
Nimenomaan! Itse kun olen sitä ikäluokkaa että luin saksaa yläasteella 87-89- vuosina niin eikös ne perhanan oppikirjojen nuoret vain olleetkin itäsaksalaisia ja se derkkula esitettiin oikeana paratiisina.. Mielipiteenmuokkausta tämäkin. Ne silloiset kirjat on tosin tainneet jo päätyä kirjarovioon eli en pääse asiaa enää tarkastamaan että oliko se pelkkää derkkuihannointia vai oliko niissä juttuja myös imperialistisesta Länsi-Saksasta. Klasse oli muistaakseni kirjan nimi.
 
Nimenomaan! Itse kun olen sitä ikäluokkaa että luin saksaa yläasteella 87-89- vuosina niin eikös ne perhanan oppikirjojen nuoret vain olleetkin itäsaksalaisia ja se derkkula esitettiin oikeana paratiisina.. Mielipiteenmuokkausta tämäkin. Ne silloiset kirjat on tosin tainneet jo päätyä kirjarovioon eli en pääse asiaa enää tarkastamaan että oliko se pelkkää derkkuihannointia vai oliko niissä juttuja myös imperialistisesta Länsi-Saksasta. Klasse oli muistaakseni kirjan nimi.

Itäblokin ihailussa välttämättömyydestä tehtiin hyve. Puutteet selittyivät sujuvasti sillä, että ne olivat vain tarpeettomiin juttuihin kohdistuvia.

"Neuvostoliitossa ei ole purukumia, koska purukumi ei ole vähimmäishyödyke". Vasemmistotoimittaja huokaisi ihastuksesta, miten valveutunutta ja suorastaan ympäristötietoista, kaikilla on tasa-arvo ja ei turhuuksia. Sitten toimittaja heitti purkan suuhun ja alkoi naputella aiheesta juttua reporadioon.
 
Nimenomaan! Itse kun olen sitä ikäluokkaa että luin saksaa yläasteella 87-89- vuosina niin eikös ne perhanan oppikirjojen nuoret vain olleetkin itäsaksalaisia ja se derkkula esitettiin oikeana paratiisina.. Mielipiteenmuokkausta tämäkin. Ne silloiset kirjat on tosin tainneet jo päätyä kirjarovioon eli en pääse asiaa enää tarkastamaan että oliko se pelkkää derkkuihannointia vai oliko niissä juttuja myös imperialistisesta Länsi-Saksasta. Klasse oli muistaakseni kirjan nimi.

Itä-Saksassa paistoi aina aurinko ja ihmiset, erityisesti lapset ja nuoret olivat iloisia ja hyvinvoivia. Vastaavasti 70- ja 80-lukujen oppikirjoissa Länsi-Saksaa vaivasivat saasteet, suurtyöttömyys, huumeet ym. vitsaukset.
 
Nimenomaan! Itse kun olen sitä ikäluokkaa että luin saksaa yläasteella 87-89- vuosina niin eikös ne perhanan oppikirjojen nuoret vain olleetkin itäsaksalaisia ja se derkkula esitettiin oikeana paratiisina..

Olihan ne aikoja. Eräskin paikallinen Suomi-Neuvostoliitto -seuran osaston puheenjohtaja - joka oli myös kielenopettaja.. Sitten kun se muutos alkoi konkretisoitua niin unelma utopiasta romahti lopullisesti. Varmaan jotkut piikittelyni vaikuttivat arvosanoihin :D

Ei tykännyt Reaganista, ei tykännyt Suomi - Yhdysvallat -seurasta.
 
Termi oli/on välttämättömyyshyödyke - eli kyseessä on hyödyke jota on pakko ostaa sen hinnasta huolimatta.

Omat saksan oppikirjat 80-luvulla esittelivät vaurasta länsisaksalaista keskiluokkaa. Itäsaksasta oli ainoastaan hajanaisia viitteitä "isoisä ja isoäiti ovat saaneet pysyvän matkustusoikeuden itäsaksaan".
 
Nimenomaan! Itse kun olen sitä ikäluokkaa että luin saksaa yläasteella 87-89- vuosina niin eikös ne perhanan oppikirjojen nuoret vain olleetkin itäsaksalaisia ja se derkkula esitettiin oikeana paratiisina.. Mielipiteenmuokkausta tämäkin. Ne silloiset kirjat on tosin tainneet jo päätyä kirjarovioon eli en pääse asiaa enää tarkastamaan että oliko se pelkkää derkkuihannointia vai oliko niissä juttuja myös imperialistisesta Länsi-Saksasta. Klasse oli muistaakseni kirjan nimi.

Meillä oli onneksi niin tiukan isänmaallinen rautarouva saksan opena, että hän ei halunnut edes kuulla derkkulasta. Eipä tosin meilläpäin vasemmistolaisia opettajia juuri näkynytkään ;)
 
Nimenomaan! Itse kun olen sitä ikäluokkaa että luin saksaa yläasteella 87-89- vuosina niin eikös ne perhanan oppikirjojen nuoret vain olleetkin itäsaksalaisia ja se derkkula esitettiin oikeana paratiisina.. Mielipiteenmuokkausta tämäkin. Ne silloiset kirjat on tosin tainneet jo päätyä kirjarovioon eli en pääse asiaa enää tarkastamaan että oliko se pelkkää derkkuihannointia vai oliko niissä juttuja myös imperialistisesta Länsi-Saksasta. Klasse oli muistaakseni kirjan nimi.
DDR stä oli hienoja juttuja. Länsisaksasta oli huumeongelmaa käsittelevä kappale. Ja jotain muita ongelmia myös käsiteltiin.
Joskus luin,että stasi oli tukenut saksan kielen oppikirjojen tuotantoa. Jälkeen päin ajatellen aivan selvä asia.
 
Lukion saksankirjassani "Bitte auf Deutsch" oli osio derkkulasta. SED ja FDJ:n sinipaidat esiteltiin. Saksaa opettanut Frau G hyppäsi kylmästi yli. Oli paljon tärkeämpää oppia "ohne Sahne, mit Zucker" kuin natsien perillisten touhuja.

Lukion historianopettajalla puolestaan oli näkemys Neuvostoliitosta: "se on hyvin suuri." Sitten palattiin Raatteen tielle XD
 
Ohjeita...

Miten osallistua keskusteluun pakolaisista?
14.5.2018

Usein kuulee, kuinka pakolaiset vyöryvät ja tulvivat, kun he hakevat muista maista turvaa. Toisaalta kuulee, kuinka ihmisiä lähetetään järjestelmällisesti kuolemaan kotimaihinsa. Tieto lisää tuskaa, sanotaan, mutta pakolaiskeskustelussa tieto – ja maltti – on valttia. Jokainen voi vaikuttaa keskustelun suuntaan. Löydä oma tapasi!

Tiedä
Tiedä, mistä puhut. Turvapaikan hakeminen on on ihmisoikeus. Kaikilla on, ja pitää vastaisuudessakin olla, mahdollisuus paeta vainoa ja ihmisoikeusloukkauksia. Suomella on velvollisuus vastaanottaa hakijat. Suomeen tulee vain pieni murto-osa kaikista maailman pakolaisista: enemmän kuin neljä viidestä elää kehitysmaissa. Ota selvää faktoista ennen kuin väität.

Tunne
Suomalaiset ovat itsekin joutuneet pakenemaan. Monilla on suvussaan evakkotarinoita, tai vähintään tunnetaan joku, joka on muuttanut työn perässä Ruotsiin. Ihminen on liikkunut aina, ja tulee aina liikkumaan, vaikka kuinka pystytettäisiin muureja.

Pakolaisten oikeuksia kyseenalaistavalta voi aina kysyä, miltä sinusta tuntuisi, jos joutuisit jättämään kotimaasi? Mitä sinä ottaisit elämästäsi mukaan, jos aikaa lähtöön olisi viisi minuuttia? Miltä tuntuisi päätyä vieraaseen maahan ilman perhettä?

Kysy ja kohtaa
Pakolaisuudesta keskustellaan monesti urbaanien legendojen ja tahallisesti väärin levitetyn tiedon pohjalta. Kun kuulet väitteen, että maahanmuuttajat vievät työpaikkamme tai naisemme, kysy esimerkkejä. Onko sinulle käynyt niin? Mitä tapahtui, ja miten itse toimit tilanteessa? Kun kohtaat pakolaisen, kuuntele hänen tarinansa ja kerro hänelle omasi. Kohtaaminen ja pysähtyminen voi avata yllättäviä ovia.

Lue lisää: www.amnesty.fi/pakolaiset
https://www.amnesty.fi/miten-osallistua-keskusteluun-pakolaisista/
 
:unsure: kuulostaa jotenkin tutulta historiasta.. lainaus öyhöfoorumista

Paja
/ Projekti: Akateemisten Kansallismielisten Veljeskunta (AKV)

« Uusin viesti kirjoittanut Viljam Nyman tänäänkello 00:15:04 »
Ulkoparlamentaarisen ja metapoliittisen tason vaikuttamisen tarve on eräs asia joka on mielestäni jäänyt usein aivan liian vähälle huomiolle maahanmuuttokriittisissä/kansallismielisissä ympyröissä. Yliopistomaailma ja kulttuuripiirit ovat yhteiskunnallisessa keskustelussa merkittävässä auktoriteettiasemassa, ja niissä vallitsee tällä hetkellä vihervasemmistolainen hegemonia/konsensus jolle ei löydy oikein mitään haastajaa, koska ryhmäpaine sekä sosiaalisen itsemurhan pelko ajaa ne mahdolliset poikkeavia näkemyksiä edustavat olemaan hiljaa, mistä johtuen moni poikkeavasti ajatteleva myös luulee olevansa ainoa laatuaan esimerkiksi yliopistolla.

Timo Hännikäinen artikuloi mielestäni osuvasti Lihamylly-kirjassaan näitä ongelmia sekä kulttuurisodan käymisen tarvetta. Hegemoniaporukalla on hirvittävä etulyöntiasema esimerkiksi sukupuolta ja tasa-arvoa koskevassa keskustelussa, heidän tehokkaimman aseensa ollessa ns. tieteellinen marxismi (Ote kirjasta: ). Asioihin perehtymätön väittelyä sivusta seuraava saa tämän seurauksena helposti kuvan, että feminismijargonia tykittävä hegemoniakuplan edustaja on se järkevämpi osapuoli, ja alkaa naiivisti toistella samoja mantroja.

Ilman tähän asiaan puuttumista on turha toivoa mitään suurta yhteiskunnallista muutosta. Ollessani aiemmin PS-nuorten jäsen, huomasin järjestön sisäisessä poliittisessa keskustelussa laajaa, ummehtunutta ja lyhytnäköistä ajattelua jossa metapoliittisuus sekä ulkoparlamentaarinen ihmisten asenteisiin vaikuttaminen sivuutettiin ja kuviteltiin perussuomalaisten saavan 51% kannatuksen toreilla pidettävällä kenttätyöllä, somekampanjoilla sekä muutamalla Halla-ahon nokkelalla vihervassarin jauhotuksella. Harhaiset fantasiat 51% -kannatuksesta näyttivät edellyttävän enemmän ja enemmän vastapuolen edessä nöyristelyä sekä näitä "aivot solmuun" -tempauksia joiden uskottiin saavan vastapuolen äänestäjät jotenkin kääntymään persujen puolelle.

Olen itse kohta kolmatta vuotta oikeustiedettä opiskelevana jo pitkään haudutellut ajatusta jonkinlaisesta kulttuurisotaa ja suurempaa yhteiskunnallista muutosta ajavasta, puoluepolitiikan ulkopuolisesta, akateemiseksi profiloituvasta verkostosta, jonka työnimenä olkoon nyt Akateemisten Kansallismielisten Veljeskunta - AKV, muitakin nimiä voi ehdottaa.

Käytännössä tämän verkoston toiminta ja tarkoitus olisi esimerkiksi:
- Kaikenlainen asiallisuuden rajoissa pysyvä vihervassarihegemonian säröttäminen
- Puoluerajat sekä ainerajat ylittävän yhdyssiteen luominen kansallismielisesti/maahanmuuttokriittisesti ajattelevien korkeakoulu-opiskelijoiden välillä, pyrkien siihen ettei kukaan tuntisi olevan yksin ajatustensa kanssa.
- Ns. vahtikoiran ominaisuudessa toimiminen: Asiallisen kritiikin esittäminen ja keskustelun herättäminen yliopistopiireissä räikeimpiä vihervasemmistohegemonian ilmentymiä vastaan sekä niiden tukeminen ja puolelle asettuminen joita syrjitään kansallismielisyyden takia. Esimerkkinä olen kuullut tapauksesta, jossa eräs politiikan tutkimuksen opiskelija verbaalisesti lynkattiin ainejärjestön tapahtumassa muiden edessä sen takia että oli tuonut julki kannattavansa persuja ja kuuluvansa PS-nuoriin.
- Propagandan tuottaminen ja omien väittelytaitojen hiominen sekä tilannekohtaisten argumenttien opettelu vastapuolen haastamiseksi
- Erilainen sosiaalinen toiminta, kuten oluttuopien ja älykkään keskustelun ääreen kokoontuminen samanhenkiseen seuraan.

Toiminta ei välttämättä olisi yhdistysmuotoista, mutta mikään ei sulje sitä pois jos kannatusta löytyy.

Tälläinen toiminta ja kansallismielinen liikehdintä ei tietenkään voi käynnistyä sormia napsauttamalla, eikä minulla ole vielä selvää käsitystä siitä, onko edes mahdollista kerätä yhteen riittävää minimimäärää tämänsuuntaisesta toiminnasta kiinnostuneita. Projekti on lapsenkengissä, ja tämän ketjun tarkoituksena on mittauttaa kiinnostusta asiaan sekä kerätä rakentavaa keskustelua aiheen tiimoilta.

Olen perustanut discord-serverin jonne toivoisin kiinnostuneiden liittyvän keskustelemaan. Kutsulinkki: https://discord.gg/mNpdegZ . En suosittele tuon selainversion käyttöä vaan appin lataamista pc:lle/puhelimelle https://discordapp.com :sta. Serverillä on tällä hetkellä vain pari henkilöä ja keskustelu tapahtuu yhdellä kanavalla, jos projekti ei lässähdä niin otetaan käyttöön ns. piilotetut kanavat joille pääsee itsensä esittelemällä
 
Suomella on vastuu, vain roiskeita maailmalta, olihan suomalaisetkin, mitään ei voi tehdä... vittu, että ne jaksaa..(niin kai palkkaa vastaan tämäkin Väkipartakin toimii)

Ja Suomella on vastuu kolonialismista, vaikka se on ollut nettovaikutuksiltaan pääosin uhrina. Ehkäpä jokunen Turun aatelinen on rikastunut, mutta muualta nyk. Suomen alueelta on kuihdutettu miehinen väestö (naisten kohtalotkaan eivät häävejä, silloin kun puskurimaa on saanut maistaa miehittäjien kohtelua) ja vähäkin omaisuus, jotta Tukholmassa voidaan leikkiä suurvaltaa...Ranskan kielellä tietysti.

Samoin vastuuta täytyy kokea orjakaupasta, vaikka suomalaisia on viety orjiksi ulkomaille ehkä 100000 ja orjuus täällä on ollut käytännössä katsoen "velkaorjuutta" muille paikallisille ihmisille. Arabien ei jostain syystä tätä vastuuta tarvitse kokea, vaikka ovat olleet aikaansaavinta väkeä orjakaupassa kautta historian ja esim. Saudeissa orjuus lakkautettiin virallisesti 1962. Sattuvasti sata vuotta USA:n jälkeen joka sekin oli satoja vuosia Pohjoismaita jäljessä aiheessa.
 
DDR-koulukirjakeskustelun innoittamana. Tässä foorumin henkinen pieni värityskirja :sneaky::LOL:

Edit: Onko tuo vaunu PT-76 vai mikä?

Katso liite: 23113

Itse asiassa Itä-Saksan nuorisolle taottiin marxismi-leninismin opinkappaleiden lisäksi kalloon isänmaallisuutta ja maanpuolustushenkeä. Sillä olihan sosialistisen isänmaan puolustaminen DDR:n kansalaiselle pyhä velvollisuus. Tämän takia muuten noissa sikäläisissä lapsille tarkoitetuissa oppikirjoissa ihannoitiin neuvostoarmeijaa ja maan omaa NVA:ta (Nationale Volksarmee). Enpä usko että sen sijaan Länsi-Saksan alkeisoppikirjoissa kovin paljoa puhuttiin asevelvollisuuden suorittamisesta Bundeswehrin riveissä. :sneaky: Asia jota omat tuolloiset pasifistimme ja vasemmistolaiset rauhanaktivistimme eivät varmasti panneet merkille.
 
Itse asiassa Itä-Saksan nuorisolle taottiin marxismi-leninismin opinkappaleiden lisäksi kalloon isänmaallisuutta ja maanpuolustushenkeä. Sillä olihan sosialistisen isänmaan puolustaminen DDR:n kansalaiselle pyhä velvollisuus.

En ole asiaa sen kummemmin tutkinut, mutta jotenkin tulee sellaiset vibat että Neuvostoliiton sotasuunnitelmissa Itä-Euroopan maat, erityisesti Puola (traditionaalisena Venäjän vihollisena) ja Itä-Saksa, olisivat varmaan toimineet teuraslihan ominaisuudessa. Väsytetään vihollinen ja tuotetaan sille tappioita omista piittaamatta jotta isoveli pääsee sitten myllyttämään helpommin.
 
En ole asiaa sen kummemmin tutkinut, mutta jotenkin tulee sellaiset vibat että Neuvostoliiton sotasuunnitelmissa Itä-Euroopan maat, erityisesti Puola (traditionaalisena Venäjän vihollisena) ja Itä-Saksa, olisivat varmaan toimineet teuraslihan ominaisuudessa. Väsytetään vihollinen ja tuotetaan sille tappioita omista piittaamatta jotta isoveli pääsee sitten myllyttämään helpommin.

OT: Osapuilleen noin. Itä-Saksan joukot olivat ehkä neuvostoarmeijan jälkeen itäblokin parhaiten koulutetut ja varustetut. NVA:ta olisi käytetty surutta etenemisessä länteen yhdessä puna-armeijan kanssa. Olen lueskellut että Puolalle oli jyvitetty eteneminen Länsi-Saksaan Itämeren rannikkoa pitkin ja oli mukana kuvioissa ainakin jossain vaiheessa myös Tanskan valtaaminen. Tsekkoslovakian kansanarmeija olisi pääosin edennyt Baijeriin.
 
Back
Top