#vihapuhe

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tavio kritisoi islamin teologian tutkimuksen ja opetuksen vakiinnuttamista Helsingin yliopistossa
11:14
Kansanedustaja Ville Tavio (ps.) suhtautuu kriittisesti siihen, että Helsingin yliopisto aloittaa vakituisesti islamilaisen teologian tutkimuksen ja opetuksen kristinuskon teologian rinnalla.

Tavio epäilee, että yliopiston aloittama opetus ja tutkimus ei todellisuudessa lisää islamin kriittistä tarkastelua Suomessa.

– Islamille annetaan askel askeleelta Suomessa entistä vahvempi institutionaalinen asema kristinuskon rinnalle. Tämä kuvastaa Euroopan viimeaikaista kehitystä, Tavio sanoo.

– Helsingin teologisen tiedekunnan yksi päätehtävä on sen itsensä mukaan ”auttaa ymmärtämään monikulttuurisuutta”. Tässä doktriinissa kriittisyyden sijaan pääroolissa on usein lähinnä vakuutella islamin olevan rauhan uskonto, Tavio moittii.

– Epäilen myös, että koraanin käsittely ei tule jatkossakaan täyttämään samoja tieteellisiä kriteerejä kuin raamatun tutkimus ja niinpä pidän valitettavana, että veronmaksajat laitetaan maksamaan moista, Tavio sanoo.

Sisäministeri Kai Mykkänen (kok.) ja opetusministeri Sanni Grahn-Laasanen(kok.) ovat MTV:n mukaan suhtautuneet islamin teologian opetuksen aloittamiseen myönteisesti.

Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoituspäätöksen islamilaisen teologian koulutuksen järjestämiseen.
https://www.aamuset.fi/uutiset/4028...uksen+vakiinnuttamista+Helsingin+yliopistossa
 
– Islamille annetaan askel askeleelta Suomessa entistä vahvempi institutionaalinen asema kristinuskon rinnalle. Tämä kuvastaa Euroopan viimeaikaista kehitystä, Tavio sanoo

Snipsaisu yltä. Tästä on juuri kyse, eikä ole mikään mullistava ullatus, kun sitä tahmoo kaksi kokoomusministeriä kuin pyyttonia pulloon. Ei ole mitään halua puoluepolitikoida tässäkään kohtaa, mutta ne käsien työt, ne käsien työt.
 
– Islamille annetaan askel askeleelta Suomessa entistä vahvempi institutionaalinen asema kristinuskon rinnalle. Tämä kuvastaa Euroopan viimeaikaista kehitystä, Tavio sanoo

Snipsaisu yltä. Tästä on juuri kyse, eikä ole mikään mullistava ullatus, kun sitä tahmoo kaksi kokoomusministeriä kuin pyyttonia pulloon. Ei ole mitään halua puoluepolitikoida tässäkään kohtaa, mutta ne käsien työt, ne käsien työt.
Höh, älä ole noin negatiivinen. Muistathan, että Kokoomuksen mottoon kuuluu kodin ja isänmaan lisäksi myös uskonto.
 
Helsingin yliopiston tiedote asiasta.

Helsingin yliopisto aloittaa islamilaisen teologian opetuksen teologisessa tiedekunnassa – kurssien aiheina islamin tekstit ja käytännöt
Islamilaisen teologian opetus käynnistyy Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa syksyllä.

– Opintojen ja tutkimuksen tavoitteena on moniulotteinen ymmärrys sekä islamin teksteistä että käytännön islamista. Lähestymme asiaa monitieteisesti, sanoo akatemiatutkija Mulki Al-Sharmani.

Al-Sharmani aloittaa uudessa islamilaisen teologian lehtorin tehtävässä 3.9.2018. Tarjoamalla Islamilaisen teologian opintokokonaisuuden tiedekunta liittyy useiden maineikkaiden eurooppalaisten yliopistojen joukkoon.

Uskontojen monimuotoisuus on lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmenien aikana. Islamilaisen teologian akateemisille opinnoille on ollut kysyntää jo jonkin aikaa, sanoo teologisen tiedekunnan dekaani Antti Räsänen.

Islamilaisen teologian kandidaatinopinnot ovat avoimia kaikille hakijoille, ja tarjontaa saatetaan täydentää myöhemmin maisteriopinnoilla. Tavoitteena on käynnistää opintokokonaisuus täysimääräisesti syksyllä 2019. Tulevana akateemisena lukuvuotena opinnot käynnistyvät lehtori Al-Sharmanin kursseilla.

Al-Sharmanin tutkimuskohteita ovat sukupuoli islamilaisessa tulkintaperinteessä ja islamilainen feministinen hermeneutiikka. Hän tutkii myös islamilaista perhelainsäädäntöä ja avioliitto- ja avioerokäytäntöjä muslimienemmistöisissä yhteisöissä, kuten Egyptissä, ja diasporayhteisöissä, kuten Suomessa.

Uusi tutkimusala kehittyy
Teologinen tiedekunta haki opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoitusta islamilaisen teologian opinnoille syksyllä 2017. Ministeriön myöntämä strateginen rahoitus käytetään islamilaisen teologian tutkimusalan perustamiseen.

Al-Sharmanin lehtoraatti on ensimmäinen vaihe, jolla tiedekunta pyrkii kehittämään uutta tutkimusalaa. Opetussuunnitelmaa kehittämään on perustettu työryhmä, jota johtaa tiedekunnan opetuksesta vastaava varadekaani Tuula Sakaranaho, ja sen jäseniä ovat lehtori Al-Sharmani, professori Hannu Juusola ja lehtori Sylvia Akar.

Pyrimme kehittämään tutkimukseen perustuvan opetussuunnitelman ja opinnot, jotka tarjoavat opiskelijoille monitieteisen ymmärryksen islamilaisesta tekstitraditiosta ja sen kompleksisesta roolista ja merkityksestä nykyajan muslimien elämässä. Opetuksessa yhdistellään sekä tekstitutkimusta että etnografisia lähestymistapoja, kertoo Al-Sharmani.

Al-Sharmanin tavoitteena on työskennellä tiiviissä yhteistyössä humanistisen tiedekunnan arabian kielen ja islamin tutkimuksen oppiaineen kanssa, jotta opiskelijoille voidaan tarjota laaja valikoima toisiinsa kytkeytyviä kursseja.

Kursseilla luvassa tekstejä ja konteksteja
Ensi vuoden kurssit heijastavat käsitystä islamilaisesta teologiasta tutkimusalana, joka yhdistää islamin pyhiä tekstejä ja nykypäivän muslimien käytännön todellisuutta.

Yksi kursseista esimerkiksi tutustuttaa opiskelijat avioliittoa, avioeroa ja vanhemmuutta koskeviin auktoritatiivisiin uskonnollisiin määräyksiin islamin lainopin šiialaisessa ja sunnalaisessa pääkoulukunnissa, Al-Sharmani kertoo.

Lisäksi käsitellään sitä, kuinka nämä uskonnolliset määräykset ovat muovanneet muslimienemmistöisten maiden modernia perhelainsäädäntöä, kuten miesten ja naisten oikeutta avioeroon.

Uskonnon, lainsäädännön ja perheen tematiikkaan perehdytään syvemmin kurssilla, joka käsittelee islamilaista perheoikeutta Euroopassa. Opetuksessa perehdytään muslimien avioliitto- ja avioerokäytäntöihin ja niiden sääntelyn Euroopan eri valtioissa.

Kolmas kurssi keskittyy Suomen moskeijoissa tehtävään perheiden hyvinvointiin liittyvään työhön, kuten perheriitojen sovitteluun.

Samalla kun opiskelijat tekevät kenttätutkimusta moskeijoiden toiminnasta, he tutustuvat uskonnollisia vähemmistöjä koskevaan hallintomalliin Suomessa, Al-Sharmani kertoo.

Al-Sharmani pitää myös kurssin Koraanin tulkintaopista ja musliminaistutkijoiden hermeneuttisesta tutkimuksesta, joka kyseenlaistaa islamilaisessa perinteessä hallitsevat patriarkaaliset tulkinnat.

Väärinkäsityksiä purkamassa
Suomi kehittyy moniuskontoiseksi maaksi, jossa on yhä enemmän muslimiyhteisöjä Mitkä Al-Sharmanin mielestä ovat sellaisia yleisiä islamia koskevia väärinkäsityksiä, jotka olisi syytä oikaista?

Käsite sharia ymmärretään usein väärin kokoelmana muuttumattomia uskonnollisia lakeja, jotka ovat ankaria ja syrjiviä naisia ja ei-muslimeja kohtaan. Kirjaimellisesti sanan merkitys kuitenkin on ’polku, joka johtaa vesilähteelle’. Se siis tarkoittaa polkua, jota pitkin uskovainen pyrkii kohti Jumalaa, joka edustaa islamissa kaikkea hyvää ja oikeudenmukaista.

Klassisessa islamilaisessa perinteessä sharia ei tarkoita vain lakia. Päinvastoin, se on kompleksinen käsite, joka kattaa Koraanin tärkeimmät eettiset arvot, keskeiset teologiset opit, normit ja lait, instituutiot sekä näitä arvoja ja oppeja heijastavan elämäntavan.

Ei myöskään ole laajalti tiedossa, että erimielisyydet ja väittely ovat olennainen osa islamilaista oikeutta.

Islamilaisessa oikeusperinteessä on oppiaine, jota kutsutaan erimielisyyden tieteeksi (‘ilm al ikhtilāf), Al-Sharmani sanoo.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/...t?utm_source=facebook&utm_medium=social_owned
 
Klassisessa islamilaisessa perinteessä sharia ei tarkoita vain lakia. Päinvastoin, se on kompleksinen käsite, joka kattaa Koraanin tärkeimmät eettiset arvot, keskeiset teologiset opit, normit ja lait, instituutiot sekä näitä arvoja ja oppeja heijastavan elämäntavan.

Aivan. Se ei ole "pelkkä" uskonto vaan kokonainen poliittinen entiteetti, joka kattaa uskonnon sekä lain, valtion ja kirkon/moskeijan yhdentymä.

Ja vielä jotkut nillittävät, että valtion muuttumisesta kommarivaltioksi valitetaan. Paha alkaa enää vaatimaan reklamaatiota Gulagista käsin.
 
Kommunismi on lastenleikkiä verrattuna islamiin. Kommunistimaassa saa sentään juoda viinaa, syödä sikaa ja muuta hauskaa.

Teoriassa ainakin. Kommunismissa ei kuitenkaan ole sikaa. Tai varmuusvälineitä. Viinaa voi tehdä paskastakin, ja se ei lopu edes kommunismissa.
 
Olin minä taas vihainen jostakin, mutta kun tuo atsalea vaimikäseoli vaivaa, niin en nyt vain muista. Olisi pitänyt kirjoittaa heti, niin ei tarvitsisi lanittaa (koillismurteessa pienehköllä kyläalueella ainakin 60-80 luvulla käytetty ilmaisu, joka tarkoittaa valittamista - yhtymäkohta nykyiseen tietotekniseen lainasanaan on lol).

Täällä keskusteltiin muutama aika sitten derkkulan touhuista. Lapsuus ja nuoruus muistuivat mieleen. Muistattehan, että vaikka DDR oli eräänlainen sosialismin näyttelykappale ja koelaboratorio, niin
469AF008-5CAC-4050-9C97-4D33A217F0EF.jpeg
:D:LOL::D
Muuten olen sitä mieltä, että hyväuskoisuudella on hintansa. Ei poijjaat muuta kuin vaseliinia ostoskoriin jos tämä meno jatkuu.
Puolikuun uskonasioihin ja niiden politisointiin liittyen kannattaa lukea s. 31 alkaen paskakaupunnin hengellisestä tilanteesta jo kymmenkunta vuotta sitten siirtolaisuusinstituutin toimesta laadittu juttu (dokumentin sivunumero 29 ->). Voi sen lukea kokonaankin.

http://www.siirtolaisuusinstituutti.fi/files/pdf/webreport/webreport_058.pdf
 
Täällä keskusteltiin muutama aika sitten derkkulan touhuista. Lapsuus ja nuoruus muistuivat mieleen. Muistattehan, että vaikka DDR oli eräänlainen sosialismin näyttelykappale ja koelaboratorio
Derkkulaahan fanitetaan nykyään vaan "leikisti". Se on positiivinen vain siksi, koska sitä ei enää ole. Nyt kun siitä ei enää kenenkään tarvitse kärsiä, niin on hienoa ihailla vaikka aikansa postimerkkejä.
DDR on tänään niinku kiva "brändi" - cool - action - siistii.

1532357120363.png

.
 
Hän ottaa kantaa Helsingin yliopiston tiedotteeseen aloittaa islamilaisen teologian opetus.

– Tavoitteena on auttaa meitä suomalaisia ymmärtämään paremmin Suomeen ehdoin tahdoin synnytettyä islamilaista vähemmistöä sekä tietysti estää viimeksimainittua radikalisoitumasta. Islamilaisen teologian lehtoraatti auttaa meitä ymmärtämään mm. sen, että sharia merkitsee ”polkua, joka johtaa vesilähteelle”. Sitten meitä ei enää pelota, kun jihadisti vaatii shariaa.
https://www.verkkouutiset.fi/jussi-...a-kumpaa-vaan-vihreita-tai-vasemmistoliittoa/
 
Jha:n fb sivuilta poimittu liittyen "hansain" postaukseen...




Jussi Halla-aho
2 tuntia ·

Yliopistomaailmassa persuja vihataan varsin laajasti, kuten kaikki siellä toimivat persut ja persumieliset hyvin tietävät. Perimmäisenä syynä tietysti on vanha ja syvään juurtunut vasemmistolainen eetos. Yliopistolla "moniarvoisuus" tarkoittaa sitä, että niin vihreiden kuin vasemmistoliiton äänestäminen on aivan sallittua. Kokoomuslaisuus saa jo kulmakarvat nousemaan.
Usein kuitenkin kuulee myös väitteitä persujen tiedevastaisuudesta. Itse en ainakaan humanistisine koulutuksineni, entisenä tieteentekijänä ja nykyisenä harrastajana, ole tiedevastainen. Juuri tämän vuoksi seuraan kauhulla sitä, mitä yliopistossa on viimeisen 10-15 vuoden aikana tapahtunut.

Peruskysymys on se, mikä on suomalaisen korkeakoululaitoksen funktio. Kannatan sivistysyliopistoajatusta. Suomalainen yliopisto luotiin tuottamaan suomenkielistä sivistyneistöä suomalaisen yhteiskunnan tarpeisiin. Sillä kiinnitettiin Suomi ja Suomen kansa sekä länsimaisen sivistyksen jatkumoon että sivistyskansojen yhteisöön.

Humanististen tieteiden kruununjalokiviä olivat pitkään antiikin tutkimus ja klassinen filologia, joita lähestyttiin latinan, kreikan ja sanskritin sekä niihin liittyvän kirjallisuuden ja arkeologisen evidenssin kautta. Sanskritin opetus aloitettiin Helsingin yliopistossa vuonna 1835, ja indoeurooppalaisesta vertailevasta kielitieteestä tuli erillinen oppiaine vuonna 1875.

Tällaisilla aineilla oli ja on varsin vähän kaupallisia applikaatioita. Ne eivät tuota mitään käsinkosketeltavaa. Ne nähtiin osoitukseksi kansakunnan korkeasta sivistystasosta, minkä lisäksi ne tietysti tuottivat tietoa menneisyydestämme ja siitä, mistä olemme tulleet.

Ajatus siitä, mikä on yliopiston ja korkeakoululaitoksen tehtävä, on muuttunut radikaalisti viime vuosina. Tärkeää tuntuu olevan tarjota ilmaista tai puoli-ilmaista englanninkielistä opetusta ulkomaalaisille, jotta nämä voivat valmistuttuaan lähteä tutkintoineen jonnekin, missä osaamisestaan saa paremman hinnan (ja missä voi työllistyä englannin kielellä). Tärkeää on myös tuottaa tieteen kaapuun puettua poliittista propagandaa (kuten "sukupuolentutkimus" ja "rasismitutkimus"), jolla ei ole sen paremmin kaupallisia sovelluksia kuin sivistyksellistäkään arvoa.

Käynnissä on myös systemaattinen suomen kielen alasajo opetuksen ja tutkimuksen kielenä, jopa työkielenä. "Laadun ja kansainvälisyyden" tärkein mittari tuntuu olevan se, mikä kaikki - sisäisestä viestinnästä alkaen - voidaan toteuttaa englannin kielellä. Tämä on hyvin masentavaa, kun ottaa huomioon, millainen taistelu toissa vuosisadalla käytiin suomen kielen kohottamisesta salonkikelpoiseksi sivistyksen kieleksi.
Näistä ilmiöistä ovat monet ihmiset huolissaan myös yliopiston sisällä. Jotkut erehtyvät välillä pohtimaan niitä ääneenkin. Heidät paheksutaan nopeasti hiljaiseksi.
Toissa vuonna Helsingin yliopistossa lopetettiin japanin kielen professuuri. Viime vuonna aloitettiin somalin kielen opetus. Tarjolla on opintolinja sekä äidinkielisille puhujille että ei-äidinkielisille. Nähtäväksi jää, millaisen suosion oppiaine saavuttaa, mutta minun on vähän vaikea nähdä, millä tavalla on julkisesti rahoitetun suomalaisen yliopiston tehtävä opettaa somalin kieltä somaleille. Ehkä tarkoitus on tuottaa "akateemisia menestystarinoita" tarinankerronnan tarpeisiin.

Tämänpäiväisen tiedotteen mukaan Helsingin yliopisto aloittaa islamilaisen teologian opetuksen. Tavoitteena on auttaa meitä suomalaisia ymmärtämään paremmin Suomeen ehdoin tahdoin synnytettyä islamilaista vähemmistöä sekä tietysti estää viimeksimainittua radikalisoitumasta. Islamilaisen teologian lehtoraatti auttaa meitä ymmärtämään mm. sen, että sharia merkitsee "polkua, joka johtaa vesilähteelle". Sitten meitä ei enää pelota, kun jihadisti vaatii shariaa.

Julkisen rahan jakaminen on priorisoimista. Samalla, kun Helsingin yliopisto aloittaa somalin kielen ja islamilaisen teologian opetuksen, se lopettaa antiikin tutkimuksen ja klassillisen arkeologian lehtoraatin rahoituksen. Tähän on tultu. Heu nos miseros!

 
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...isuus-myos-vaihtaa-takaisin-myohemmin/6999826

Transaktivisti Sakris Kupila mahdollistaisi sukupuolimuutoksen jo 6-vuotiaille – mahdollisuus myös vaihtaa takaisin myöhemmin



Transaktivisti Sakris Kupila haluaisi saada muutosta Suomen translakiin. Yksi vaihtoehto on ottaa mallia Norjan translaista, missä jo 6-vuotiaalla on mahdollisuus päättää omasta sukupuolestaan vanhempien pyynnöstä.

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin rinnalla taisteleva transaktivisti Sakris Kupila, 21, toivoo saavansa translakiin muutosta seuraavan hallituskauden aikana.

Mallia voitaisiin aktivistin mukaan ottaa vaikka Norjasta, missä jo 6-vuotias voi muuttaa omaa juridista sukupuoltaan vanhempien pyynnöstä.

– Jos tämä esimerkiksi suojaisi lasta syrjinnältä koulusta tai suojaisi vaikka siltä, että opettaja ei suostu kutsumaan lasta oikealla nimellä, niin tämä olisi vain hyvä asia. Se antaisi myös lapselle aikaa ja tilaa pohtia asioita, Kupila kertoo.

Juridisella sukupuolella tarkoitetaan henkilötodistuksessa näkyvää sukupuolimerkintää. Norjan mallissa 6-vuotias voi muuttaa juridista sukupuoltaan vanhempien toivomuksesta ja 16-vuotias itsenäisesti.

Kupila haluaa tehdä selväksi, että kyseessä ei ole leikkaukset tai hormonihoidot.

– Monet luulevat, että tämä tarkoittaa sitä, että 6-vuotiaat viedään genitaalikirurgiaan. Tämä ei tarkoita sitä, että lapset menisivät mihinkään hoitoihin vaan sitä, että lapsi voi muuttaa vaikka nimensä tai sen yhden kirjaimen passistaan, mikä on takaisin päin muutettava asia.
Ilmapiiri aidosti muuttunut

Sukupuolen korjaaminen edellyttää tällä hetkellä pakollista lääketieteellistä selvitystä, 18 vuoden ikää sekä lisääntymiskyvyttömyyttä esimerkiksi sterilisaation avulla. Translaki loukkaa Amnesty Internationalin mukaan muun muassa oikeutta tasa-arvoiseen kohteluun sekä yksityis- ja perhe-elämän suojaan.

Lääkäriksi valmistuva Kupila aikoo tulevassa ammatissaan edesauttaa transihmisten oikeuksia. Lainsäädännöllisesti oikeudet eivät ole menneet Kupilan mukaan eteenpäin, mutta ilmapiiri asioiden suhteen on muuttunut.

– Muutama vuosi sitten, kun astuin julkisuuteen transsukupuolisena, niin en tiennyt kuin alle kourallisen ihmisiä, jotka olisivat tehneet saman. Nyt tilanne on eri. Media ja ihmiset ovat kiinnostuneita meidän oikeuksistamme.
 
Siinäpä taas mitä mainioin idea. Eka pojasta tehdään tyttö 6-vuotiaana ja sit kun tyttö kasvaa ni hän ymmärtää et isi on hyväksikäyttänyt ja tajuaa että hänen kuuluu olla mies, joten taas vaihdetaan. Kaikki tämä on ilmaista ja erittäin fiksua.
 
Back
Top