#vihapuhe

Minä, Huhtasaari ja vihapuhe


Klikkaamalla kuvan suureksi voi lukea twiitin, josta tämä kaikki lähti ja poimintoja keskusteluun liittyneistä twiiteistä.
Viime viikonlopppuna bongasin Twitterissä Dmitry Gurbanovin kuvakaappauksen, jossa näkyi miten perussuomalaisten varapuheenjohtaja, presidenttiehdokas ja kansanedustaja Laura Huhtasaari retwiittaa Angela Siniwaara -nimisen nimimerkin twiitin.

Siinä rinnastettiin Jyväskylän yliopiston professorin Tapio Puolimatkan puheenvuoro siitä, miten hänen mielestään pedofiliasta pyritään tekemään hyväksyttävää, professori Heikki Hiilamon puheenvuoroon siitä, miten sosiaalisen median vihanlietsonta ja valheet ovat vahingollisia.

Siniwaaran tili on itse asiassa hyvin tyypillinen näkökulmansa edustaja harhaisuudessaan ja monomaanisuudessaan. Vihollisia ovat vapaa lehdistö, liberaalia demokratiaa ajavat poliitikot, poliisi, Clintonit, Obama, liberaalit, Syyrian valkokypärät ja ylipäätään eri tavalla ajattelevat. Merkittävin vihollinen ovat ulkomaalaiset, erityisesti islaminuskoiset nuoret miehet. Kaikki muut kuin hänen hengenheimolaisensa ovat kommunisteja ja marxilaisia ja siis vihollisia.

Seksuaalisuus on twiiteissä myös hyvin voimallisesti läsnä, nimenomaan häpeän ja uhan kautta esitettynä. Siniwaara vakuuttaa Michelle Obaman olevan mies ja kuvaa tätä näkemystään myös varsin anatomisesti.

Hän levittää myös niin sanotun Pizzagate-salaliittoteoriaan liittyviä näkemyksiä maailman valtaeliitistä lapsia murhaavina pedofiileinä. Myös QAnon-salaliitto kuuluu hänen levitykseensä. Ylipäätään yhteiskunnalliset instituutiot poliisista puolueisiin ja mediasta virkakoneistoon ovat Siniwaaran pahaksi leimaamia vihollisia. Salaliittoteoriansa nimimerkki ammentaa Yhdysvalloista.

Tämä nimimerkki Angela Siniwaara muuten perustettiin alun perin ”parodiaksi” poliisitilistä ja oli osa sitä äärioikeistolaista hyökyä, joka syntyi, kun poliisi yritti ottaa vahvemman otteen vihapuheesta ja verkkokeskustelujen henkisestä väkivallasta.

Kaikkien kiihkoilijoiden tapaan Siniwaara tekee hyvin selväksi, kuka on hänen mielestään paha, joten retwiittaukset ja vastaavat voidaan ottaa osoituksina hänen positiivisesta suhtautumisestaan. Se suhtautuminen ei tietenkään ole kohteiden vika, mutta kertoo kuitenkin jotain näiden asemoitumisesta julkisessa keskustelussa. Hyvisten listalla nimimerkillä Siniwaara ovat perussuomalaiset, Donald Trump, Wiik & Lokka, alt-right, Tommy Robinson, Henry Laasanen, Reijo Tossavainen, Alex Jones, Fox News, QAnon ja monet muut vastaavat.

Huhtasaari lähti itse alusta asti väittämään vastaan minulle. Hän myös aktiivisesti tykkäsi kannattajiensa vastaväitteistä minulle. Missään kohtaa hän ei nähnyt mitään syytä itsessään, vaan vain kyseenalaisti koko huomioni olennaisuuden tai sen, että onko asia missään mielessä merkittävä. Lisäksi hän turvautui retoriseen huumoriin, jossa pyysi selittämään mitä hän on tehnyt väärin ja mitä hänen pitäisi tehdä hyvittääkseen väärintekonsa. Hän jakoi puoluetoverinsa Arto Luukkasen bloggauksen, jonka avulla hän käänsi itseensä kohdistetun kritiikin stalinistiseksi vainoksi.

Ylipäätään minulle toistettiin lukemattomia kertoja hänen ja hänen kannattajiensa toimesta olevani turhan kyttääjä, suorastaan sortokoneiston osa. STASI, Gestapo ja muut vastaavat vertaukset singahtelivat. Lukuisista pyynnöistäni huolimatta kukaan ei vastannut minulle kysymykseen siitä, mikä twiitissäni oli väärin muu kuin sen olemassaolo. Osa keskustelijoista oli selvästi pulushakin pelaajia. Pulushakissa pelaaja lehahtaa paikalle, kaataa nappulat, ulostaa laudalle ja lentää kertomaan kavereilleen miten jauhotti suvakin.

Jos minulle olisi huomautettu vastaavasta, niin olisin tutkinut tilannetta ja aiheen löytyessä pyytänyt anteeksi sekä poistanut twiittini. Näin on kohdallani tapahtunutkin ja tulee varmaan tapahtumaan tulevaisuudessakin. Asioita menee välillä pieleen. Käydyn keskustelun perusteella minun on päädyttävä johtopäätökseen, että Laura Huhtasaareen mielestä tuossa hänen retwiittauksessaan ei mennyt mikään pieleen.

Eräs näissä yhteyksissä käytetty tapa väheksyä keskustelukumppania on väittää keskustelun ”menneen hänelle tunteisiin”. Tämä on aikamoinen paradoksi, kun keskustelussa nimenomaan on keskitytty siihen, että eri mieltä oleva tuntisi itsensä mahdollisimman huonoksi, tyhmäksi ja uhatuksi. Tässäkään keskustelussa ei kukaan kertaakaan edes pyrkinyt vakavasti otettavasti kumoamaan alkuperäistä näkemystäni, vaan pääosa vasta-argumenteista oli suunnattu siihen, miten alhainen ja huono ihminen minä olen nostaessani asian esiin.

Kun Huhtasaaren kannattajat alkoivat reagoimaan keskusteluumme, niin ne twiitit sisälsivät runsaasti panettelua ja solvauksia. Huhtasaari oli siis merkitty myös niihin twiitteihin, joten hän sai ne luettavakseen ihan samalla kuin minä. Mainitsin sitten erikseen keskustelussa Huhtasaarelle hänen kannattajiensa käytöksestä, mutta hän ei sittenkään asiaan tarttunut millään tavalla. Opettajana hän kyllä tunnistaa häirinnän ja kiusaamisen sekä tietää, että se voi loppua vain jos valta-asemassa oleva puuttuu siihen. Huhtasaari on valta-asemassa kannattajiinsa nähden. En tosissani odottanut hänen puuttuvan tilanteeseen, mutta halusin antaa hänelle siihen mahdollisuuden. Tein sitten pienen koosteen näistä twiiteistä ja julkaisin sen. Se taas aiheutti oman vastareaktionsa sekä häneltä että hänen kannattajiltaan. Eräs Huhtasaaren vankka kannattaja kirjoitti tähän tyyliin:

”Sano nyt sitä sitten vaikka asiaperusteiseksi kritiikiksi, kuitenkin reagoit mikä sai aikaan vastareaktion. Solvaus ja panettelu kuulostaa kyllä hiukan uhriutumiselle, sanoisin sitä ansaitsemaksesi palautteeksi.”

Oli siis minun oma vikani, että jouduin henkisen väkivallan kohteeksi. Mukaan keskusteluun ilmestyi myös toinen perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä. Hänen kanssaan olen vääntänyt ennenkin ja hän näki tarpeelliseksi opastaa kollegaansa:

”Eli Riiheläisellä on siis aikaa yhteiskuntarauhan horjuttamisen ymmärtämisen ohella kytätä muita somessa ja käydä narisemaan näiden retwiiteistä. Hanki joku oikea harrastus?”

Tässä hän toistaa keskustelussa usein esiintynyttä vastaväitettä siitä, ettei Huhtasaaren retwiittaus ollut merkityksellistä. Itse perustelin sitä keskustelussa niin, että demokratiassa poliitikkojen yhteydet, aatteelliset ja muut, ovat erittäin olennainen asia. Myös sen takia, että poliittinen johtaja johtaa myös kannattajiensa ajatuksia ja asenteita. Retwiittamalla harhaisen nimimerkkitilin sisältöä tuli Huhtasaari näin legitimoineeksi kannattajiensa silmissä tätä tiliä. Johtajuuden keskeinen taito on välittää tavoitteiden mukaista informaatiota johdettavilleen.

Kuumimman keskustelun jo laannuttua retwiittasi Vasarahammer-nimimerkki joukon twiittejäni, varustaen ne omalla kehystyksillään, joiden tavoitteena oli saada minut näyttämään typerältä ja itsekeskeiseltä turhanjauhajalta. Vasarahammer on äärikansallismielisen ja muukalaisvihamielisen skenen terävimpiä ajattelijoita, jonka blogi on hyvin seurattu ja arvostettu niissä piireissä. Retwiittasin hänen twiittinsä sellaisenaan ja kun kyseessä on tosiaan tarkkanäköinen ja älykäs ihminen, niin päätin häneltäkin kysyä, että mikä minun twiitissäni oikein oli väärin. Hän ei kysymykseeni vastannut, mutta ilmoitti kuitenkin näin:

"Jos haluat jatkossakin vahtia persupoliitikkojen twiittihygieniaa, ole hyvä vain mutta älä ihmettele, jos joku ei moisesta tonkimisesta pidä."

Käytännössä tuossa sanottiin, että jos vielä sanot näistä asioista jotain, saat taas turpaasi täällä verkossa. Minä tulkitsin tuon uhkaukseksi. Kun sen sanojana ei ole mikään normiöyhö, joka on vaarallinen lähinnä itselleen, niin tiedän paskamyrskyn taas nousevan. Vastasin hänelle parin twiitin keskustelun jälkeen, että varoitus on tullut perille ja liitin mukaan kuvan palavan ristin ääressä olevista klaanilaisilta.

Paskamyrsky noussee siis myös tästä kirjoituksesta. Tällaisesta informaatiotilan hallinnasta henkisen väkivallan avulla on ilmestynyt oiva Saara Jantusen artikkeli Sotilasaikakauslehdessä. Tämä on tavoitteellista toimintaa, jolla on poliittisena päämääränä pitää eri mieltä olevat hiljaa vaikka väkisin:

"Sosiaalisessa mediassa mobilisoitavaa yleisöä voidaan käyttää kuten virtuaalista tuhoamispataljoonaa. Sen tehtävänä on murtaa kohteensa mieli ja pyrkiä poistamaan tämä pelikentältä."

Mutta en minä ole hiljaa. Toivottavasti muutkaan eivät ole, sillä hiljaa pysyttelevä on vihapuheen voitto. Vihapuheen voitot ovat demokratian, sananvapauden ja ihmisyyden tappioita.

Koko keskusteluketju Twitterissä on vapaasti luettavissa täällä.
http://uusimaanpuolustus.blogspot.com/2018/08/mina-huhtasaari-ja-vihapuhe.html?m=1


Ps. Kertokaas miksi kaikki jakaa tämä Gurbanovin virtaa?
Jungner viimeisenä..
 
Viimeksi muokattu:
Hehheh, meitä viisaammat ja nimekkäämmätkin voivat tarttua vankkurin aisoihin. Vankkurin, joka on lastattu asioilla, joita eivät todella tunne. Mutta tätähän tämä on.
On muuten erittäin kuvaavaa keskustelulle, että kaikilla on mielipide, joka on tehty muiden mielipiteiden avulla.

Matkan varrelle jäi fakta ja tosiasiat. Itseasiassa, niitä ei koskaan edes lastattu kärreihin. Keskustelu on täyttä mutua.
 
Jälkeenpäin ajatellen: oliskohan toiminut koko toi hössäkkä, epäilen. En usko, että derkkumotivaatio olisi ollut -riittävä-, en millään. No, ehkä siten, että olisi otettu sotaväen omaiset panttivankiasemaan ja malliksi pantu muutama junakuorma itään....sitten ehkä olisi toiminut. Ehkä.

Ei varmaan olisi toiminut. Historiassa on esimerkkejä, että orjan asemassa olevia henkilöitä käytetään sotimaan, mutta ei taida ihan mamelukien hommat istua polakkiin tai verisukulaisiaan vastaan taistelevaan derkkuun Herran Vuonna 1972 (tjsp).

Aivopesun kautta oli tietysti ajatuksena, että luodaan sukupolvia jotka eivät kyseenalaistakaan enää mitään, mutta ihmisen nenä haistaa bullshitin yllättävän sitkeästi ja tämä aivopesu oli kesken (ellei suorastaan jo mokattu) vielä siinä vaiheessa kun koko rautaesiripun itäpuoli romahti omaan mahdottomuuteensa.
 
Derkkulaahan fanitetaan nykyään vaan "leikisti". Se on positiivinen vain siksi, koska sitä ei enää ole. Nyt kun siitä ei enää kenenkään tarvitse kärsiä, niin on hienoa ihailla vaikka aikansa postimerkkejä.
DDR on tänään niinku kiva "brändi" - cool - action - siistii.

Katso liite: 23173

.

Jep, "CCCP" saa lukea paidassa samoin kuin "DDR".

Mutta kokeilepas samaa tietyillä toisilla diktatuureilla niin kyllä tulee kuraa niskaan. Varmaan joku IDF-paitakin olisi kovin kritisoitava Syksy Räsäsen ja muiden jokapäiväisen selviytymisen kannalta oleellisten asiantuntijoiden mielestä, siinä missä CCCP ja DDR hassuu ja silleen niinku vitsi, tiäksä.
 
Jep, "CCCP" saa lukea paidassa samoin kuin "DDR".

Mutta kokeilepas samaa tietyillä toisilla diktatuureilla niin kyllä tulee kuraa niskaan. Varmaan joku IDF-paitakin olisi kovin kritisoitava Syksy Räsäsen ja muiden jokapäiväisen selviytymisen kannalta oleellisten asiantuntijoiden mielestä, siinä missä CCCP ja DDR hassuu ja silleen niinku vitsi, tiäksä.

Käytän IDF-paitaa täällä ja kukaan ei ole tullut valittamaan :D
 
Nyt eikun syyllistämään kalevalamiehiä globaalissa hengessä. Syyllinen - mies - synonyymi. Ja eritoten kalevalamies, joka on inhoittavin otus mitä maa päällään enää viitsii kantaa.


thumb_udging-people-by-their-race-and-sek-is-wrong-turning-34689972[1].png

Lisäksi: En edes ymmärrä ilmaisua "white", koska se jo itsessään vetää porukkaa yhteen niin lavealla pensselillä ettei Tikkurilan tehtailta löydy riittävän isoa maalipurkkia sille. Yhtä "spesifi" termi kuin puhua 'mustista' yhtenä homogeenisenä ryhmänä.
 
Valitsevat uhrinsa tarkoin. Ehkäpä tyytyvät tapauksessasi paheksumaan syvästi päänsä sisällä?

Voi olla. Olen kuulemma synkemmästä päästä olemukselta....
 
Tämä on ehkä enemmän vihatekojen puolelta, mutta luin ensin tekstin muuten ja sitten palasin katsomaan, että missä Suomen yliopistossa on voitu toimia näin törkeästi. Jaahas - Tokion.

Jos ei löydy sopivia keissejä läheltä lyttäämään virheellistä väitettä Suomen kohtuullisen hyvästä tasa-arvosta, haetaan niitä sitten toiselta puolen maapalloa täysin erilaisesta kulttuurista. Ilman tuota "vitsikästä" loppukappaletta tämä olisi ollut ihan informatiivinen viserrys.

 
Tämä on ehkä enemmän vihatekojen puolelta, mutta luin ensin tekstin muuten ja sitten palasin katsomaan, että missä Suomen yliopistossa on voitu toimia näin törkeästi. Jaahas - Tokion.

Jos ei löydy sopivia keissejä läheltä lyttäämään virheellistä väitettä Suomen kohtuullisen hyvästä tasa-arvosta, haetaan niitä sitten toiselta puolen maapalloa täysin erilaisesta kulttuurista. Ilman tuota "vitsikästä" loppukappaletta tämä olisi ollut ihan informatiivinen viserrys.


Joo kyllähän maailmaan epäkohtia mahtuu ja pitäähän niillä jotenkin yrittää suomalaisiakin syyllistää. Lähtisivät nuo innokkaimmat maailmalle ongelmien syntylähteille noita ongelmia korjaamaan, naisen asemassa on meillekin tutuissa tuontikulttuureissa jonkin verran tekemistä.

On niin typerä ja lapsellinen twiitti, että en enää keksi minkä ikäisen logiikalle tuollaisen päättelykyvyn tuotoksen kehtaisi laittaa. Noi on ihan lapsen tasolla juttuinensa välillä.
 
Back
Top