Fazerin Sinisen botti puuttuu vihapuheeseen – "Joku voi suuttuakin, mutta olemme valmiita dialogiin"
LoveBot puuttuu epäasialliseen puheeseen netissä.
Fazerin Sininen aloittaa kampanjan, jossa sen kehittämä LoveBot-algoritmi muistuttaa solvaavan puheen haitoista.
Pieni pala rakkautta -kampanjaa varten kehitetty botti etsii vihapuhetta Twitter
issä, Instagram
issa, Suomi24-keskusteluissa ja YouTube
ssa. Facebook
in suljetulle alustalle botilla ei ole pääsyä.
"Otamme kantaa vihapuheeseen ja tarjoamme vähän apua tai ratkaisuja siihen, miten asiaa voi taklata. Vihapuhe ei ole mikään pieni ongelma", Fazer Makeisten markkinointijohtaja Risto Kalstakertoo
M&M:lle.
Kampanja on toteutettu yhteistyössä mainostoimisto SEK
in kanssa. Algoritmin ja LoveBotin kehitystyössä ovat olleet mukana Artific Intelligence ja Dataridoo. Mediatoimistona on mukana Dagmar.
"Botille voi vinkata huomaamastaan vihapuheesta kampanjasivustolla. Se myös seuloo valittuja ympäristöjä, joissa se voi puuttua vihapuheeseen.
Botin ja keskustelun välissä on myös moderaattori, joka päättää, julkaiseeko botti kommentin vai ei. Botti ei pysty itse erottamaan ironiaa tai sarkasmia", Kalsta kertoo.
Fazerin Sinisen botti ei jaa suklaata nettikeskustelijoille, vaan sen tarkoitus on kommentoida niin sanottua vihapuhetta tai epäasiallista keskustelua ja saada keskustelijat miettimään sanojaan.
"Se tulee siihen väliin muistuttamaan, että olisi hyvä pitää keskustelussa asiallinen sävy. Yksittäisellä ihmisellä on varmaan aika iso kynnys puuttua itsenään vihapuheeseen. Jos yrittää, saattaa joutua itse vihapuheen kohteeksi."
Risto Kalsta
LoveBot-kampanjassa liikutaan myös perinteisissä medioissa. Pieni pala rakkautta -kampanja näkyy muun muassa televisiossa ja sisältömarkkinoinnissa. Lisäksi sille rakennetaan omat kampanjaverkkosivut, joissa annetaan ohjeet siihen, miten yksilöt voivat puuttua solvaamiseen ja epäasialliseen kommentointiin. Kampanjan verkkofilmiin voi
tutustua täällä.
"Räväkkä keskustelu on ihan ok, toisin kuin epäasiallinen keskustelu. Tavoitteemme on tuoda keskusteluun maltillisuutta ja rakkauden sanomaa. Haluamme saada ihmiset itse miettimään, oliko se oma kommentti ihan asiallinen", Kalsta kertoo.
Kampanjan budjettia Kalsta ei avaa, mutta toteaa sen olevan "merkittävä".
"Mukana on kuitenkin laajamittainen tv-kampanja, verkkotekemistä ja tämän algoritmin kehittäminen.
Uskomme siihen, että kun tehdään niin tehdään kunnolla. Emme tällä voi muuttaa koko maailmaa, mutta haluamme tuoda asian esille, olla pieni osa kokonaisuutta ja auttaa ihmisiä asiallistamaan keskustelua."
Fazerin Siniselle algoritmin kehittäminen ja vihapuhe teemana ovat osa kokeilevaa tekemistä.
"Haluamme tehdä asioita uudella otteella ja kokeilla uusia lähestymistapoja. Ei voi jäädä vain lepäämään laakereillaan, vaan täytyy elää ajassa. Voi olla, että joku tästä suuttuukin, mutta olemme valmiita siihen ja käymään dialogia", Kalsta toteaa.
LoveBotin työ on jo alkanut. Kalstan mukaan moderointia tehdään "niin paljon kuin tarpeellista".
"Vihapuhe ei tapahdu virka-aikaan vaan ihan milloin vain, joten moderointi ei työskentele kahdeksasta neljään."
Uskooko Fazer todella, että suklaabrändin kampanja voi vaikuttaa vihapuheongelmaan?
"Vaihtoehdot ovat joko olla hiljaa tai tehdä jotakin, vaikka se olisi pientäkin. Emme usko sellaiseen, että vain julistetaan että asioiden pitää muuttua. Siellä keskusteluissa suoraan sanominen saa ihmiset paremmin miettimään asiaa. Voimme valjastaa uutta teknologiaa tässä avuksi."
Artikkelia muokattu 24.10. kello 11.08. Toisin kuin jutussa aiemmin kerrottiin, bottia ei voi kutsua paikalle hashtagilla, vaan epäasiallisesta puheesta voi antaa vinkkejä kampanjasivustolla.
Lisätty tietoja toimistokumppaneista ja kampanjan aikataulusta kello 13.09.
https://www.marmai.fi/uutiset/fazer...uakin-mutta-olemme-valmiita-dialogiin-6746019