#vihapuhe

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Satu Koivisto
@SatuKoivisto2 Nov 9
Replying to @Arvo_Pohja @AL_Kauhanen @veitera
Vasemmisto, muslimit vainoavat juutalaisia..Miksi mainitaan äärioikeisto?

Janne Riiheläinen Janne Riiheläinen
@veitera Nov 9
Replying to @SatuKoivisto2 @Arvo_Pohja @AL_Kauhanen
Koska äärioikeistolaiset marssivat näkyvästi kaduilla ja saavat sinun kaltaisiltasi myös avointa poliittista tukea toiminnalleen. Jihadistit eivät todellakaan marssi ja vasemmistolainen antisemitismi on onneksi nykyään pientä ja väkivallatonta.

Kun jihadistit eivät kovin laajasti esittele aikomuksiaan niin hankalahan sitä on vastustaa. Pysyttelevät piilossa ja esiintyvät "satunnaisesti" puukkojensa kanssa. Ja jos erehtyisi marssimaan "jihadismia vastaan" niin millainen leimakirves heiluu?

Vasemmistolainen antisemitismi pientä? Varmasti se on vähemmän väkivaltaista eikä niin "barbaarista" kaasukammiofantasioineen mutta laajaa ja sitä haluaisivat toteuttaa jotkut aika näkyvät poliitikot. Nostanpa esille brittien Jeremy Corbynin ja Kätyri-Erkin. Voisipa sanoa että tavoitteena on Israelin valtion tuhoaminen.
https://www.algemeiner.com/2018/10/...-leader-jeremy-corbyns-antisemitism-scandals/
A 2018 poll found that an 86 percent of British Jews, and a plurality of the general British public, believe Corbyn is antisemitic.

"Alkukantaiset antisemitistit" - siis natsit - haluavat toteuttaa konkreettista väkivaltaa juutalaisia ihmisiä ja yhteisöjä vastaan. Toiset taas - voisiko kutsua "antisemitistien eliitti" - tuhota valtion joka heillä nyt on ja siinä sivussa tai seurauksena mahdollisesti tapattaa miljoonia juutalaisia. Taas kerran. Vähäistäkö?
 
Viimeksi muokattu:
Hmmm...:unsure:

Logo.Ruiskukka.jpeg



The blue cornflower as a Nazi symbol

The blue cornflower is a beloved popular symbol, a distinctive mark used by the National Socialists - and about which Adolf Hitler wrote in his book Mein Kampf.

There, the Nazi dictator wrote about his early time in Vienna , where he was influenced by the nationalist "All-German movement" by Georg von Schönerer. The philosopherHannah Arendt described Schönerer as Hitler's "spiritual father".

Hitler wrote about Schonerer and his followers:

"For Südmark and school association there was collected, by Kornblumen and black-redgoldne colors emphasizes the attitude, with 'salvation' welcomed, and instead of the Kaiserliedes rather 'Germany over everything' sung, in spite of warning and punishments. [...] In a short time I had become fanatical 'German national'. "​
Later, between 1933 and 1938, Austria's then Chancellor Engelbert Dollfuss banned the emblems and symbols of the German NSDAP. The cornflower became the secret identification mark of the Nazis in the country .

These relationships are often downplayed by rights that use the symbol of the cornflower - often is then spoken of the cornflower as a symbol in Prussian romanticism.

https://m.focus.de/panorama/welt/pa...ook-focus-online&ts=201811082148&cid=08112018
 
Hmmm...:unsure:

Logo.Ruiskukka.jpeg



The blue cornflower as a Nazi symbol

The blue cornflower is a beloved popular symbol, a distinctive mark used by the National Socialists - and about which Adolf Hitler wrote in his book Mein Kampf.

There, the Nazi dictator wrote about his early time in Vienna , where he was influenced by the nationalist "All-German movement" by Georg von Schönerer. The philosopherHannah Arendt described Schönerer as Hitler's "spiritual father".

Hitler wrote about Schonerer and his followers:

"For Südmark and school association there was collected, by Kornblumen and black-redgoldne colors emphasizes the attitude, with 'salvation' welcomed, and instead of the Kaiserliedes rather 'Germany over everything' sung, in spite of warning and punishments. [...] In a short time I had become fanatical 'German national'. "​
Later, between 1933 and 1938, Austria's then Chancellor Engelbert Dollfuss banned the emblems and symbols of the German NSDAP. The cornflower became the secret identification mark of the Nazis in the country .

These relationships are often downplayed by rights that use the symbol of the cornflower - often is then spoken of the cornflower as a symbol in Prussian romanticism.

https://m.focus.de/panorama/welt/pa...ook-focus-online&ts=201811082148&cid=08112018


Täytyy jakaa. :ROFLMAO:
 
Uuden Muumi-kuosin tiernamuumit herättivät hämmennystä osassa faneja - katso kuva ja testaa itse, tuleeko kuvasta ikäviä mielleyhtymiä

Eilen klo 20:49

Tiernamuumit muistuttavat joidenkin Muumi-harrastajien mielestä pahamaineista Ku Klux Klania.

612871d6c6e0a8eca075a94dcb3a0f71396b46c716d6c13d61477af3097b0122.jpg

612871d6c6e0a8eca075a94dcb3a0f71396b46c716d6c13d61477af3097b0122.jpg

Ku Klux Klanin jäsen kuvattuna Georgiassa Yhdysvalloissa huhtikuussa 2016. EPA/AOP
3ce93b839576f19aa67f9119378ff1a8da4aa84d49cfaaa7379a1de37aa0fb6a.jpg

3ce93b839576f19aa67f9119378ff1a8da4aa84d49cfaaa7379a1de37aa0fb6a.jpg

Kuvakaappaus Finlaysonin Instagram-sivulta, rajattu yksityiskohta kuosista.KUVAKAAPPAUS: FINLAYSON/INSTAGRAM

Muumipiireissä kuohuu.
Finlaysonin lanseeraamien joulutuotteiden kuoseissa esiintyvät valkohuppuiset tiernamuumit ovat joidenkin Muumi-harrastajien mukaan kuin suoraan Ku Klux Klanista.

Asiasta on viime päivinä käyty keskustelua Muumi-harrastajien omalla Facebook-sivulla. Sivuille oli jaettu kuvayhdistelmä kuosista ja huppupäisistä Ku Klux Klan -jäsenistä.
– Miten on lakanoiden suunnitteluvaiheessa mennyt läpi tämmönen? eräskin keskustelija noituu.
Kuva kuosista on jaettu myös mm.Finlaysonin Instagram-sivulla.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.


Jos kuva ei näy, voit katsoa sentäällä.
Tiernapojat-näytelmässä on neljä henkilöä. Mänkillä on viitta, pyörivä tähti kepin päässä ja joskus kartionmuotoinen hattu. Siihen kriitikot ovat nyt iskeneet silmänsä.

Finlaysonin omistaja ja luova johtaja Jukka Kurttila sanoo, ettei hänellä ole kykyä eikä mahdollisuutta vastata Muumien taiteelliseen puoleen.
– Teokset ovat pääsääntöisesti Tove Janssonin käsialaa, ja hänen luoma muumimaailma ei mielestäni voisi olla kauempana rasistisesta ja suvaitsemattomasta maailmasta.
– Mielestämme tekemämme muumituotteet eivät tässä universumissa kohtaa Ku klux klaanin hahmoja, ja mielestäni täytyy olla hieman tavoitehakuinen, jos yrittää muuta väittää. Yhtään palautettakaan emme ole saaneet asiasta, Kurttila sanoo Iltalehdelle lähettämässään sähköpostivastauksessa.

Muumien oikeuksia hallitsevan Moomin Characters yhtiön toimitusjohtaja Roleff Kråkström sanoo, ettei oikein ymmärrä kysymystä.
– Jos valkoisuus on se joka muistuttaa, voisi jääkaappi olla kiinnostava samalla tapaa.Auttaisin mielelläni tässä tärkeässä asiassa, mutta se jättää neuvottomaksi, Kråkström kuittaa kysymyksen.



Erikoismuumimuki sai aikaiseksi valtavat jonot Helsingissä keskellä yötä. ”Yhdeksän tuntia olen täällä vartonut”
Korjattu kello 02:23 Kurttilan etunimi.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/060b3391-e593-4b97-8ef4-1f3aeea8de14
 
Tämä lienee koskevan lähinnä Helsinkiä. Ainakin minu kotiseudulla pärjää vallan hyvin suomen kielellä. Siitä että Helsinki englantilaistuu on vielä tosipitkä matka muun Suomen siirtyminen englannin kieliseksi.

Äitini ihmetteli kun firman postiluukusta pukkaa mainosta melkein joka päivä ”ei ilmaisjakelua kiitos” kieltolapusta huolimatta, niin kehotin lisäämään kieliä lappuun. Toimi.
 
Äitini ihmetteli kun firman postiluukusta pukkaa mainosta melkein joka päivä ”ei ilmaisjakelua kiitos” kieltolapusta huolimatta, niin kehotin lisäämään kieliä lappuun. Toimi.

Meil toimii tääl ihan Suomeksi mut silti tuossa kesällä yhdessä vaiheessa niitä tuli kokoajan. Minä soitin pari kertaa ja sanoin et homman on loputtava tai saatte tulla hakemaan nämä täältä. No kerran tuli viel sit minä vein mainokset heille ja sanoin et antakaa sen jakajan yhteistiedot ni opetan häntä lukemaan jos ei osaa. Mut lupasivat hoitaa puolestani ja sen jälkeen ei ole tullut yhtään kertaa ! :) Parit muovipussilliset minä niitä mainoksia kaadoin heille sinne lattialle et tässä on teille nämä mitä olette tuoneet kiellosta huolimatta. Ois kyll bensarahat pitänyt vaatia ja henkisiä korvauksia kans.
 
Sanakirjan kohdasta kognitiivinen dissonanssi - humanitäärisen maahanmuuton käytäntöjä kritisoiva voi olla iso rasisti, mutta kaikkien ulkopuolisten, sattumalta tai naiiviuttaan saarelle päätyneiden kylmäverinen murhaaminen on aivan oikein - "mitäs meni sinne tyrkyttämään pelastusta". Ei näin. Peukuttajina koko joukko ihmisoikeuksien puolustajia.

 
En minäkään oikein poliisitutkintaa järkevänä pidä, mutta tuo murhaamisen valkopesu kuvottaa, kun uhrina on aasialaistaustainen kristitty jenkki. Varmaan sitten ihan OK niiden intialaisten kalastajienkin tappaminen: "Mitäs humaltuivat ja eksyivät saarelle".
 
En minäkään oikein poliisitutkintaa järkevänä pidä, mutta tuo murhaamisen valkopesu kuvottaa, kun uhrina on aasialaistaustainen kristitty jenkki. Varmaan sitten ihan OK niiden intialaisten kalastajienkin tappaminen: "Mitäs humaltuivat ja eksyivät saarelle".

Ukko joka pääsi hengestään oli USA:n kansalainen. Entäpä jos Yhdysvallat vaatii Intialta toimenpiteitä peukaloiden pyörittelemisen sijaan ? Toisaalta, voi olla aika mahdotonta oikeudellisesti pätevällä tavalla löytää sen surmanuolen ampuja.

EDIT: aika osuva Rajat kiinni -kommentti tuolla Rebekkan ketjussa.
 
Mutta millä/miten menet sinne saarelle kun vastassa on nuolisade? Tulen vastaaminen ja asukkaiden tappaminen lienee pois laskuista. Panssariasu eli vaikkapa pomminpurkajan asussa sinne ja hakee ruumiin pois?
 
Kyllä sai kaveri sitä mitä tilasikin.

No varmaan pääsi taivaaseen pikahissillä kun oli Herran juoksupoikana tapettu,

Saatana mä en käsitä, että jos sanotaan, että alue tai tilanne on off-limits, niin minkä vitun takia sinne pitää mennä härkkimään?

Muistan kerrankin kun käskytin yhtä humanistipimperoa pysymään tilanteesta erossa sekä suomeksi että englanniksi. No vittu sinne syöksy kuin hanhiemo ja kohta oli kädet veressä ja kasvot veripisaroiden peitossa ja aivan turhan takia.

Ojensin sitten pölyn laskeuduttua Florence Nightingalelle pari paperipyyhettä ja sanoin, että pyyhkii veren pois kasvoista ja käsistä. Sanoin vielä, että kannattaa putsata naama ja kädet käsidesillä. Sen jälkeen neuvoin vielä pesemään ne! Meni pimperon naama aika jännän näköiseksi, kun kerroin, että veri oli hiv/hepa positiivisesta miehestä.:whistle:
 
No tuonnehan on miljoonia keinoja mennä väkivallattomasti jos vain haluaa... Laskee sopivaan paikkaan vaikkapa pari tuollaista, niin eiköhän mielenkiinto kohdistu hetken aikaa ihan muualle. Eri juttu, kuinka paljon paikallisten maailmankuvaa halutaan järkyttää.
 
Ja nämä saarelle tunkeutujat eivät ymmärrä, että he voivat pikkuflunnsalla yms tappaa koko saaren väestön... Hetkinen kuulostaa jotenkin tutulle... Hei mutta Herran rakkauttahan tässä vaan jaetaan.
 
Vihavihaviha rikos, rasistit yms... Taikasanat epäiltyjen ja sit kuulema arvioidaan että jopa 80% jää tulematta ilmi. Hienoa tämä tilastotiede, kun ei tarvita faktoja, kun vain epäily ja arvio riittää tekemään suomalaisista kauheita rasisteja.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...harikosten-maara-yli-kaksinkertaistui/7179844
Raportti: Muslimeihin kohdistuneiden epäiltyjen viharikosten määrä yli kaksinkertaistui
Muslimeihin kohdistuneiden epäiltyjen viharikosten määrä yli kaksinkertaistui viime vuonna. Toissa vuonna rikosilmoituksia oli alle 70. Suurin osa ilmoituksista koski sanallisia loukkauksia, uhkauksia ja häirintää. Seuraavaksi eniten ilmoitettiin pahoinpitelyistä.
Vammaisuuteen perustuvien rikosilmoitusten määrä kasvoi
Viime vuonna lisääntyi myös epäilty viharikollisuus, jossa poliisille ilmoitetun teon motiivina oli uhrin vammaisuus. Rikosilmoituksia tehtiin 57, mikä on 36 prosenttia enemmän kuin toissa vuonna.
Yleisimmin rikosilmoituksissa kerrottiin sanallisista loukkauksista tai uhkauksista. Hieman yli kolmasosa vammaisuuden motivoimista epäillyistä viharikoksista oli pahoinpitelyitä.

Lähes puolessa vammaisuuteen perustuvista viharikosilmoituksista uhri tunsi epäillyn tekijän.
 
"Joka tapauksessa paikalle tullut henkilö on siis ”triggeröitynyt” jostakin minun Twitter-kommentistani." :LOL:

Ivan kohtaa feminismin tosi, tosi läheltä
Yhteiskunnallisessa keskustelussa riidellään jatkuvasti feminismistä. Yksi riitelijöistä on Ivan Puopolo. Siksi päätimme lähettää hänet keskelle vihollisleiriä.
Ivan Puopolo
Julkaistu: 27.11. 11:36 , Päivitetty: 27.11. 14:16
Toim. huom.

Tällä hetkellä kenties kuumimpana käytävä yhteiskunnallinen keskustelu käydään feministien ja heidän tavoitteidensa ja heitä vastustavien tahojen välillä. Keskustelu toksisesta maskuliinisuudesta, sukupuolien moninaisuuksista, seksuaalisesta häirinnästä ja miesten etuoikeutetusta asemasta myrskyää ja raivoaa laidasta toiseen, ja se purkautuu vihaisina twiitteinä, ivallisena hihittelynä ja jatkuvana toisten ohi puhumisena.

MTV:n aamutelkkarista tuttu juontaja Ivan Puopolo on ajautunut tässä keskustelussa näkyvästi sen feminismiä vastustavaan laitaan. Hän somettaa ahkerasti, arvostelee blogissaan feminismin ylilyöntejäja kyseenalaistaa monia feminismin keskeisiä periaatteita. Puopolo on myös tieteen, evoluution ja biologian nimiin vannova lähes kaksimetrinen, karvainen ja nimestään ja maahanmuuttajataustastaan huolimatta kenties valkoisin mies tällä planeetalla.

Meillä täällä toimituksessa syntyi idea, että pyytäisimme Ivania osallistumaan feministiseen FemF 2018 -tapahtumaan Helsingissä. Kyseinen tapahtuma on varsin värikäs, ja siellä ovat lähes äärimuodossaan läsnä monet niistä ajatuksista ja käsitteistä, joista internetin loputtomissa kulttuurisodissa niin raivoisasti riidellään. Osallistumalla Ivan pystyisi ulkopuolisesta perspektiivistä kuvaamaan, miltä feminismi näyttää kun sitä menee katsomaan aivan läheltä.

Ainoa vaatimus, jonka esitimme oli että hänen täytyisi mennä tapahtumaan muunsukupuolisten, transsukupuolisten, feministien, lesbojen, homojen, rodullistettujen ja muiden vähemmistöjen keskelle avoimin mielin – rehellisenä pyrkimyksenään ymmärtää, miksi tämä kaikki on niin monelle ihmiselle niin hirveän tärkeää.

Ja tätä kaikkea siitä seurasi. Olkaa hyvä.

- Tuomas, Nyt.fi:n esimies.

Kun Rosa Parks mustana naisena kieltäytyi vuonna 1955 lainvastaisesti antamasta paikkaansa bussissa valkoiselle miehelle, tavoitteena oli saada kaikille ihmisille samat oikeudet. Yhtäläiset oikeudet olivat hänelle se juttu.

Siitä on edetty pitkä matka. Nykyfeminismi on monisäikeinen ideologia, johon liittyvät pelkän sukupuolten välisen tasa-arvon lisäksi lukemattomat muut huolet ja näkökulmat, joiden perimmäistä luonnetta yritetään ratkoa kunnioitusta herättävällä määrällä vaikeaa terminologiaa.

Karkeasti ottaen feministit itse katsovat liikkeen kehittyneen aaltoina, ja nyt USA:ssa puhutaan tuloillaan olevasta neljännestä aallosta.

Mikä nykyisin on feminismin kova ydin? Tämän haluan tietää, ja jos se jostain selviää, niin FemF 2018-tapahtumasta. Sen ohjelma on ainakin värikäs: on feminististä turvallisuuspolitiikkaa, läski ja feminismi -keskustelu, transsukupuolisten ja merenneitojen mytologialuentoja, kiinalaista feministipornoa... koko paletti tuntuu olevan läsnä.

Tapahtuma on vähän kuin feministien Suomi Areena: alan trendikkäimmät keskustelut kertaheitolla yhdessä paketissa.

af20758205044dca8de9a6c098215674.jpg

Feministinen FemF-tapahtuma järjestetään Oranssin tiloissa Helsingissä. (KUVA: MIKA RANTA / HS)

Tavoitteeni on ahmia niin paljon feminismiä kuin päivän aikana ehdin. Pompin mahdollisuuksien mukaan keskustelusta toiseen ja yritän löytää feminismin ytimen.

Astun sisään tapahtuma-alueelle Sörnäisissä.

Hermostuttaa. Aistin, että muut tajuavat, mikä olen miehiäni: valkoinen keski-ikäinen hetero, joka tykkää tilastoista.

Olen sitä mieltä, että kun 99% ihmisistä jakautuu jompaankumpaan sukupuoleen, on järkevää puhua miehestä ja naisesta. Tieteen ja tilastojen näkökulmasta on harvinaista, että näin täydellisesti maailmaa kuvaava yleistys on mahdollista edes tehdä. Sukupuoli on oikein yleistysten jalometallia.

Täällä aika harva pitää sellaisesta ajattelusta.

Olen valkoinen, mutta olen myös hetero ja mies. Nämä kolme sektiota muodostavat kokonaispaketin, josta ei oikein sovi valittaa​
Nuorisokeskus Hapen aulassa parveilee enimmäkseen parikymppisiä ihmisiä, mutta ei yhtäkään sellaista jonka minä olettaisin mieheksi. Minulle radikaali feminismi näyttäytyy joskus vihamielisenä, mutta täällä sellaisesta ei ole tietoakaan. Tapahtuma ilmoittaa hyväksyvänsä kaikki ja kaikenlaiset ihmiset. Ilmapiiri on seesteinen ja lempeä. Vaikuttaa hyvältä.

Ensimmäisenä huomioni kiinnittyy keskusteluun otsikolla ”Feministinen turvallisuuspolitiikka – mitä se on?

Samalla mieleeni muistuu se tosiasia, että Feministinen puolue tosiaan on edelleenkin yksi niistä harvoista, joka Suomessa ajaa yleisen asevelvollisuuden tasa-arvoistamista.

Turvallisuuspoliittisen keskustelun yleisössä on vain kymmenisen henkeä, mutta juuri siksi tunnelma on rento ja intiimi. Panelistit höpöttelevät yleisön kanssa niitä näitä.

Keskustelijat ovat yhtä mieltä siitä, että todelliset nykypäivän uhkat – eriarvoisuus, ilmastonmuutos ja terrorismi – eivät ole sellaisia, joihin asevoimat olisivat ratkaisu.

cfd8d7d248964f48bf7964c16c7ed485.jpg

Feministisestä turvallisuuspolitiikasta leppoisin tunnelmin keskustelivat Sadankomitean pääsihteeri Anni Lahtinen (vas.), Sallamaari Muhonen, ICAN Finlandin Kati Juva ja WILPFin Marianne Laxén. Ivan tekee muistiinpanoja. (KUVA: MIKA RANTA / HS)

Vasta kahdenkymmenen minuutin kohdalla tulee ensimmäistä kertaa esiin, että oikeastaan koko nykyinen asevarustelu on miesten aikaansaamaa.

Selvä piikki ja syytös! Naiset olisivat hoitaneet homman toisin.

Sitten napsahtaa pöytään myös tämän hetken ykköskäsite: toksinen maskuliinisuus. Sen arkkityypiksi nimetään Vladimir Putin.

Kaiken kaikkiaan vastakkainasettelua miesten ja naisten välillä on äärimmäisen vähän. Olen yllättynyt. Keskustelu on sivistynyttä ja diplomaattista.

Lähden kesken kaiken pois tarkoituksenani haastatella satunnaisia tapahtuman kävijöitä.

Tapaan käytävällä kaksi naista, joiden kanssa sovin haastattelusta.

Asetumme aulassa olevalle sohvalle, ja juuri kun olen käynnistämässä nauhuria, ilmaantuu paikalle kolmas henkilö. En tunne häntä, mutta hän ilmiselvästi tietää, kuka minä olen. Hän nimittäin on paikalla varoitellakseen haastateltaviani minusta. Minusta? Mitä minä olen tehnyt?

9c9501a7f8a042fc893962097915f0cc.jpg

Heini Salminen haluaisi intersektionaalisen feminismin etenevän vielä tunnistamaan tunnetilojen valta-asetelmia. (KUVA: MIKA RANTA / HS)

En kuule tarkasti, mistä keskustellaan, mutta ymmärrän, että hän kokee läsnäoloni ongelmaksi. Tiedustelen, mistä on kyse, jolloin hän ilmoittaa, ettei käsitä, miksi olen tilaisuudessa. Kerron olevani tekemässä juttua Nyt-liitteeseen.

Hän sanoo, ettei tila ole vuokseni turvallinen, ja kertoo olevansa ”täysin triggeröitynyt” Twitter-kommenteistani.

Triggeröityminen on alunperin post-traumaattiseen stressireaktioon liittyvä oire.Ihmiset, joilla on ollut elämässään henkisesti hirvittäviä kokemuksia, vaikkapa lapsisotilaina tai seksuaalisen hyväksikäytön uhreina, saattavat myöhemmin kokea rajuja ahdistuskohtauksia uudelleen. Kohtauksen laukaisee yleensä kauheuksista muistuttava ulkopuolinen tekijä, ja tätä tapahtumien ketjua kutsutaan ”triggeröitymiseksi”.

Nykyisin termiä käytetään myös kuvaamaan sitä, kun joku menee suunniltaan jostakin itselleen epämieluisasta ajatuksesta. Amerikassa monilla yliopistoilla on otettu käyttöön niin sanotut ”trigger warningit”.

Niiden alkuperäinen funktio on ollut ymmärrettävä. Tarkoituksena on ollut varoittaa, että jollain luennolla saattaa tulla mahdollisesti ahdistavaa sisältöä ns. ”puun takaa”. Jos esimerkiksi raiskauksen uhri menee kaupunkimaantieteen luennolle, eikä hän voisi maalaisjärjellä olettaa, että luennolla käsitelläänkin puistoraiskauksia, on aiheesta ihan ystävällistä varoittaa.

Mutta sitten trigger warningeja on alkanut tulla vähän joka paikkaan vähän joka asiasta. Tätä kehitystä on kritisoinut muun muassa New Yorkin yliopiston sosiaalipsykologi Jonathan Haidt. Hänen mukaansa trigger warningeissa ei enää ole kyse suojautumisesta post-traumaattiselta stressireaktiolta, vaan varsinkin yhdysvaltalaisten yliopistojen kampuksilla niillä suojaudutaan kaikilta omien käsitysten vastaisilta argumenteilta.

Vakuuttelen vilpittömyyttäni, ja lopulta toinen suostuu​
Haidt vertaa ihmisen ajattelua immuunipuolustukseen: jos sitä ei koskaan haasteta, se ei kehity. Trigger warningit nykymuodossaan estävät ajattelua siis kehittymästä, koska ihminen ei joudu kohtaamaan muita kuin sellaisia ajatuksia, jotka jo valmiiksi hyväksyy.

Joka tapauksessa paikalle tullut henkilö on siis ”triggeröitynyt” jostakin minun Twitter-kommentistani. En kuitenkaan saa tietää, mistä tarkalleen ottaen on kyse, koska hän kieltäytyy puhumasta kanssani. (Twitter-tilini on @ivanpuopolo, sieltä lukija voi käydä arvioimassa, mistä ehkä on kyse.)

Kun hän lopulta poistuu paikalta, tunnelma haastateltavieni kanssa on jäätynyt täysin. He ovat muuttuneet varautuneiksi ja käskevät minun lopettaa nauhoittamisen.

Kerron, että aikomukseni ei ole pilkata ketään vaan aidosti yrittää ymmärtää, miksi tapahtuma on tärkeä ja mitä feminismi heille tarkoittaa. Vakuuttelen vilpittömyyttäni, ja lopulta toinen suostuu kertomaan oman näkemyksensä.

”Mulle feminismi on ennen kaikkea intersektionaalisuutta”, sanoo Heini Salminen, sosiologian opiskelija Helsingin yliopistosta.

Karkeasti ottaen intersektionaalisen feminismin ydin on, että yhteiskunnassa on erilaisia sektioita, joista kullakin on oma asemansa vallan hierarkiassa. Ihmiset risteävät näissä sektioissa kuka milläkin tavalla. Toisista sektioista on haittaa, toisista hyötyä.

Esimerkiksi minä olen valkoinen, mutta olen myös hetero ja mies. Nämä kolme sektiota muodostavat kokonaispaketin, josta ei oikein sovi valittaa, koska tässä yhteiskunnassa helpointa on juuri kaikilla noilla kolmella ryhmällä: valkoihoisilla, heteroilla ja miessukupuolella.

Sektioita voi teoriassa olla loputon määrä, ja koska ihmiset risteävät niissä sikin sokin, ne ovat ”inter”.

Intersektionaalisuus onkin ilmiselvästi jokaisen itseään kunnioittavan feministin työkalupakin timanttiterä. Salminen menee kuitenkin jo eteenpäin. Hänen mukaansa myös intersektionaalisuudessa on ongelmia.

”Haluaisin laajentaa sitä siihen, että ei ole kategorioita vain liittyen esimerkiksi sukupuoleen, seksuaalisuuteen tai uskonnollisuuteen, vaan on myös tunteisiin tai muunlaiseen yhteisöllisyyteen pohjaavaa epätasa-arvon ja tasa-arvon kokemusta.”

Tunteisiin pohjaava epätasa-arvon kokemus… No, tämä on uutta!

Olen juuri kysymässä Salmiselta, mitä se tarkoittaa, kun paikalle saapuu kaksi järjestäjien edustajaa.

He tiedustelevat, onko kaikilla turvallinen olla.

Alkaa keskustelu, joka pyörii aluksi minuutin, pari, sitten kymmenen minuuttia ja lopulta noin vartin. Pääsemme päätteeksi yhteisymmärrykseen, että kyllä, kaikilla on turvallinen olo.

Mutta siinä vaiheessa haastateltavani ovat jo kaikonneet.

Sekavien tapahtumien vuoksi missaan rasismia ja sen torjuntaa käsittelevän workshopin, johon olin aikeissa osallistua. Järjestäjät toisaalta myös sanovat minulle, ettei minun edes olisi ollut suotavaa toimittajana siihen osallistua, koska se olisi saattanut häiritä muita osallistujia.

Myönnän, että käsitykseni feministien lempeästä suhtautumisesta kaikkiin on saanut muutamia kolhuja.Pidän silti mielessäni, että kyseessä on lopulta pieni vähemmistö ihmisiä, eikä sen perusteella tule leimata kaikkia.

Tunteisiin liittyvä epätasa-arvon kokemus jää kuitenkin häiritsemään. Mitä ihmettä se voi olla?

Sallamaari Muhonen on pitkän linjan feministi ja aktiivinen yhteiskunnallinen vaikuttaja. Hän toimi muun muassa Jyrki Kataisen hallituksessa kehitysministeri Heidi Hautalanavustajana ja on nykyisin Naisasialiitto Unionin hallituksen puheenjohtaja. Hänen mukaansa uusien näkemysten ilmaantuminen kuuluu asiaan, mutta tunteisiin pohjaavasta tasa-arvosta hän ei ole kuullut.

”En ole kuullut, mutta – kiinnostavaa! Mulle tärkeintä on se liike. Olen valmis hyväksymään, että tulee uusia näkökulmia uusien ja eritaustaisten ihmisten myötä. Olen iloinen siitä, että he liittyvät tähän liikkeeseen ja vievät sitä eteenpäin”, Muhonen sanoo.

ab5bdee34afd4a78b41222b1075079f1.jpg

Naisasialiitto Unionin hallituksen puheenjohtaja Sallamaari Muhonen on pitkän linjan feministi. Tässä hän neuvoo Ivania aatteen saloihin. Tunnelma on leppoisa. (KUVA: MIKA RANTA / HS)

Keskustelemme feminismistä sitä sun tätä leppoisissa tunnelmissa. Kysyn, mitä annettavaa feminismillä on miehille.

”Feminismi pyrkii siihen, että ahdistavat pakkopaitaroolitukset voidaan purkaa ihmisten ympäriltä. Miesoletetut tai muut voivat olla vapaasti omia itsejään. On vaikea kuvitella, että kulttuurista tuleva tätä on mies tai tätä on nainen -ajattelu erityisesti palvelisi ketään.”

Kerron, että en itse ole miehenä koskaan kokenut mitään painetta mihinkään suuntaan. Ehkä sitten kuulun sen suhteen vähemmistöön.

Muhonen toteaa, että voi olla, ja se on hyvä niin.

Helpottuneena keskustelumme letkeydestä suuntaan tapahtuman toiseen rakennukseen Oranssille. Siellä on alkamassa miesten feministinen workshop. Tilaisuus on ääriään myöten täynnä. Aiheena on se, miten miehet voisivat olla käyttämättä miehistä etuoikeuttaan taistelussa patriarkaattia vastaan.

Ajaudun heti ongelmiin, koska rehellisesi sanoen en koskaan ole kunnolla ymmärtänyt käsitettä ”patriarkaatti”.Patriarkaatista on niin paljon ja niin monimutkaisia määritelmiä, etten ole perillä, mitä se milloinkin tarkoittaa.

On tietenkin mahdollista, että juuri valkoisena heteromiehenä olen itse niin syvällä patriarkaatin suossa, etten näe metsää puilta. Olipa niin tai näin, en voi taistella ennen kuin tiedän tarkasti, mitä vastaan ja miksi pitäisi taistella.

Olen kyllä googlettanut, selvittänyt ja kysellyt. Useimmiten patriarkaatti määritellään ”miesten määräenemmistöksi valtapositioissa”. Eli jos Juhia on räikeästi enemmän merkittävissä viroissa kuin Pauliinoita, on kyse patriarkaatista.

0b5a3d06f9304588bcd182f925a82442.jpg

Feministinen ajattelu tunnistaa terävästi piilotettuja rakenteita, jotka aiheuttavat vähemmistölle vahinkoa. (KUVA: MIKA RANTA / HS)
Mutta määräenemmistöä ei saisi tietenkään olla myöskään toiseen suuntaan, koska sehän olisi matriarkaatti. Periaatteessa siis ainoa hyväksyttävä tilanne olisi sellainen, jossa positiot jakautuisivat sukupuolten välillä lähes tasan.

Minusta se ei kuulosta järkevältä tavoitteelta. Eikö ole tärkeintä, että kaikki saavat vapaasti osallistua kilpailuun, jossa työpaikat ja virat jakautuvat pätevimmille – olipa jako sukupuolten välillä lopulta mikä hyvänsä.

Tiedän kyllä, että patriarkaatti tarkoittaa myös salaisia, piilotettuja miehiä suosivia rakenteita. Sellaisia kuten kotihoidon tuki.

Ajatus on vähän hankala. On siis kotihoidon tuki, mikä on periaatteessa hyvä asia.

Kuitenkin, lähes puolet äideistä käyttää koko kotihoidon tukensa yhtäjaksoisesti, mistä seuraa, että töihin palatessaan heillä voi työurassaan olla vuosien katkos.

Se puolestaan on huono asia.

Etuuden nimi kyllä on lasten kotihoidon tuki, mutta todellisuudessa se on äitien kotona olemisen tuki. Näin tuesta muodostuu työmarkkinoilla haitta useimmiten naiselle, mikä vastaavasti hyödyttää muita hakijoita.

Eli pääsääntöisesti miehiä. Siis sitä patriarkaattia.

Tilanne näyttää siis päällisin puolin siltä, että kaikilla on samat mahdollisuudet osallistua työpaikoista käytävään vapaaseen kilpailuun, mutta piilossa oleva rakenteellinen ongelma vääristää tilannetta miesten eduksi. Tällaisen rakenteellisen vääristymän vastustaminen onkin aivan ymmärrettävää, mutta samalla se kuulostaa melko vähältä ollakseen se "patriarkka, jota vastaan nyt pitäisi taistella”. Tarvitaanko sitä varten todella kokonainen workshop?

Haluaisin kysyä kaikkia näitä kysymyksiä miesten feministisen workshopin vetäjältä, mutta minulla menee pupu pöksyyn.

Tunnelma workshopissa on niin uskonnollisen harras, että patriarkaatin määritelmän kyseleminen tuntuisi melkein rienaukselta. Olen sitä paitsi varma, että patriarkaatin kyseenalaistaminen olisi ainakin osasta läsnäolijoita ”turvallisen tilan rikkomista”.

Keskustelu polveilee panelistien omista Tinder- kokemuksista ”oikeisto-ukkelsoneille” hihittelyyn​
Hermostuneet pohdintani osoittautuvat kuitenkin kokonaan turhiksi. Vetäjä ilmoittaa, että jos on miesetuoikeutettu, tulee olla hiljaa. Hän toistaa sen monta kertaa: miesetuoikeutetun tulee olla hiljaa ja kuunnella.

Ohje kuulostaa niin absurdilta, että epäilen sitä itsekin, mutta niin hän sanoo.

On myös erikseen pyydetty arvioimaan oman etuoikeutensa määrä. Olen arvioinut oman etuoikeuteni intersektionaalisilla mittareilla maksimiksi, joten en varmasti omaa puheoikeutta.

Käy ilmi, että turvallisessa tilassa etuoikeutettujen hiljaa oleminen on tärkein sääntö. Syy on ilmeisesti se, että kaikkien on turvallisesti saatava ilmaista itseään.

Ymmärrän sen oikein hyvin, mutta en ymmärrä sitä, miksi etuoikeutetun ilmaisu tekisi tilasta turvattoman. Eikö olennaista ole se, mitä sanoo, eikä kuka sanoo?

Ensi alkuun sääntö tuntuu selvältä sananvapauteni rajoittamiselta. Toisaalta jos se todella saa aikaan sen, että ihmiset jotka muuten pysyvästi vaikenisivat, alkavatkin puhua, eikö se ole vain hyvä asia? Tietenkin voi kysyä, että mitä minä sitten ylipäänsä teen tässä tilassa, mutta onhan minulla mahdollisuus kuunnella.

Päätän suhtautua vaitiolovelvollisuuteen mieluummin kohteliaana pyyntönä kuin perusoikeuksieni rajoittamisena.

Vetäjä ryhtyy esittelemään turvallisen tilan muita sääntöjä. Hän ohjeistaa, että on tärkeää, ettei kysele muilta henkilökohtaisuuksia ja on muutenkin ystävällinen.

Kuulostaa kannatettavalta. Alkaa jälleen kerran tuntua siltä, että nykyfeminismissä on usein kyse yhden viestin lähettämisestä, joka kuuluu näin: vaikka sinulla olisi mahdollisuus, älä kiusaa muita. Ajatus on lähes aina ilmaistu akateemisen koukeroisesti ja vastakkainasettelua lietsoen, mutta viime kädessä feminismin sydämessä on yritys saada ihmiset kunnioittamaan toisiaan.

Tavoite on tietenkin erinomainen, mutta riittävän pitkälle vietynä osa ihmistä kokee joutuvansa kävelemään munankuorilla. Siksi he sanovat, että eikö täällä saa enää mitään sanoa. Pitää muistaa, että kaikkien välinen kunnioitus koskee myös enemmistöjä, kuten meitä valkoisia heteromiehiä.

Koko paketissa onkin aika monta jatkuvasti liikkuvaa palaa, joten ei ihme, että pientä kitkaa on.

Seuraavaksi workshopin vetäjä ilmoittaa, että jokainen saa halutessaan kiinnittää rintaansa oman pronominin, jolla muut voivat häntä puhutella. En ole varma, ymmärsinkö täysin oikein, mutta ilmeisesti jokainen saisi halutessaan keksiä itselleen minkä tahansa kirjainten yhdistelmän.

Koska olen saanut itse postia nimellä ”Puupallo”, ajattelen hetken, että kuvaisi minua osuvasti. Päätän kuitenkin olla vitsailematta aiheella.

Pronominien valintaan liittyvä käytäntö johtuu siitä että tilaisuus on englanniksi. pronominien käytöstä väistämättä seuraisi sukupuolen olettaminen. Se ei sovi nykyisen intersektionaalisen feminismin oppeihin, joten siinä mielessä tapa on ymmärrettävä. Tämä saattaa meidän setämiesten näkökulmasta vaikuttaa koomiselta, mutta se on täyttä todellisuutta ainakin täällä olijoille.

”Ehkä teen sinusta päätelmän, kun sinua katson, että saatat olla mies, mutta ei minulla on tarvetta sitä sanoa”, sanoo Sini Kangaspeska Alakulttuurikeskus Loukosta.

Kangaspeskan mukaan kukaan ei hyödy siitä, että olettaa toisesta sukupuolen. Ajattelen salamannopeasti, että keksin sellaisia tilanteita vaikka liukuhihnalta, mutta eipä sitten tulekaan mieleen ilman, että alan näsäviisaaksi.

5282768d684c4280bc7b7f4050764a7a.jpg


Sini Kangaspeska (vas.) ja Saara Tuovila kertovat FemF-tapahtumassa Loukon toiminnasta. (KUVA: MIKA RANTA / HS)

...loput..
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005913209.html
 
Back
Top