Mahdollisuutta suunnitella oma Fazerin Sininen käytettiin heti väärin - Kuvat vihakääreistä leviävät: ”Olemme nyt tarkastaneet kaikki kääreet”
Tänään klo 9:58
Fazer Makeisten viestintäjohtaja Liisa Eerola kertoo yhtiön olevan tietoinen eettisiä periaatteita rikkovista suklaalevyistä, joita ihmiset ovat suunnitelleet.
Fazerin joulukampanjassa jokainen voi itse suunnitella suklaalevykääreen tekstin. Jenni Gästgivar
Fazerilla on käynnissä Suunnittele oma Sininen ja lähetä lahjaksi -kampanja. Kampanjan ideana on, että jokainen voi suunnitella oman Fazerin Sininen -maitosuklaalevyn ja lähettää sen henkilökohtaisella viestillä kenelle tahansa EU-alueella asuvalle.
Fazerin nettisivuilla on esimerkkejä, joissa lukee muun muassa ”rakkaalle”, ”ystävälle” ja ”hyvää joulua”.
Hauska idea on kuitenkin lietsonut myös rasismia ja vihaa. Netissä jaetaan kuvia itse suunnittelemista Fazerin suklaalevyistä, joissa lukee muun muassa ”neekeri neekeri” ja ”vitun läski”.
Fazer Makeisten viestintäjohtaja
Liisa Eerola kertoo yhtiön olevan tietoinen vihakuvista.
– Useimmat näkemistämme kuvista on tehty verkkokauppamme suunnitteluohjelmalla, mutta siten, että suunnitellusta suklaalevykääreestä on otettu kuva tai kuvakaappaus. Itse tilausta ei ole tehty loppuun asti ja maksettu, Eerola sanoo.
Eerolan mukaan vasta suunnitteluasteella olevia nettikuvia yhtiö ei pääse näkemään eikä näin ollen voi estää niiden tekemistä.
Osa vihatekstisuklaalevyistä on kuitenkin päätynyt myös valmistukseen asti.
– Olemmekin nyt tarkastaneet kaikki tilausjonossa olevat Sinisen kääreet ja tulemme jatkossa keskeyttämään tilauksen niissä tapauksissa, joissa
palvelussa suunniteltu kääre rikkoo eettisiä periaatteitamme. Näissä tapauksissa palautamme rahat tilaajille, Eerola summaa.
Anna Egutkina
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ffa290d7-9ee8-42ce-abbf-88b6ad3172fc