#vihapuhe

PÄÄKIRJOITUS 6.12.2018 01:01
Vihapuhe ei ole aitoa ja oikeaa isänmaallisuutta
  • Karjalainen
Isänmaallisuus ei ole vihapuhetta!

Tällainen tai ainakin tämän ajatuksen sisältävä huudahdus näyttää näinä päivinä ilmestyvän miltei jokaiseen verkkokeskusteluun, jossa aiheena ovat vihapuhe, sananvapauteen sisältyvä vastuu tai suvaitsemattomuus.

Tämä argumentti on sinällään täysin totta, joskin usein sen kirjoittaja tarkoittaa tälle täysin päinvastaista asiaa ja puolustaa vihapuhetta.

Isänmaallisuus ei todellakaan ole vihapuhetta, eikä verkkoon pesiytynyt vihapuhe ole isänmaallista toimintaa. Tämä asia meidän kaikkien suomalaisten olisi syytä tehdä erityisesti näin itsenäisyyspäivänä sekä itsellemme että muille selväksi.

Muutamat suvaitsemattomuutta ja suoranaista ihmisvihaa huokuvat, marginaaliset mutta samalla verkossa äänekkäät kansalaisryhmät ovat koettaneet omia itselleen isänmaallisuuden käsitteen sekä oikeuden sitä määrittää - ja ne ovat valitettavasti tässä pyrkimyksessään ainakin osin onnistuneetkin. Tämä näkyy siinä, että alati yhä suurempi osa suomalaisista kavahtaa liittää tätä määritelmää itseensä puheissaan, teoissaan tai vaikkapa pukeutumisessaan.

Suomen leijona -koru kaulassa tai siniristilippusymboli paidassa on tästä samasta syystä tänä päivänä monille suoranainen kauhistus.

Tämä isänmaallisuuden käsitteen anastaminen saattaa olla yhtenä syynä myös sille, että Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan (MTS) kyselyn mukaan suomalaisten maanpuolustustahto on laskenut (Karjalainen, 30.11.). Se on toki yhä korkealla tasolla mutta laskenut erityisesti nuorten keskuudessa, vaikka toisaalta nuoret tuntevat olevansa osa Suomea ja luottavat perinteisiin instituutioihimme.

Juuri vihapuhe, siihen liittyvä henkinen poteroituminen sekä isänmaallisuuden käsitteen vääristyminen voivat olla tämän huolestuttavan muutoksen taustalla. Samassa veneessä olemisen tunne on valveutuneiden nuorten mielestä heikentynyt, koska jotkut tahot keikuttavat yhteistä venettä ja koettavat työntää muita siitä ulos.

Hiljaisen enemmistön on syytä ottaa isänmaallisuuden käsite takaisin sen anastaneilta ja tehdä heillekin selväksi, mitä tämän päivän isänmaallisuus ja aito suomalaisuus oikeasti ovat. Ne ovat avoimuutta, avarakatseisuutta, suvaitsevaisuutta ja kansainvälisyyttä.

https://www.karjalainen.fi/mielipiteet/mielipiteet/paakirjoitus/item/203111
 
Vihapuhe on siis laskenut Vihreiden ja äärivasemmiston maanpuolustustahtoa. Se on vaikuttanut erityisesti korkeaoulutettuun pääkaupunkiseudun väestöön. Ovat alttiita vihapuheelle.

Karjalaisen seuduilla maanpuolustustahto on pysynyt samana tai kasvanut.
Erityisesti Karjalaisen haukkumien perussuomalaisten keskuudessa.
 
Mitä isänmaallisuutta ja maanpuolustustahtoa se nyt on jos haluaa suojella suomalaisia pikkutyttöjä raiskaamiselta? Siis tärkeintähän on talous ja se, että monikansallisilla suuryrityksillä kasvaa tuotot joka vuosi. Se on oikeaa isänmaallisuutta.

Tasa-arvo on Saatanan kavalin keksintö. Alennetaan hyviä ihmisiä ja korotetaan pahoja. Lääkärit on ihan samanarvoisia kuin pedofiilitkin. Älkää vaan tuomitko pahoja ihmisiä. Se olisi hirveää.
 
Mitä isänmaallisuutta ja maanpuolustustahtoa se nyt on jos haluaa suojella suomalaisia pikkutyttöjä raiskaamiselta? Siis tärkeintähän on talous ja se, että monikansallisilla suuryrityksillä kasvaa tuotot joka vuosi. Se on oikeaa isänmaallisuutta.

Tasa-arvo on Saatanan kavalin keksintö. Alennetaan hyviä ihmisiä ja korotetaan pahoja. Lääkärit on ihan samanarvoisia kuin pedofiilitkin. Älkää vaan tuomitko pahoja ihmisiä. Se olisi hirveää.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kakistocracy
 
Minä olen ymmärtänyt että P. Orvolla olisi munaa jyrkempiinkin näkemyksiin mutta onko yhteistä tahtoa nykyhallituksessa
liittyen päivänpolttaviin asioihin. Mikä sitä on linnassa litkiessä alkoholia.
 
https://www.facebook.com/jussi.hall...wrnu3wAg6l3onVV0DtY_NYn6RU8yoHiQJLfHTMDLAKT0I
Jussi Halla-aho
12 mins ·

Kuten monet ovat huomanneet, Facebook on antanut kestoltaan mielivaltaisia bännejä ihmisille, jotka ovat jakaneet - usein ilman saatetekstiä - Oulun lapsiraiskauksia käsitteleviä päivityksiäni. Bännit näyttävät painottuvan henkilöihin, jotka ovat perussuomalaisten ehdokkaina eduskuntavaaleissa.
Päivityksissäni ei ollut mitään kyseenalaista. Niissä ei nimitelty vähemmistöjä eikä esitetty yleistäviä lausuntoja. Yhdellä päivityksistä oli yli 1300 jakoa ja yli 5000 tykkääjää, joten bännättyjä käyttäjiäkin lienee melko paljon.
Erikoisinta on, että vaikka päivitysteni jakaminen näyttää olevan bännin arvoinen "yhteisönormien rikkominen", minua itseäni ei ole sanktioitu alkuperäisistä päivityksistä. Tavoitteena näyttääkin yksinkertaisesti olevan pelotella Fb:n käyttäjiä olemaan jakamatta julkaisujani ja näin estää niiden leviäminen.
Nyt havaitsen, että kyseiset päivitykset on poistettu myös omalta seinältäni.
Facebook on ollut puutteistaan huolimatta hyvä viestintäkanava. Viime aikoina sensurointi on kuitenkin yltynyt sellaiseksi, että täytyy joulun pyhinä vakavasti pohtia sisällöntuotannon siirtämistä takaisin Scriptaan. (Tähän voi toki olla muitakin perusteita, mutta ei mennä nyt niihin.)
 
Minä olen ymmärtänyt että P. Orvolla olisi munaa jyrkempiinkin näkemyksiin
Obama-Laugh.jpg
 
Viha- termistö tekee tasa-arvon lain edessä mahdottomaksi ja rikkoo oikeusvaltion keskeisiä rakenteita, koska se mahdollistaa kahden eri standardin käytön, riippuen täysin arbitraaresta rikoksen motiivin ulkopuolisesta arvailusta. Myös sananvapaus ei toteudu jos "vihapuhe" on määritelmänä olemassa. Vapaassa yhteiskunnassa kuka tahansa voi sanoa mitä tahansa, mutta samalla mitalla kuka tahansa on oikeutettu olemaan kuuntelematta, tai mikä parempi, kehittämällä ja ilmaisemalla vasta-argumentin jos on eri mieltä. Sananvapautta taas rikkoo päällehuutaminen, väkivalta ja kaikki muu "öyhötys" joka rikkoo jonkun muun sananvapautta.

Nämä vihapuheesta ja viharikoksista muita syyttävät tahot ovat juuri niitä jotka ovat vastuussa vääjäämättömästä vastareaktiosta jonka mittasuhteet tulevat olemaan sitä suuremmat mitä pidemmän aikaa nykyinen meno jatkuu.
 
Minä olen ymmärtänyt että P. Orvolla olisi munaa jyrkempiinkin näkemyksiin
Jyrkkien näkemysten esittäminen edellyttää esittäjältä voimaa laittaa oma arvovaltansa peliin kun käsitellään tiettyä asiaa.
P Orpolla ei ole halua laittaa oma arvovaltansa peliin poliittisella foorumilla ja näin ollen ei ole ns. munaa.

Orpon sisäministeriaikana osoittama päätöksenteko ei tue käsitystä munasta ja johtajuudesta, pikemminkin sen seuraamisesta mihin muut painostavat, jottei oma paikka vaarannu.
.
 
Minä olen ymmärtänyt että P. Orvolla olisi munaa jyrkempiinkin näkemyksiin mutta onko yhteistä tahtoa nykyhallituksessa
liittyen päivänpolttaviin asioihin. Mikä sitä on linnassa litkiessä alkoholia.
Hahhaaaa... Viikon vitsi! Orpo on täysin sanaton ja kyvytön, niin eduskunnassa, kuin siviilielämässään. Sen vaimolla on enemmän munaa, kuin piilokorkomiehellä pituutta.
 
Poliitikon kouluvierailusta nousi somekohu – alakoululaisen äiti syyttää: "Lapsia aivopestään poliittisin perustein"

KOULU Alakoululaisen äiti syyttää koulua ja kouluvierailulla ollutta Husu Husseinia Perussuomalaisten mustamaalaamisesta.


Husu Hussein vierailee kouluissa edistämässä suvaitsevaisuutta.- Olen huolissani nuorten syrjäytymisestä. Monet nuoret eivät koe yhteiskuntaa omakseen, Hussein sanoo.
Päivi Tuovinen / arkisto
Alakouluikäisen oppilaan äiti väittää, että Sipoossa kouluvierailuilla ollut Husu Hussein nimitti koulussa Perussuomalaisia rasisteiksi. Äidin mukaan hänen alakouluikäinen lapsensa kertoi myös opettajan kritisoineen puoluetta, jonka jäseniä on perheessä useassa polvessa. Äidin asiasta tekemä julkinen Facebook-päivitys on levinnyt sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin. – Olen syvästi järkyttynyt, että lapsia aivopestään koulussa näin. Oppilaiden perheitä haukutaan poliittisin perustein, äiti kommentoi Sipoon Sanomille.
SDP:n Helsingin kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Husu Hussein kiistää äidin väitteen jyrkästi. Hän sanoo, ettei ole edes maininnut Perussuomalaisia yhdelläkään kouluvierailullaan.
Husu Hussein vakuuttaa vierailevansa kouluissa edistämässä suvaitsevaisuutta, ei poliitikkona.


– Väite on poliittinen ajojahti, joka perustuu valheeseen. Olen itse neljän pienen lapsen isä ja ehdottomasti sitä mieltä, että politiikka ei kuulu alakouluihin, Hussein sanoo.
– Tulen vaatimaan väitteen esittäjältä julkisen anteeksipyynnön. Lisäksi selvitän poliisin kanssa, kuinka asiassa olisi parasta edetä.
Husu Hussein on vieraillut syksyn aikana Sipoossa usein. Lokakuussa hän oli puhujana sipoolaisopettajien koulutuspäivässä. Sen jälkeen hänet on kutsuttu esiintymään Sipoonjoen yläkoulussa ja kolmessa alakoulussa: Jokipuiston koulussa, Lukkarin koulussa ja nyt perjantaina 14.12. Sipoonlahden koulussa.
– Minun puolestani jokainen kiinnostunut voi tulla kuuntelemaan tilaisuuteen, mitä minä siellä lapsille puhun, jos se vain sopii koululle, Hussein sanoo.
Kouluvierailuja hän sanoo tekevänsä, koska ne antavat mahdollisuuden kertoa lapsille demokratiasta ja yhteiskunnasta eri näkökulmista. Vierailujen teemana on mm. erilaisuus.
Husu Hussein
Abdirahim ”Husu” Hussein Mohamed (s. 21. lokakuuta 1978 Mogadishu, Somalia) on suomalainen, somalisyntyinen radiotoimittaja ja entinen keskustapoliitikko. Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja vuosina 2007–2008. Erottuaan keskustasta hän liittyi SDP:n riveihin elokuussa 2016.
Valittiin Helsingin kaupunginvaltuustoon vuoden 2017 kuntavaaleissa SDP:n edustajaksi
Juontanut Yle Puheella radio-ohjelmaa Ali ja Husu yhdessä koomikko Ali Jahangirin kanssa. Sai Suomen PENin sananvapauspalkinnon vuonna 2015.
picture-76.jpg

Crista Lassfolk-Feodoroff
[email protected]
Sivistysjohtaja:" Ehkä tarvitsemme jonkun linjauksen"
Sipoon kunnan sivistysjohtaja Kurt Torsell kertoo osallistuneensa kahdesti tilaisuuksiin, joissa Husu Hussein on Sipoossa puhunut. Sivistysjohtaja on yllättynyt esitetyistä väitteistä, koska hänen korviinsa ei ole kantautunut mitään negatiivista kouluvierailujen sisällöstä.
– Ainakaan niissä tilaisuuksissa, joissa olin häntä kuuntelemassa, ei ollut mitään kyseenalaista. On päivänselvää, että politikointi ei kuulu kouluihin, mutta demokratiakasvatus sen sijaan kuuluu koulun tehtäviin, Torsell sanoo.
Hän jää miettimään, olisiko politiikkojen kouluvierailuista syytä olla joku linjaus. Asia oli tapetilla Sipoossa keväällä, kun Sipoon Sanomat kertoi RKP:n kouluissa jakamista stipendeistä. Torsellin oma linjaus on, että puolueita on kohdeltava tasapuolisesti.

https://www.sipoonsanomat.fi/artikk...i-somekohu-alakoululaisen-aiti-syyttaa-lapsia
 
Poliitikon kouluvierailusta nousi somekohu – alakoululaisen äiti syyttää: "Lapsia aivopestään poliittisin perustein"

KOULU Alakoululaisen äiti syyttää koulua ja kouluvierailulla ollutta Husu Husseinia Perussuomalaisten mustamaalaamisesta.


Husu Hussein vierailee kouluissa edistämässä suvaitsevaisuutta.- Olen huolissani nuorten syrjäytymisestä. Monet nuoret eivät koe yhteiskuntaa omakseen, Hussein sanoo.
Päivi Tuovinen / arkisto
Alakouluikäisen oppilaan äiti väittää, että Sipoossa kouluvierailuilla ollut Husu Hussein nimitti koulussa Perussuomalaisia rasisteiksi. Äidin mukaan hänen alakouluikäinen lapsensa kertoi myös opettajan kritisoineen puoluetta, jonka jäseniä on perheessä useassa polvessa. Äidin asiasta tekemä julkinen Facebook-päivitys on levinnyt sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin. – Olen syvästi järkyttynyt, että lapsia aivopestään koulussa näin. Oppilaiden perheitä haukutaan poliittisin perustein, äiti kommentoi Sipoon Sanomille.
SDP:n Helsingin kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Husu Hussein kiistää äidin väitteen jyrkästi. Hän sanoo, ettei ole edes maininnut Perussuomalaisia yhdelläkään kouluvierailullaan.
Husu Hussein vakuuttaa vierailevansa kouluissa edistämässä suvaitsevaisuutta, ei poliitikkona.


– Väite on poliittinen ajojahti, joka perustuu valheeseen. Olen itse neljän pienen lapsen isä ja ehdottomasti sitä mieltä, että politiikka ei kuulu alakouluihin, Hussein sanoo.
– Tulen vaatimaan väitteen esittäjältä julkisen anteeksipyynnön. Lisäksi selvitän poliisin kanssa, kuinka asiassa olisi parasta edetä.
Husu Hussein on vieraillut syksyn aikana Sipoossa usein. Lokakuussa hän oli puhujana sipoolaisopettajien koulutuspäivässä. Sen jälkeen hänet on kutsuttu esiintymään Sipoonjoen yläkoulussa ja kolmessa alakoulussa: Jokipuiston koulussa, Lukkarin koulussa ja nyt perjantaina 14.12. Sipoonlahden koulussa.
– Minun puolestani jokainen kiinnostunut voi tulla kuuntelemaan tilaisuuteen, mitä minä siellä lapsille puhun, jos se vain sopii koululle, Hussein sanoo.
Kouluvierailuja hän sanoo tekevänsä, koska ne antavat mahdollisuuden kertoa lapsille demokratiasta ja yhteiskunnasta eri näkökulmista. Vierailujen teemana on mm. erilaisuus.
Husu Hussein
Abdirahim ”Husu” Hussein Mohamed (s. 21. lokakuuta 1978 Mogadishu, Somalia) on suomalainen, somalisyntyinen radiotoimittaja ja entinen keskustapoliitikko. Helsingin Keskustanuorten puheenjohtaja vuosina 2007–2008. Erottuaan keskustasta hän liittyi SDP:n riveihin elokuussa 2016.
Valittiin Helsingin kaupunginvaltuustoon vuoden 2017 kuntavaaleissa SDP:n edustajaksi
Juontanut Yle Puheella radio-ohjelmaa Ali ja Husu yhdessä koomikko Ali Jahangirin kanssa. Sai Suomen PENin sananvapauspalkinnon vuonna 2015.
picture-76.jpg

Crista Lassfolk-Feodoroff
[email protected]
Sivistysjohtaja:" Ehkä tarvitsemme jonkun linjauksen"
Sipoon kunnan sivistysjohtaja Kurt Torsell kertoo osallistuneensa kahdesti tilaisuuksiin, joissa Husu Hussein on Sipoossa puhunut. Sivistysjohtaja on yllättynyt esitetyistä väitteistä, koska hänen korviinsa ei ole kantautunut mitään negatiivista kouluvierailujen sisällöstä.
– Ainakaan niissä tilaisuuksissa, joissa olin häntä kuuntelemassa, ei ollut mitään kyseenalaista. On päivänselvää, että politikointi ei kuulu kouluihin, mutta demokratiakasvatus sen sijaan kuuluu koulun tehtäviin, Torsell sanoo.
Hän jää miettimään, olisiko politiikkojen kouluvierailuista syytä olla joku linjaus. Asia oli tapetilla Sipoossa keväällä, kun Sipoon Sanomat kertoi RKP:n kouluissa jakamista stipendeistä. Torsellin oma linjaus on, että puolueita on kohdeltava tasapuolisesti.

https://www.sipoonsanomat.fi/artikk...i-somekohu-alakoululaisen-aiti-syyttaa-lapsia
Husu itse onkin oikea suvaitsevaisuuden multihuipentuma..
 
Kanadalaiskolumnisti sai yllätysviestin Twitterin lakitiimiltä: ”Sisältö rikkoo Pakistanin rikoslakia”
Pakistanin syyniin joutuneiden mukaan Twitter syyllistyy toisinajattelijoiden vaientamiseen välittämällä Pakistanin hallinnon vaatimuksia.

Kanadalaisen kolumnistin mukaan Twitter välittää Pakistanin hallinnon vaatimuksia. (KUVA: ZUMA, KUVANKÄSITTELY: ANTTI SALONIEMI / HS)
Sara Vainio HS
Julkaistu: 11.12. 15:52
OLETKO koskaan twiitatessasi miettinyt, noudattaako sisältö Pakistanin lakeja?

Kanadalaiskolumnisti Anthony Fureyn mieleen asia ei ollut juolahtanut, mutta viime perjantaina hän sai Twitterin lakitiimiltä sähköpostin, jonka mukaan hän olisi mahdollisesti rikkonut useita Pakistanin lakeja. Samalla Twitter neuvoi häntä ottamaan selvää oikeuksistaan.

Furey kertoo tapauksesta työnantajansa Toronto Suninsivuilla.

Ensin Furey ohitti viestin roskapostina, mutta pienen selvittelyn jälkeen asian vakavuus valkeni: Hän oli todella joutunut syytteeseen muun muassa profeetta Muhammedin loukkaamisesta, rikoksesta, josta Pakistanissa voidaan tuomita kuolemaan.
”TIEDOKSENNE, että Twitteriin ollaan oltu yhteydessä viralliselta taholta liittyen Twitter-tiliinne @anthonyfurey. Yhteydenoton mukaan seuraava sisältö rikkoo Pakistanin rikoslain PECA 2016 kohtaa 37, kohtaa 295 B ja kohtaa 295 C”, Twitterin lakiosasto aloitti viestinsä.

Twitter on vahvistanut, että tapaus on aito eikä edes ainoa laatuaan.

Pakistanin syytös liittyi Fureyn vuosia aiemmin jakamiin sarjakuviin profeetta Muhammedista. Mitään yhteyttä Pakistaniin Fureyllä ei omien sanojensa mukaan ole.

”Minusta on jokseenkin hälyttävää, että Twitter edes antaisi valtion tehdä tällaisen valituksen, sillä se lähes vahvistaa heidän absurdeja jumalanpilkkalakejaan”, Furey ihmettelee uutistoimisto AFP:n haastattelussa.

FUREYN lisäksi ainakin kaksi islamilaisen ääriajattelun kriitikkoa on ilmoittanut saaneensa Twitteriltä ilmoituksen samankaltaisista syytöksistä kuluneella viikolla, vaikka heilläkään ei ole mitään selvää yhteyttä Pakistaniin.

Saudiarabialais-kanadalaiseen aktivistiin Ensaf Haidariin Twitterin lakiosasto otti yhteyttä twiitistä, jossa hän jakoi kuvan hunnutetusta naisesta saatteella: ”Jaa, jos vastustat niqabia.”

”Saatat haluta konsultoida asiassa lakineuvojaa”, Twitter kehotti viestissään.

TWITTERIN tiedotteen mukaan viestit on lähetetty ”virallisen tahon perustellusta pyynnöstä”. Virallisella taholla Twitter viittaa uutistoimisto AFP:n mukaan Pakistanin valtioon.

Samoin toimittaisiin myös muiden valtioiden pyynnöstä, Twitterin tiedottaja kommentoi AFP:lle.

”Yrittäessämme saada palvelumme ihmisten käyttöön kaikkialla, joskus voi olla tarpeellista estää pääsy tiettyyn sisältöön tietyssä maassa”, tiedottaja sanoo.

”Ilmoitamme käyttäjille, jotta heillä on mahdollisuus nähdä pyyntö ja ryhtyä toimiin suojatakseen etujaan.”

VIESTEJÄ vastaanottaneet aktivistit eivät ole tyytyneet Twitterin perusteluihin. Heidän mielestään tällaiset viestit ovat omiaan hiljentämään toisinajattelijoiden ääniä palvelussa.

”Miksi Twitter toimeenpanee Pakistanin islamistisia lakeja yhdysvaltojen lakien sijaan?” Kysyi ääriajattelua kärjekkäästi vastustava kiistelty australialainen imaami Mohammad Tawhidi saatuaan samanlaisen viestin. Tawhidi on syntynyt Iranissa.

”En ole kotoisin Pakistanista enkä ole Pakistanin kansalainen. Pakistanilla ei ole mitään valtaa siihen, mitä sanon. Ette voi olla tosissanne”, Tawhidi twiittasi.
Myös Haidar piti viestiä hiljennysyrityksenä.

”Olen järkyttynyt Twitteristä. He haluavat hiljentää totuuden kertovat äänet”, Haidar kommentoi AFP:lle.

Furey puolestaan harmitteli, että yhden maan tiukat lait näyttävät kansainvälisen alustan kautta voivan vaikuttaa muidenkin maiden kansalaisiin.

”Myös ihmiset maissa, joissa ei ole näitä jumalanpilkkalakeja, saattavat alkaa sensuroida itseään.”

PAKISTAN on aiemminkin uhannut estää Twitterin käytön maassa, jos se ei suostu poistamaan hallituksen sopimattomaksi katsomaa sisältöä.

Pakistan esti Facebookin käytön kahdeksi viikoksi vuonna 2010 ja Youtuben vuodesta 2012 vuoteen 2016.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005928885.html
 
Tuossa joku aika sitten postasin tuonne Islamistien sota länsimaita -ketjuun videon Pakistanin pääministerin puheesta ja siinä kyseinen henkilö kertoi ajavansa kansainvälistä aloitetta uskoihin kohdistuvan loukkaamisen ehkäisemiseksi. Tuo uutinen on ihan linjassa tuon pääministerin puheen kanssa.

Khan also announced that his government is spearheading efforts to get countries to sign onto the "International Convention on Preventing the Defamation of Religions," which would state that freedom of speech is an insufficient pretext for hurting the world's Muslims. PM Khan's speech was aired on 24 News HD TV (Pakistan) to the Internet on November 20, 2018.
 
Poliitikon kouluvierailusta nousi somekohu – alakoululaisen äiti syyttää: "Lapsia aivopestään poliittisin perustein"

KOULU Alakoululaisen äiti syyttää koulua ja kouluvierailulla ollutta Husu Husseinia Perussuomalaisten mustamaalaamisesta.

Sivistysjohtaja:" Ehkä tarvitsemme jonkun linjauksen"
Sipoon kunnan sivistysjohtaja Kurt Torsell kertoo osallistuneensa kahdesti tilaisuuksiin, joissa Husu Hussein on Sipoossa puhunut. Sivistysjohtaja on yllättynyt esitetyistä väitteistä, koska hänen korviinsa ei ole kantautunut mitään negatiivista kouluvierailujen sisällöstä.
– Ainakaan niissä tilaisuuksissa, joissa olin häntä kuuntelemassa, ei ollut mitään kyseenalaista. On päivänselvää, että politikointi ei kuulu kouluihin, mutta demokratiakasvatus sen sijaan kuuluu koulun tehtäviin, Torsell sanoo.
Hän jää miettimään, olisiko politiikkojen kouluvierailuista syytä olla joku linjaus. Asia oli tapetilla Sipoossa keväällä, kun Sipoon Sanomat kertoi RKP:n kouluissa jakamista stipendeistä. Torsellin oma linjaus on, että puolueita on kohdeltava tasapuolisesti.

Sinänsä kaikissa näissä aiheissa tullaan siihen lopputulokseen että meillä on kaksi selkeätä tietä jotka voidaan yksinkertaistaa toisiensa vastakohdaksi. oikeudet vs velvollisuudet, konservatiivius vs liberaalius, globalismi vs nationalismi, vasen vs oikea jne. Tämä konkretisoituu hyvin esimerkiksi brexitissä ja nykypäivän uutismaailmassa jossa sanamuotojen ja valintojen syynä ei ole tiedon laadullinen varmistaminen vaan se kumpaa suuntaa halutaan tällä mediapläjäyksellä edistää.

Jossain vaiheessa se valinta on vain kollektiivin tehtävä. Esimerkiksi niistä nykymaailman paikoista mistä oikeat pääkoppaan piilotetut ajatukset tulevat häpeilemättä esiin, eli poliitikkojen, virastojen, poliisin somevirrasta tai uutiskommenteista tai metrolehden tekstari-palstalta tai interwebin keskustelufoorumien kommentointia katsoessa voidaan selkeästi nähdä että kumpikaan osapuoli ei halua nykytilanteen kestävän hetkeäkään pidempään, vaan näkee status quon vain pahenevana kriisinä.

Ja mitä pidempään siinä kollektiivisessa valinnanteossa kestää, sitä pahemmaksi tilanne kasvaa ja sitä jyrkempiin toimiin kumpikin osapuoli tulee päätymään jos ja kun se valinta ei kohdistu heidän suosimaansa vaihtoehtoon.
 
Back
Top