#vihapuhe

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitä samoja, voit varmaan täsmentää? Senhän nyt ovat kaikki nähneet että itänaapuri haluaa esiintyä monien asioiden kuten kristinuskon (kuka uskoo?), perinteisten arvojen ja konvervatismin puolustajana. Mutta onko se suomalaisten persujen syytä?

Se menee nimittäin näin:
1) oikeaa laitaa yritetään houkutella arvokonservatismia käyttäen
2) vasenta laitaa vihapuhepoliiseinaan yritetään käyttää apuna puskemaan oikeaa entistäkin oikeammalle

Venäläisteen tapaan tuntuu olevan hakea kavereita kaikkien niiden kanssa jotka ovat hiukankin riidoissa "länsimaissa" vallassa olevan poliittisen suuntauksen kanssa.

1) YYA takaisin eli eroon lännestä <--- Melko selvää jos luetaan mitä persujen kannattajat ja myös osa edustajista kirjoittelee.
2) Tuohon eivät ole tähänkään mennessä tarvinneet mitään apuja keneltäkään muilta.

Venäläisten ei tarvitse hakea mitään sillä nämä oikeistolaiset (Salvini & Marine) ovat ilmoittaneet isoon ääneen haluavansa kaveerata itänaapurimme kanssa. Kukaan ei pakota persuja kaveeraamaan Putin uskovien kanssa... siihen peliin lähtevät ihan omasta tahdosta.
 
Venäläisten ei tarvitse hakea mitään sillä nämä oikeistolaiset (Salvini & Marine) ovat ilmoittaneet isoon ääneen haluavansa kaveerata itänaapurimme kanssa. Kukaan ei pakota persuja kaveeraamaan Putin uskovien kanssa... siihen peliin lähtevät ihan omasta tahdosta

Uskotko, että tänä keväänä ovat aivoni vaivautuneet tämän teeman kanssa? Mietin pääni lähes puhki välillä, kun yritän keksiä, että miksi? Aion seurata kuin pöllö hiirtä sitä, millä tavoin Euroopan ns. äärioikea organisoituu eurovaalien jälkeen ja mihin porukkaan suomalainen Persu asemoituu de facto ja de jure.

Jos Persu alkaa bunkata salvini-pen-marine-ym. kanssa ryhmänä, niin mitä se tarkoittaa? Tarkoittaako mitään vai emmekö ymmärrä jotain eurooppalaisesta menosta?
 
Uskotko, että tänä keväänä ovat aivoni vaivautuneet tämän teeman kanssa? Mietin pääni lähes puhki välillä, kun yritän keksiä, että miksi? Aion seurata kuin pöllö hiirtä sitä, millä tavoin Euroopan ns. äärioikea organisoituu eurovaalien jälkeen ja mihin porukkaan suomalainen Persu asemoituu de facto ja de jure.

Jos Persu alkaa bunkata salvini-pen-marine-ym. kanssa ryhmänä, niin mitä se tarkoittaa? Tarkoittaako mitään vai emmekö ymmärrä jotain eurooppalaisesta menosta?
Varmaan siksi, että brexitin myötä kaksi muuta ryhmää heikkenee huomattavasti ja ollaan taas hajanaisemmassa asetelmassa eu-kriittisten puolueiden suhteen. Suunnitteilla olevalla ryhmällä on erimielisyyksiä mutta tehokkain tapa se on ajaa äänestäjien asiaa.
 
Korjasin olennaisimman tekstistäsi.


Sen verran pitäisi puolueellakin olla vastuuta, ettei lähdetä vanjamielisten kelkkaan. Kyse on kuitenkin Suomesta ja suomalaisista äänestäjistä.
Halla-aho myöntää, että puolueilla on isojakin linjaeroja ”taktisissa tavoitteissa”, mutta ”strategiset tavoitteet” ovat yhteneväisiä. Hän esimerkiksi irtisanoutuu Legan puheenjohtajan Matteo Salvininkritiikistä Venäjä-pakotteita kohtaan.

”Me tunnistamme ja tunnustamme nämä erot, mutta haluamme rakentaa ryhmän ydinteemoille, kuten liittovaltiokehityksen vastustaminen, eurooppalaisen kulttuurihistorian puolustaminen ja maahanmuuton vastustaminen”, Halla-aho sanoo.

Toki ymmärrän, että mp.netissä mahorkan hajua epäillään heti mutta itse en ole niin huolestunut.
 
Totta, minäkin ymmärrän ettei se persuja huoleta. Pikemminkin päinvastoin kuten Tomppa "Tehtaankadun mies" Packalenkin aina muistuttaa.

Itseäni huolettaa puolueeseen katsomatta jokainen itänaapuria sympaattisesti ymmärtävä, heidän narratiiviaan ajava sekä heidän etuaan ajava taho Suomessa ja Euroopassa ja jenkkilässä.

Oli se sitten mh17-packalen, päivässä ohi -huhtis, sperbankin aho, nord stream- merkel, Ranskan johto joka myi vielä 2015 satoja panssarivaunujen lämpökamera- tähtäimiä Venäjälle, bätmän, putkonen, hilden-järvenperä ja valkosen talon taaleri-donaldi tai assad.

Silti edelleen suurimpana uhkana pidän niitä hörhöjä jotka selittävät että yksin ja liittoutumattomana meillä on paras liikkumavara aktiivisessa sotatilanteessa massiivista sotilas- ja ydinasevaltaa vastaan sen sijasta että oltaisiin osa maailmanhistorian suurinta ja tehokkainta puolustusliittoumaa, yhdessä muiden EU-maiden kanssa.
 
Toki ymmärrän, että mp.netissä mahorkan hajua epäillään heti mutta itse en ole niin huolestunut.

"Halla-aho myöntää, että puolueilla on isojakin linjaeroja ”taktisissa tavoitteissa”, mutta ”strategiset tavoitteet” ovat yhteneväisiä. Hän esimerkiksi irtisanoutuu Legan puheenjohtajan Matteo Salvininkritiikistä Venäjä-pakotteita kohtaan."

Venäjä-suhteen pitäisi tuolla tasolla strateginen kysymys, ainakin Suomessa.
 
Marjaana Toiviaista kutsuttiin verkossa saatanan kätyriksi ja mielisairaaksi – syytetyt vetoavat Toiviaisen esiintymisiin ja toimintaan pappina
Syyttäjä pitää Facebook- ja messenger-kirjoituksia virkaansa hoitaneen papin maalittamisena.

Tuomiokapituli on aiemmin käsitellyt valituksia Marjaana Toiviaisen osallistumisesta kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden pakkopalautuksia vastustaviin mielenosoituksiin. (KUVA: LIISA TAKALA)
Mikko Gustafsson HS
Julkaistu: 15.5. 11:56 , Päivitetty: 15.5. 15:51


HELSINGIN käräjäoikeudessa alettiin käsitellä keskiviikkona isoa tukkua syytteitä pappi Marjaana Toiviaisen kunnianloukkauksista. Syytettyjä jutussa on kolmisenkymmentä, vaikka kaikki eivät keskiviikkona olleet oikeussalissa.

Facebookissa ja Messenger-viestipalvelussa vuonna 2017 kirjoitetuissa teksteissä niiden kirjoittajat toivovat esimerkiksi Toiviaisen kuolemaa ja raiskaamista. Toiviaista nimitettiin myös Allahin huoraksi ja saatanan kätyriksi, minkä lisäksi kirjoituksissa oli esimerkiksi väitteitä hänen mielenterveydestään ja seksuaalisista haluistaan.

”Tässä tekotapa on pitkälti identtinen. Toiviainen on hoitanut virkaansa tavalla, joka ei ole kaikkia miellyttänyt. Ja sitä on sitten sosiaalisessa mediassa kommentoitu”, kihlakunnansyyttäjä Juha-Mikko Hämäläinen kuvaili kokonaisuutta oikeudenkäynnin alussa.

Syynä kunnianloukkauksiin on Hämäläisen mukaan Toiviaisen halventaminen. Yhdelle syytetylle Hämäläinen vaatii myös tuomiota laittomasta uhkauksesta. Tähän syytteeseen johtaneen viestin kirjoittaja kehotti Toiviaista muuttamaan Afganistaniin ja kirjoitti häntä varten Suomessa varatuista luodeista.

KIRJOITTELUN syynä on Toiviaisen työ ja toiminta Oulunkylän seurakunnassa, johon on kuulunut muun muassa turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien kotouttaminen. Toiviainen on tukenut näkyvästi maahanmuuttajia myös julkisuudessa ja osallistunut muun muassa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden pakkopalautuksia vastustaviin mielenosoituksiin.

Osa syytetyistä on tunnustanut teon, osa myöntää tekstit ja kiistää halventamistarkoituksen ja jotkut taas sanovat, että viestit on kirjoitettu heidän koneeltaan heidän tietämättään. Suurin ryhmä syytetyistä on sitä mieltä, että tekstit ovat olleet reaktioita Toiviaisen omaan toimintaan pappina ja että hänen pitäisi kestää julkisuuden henkilönä tavallista enemmän arvostelua.

Syytetyt tai heidän avustajansa ovat kuvailleet esitutkinnassa ja oikeussalissa tekstejään esimerkiksi näpäytykseksi, ohjeistukseksi ja kannanotoiksi.

SYYTTÄJÄ Hämäläinen teki tukusta pöydälleen tulleita kirjoituksista syyttämättäjättämispäätöksen. Näissä teksteissä oli Hämäläisen mukaan kyse selvästi virkatoimintaan liittyvästä arvostelusta ilman loukkaamistarkoitusta, mutta salissa käsiteltäviä tekstejä hän luonnehti toisin.

”Tässä on minun mielestäni kyse selkeästi tällaisesta maalittamisesta, joka on kohdistunut virkaansa hoitaneeseen virkamieheen.”

Maalittamisella Hämäläinen tarkoittaa toimintaa, jossa jokin henkilö nostetaan esimerkiksi sosiaalisen median kirjoituksilla tikun nokkaan ja muut rientävät kommentoimaan hänen toimintaansa epäasiallisesti.

Aiemmin Hämäläinen on kommentoinut STT:lle, että toiminta ei ole näyttäytynyt ohjattuna kampanjana. Hän sanoi myös salissa, että maalittaminen ei ole juridinen termi.

SYYTTÄJÄ Hämäläinen päätti nostaa syytteen yhteensä yli 30:tä henkeä vastaan, mutta kaikki haastetut eivät saapuneet maanantaina paikalle. Osaa ei myöskään tavoitettu ja saatu haastettua oikeudenkäyntiin.

Käräjäoikeus päätti käsitellä Toivaisen vaatimukset ilman yleisöä, koska käsittelyssä tulee ilmi häneen liittyviä arkaluontoisia seikkoja.

TUOMIOKAPITULI on aiemmin käsitellyt valituksia, jotka koskivat Toiviaisen osallistumista kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden pakkopalautuksia vastustaviin mielenosoituksiin.

Tuomiokapitulissa puheenjohtajan valtaa käyttää hiippakunnan piispa eli Helsingissä Teemu Laajasalo ja päätösvaltaa seitsemän jäsentä. Tuomiokapituli hoitaa hiippakunnan hallintoa ja taloutta sekä valvoo seurakuntien toimintaa, minkä lisäksi kansalaisten jättämät kantelut käsitellään tuomiokapitulissa.

Tuomiokapituli katsoi, että Toiviainen on tehnyt merkittävää työtä maahanmuuttajien auttamiseksi, mutta osaa hänen toimintatavoistaan ja käytöksestään voidaan moittia. Kyse oli tuomiokapitulin mukaan siitä, että kirkon työntekijä ei saisi toimia poliisia tai muita viranomaisia vastaan tai yrittää estää näiden työtä.

Oikaisu 15.5.2019 klo 15.55: Korjattu jutusta virheellinen päivä. Jutussa puhuttiin aiemmin maanantaista, vaikka oikeudenkäynti alkoi keskiviikkona.

 
"Halla-aho myöntää, että puolueilla on isojakin linjaeroja ”taktisissa tavoitteissa”, mutta ”strategiset tavoitteet” ovat yhteneväisiä. Hän esimerkiksi irtisanoutuu Legan puheenjohtajan Matteo Salvininkritiikistä Venäjä-pakotteita kohtaan."

Venäjä-suhteen pitäisi tuolla tasolla strateginen kysymys, ainakin Suomessa.
Toisaalta paras tapa vaikuttaa ryhmän politiikkaan voi hyvinkin olla sen sisältä...
 
Marjaana Toiviaista kutsuttiin verkossa saatanan kätyriksi ja mielisairaaksi – syytetyt vetoavat Toiviaisen esiintymisiin ja toimintaan pappina



Onkohan tämä jo vanhentunut?
Pekka Jalava Uutisvuodossa.

https://m.riemurasia.net/video/Saatanan-katyri/153173

Ja tiedostavat nauraa:LOL:
 
Totta, minäkin ymmärrän ettei se persuja huoleta. Pikemminkin päinvastoin kuten Tomppa "Tehtaankadun mies" Packalenkin aina muistuttaa.
Hyvä ettei itämyönteinen puolue päässyt hallitukseen :rolleyes:

#sdp #kepu #vasemmistoliitto #vihreät
 
#kirkkopäivät

Perustelut tänään:
"
Itä-Suomen yliopiston teologisen osaston professorin Ilkka Huhta ja Diakonia-ammattikorkeakoulun yliopettaja, dosentti Mikko Malkavaara ovat peruneet osallistumisensa Kirkkopäiville piispa Laajasalon vierasvalinnan takia. Huhdan ja Malkavaaran oli määrä puhua perjantaina.

Viestimme järjestäjille oli, että ei ole hyvä kutsua yhden eduskuntapuoleen puheenjohtajaa viikkoa ennen EU-vaaleja”, Huhta sanoo STT:lle."

perustelut 26.4

He perustelevat ratkaisuaan seuraavasti: ”Jussi Halla-ahon poliittinen asema perustuu populistiseen ideologiaan, jonka retoriikassa väkivalta ja syrjintä ovat ratkaisevassa roolissa. Olemme siksi vakuuttuneita siitä, että juuri mainittu henkilö on täysin sopimaton puhumaan sananvapauden rajoista Kirkkopäivillä. Piispa Laajasalon julkisuudessa esittämät perustelut kutsua Jussi Halla-aho Kirkkopäiville ovat sanotusta syystä kestämättömiä. Yliopistotutkijoina olemme sitoutuneet edistämään eettisesti kestäviä arvoja, joihin kuuluu väkivallan ja syrjinnän vastustaminen ja ehkäiseminen.”

Linkit:

 
Nyt tuli suositus: Viranomaisilta halutaan kovempia toimia vihapuheen kitkemiseksi

Vihapuheen suitsimiseksi on nyt perustettu laaja-alainen työryhmä.
Lotta Åberg / Arkisto

Vihapuhe on Suomessa niin vakava ongelma, että se edellyttää hallitustasoisia linjauksia.
Asiaa pohtinut työryhmä esittää muun muassa vihapuheen vastaisen toimintaohjelman laatimista, osaamiskeskuksen perustamista sekä muutoksia lainsäädäntöön. Vihapuhe on tuhoisaa uhrin lisäksi koko demokraattiselle yhteiskunnalle, oikeusvaltiolle ja sananvapaudelle.
– Vihapuhe kumpuaa siitä sosiaalisesta, yhteiskunnallisesta ja kulttuurisesta todellisuudesta, jossa elämme, sanoo työryhmän puheenjohtaja, emeritusarkkipiispa Kari Mäkinen.


– Se on kiinnittynyt käytettävissä oleviin välineisiin, etenkin internetiin ja sosiaaliseen mediaan. Viime kädessä vihapuheeseen puuttumisessa on kyse ihmisarvon puolustamisesta.
Sisäministeriön, oikeusministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön asettamaan riippumattomaan asiantuntijatyöryhmään kuuluivat edustajat muun muassa Valtakunnansyyttäjänvirastosta, Julkisen sanan neuvostosta, Helsingin poliisilaitokselta, Etnisten suhteiden neuvottelukunnasta ja Suomen nuorisovaltuustojen liitosta. Työryhmän työhön osallistui myös tutkijoita.
Työryhmän keskeinen johtopäätös on, että vihapuheen vastaista työtä tehdään, mutta se on varsin hajanaista ja koordinoimatonta. Työ perustuu enimmäkseen yksittäisiin hankkeisiin, ja se ei ole systemaattista vaan projektiluontoista.
Vihapuheen määrä kasvaa koko ajan, ja se saa uusia muotoja ja kohderyhmiä. Uhrin mahdollisuus saada apua vaihtelee paljon riippuen tapauksesta. Myöskään lainsäädäntö ei vastaa nykyistä tilannetta.
Vihapuheella tarkoitetaan tässä yhteydessä kaikkia sellaisia ilmaisumuotoja, jotka levittävät, lietsovat, edistävät tai oikeuttavat etnistä vihaa, ulkomaalaisvastaisuutta, antisemitismiä tai muuta vihaa, joka pohjautuu suvaitsemattomuuteen.
Vihapuheeseen liittyvät myös muut vaikuttamiskeinot, kuten disinformaatio ja valeuutiset. Työryhmä on myös käsitellyt maalittamista, jossa suuri joukko ihmisiä, yleensä sosiaalisessa mediassa, ottaa yhden henkilön kohteekseen ja kohdistaa tähän vihapuhetta.
Työryhmä esittää, että valtioneuvosto päättäisi vihapuheen vastaisen toimintaohjelman laatimisesta. Lisäksi tarvitaan vihapuheen vastainen osaamiskeskus, jonka tehtävänä olisi kerätä ja analysoida tietoa vihapuheesta, syrjinnästä, rasismista, viharikoksista ja muista vihateoista politiikkojen, raporttien ja toimenpiteiden laatimisen tueksi.
Keskus tuottaisi selvityksiä ajankohtaisista ja tärkeistä teemoista ja seuraisi kansainvälistä kehitystä. Se myös koordinoisi ja seuraisi viranomaisten ja kansalaisyhteiskunnan toimia vihapuheen torjumiseksi.
Tietoa vihapuheesta tulisi kerätä myös alueellisesti, ja viranomaisten tulisi hyödyntää sitä alueellisten ja paikallisten toimenpiteiden suunnittelussa.
Kansallisessa lainsäädännössä ei ole määritelty rikosta, jonka rikosnimike olisi "vihapuhe". Tästä huolimatta vihapuhe on rikos silloin, kun se täyttää jonkin rikoksen tunnusmerkistön.
Yleisin tällainen rikos on kiihottaminen kansanryhmää vastaan. Vaikka vihapuhe ei täyttäisi rikoksen tunnusmerkistöä, se voi silti olla kiellettyä yhdenvertaisuuslain tai tasa-arvolain mukaisena häirintänä.
Työryhmä katsoo, että sananvapauteen liittyvät viharikokset tulisi säätää virallisen syytteen alaisiksi ainakin niissä tilanteissa, joissa henkilö joutuu vihapuheen kohteeksi virkatoimiensa, työtehtäviensä tai luottamustehtäviensä hoitamisen vuoksi.
Tällöin niiden eteenpäin vieminen rikosprosessissa ei edellyttäisi asianomistajan rangaistusvaatimusta.
Myös maalittamiseen tulisi voida puuttua nykyistä tehokkaammin ainakin niiden osalta, jotka joutuvat vihapuheen kohteeksi ammattinsa tai tiettyyn vähemmistöön kuulumisen vuoksi.
Työryhmä esittää, että oikeusministeriö ja sisäministeriö arvioivat tarvetta ja mahdollisuuksia kehittää lainsäädäntöä maalittamiseen puuttumiseksi.
Kouluilla ja muilla nuorten kanssa toimivilla viranomaisilla tulisi olla ohjeistus siitä, miten netin vihapuheeseen puututaan. Opetushallitus laatii parhaillaan kiusaamisen vastaisen työn opasta oppilaitoksille, joka sisältää myös verkossa tapahtuvan kiusaamisen ehkäisyn.
Opas jalkautetaan osana opettajien täydennyskoulutusta. Työryhmä esittää, että menettelyjä ja ohjeistusta selkeytetään vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen puuttumiseksi. Selkeät ohjeet ja ennakoitava toiminta lisäävät lasten ja nuorten luottamusta siihen, että aikuiset puuttuvat vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen.

 
Sanat ovat tekoja. Vihapuheen ja nettikiusaamisen vastaisten toimien tehostaminen
Mäkinen, Kari (2019-05-17)


Suositus 1: Laaditaan vihapuheen vastainen toimenpideohjelma
Työryhmä esittää, että valtioneuvosto päättää vihapuheen vastaisen toimintaohjelman laatimisesta. Vihapuhe on niin vakava ongelma, että se edellyttää hallitusohjelman tasoisia linjauksia.

Suositus 2: Perustetaan osaamiskeskus, lisätään tutkimusta, tietoa ja vahvistetaan tietoon perustuvaa johtamista
Työryhmä esittää, että perustetaan erillinen osaamiskeskus, joka kerää ja analysoi laajasti tietoa vihapuheesta, syrjinnästä, rasismista, viharikoksista ja muista vihateoista politiikkojen, raporttien ja toimenpiteiden laatimisen tueksi.

Suositus 3: Kehitetään lainsäädäntöä
Työryhmä esittää, että oikeusministeriö arvioi, pitääkö sananvapauteen liittyvät viharikokset säätää virallisen syytteen alaisiksi ainakin niissä tilanteissa, joissa henkilö joutuu vihapuheen kohteeksi virkatoimiensa, työtehtäviensä tai luottamustehtäviensä hoitamisen vuoksi. Tällöin niiden eteenpäin vieminen rikosprosessissa ei edellyttäisi asianomistajan rangaistusvaatimusta.

Työryhmä esittää, että rangaistuksen koventamisperustetta koskevaan lainkohtaan sekä kiihottaminen kansanryhmää vastaan tunnusmerkistöön lisätään maininta sukupuolesta.

Työryhmä esittää, että oikeusministeriö ja sisäministeriö arvioivat, mahdollistavatko tällä hetkellä voimassa olevat rikoslain säännökset rikosvastuun kattavan toteutumisen maalittamistapauksissa kaikkien vihakampanjaan tavalla tai toisella osallistuneiden henkilöiden osalta. Työryhmä esittää, että oikeusministeriö ja sisäministeriö arvioivat tarvetta kehittää rikosoikeudellista suojaa maalittamiseen puuttumiseksi.

Työryhmä esittää, että selvitetään kansainvälisiä kokemuksia erilaisten kriminaalipoliittisten
keinojen käytöstä vihapuheen torjumiseksi ja mahdollisuuksia ottaa käyttöön rikosoikeudellisia seuraamuksia täydentäviä tai vaihtoehtoisia toimenpiteitä.

Työryhmä esittää, että palautetaan yhdenvertaisuuslakiin muotoilu, jonka mukaan valtuutettu voi viedä häirintätapauksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakuntaan myös ilman yksittäistä uhria.

Suositus 4: Lisätään verkkoalustojen vastuuta
Työryhmä esittää, että verkkoalustojen vastuuta torjua vihapuhetta lisätään lainsäädännön keinoin.

Työryhmä esittää, että viranomaiset jatkavat yhteistyötä verkkoalustojen kanssa.

Suositus 5: Edistetään median mahdollisuuksia torjua vihapuhetta
Työryhmä esittää, että tuetaan vastuullisen journalismin toimintaedellyksiä erityisesti nuorten suosimien, digitaalisilla alustoilla toimivien uusien medioiden osalta siten, että niillä olisi mahdollisuus julkaista vastuullista journalismia sen sijaan, että ne ovat luonteeltaan sisältömarkkinointia.

Työryhmä esittää, että lisätään vastuullisesti toimivan median ymmärrystä siitä, millaiset mekanismit median toiminnassa voivat olla omiaan lisäämään vahingollisen vihapuheen näkyvyyttä yhteiskunnassa tai miten vastuullisetkin mediat saattavat jopa levittää vihapuhetta.

Työryhmä esittää, että vahvistetaan journalismin etiikan koulutusta erityisesti koskien median nykyistä digitaalista toimintaympäristöä ja yhteiskunnallisesti vaikeita aiheita.

Työryhmä esittää, että mediat avaavat vastuullisen journalismin toimintatapoja sekä omia
journalistisia päätöksiään yleisölle nykyistä paremmin, jotta yleisön on mahdollista ymmärtää, miksi media toimii, kuten se toimii, ja miten sen toiminta poikkeaa muusta viestinnästä.

Työryhmä esittää, että lisätään medioiden tietoisuuttaa siitä, että monissa tapauksissa yksittäisten journalististen periaatteiden mukaisesti tehtyjen juttujen poistaminen maksumuurin takaa voi parantaa ratkaisevasti vihapuheen kohteeksi joutuneen henkilön tai ihmisryhmän tilannetta.

Suositus 6: Parannetaan vihapuheen uhrien tukea
Työryhmä esittää, että selvitetään, miten vihapuheen uhrien tukea tulisi kehittää.

Työryhmä esittää, että varmistetaan matalan kynnyksen oikeusapua tarjoavien tahojen resurssointi.

Työryhmä esittää, että lisätään eri tavoin tietoa oikeusprosessin vaiheista ja kehitetään mahdollisuus seurata rikosjutun etenemistä sähköisesti (ns. track my case).

Työryhmä esittää, että lisätään vihapuheen uhrien tietoisuutta mahdollisuuksista ilmoittaa vihapuheesta verkkoalustojen ylläpitäjille ja viranomaisille.

Suositus 7: Varmistetaan, että työnantajan tai toimeksiantajan vastuu toteutuu silloin, kun työntekijä on vihapuheen tai vihakampanjan kohteena
Työryhmä esittää, että viranomaiset toteuttavat yhdessä elinkeinoelämän järjestöjen kanssa työnantajille ja toimeksiantajille suunnatun kampanjan siitä, miten tulee toimia tilanteessa, jossa työntekijä joutuu vihapuheen, vihapuhekampanjan tai maalittamisen kohteeksi.

Suositus 8: Lisätään tietoa ja koulutusta vihapuheesta sekä sananvapaudesta ja sen rajoista
Työryhmä esittää, että viranomaisten, mukaan lukien alueelliset ja paikalliset viranomaiset, poliitikot koulutusta lisätään.

Työryhmä esittää, että muiden toimijoiden, kuten kansalaisyhteiskunnan edustajien, tietoa vihapuheesta ja sananvapauden rajoista lisätään.

Suositus 9: Vahvistetaan medialukutaitoa
Työryhmä esittää, että toteutetaan monivuotinen ohjelma vihapuheen torjunnan kannalta tärkeiden taitojen kehittämiseksi

Työryhmä esittää, että parannetaan aikuisten medialukutaitoa.

Työryhmä esittää, että kutsuntojen yhteydessä annetaan tietoa vihapuheesta ja sananvapaudesta ja sen rajoista.

Suositus 10: Vahvistetaan uskontoon kohdistuvan ja uskontoon perustuvan vihapuheen torjuntaa
Työryhmä esittää, että vahvistetaan uskontoon kohdistuvan ja uskontoon perustuvan vihapuheen torjuntaa sekä uskontolukutaitoa ja uskontojen vuoropuhelua.

Suositus 11: Lisätään opettajien ja koulun henkilökunnan valmiuksia puuttua vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen
Työryhmä esittää, että opettajien medialukutaitoon liittyvää perus- ja täydennyskoulutusta vahvistetaan.

Työryhmä esittää, että menettelyjä ja ohjeistusta selkeytetään vihapuheeseen ja nettikiusaamiseen puuttumiseksi.

Työryhmä esittää, että laaditaan eri vuosiluokille opettajien käyttöön materiaalia vihapuheeseen puuttumiseen huomioiden koulujen erot monimuotoisuuden osalta. Materiaalia tulisi valmistaa myös vihapuheen käsittelemiseksi opettajankokouksessa ja vanhempainillassa.

Työryhmä esittää, että yhdenvertaisuustyötä kouluissa ja oppilaitoksissa vahvistetaan

Suositus 12: Ennalta ehkäistään poliittista vihapuhetta
Työryhmä esittää, että poliittiset puolueet ohjelmissaan sitoutuvat vihapuheen vastaisiin toimiin. Lisäksi työryhmä esittää, että eduskuntapuolueet vahvistavat rasismin vastaisessa peruskirjassa mainittuja toimia. Puolueiden tulisi laatia vaalikampanjoitaan varten eettiset ohjeet, joiden tulisi sisältää häirinnän ja vihapuheen vastaiset toimintaohjeet.

Työryhmä suosittaa, että kaikki yhteiskunnalliset toimijat sitoutuvat vihapuheen vastaiseen työhön.
 
Työryhmä katsoo, että sananvapauteen liittyvät viharikokset tulisi säätää virallisen syytteen alaisiksi ainakin niissä tilanteissa, joissa henkilö joutuu vihapuheen kohteeksi virkatoimiensa, työtehtäviensä tai luottamustehtäviensä hoitamisen vuoksi.

Erityisesti jos poliitikko on vetänyt piriä tai toimittaja ajanut juovuspäissään ja tullut niistä tuomituksi. Kuten somen polpoksi haluava jo tuli varsin selvästi todistelleeksi niin niistä tulee kansalaiselle jatkossa syytteitä, jos erehtyy muistuttelemaan menneistä rikoksista, törttöilyistä ja arvailemaan onko henkilöllä alttiutta jatkaa samalla linjalla.

"Työtehtäviensä vuoksi". Siihenhän mahdutetaan vaikka mitä.

Ehkä käy vielä niin että tuota laajennetaan koskemaan henkilöiden lisäksi myös vallitsevaa politiikkaa kuten monikulttuurisuus ja suhde "ilmastomuutokseen". Molemmistahan on tullut äärivasemmiston välineitä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top