#vihapuhe

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mikä siinä muuten on, että kun yksi vastapuolelta kritisoi jotain Mannerheimin kuvaa niin me toisella puolella heti alistumme ja viemme arvostamamme henkilön kuvan pois?
Missä taistelutahto ja professorin voittaminen ???
.
Kyseessä oli luokanopettajien klubi, milloin olet viimeksi tavannut voimakastahtoisen luokanopettajan?
 
Aamupuurolla luettua:
Historioitsijoilta suorat sanat Mannerheim-tehtävästä tyrmistyneelle professorille: ”Tässähän on kysymys sensuroinnista”
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006315661.html

Historiantutkijoiden reaktio asettuu tyrmistyksen ja huvittuneisuuden välimaastoon.
SUOMEN historiaa tuntevat ihmettelevät Oulun yliopiston sosiologian professorin Vesa Puurosen näkemyksiä marsalkka Mannerheimista. Historiantutkijoiden reaktio asettuu tyrmistyksen ja huvittuneisuuden välimaastoon.

IS lähetti Puurusen opiskelijoille lähettämän paimenkirjeen luettavaksi Mannerheimin päämajatyöskentelyä tutkineelle kolmen yliopiston dosentille Lasse Laaksoselle ja Mannerheimista kiitetyn teoksen kirjoittaneelle pitkän linjan sotahistorian tutkijalle Martti Turtolalle.


Enuisellä Helsingin yliopiston viestintäjohtajalla Turtolalla on vaikeuksia pidätellä nauruaan tekstin luettuaan.

– Tämähän on huvittavaa. Voiko olla mahdollista, että sosiologian professorilla on näin yksisilmäiset käsitykset Suomen historiasta ja hän näkee historian näin mustavalkoisena.

TURTOLAN mukaan Puurosen teesit voisi kaataa kuin possujen olkitalon, mutta hänen mielestään asiassa on vakavampi puoli.

– Ihmetyttää, onko tuo opiskelijoiden käyttämä tila, josta Mannerheimin kuva piti poistaa, professorin hallinnassa? Tässähän on kysymys sensuroinnista. Ei voi yliopiston moniarvoisuudesta puhua, kun professori määrää repimään valokuvan pois.

Vasemmistoliiton poliittisissa piireissä aktiivisesti toimineen Puurosen erityiseen akateemisen osaamisen kuuluvat hänen oman ilmoituksensa mukaan ”arvot, aatteet ja yhteiskunnalliset kontekstit”.

– Niitä vasten on todella hämmästyttävää, että kuvien raastamisella alas ajatellaan päästävän eteenpäin, Turtola sanoo

LAAKSONEN puolestaan luonnehtii Puurosen ajattelua tendenssimäiseksi ja yksisilmäiseksi. Hän huomauttaa, että historiallisten väitteiden esittäjä on tutkija, jonka eritysalaksi esitellään yhteiskunnalliset kontekstit.

– Mannerheimin nimeäminen rasistiksi sillä perusteella, että hän talvisodan jälkeen kutsui venäläisiä vieraaksi roduksi, on tyylipuhdasta anakronismia.

Anakronismi tarkoittaa asian sijoittamista väärään aikakauteen. Rotu-sanalla oli 1930-luvulla tyystin toinen merkitys kuin nykyisin. Rodun käsitettä viljeltiin suomen kielessä arkiteksteistä aina runouteen hyvin vapaasti. Muun muassa Suomen heimoista puhuttiin eri rotuna ilman loukkaavaa tarkoitusta.

– Minusta Mannerheimin päiväkäsky sijoitetaan hyvin tarkoitushakuisesti väärään kontekstiin. Tutkijan pitäisi ymmärtää, että käsitteen merkitys on muuttunut aivan toiseksi sitten niiden aikojen, Laaksonen sanoo.

– Suomen armeija ei toisen maailmansodan aikana osallistunut rotusotaan. Se tehtiin selväksi niin poliittisella tasolla kuin armeijassa, jonka riveissä vähemmistöt – niin juutalaiset, tataarit kuin romanit – taistelivat. Mannerheim itse kävi synagogassa, Laaksonen muistuttaa.

HÄNEN mukaansa Puurosen paimenkirjeessä keskitysleiri-sanaa käytetään terminä ja käsitteenä leimaavasti ja pyritään hakemaan yhtymäkohtia Saksan keskitysleireihin.

Tähän myös Turtola kiinnittää huomiota.

– Itä-Karjala oli sotilashallintoaluetta. Sen suomalaisia vastuumiehiä sen paremmin kuin Mannerheimia ei sodan jälkeen tuomittu. Asia on tutkittu perinpohjin, Turtola muistuttaa.

Puuroselle sukuhistorian vuoksi henkilökohtaisia vuoden 1918 tapahtumia ei tutkijoiden mukaan liioin ole historiallisesti oikein sälyttää Mannerheimin kontolle.

– Kun sota pitkittyi ja tilanne alkoi riistäytyä käsistä, valkoisten sodanjohdosta tuli nimenomaan käsky, että suoraan ei saa ampua, vaan pitää perustaa kenttäoikeuksia, Turtola muistuttaa.

Laaksonen arvelee, että Puurosen ulostulon taustalla vaikuttavat enemmän poliittiset kun historiantutkimukselliset motiivit.

– Kyse oli mielikuvista, ei historiatieteellisistä arvoista. Tällainen romuttaa tieteen arvostusta. Koko kohussa oli kyse vain uusien opiskelijoiden fuksitilaisuudesta, johon professorin arvovallalla puututtiin härskillä tavalla, Laaksonen sanoo.
 
On v*ttu tämä Twitter-aikakausi ihana. Tuntuu että mitään muuta ei enää osata tehdä kuin loukkaantua ja heti perään uhriutua.

Tekee itselleen melkoisen palveluksen, kun ei osallistu lainkaan tweettiympyröihin. Se ympäristö näyttäytyy liian usein -mukasivistyneistön- keskinäisenä vi---tuiluna. Agendoista ei saa selvää pirukaan ja jos @Pihatonttu on oikeassa, niin agendoja ei olekaan vaan on pelkästään -suht oppineita sivistymättömiä- ihmisiä, jotka jatkavat siitä, mihin koulujen välituntipihoilla jäätiin. Ja meritoituneimmat osaavat ostareiden tuulikaapeissa hankittua -keskustelutaidon- kukkasta eli kirkuvaa huutamista ja päälle tulevaa möykkää.
 
Eikös oppilaiden kuulu haastaa ja hieman kyseenalaistaa opettajat, eikä niellä kaikkea purematta ja nyökytellä vain päätänsä

Ei. On sisäistettävä lujasti: ei elämää, vaan koulua varten. :D

Ja eikös sotilasmaailmassakin vasta esiupseerikurssilla kehoteta opiskelijoita säilyttämään kriittisyys? Ja vasta tuolloin kohdata lopun viimein se, että hlökoht. vastuu voi ohittaa komentoketjusta tulleen möläyksen? :uzi:
 
Tekee itselleen melkoisen palveluksen, kun ei osallistu lainkaan tweettiympyröihin. Se ympäristö näyttäytyy liian usein -mukasivistyneistön- keskinäisenä vi---tuiluna. Agendoista ei saa selvää pirukaan ja jos @Pihatonttu on oikeassa, niin agendoja ei olekaan vaan on pelkästään -suht oppineita sivistymättömiä- ihmisiä, jotka jatkavat siitä, mihin koulujen välituntipihoilla jäätiin. Ja meritoituneimmat osaavat ostareiden tuulikaapeissa hankittua -keskustelutaidon- kukkasta eli kirkuvaa huutamista ja päälle tulevaa möykkää.

Itse olen pysytellyt Twitteristä kaukana. En ole liittynyt, enkä liity. Pelkkää keskinäisten somekuplien rinkirunkkausta se on minusta koko touhu.
 
Miehellä itsellään on näemmä toimistossa neukkujen propagandajulisteita seinillä.

Katso liite: 34660

On v*ttu tämä Twitter-aikakausi ihana. Tuntuu että mitään muuta ei enää osata tehdä kuin loukkaantua ja heti perään uhriutua.
Ikiliikkuja.

Toisaalta olen hieman erimieltä Mannerheimin "vaikutuksesta" 1918 lopputulemaan, vaikka sitten viimein tuli alla mainittu, hitaasti konkretisoitunut käsky.

"Puuroselle sukuhistorian vuoksi henkilökohtaisia vuoden 1918 tapahtumia ei tutkijoiden mukaan liioin ole historiallisesti oikein sälyttää Mannerheimin kontolle.

– Kun sota pitkittyi ja tilanne alkoi riistäytyä käsistä, valkoisten sodanjohdosta tuli nimenomaan käsky, että suoraan ei saa ampua, vaan pitää perustaa kenttäoikeuksia, Turtola muistuttaa."

Suurimman "kollouden" teki kuitenkin Svinhufvud tällä:

”Henkilöt, jotka maan laillista järjestystä vastaan nostetun kapinan kukistamisen tarkoituksessa … ovat teoissaan menneet yli sen, mitä mainittujen tavoitteiden saavuttamiseksi olisi ollut tarpeen, jätettäkööt niistä syytteeseen panematta ja rankaisematta.”

Otetaan nyt vaikka Jämsän perseilyt esimerkkkinä...

Puurosen osalta "kytkin" on hirttänyt niin vasemmalle, ettei nähdä kokonaisuutta Mannerheimin osalta.

Minulla on juuri kuuntelussa Hulttio-kirja kyseisestä herrasta..
 
Vasemmistoprofessori paimensi opiskelijoita ottamaan Mannerheimin kuvan pois kokoustilan seinältä – myös selfiekisalle tuli loppu
Professori Vesa Puurosen mielestä Mannerheim on historiallisesti niin ristiriitainen henkilö, ettei hänen kuvansa sovi opiskelijajärjestön tilojen seinälle.
Carl Gustaf Emil Mannerheim
19.11.2019 klo 21.54
Carl Gustaf Mannerheim

Marsalkka Carl Gustaf Emil MannerheimAOP
17-6372357f4a79a13ed3.png

Tekijät(2 henkilöä)
Jaa artikkeli:
Jaa artikkeli Whatsapissa
Jaa artikkeli Facebookissa
1491
Jaa artikkeli Twitterissä

Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden järjestö on poistanut kokoustilansa seinällä olleen marsalkka Carl Gustaf Mannerheimin kuvan saatuaan aiheesta yliopiston professorilta sähköpostiviestin. Kuva oli järjestön tiloissa kaikkien nähtävillä julkisissa tiloissa.

Kuvan poistoa pyysi yliopiston sosiologian professori Vesa Puuronen.
– Viestini ei liity pelkästään tähän kuvaan, vaan siihen, että kyseinen opiskelijajärjestö on järjestänyt ensimmäisen vuoden opiskelijoille kilpailun, jossa yksi osa on selfie-kuvan ottaminen "Marskin" kanssa, kertoo Puuronen Ylelle.

Professorin mielestä selfieiden ottaminen liittyy kuvaamiseen ihailtujen ja fanitettavien ihmisten kanssa.
– Siksi minä sen kuvan ja sen kilpailun tulkitsin.

Puurosen opiskelijoille lähettämästä sähköpostista kertoi tiistaina perussuomalaisten kansanedustaja Sebastian Tynkkynen Twitterissä. Tynkkynen julkaisi viestipalvelussa professorin ja opiskelijajärjestön välistä kirjeenvaihtoa.

91 ihmistä puhuu tästä


Puurosen mukaan Mannerheimin kuva ei henkilön ristiriitaisen historian takia sovi opiskelijajärjestön kokoustilan seinälle.

Opiskelijoille lähettämässä sähköpostissa Puuronen sanoo opiskelijoiden ja järjestön ryhtyneen kritiikittömästi marsalkka Mannerheimin suosijoiksi. Lisäksi hän sanoo Mannerheimin olleen talvisodan jälkeen rotuajattelun kannattaja.

Professori viittaa kirjeessään myös perhehistoriaansa ja Mannerheimin vastuuseen sisällisodan aikaisista kuolemista.
– Mannerheim on hyvin ristiriitainen henkilö. Hänen toimintaansa liittyy monia semmoisia piirteitä, joita ei voi pitää erityisen kannatettavina tai erityisen toivottavina. Eikä siitä syystä ole minusta sopivaa, että opiskelijajärjestö pyrkii tämmöisellä toiminnalla ohjaamaan omaa jäsenistöään tämmöisen henkilön ihailuun.

Rovaniemen kaupunginvaltuutettu ja eduskuntavaaliehdokas Vesa Puuronen, Vasemmistoliitto

Vesa Puuronen.Sauli Antikainen / Yle

Viestin jälkeen opiskelijajärjestö poisti kilpailusta Mannerheimia koskevan selfie-kuva-osuuden. Professori kiistää painostaneensa opiskelijoita.
– En minä sen kummallisemmin painostanut. Mie kehotin. Ihan samalla tavalla olisin varmasti puuttunut, jos siellä olisin jonkin muunkin sopimattoman kuvan nähnyt.

Puuronen ei tarkentanut, kenen muun henkilön kuvan hän olisi poistattanut. Mutta tuskinpa sinne hänen mukaansa hakaristilippujakaan sallittaisiin ripustettavan. Sen sijaan esimerkiksi Minna Canthin kuvan professori mielellään näkisi seinällä.

Professorilla on oma perhekohtainen historia liittyen Mannerheimiin.
– Minulla on suvussa tai lähiperheessä henkilöitä, joiden kohtalo on määräytynyt Mannerheimin toimien perustalta.
Puurosen mukaan tähän siis liittyvät omat henkilökohtaiset asiat, oma henkilökohtainen perhehistoria ja yleisemmät yhteiskunnalliset tekijät.

Yle ei tavoittanut tiistai-iltana Oulun luokanopettajaopiskelijat ry:n puheenjohtajaa Sara Hagelbergiä haastattelua varten.

Vesa Puuronen on toiminut aiemmin tutkijana, lehtorina ja professorina Joensuun, Lapin, Kuopion ja Itä-Suomen yliopistossa. Hänen tutkimuksensa on liittynyt muun muassa rasismiin.

Puuronen on myös vasemmistoliiton kaupunginvaltuutettu Rovaniemellä. Hän on kuulunut aiemmin Suomen kommunistiseen puolueeseen.


"Vasemmistoprofessori paimensi." Minä olisin uutisoinut että äärivasemmistoprofessori.
 
Helevetin kympin tytöt ja muut äidin pikku nappisilmät. Tosiaan varmaan luennollakin kirjoittavat paperin ylälaitaan "Hyvää huomenta" kun luennoitsija sitä toivottaa aamulla... Kyllä harmitti isolla veellä kun tuosta eilen lueskelin.

Sanotaanko nyt vaikka näin, että kyllä siellä luokanopettajissakin vielä ainakin jokunen vastarannankiiskikin löytyy...
 
Agendoista ei saa selvää pirukaan ja jos @Pihatonttu on oikeassa, niin agendoja ei olekaan vaan on pelkästään -suht oppineita sivistymättömiä- ihmisiä, jotka jatkavat siitä, mihin koulujen välituntipihoilla jäätiin.

Jos ymmärrän oikein itseeni kohdistuvan viittauksen, niin tarkennan:

Otetaan läjä omaa todellista tai kuviteltua älykkyyttään arvostavia ihmisiä, joilla on varsin yhtenäiset moraali- ja logiikkajärjestykset. Seurauksena on se, että he viestivät aika samoista asioista aika samalla tavalla. Syntyy vaikutelma yhteisestä agendasta oli sellaista tai ei.

Lisätään se, että lähes kaikkien logiikkatyökaluista puuttuvat samat kaksi työkalupakkia: pyhyyden skematiikkaan ja hierarkisuuden dynamiikkaan liittyvät. (Tai no joo... On niillä nää pakit mutta suurin osa työkaluista puuttuu ja puuttuvat ovat tärkeimpiä.) Vaikutelma yhteisestä agendasta vahvistuu.

Lisätään sosiaalisen vahvistuksen harhauttava ja itsereflektointia estävä vaikutus. Lisätään muu kollektiiviseen identiteettityöhön liittyvä vaikutus. Ne yhdistävät samantyyppisiä yksilöllisiä agendoja yhteisöllisiksi.

Lopputulos näyttää täsmälleen samalta kuin ylhäältä määrätty tai erikseen sovittu yhteinen agenda.

(Koitin kerran selittää tätä yhdelle sosiologian yliassarille. Se syytti muo salaliittoteoretisoinnista. Mä en viitsinyt syyttää sitä typeryydestä koska se ei kuitenkaan olisi käsittänyt syytöstä.)
 
Tässä Toiviaisen #vihapuhe kampanjoinnissa ihmetyttää tämän asian "unohtaminen" tai ohittaminen.

8 § Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate

Ketään ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty rangaistavaksi.
 
Tässä Toiviaisen #vihapuhe kampanjoinnissa ihmetyttää tämän asian "unohtaminen" tai ohittaminen.

8 § Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate

Ketään ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty rangaistavaksi.

Miksi mulle tulee nokkaan vahvasti Anna-Majan pullantuoksu RKPläisellä kardemummalla höystäen? Joku -yhteinen tausta- löytyy varmasti, jos olisi viitseliäisyyttä penkoa. Olisi journalismille työsarkaa, mutta kyntäjät puuttuvat.
 
Tässä Toiviaisen #vihapuhe kampanjoinnissa ihmetyttää tämän asian "unohtaminen" tai ohittaminen.

8 § Rikosoikeudellinen laillisuusperiaate

Ketään ei saa pitää syyllisenä rikokseen eikä tuomita rangaistukseen sellaisen teon perusteella, jota ei tekohetkellä ole laissa säädetty rangaistavaksi.

Tuo on sivuutettu ovelan typerästi.

Jos teko on julkaiseminen niin Toiviaisen ikioma versio on että julkaisemista onkin itse toimen lisäksi myös se, että asia pysyy näkyvillä. Tätä kautta teko muka pysyy koko ajan aktiivisesti tapahtuvana vaikka se olisi tehty kauan sitten.

Jos samaa "logiikkaa" soveltaisi kaikkeen, niin varkaus tapahtuisi aktiivisesti siihen asti kunnes varastettu omaisuus olisi palautettu, tappo ja kuolemantuottamus vanhenisivat vain jos uhri herätettäisiin kuolleista, kunnianloukkaus ei vanhenisi niin kauan kuin se olisi näkyvillä...

Rajuksihan tämä käy siinä tapauksessa että rauhan aikana vehkeillään omaa maata kohtaan. Sodan aikana voidaan sitten soveltaa sota-ajan lakeja ja rangaistuksia teoista jotka eivät rauhan aikana ylitä syytekynnystä avoimessa demokratiassa mutta sota-aikana voidaan tulkita maanpetokselliseksi toiminnaksi.

Monelle journalistille, poliittiselle aktivistille, akateemiselle elvikselle ja poliitikolle tuo lähtökohta voisi tarjota mielenkiintoisia näkymiä.
 
Kyllä toivoisi että tässäkin maassa olisi oikeasti sananvapaus. Se joko on tai ei ole, ei ole välimuotoja. Jos joku haluaa öyhöttää jotain yleistä pahennusta aiheuttavaa, siiitä vaan. Meillä muilla on oikeus ja vastuu painaa henkistä ”ignore” nappia, ei siinä mitään lakitekstiä kaivata. Henkilökohtaisuudet on sitten oma juttu, mutta niihin on jo kunnianloukkaukset, jne.

Toinen mitä kaivataan on perustuslaki-tuomioistuin, ja kommunismin ajan totuuskomissio, jolla siivotaan suomettumisen ajan mädättäjät ja heidän oppilapsensa koneistosta. Tiitisen listasta voidaan aloittaa, koska eihän siinä ole ketään ”tärkeää” henkilöä kuulemma...

Ei se perustuslakituomioistuin mitään auta, kun se kuitenkin miehitettäisiin Toiviaisen kaltaisilla mädättäjillä. Sitten saataisiin vain perustuslaillinen siunaus Räsäsen vainolle.
 
Miksi mulle tulee nokkaan vahvasti Anna-Majan pullantuoksu RKPläisellä kardemummalla höystäen? Joku -yhteinen tausta- löytyy varmasti, jos olisi viitseliäisyyttä penkoa. Olisi journalismille työsarkaa, mutta kyntäjät puuttuvat.

Turkkilan Matiaksen käsitys yhteisestä taustasta.

"Ensin sinusta vaietaan. Sitten nimesi yritetään myrkyttää. Sitten hyökätään prosessin avulla. Lopuksi joku voittaa."


Lisäisin tuohon vielä sen, että taisteluhan ei pääty siihen että joku voittaa. Jos suuria ihmisjoukkoja kohdellaan kauan väärin, niin syntyy paljon patoutunutta kostonhimoa ja takaisin maksamisen tarvetta. Sellaiset ovat pitkäikäisiä ilmiöitä.

Voi vain kuvitella sitä, miltä erilaisten ihmisten oikeustajun mukaan näyttää se, että Päivi Räsästä tutkitaan sotarikoksesta.
 
En hyväksy poliitikon kertomusta :cool: perusteluksi.

Muistakaa nämä sanat: Anna-Maja taustoineen ja kohteena nimenomaan henkilö, ei kirjoitus sinällään. Muistakaa vanhan horiskon sanat. :unsure:

En tunne tai muista Anna-Majan taustoja. Huvittaako sua valaista meitä kaikkia siitä, että mitä siellä taustalla on?
 
Back
Top