#vihapuhe

Oukkei, kun Lähi-itätaustainen nainen antaa tulla oikein äänihuulet väpättäen neekeriä ja huoraa, on tämä täysin OK.

Mutta auta armias kun valkoihoinen mies kertoo neekeri -sanan historiallisesta kontekstista, on tämä äärimmäisen loukkaavaa. :unsure:

Ja käsittäkseni Valtaojan pointti Teuvo Hakkaraisen kielenkäytöstä oli se, että nykypäivänä tämmöistä pidetään junttimaisena ja loukkaavana.
 
Muistatteko muuten tämän keissin muutaman vuoden takaa ? Keskustelu ryhmässä oli niin rentoa, että mode potki armotta heti pihalle kaikki ne, jotka eivät oikeaoppisesti myötäilleet moderaattorien vetämää linjaa.
Nää rennot ja suvaitsevaiset ryhmittymät yleensä ovat vähän vähemmän rentoja mutta hyvinkin suvaitsemattomia erilaisille mielipiteille...
 
Näin se Cancel-kulttuuri toimii. Valtaoja päättänyt olla osallistumatta Ylen toimiin.
"Kyllä tästä vähän sellainen tunne jää, että taidanpa jatkossa pysytellä Ylen toimittajien kynsistä poissa."
"– En halua eritellä, vaikka hän kuinka minun kimppuuni hyökkäsi siellä. Aika loukkaavasti, eikä ainoastaan minua, vaan isoa kansanosaa, muun muassa kaikkia Nenäpäivään osallistuneita kohtaan. En halua pahentaa enää tilannetta ja kertoa, mitä hän sen jälkeen teki. Voit kysyä sitä vaikka Marja Sannikalta."
 
Näin se Cancel-kulttuuri toimii. Valtaoja päättänyt olla osallistumatta Ylen toimiin.
"Kyllä tästä vähän sellainen tunne jää, että taidanpa jatkossa pysytellä Ylen toimittajien kynsistä poissa."
"– En halua eritellä, vaikka hän kuinka minun kimppuuni hyökkäsi siellä. Aika loukkaavasti, eikä ainoastaan minua, vaan isoa kansanosaa, muun muassa kaikkia Nenäpäivään osallistuneita kohtaan. En halua pahentaa enää tilannetta ja kertoa, mitä hän sen jälkeen teki. Voit kysyä sitä vaikka Marja Sannikalta."
Nyt painetta sannikalle jotta kertoo mitä se wokehullu on oksentanut ohjelman jälkeen.
 

Tilanne kiihtyi riidaksi​

Sitten Valtaoja piti puheenvuoron, jonka jälkeen tilanne kuumeni nopeasti. Valtaoja mainitsi esimerkkinä kyttäämisestä ”totaalisen naurettavan” Afrikan tähti -kohun. Hän päätyi käyttämään tv-lähetyksessä kaksi kertaa rasistista sanaa.

– Esimerkiksi nyt tämä pahamaineinen N-sana. Se on aivan eri juttu, jos sitä käyttää tuolla joku kansanedustaja, joka puhuu, anteeksi vain, hyppivistä neekeriukoista, kansanedustajiahan saa aina siteerata, kuin jos Peppi Pitkätossulla onkin neekerikuningasisä. Pitää katsoa mitä tarkoitetaan, eikä pelkästään sitä sanaa itseään, Valtaoja väitti.

Ebrahimi vastasi Valtaojalle kiihtyneenä:

– Tää on ensinnäkin ihan järkyttävää, että mä olen tällaisessa tilassa, missä valkoinen ihminen ruskean ihmisen vieressä kaksi kertaa käyttää tuota N-sanaa niin kuin ihan tahallaan. Tämä on musta ensinnäkin todella epämukava, epäsensitiivinen ja turvaton tila tällä hetkellä. On tosi ikävää, että mä olen tässä tilassa ja joudun tähän keskusteluun tällä tavalla, Ebrahimi sanoi.

– Tämä on juuri se ongelman ydin, että jatkuvasti vähätellään näitä ihmisiä, joita satutetaan ja sorretaan. Sen takia näissä keskusteluissa ei päästä koskaan eteenpäin.

– Jos esimerkiksi löisin sua nyt ja sä sanoisit, että sua sattuu, niin enhän mä voisi sanoa, että ei toi voi sattua, Ebrahimi haastoi.



Haluaisin täten, saavutettujen ansioiden johdosta. Äärimmäisten aasinsiltojen käytössä Peppi Pitkätossusta kanssaväittelijän lyömiseen, Renaz Ebrahimille luovuttaa Irakin jälleenrakennusta juhlistavan
mitalin.

iraq_reconstruction_medal_800x.jpg


Selattuani mitalikatalogia, tämä osui lähimmäksi. Epätavallisen sakean sumun kautta ilman silmiä näkemistä ja tästä saatua annettua maiseman tarkkaa ja ehdotonta kuvailua vastaavaa mitalia en valitettavasti löytänyt.
 

Keskustelu​



Tero Hannula
@Tero_Hoo

Oikeudenmukaisessa maailmassa YLE, Sannikka ja Esko Valtaoja saisivat tuntuvat sakot. Suomessa tuomitaan korvauksiin natsin kutsumisesta natsiksi.
Herra Hoo viittaa tuossa ilmeisesti Junes Lokan tapaukseen, jossa tätä natsipelleksi nimitellyt toimittaja tuomittiin. Mutta ihan yhtä lailla olisi varmasti tuomittu, jos toimittaja olisi nimitellyt vaikkapa Husua neekeripelleksi.
 
Onhan se kumma kun kuningatar Elisabettiä saa ihmetellä jotta miksi se on violetti, trumppia taas koska se on oranssi. Ihkatavallinen keski-ikäinen mies on valkoinen, ihan sama vaikka vähän punottaisikin. Vanhuksista puhutaan harmaahapsina ja maksavikaisista keltaisina. Pienet miehetkin on aina vihreitä. Akkaväki on blondeja, punapäitä, maantien- tai hiirenharmaita. Vauvatkin pisteytetään värin perusteella heti kun pää näkyy, possunpunainen saa eniten pisteitä, sininen lisähappea ja keltainen lampun. Muista epäilyttävistä värivariaatioista saattaa seurata dna-testi. Töissä kun toikkaroi naama valkiana ja nenä punasena, tarjotaan alkometriä tai kuumemittaria.

Mutta jos värivivahde on ihansamamitä maitokahvista yönmustaan niin heti pukkaa punaista korttia, turvattomuutta ja syrjintää.

Mä en oikeen jaksa. Kun tää on niin kovasti vaikiaa niin eivätkö voi mennä ja perustaa oman turvallisen tilan torkkupeitoilla ja kissavideoilla johonkin kivaan paikkaan. Kaikilla on lystiä kun kaikki on yhtä suurta wokea ja marxismia. Keksejä ja soijalattea. Kukaan ei vaadi mitään, ei pahoita mieltä ja kaikki on sateenkaaria ja saippuakuplia. Kai jostain löytyy jotain jäätikköä, jänkhää tai aavikkoa missä ei ketään muita ole kiusaamassa. Afrikassa on luultavasti joku hyvä savanni josta voivat vuokrata pläntin. Ihanan oman turvallisen tilan missä ei tule turvaton olo kun ei ole ikäviä valkoisia heteromiehiä häiritsemässä, eikä ikävä kyllä myöskään maksamassa sitä kaikkea soijalattea.
 
Herra Hoo viittaa tuossa ilmeisesti Junes Lokan tapaukseen, jossa tätä natsipelleksi nimitellyt toimittaja tuomittiin. Mutta ihan yhtä lailla olisi varmasti tuomittu, jos toimittaja olisi nimitellyt vaikkapa Husua neekeripelleksi.
Muistelen kuinka jenkeissä oikeus totesi sanan "assclown" olevan ok, koska määritelmää ei löytynyt sanakirjasta... tietty se kantajana ollut asianajolafka oli jo muutenkin vähän kyseenalainen...

Ei tietenkään liity Suomeen ja täällä olevaan lakiin.
 
IMG-20211119-WA0001.jpg

Ei mulla muuta...
 
En hyväksy, että minua nimitellään valkoiseksi, olen suomalainen ja valkoisia asuu Amerikassa. Twitterissä joku sanoi näin, ja tottahan tuo on.
Jos joku kutsuisi minua valkoiseksi saattaisi tila muuttua äkkiä turvattomaksi, siis jos olisin äkkipikainen kuin nuorempana olin.
 
Tuota suomalaisten valkoisuutta voidaan kysyä vaikka ruotsalaisilta, hehän tutkivat asiaa viime vuosisadalla.
 
  • Tykkää
Reactions: PM
Siihen nähden, kuinka korostaen nuori neiti puhui itsestään ruskeana ja Valtaojasta valkoisena, täytynee tämä(kin) uudelleen määritellä. Vai ovatko kurditaustaiset lähtökohtaisesti "ruskeita"?
Mikäli kyse olisi länsimaisesta henkilöstä, keskustelu saattaisi kääntyä kulttuuriseen omimiseen. Nyt se ilmeisesti ei ole mahdollista?

Tämä aihe-alue on lahja joka jatkaa antamistaan. Juuri kun olet kuvitellut saaneesi edes auttavalla tasolla käytetystä käsitehöttömassasta selkoa, ilmestyy kuin popliinitakkinen mies hämärässä puistikossa puun takaa pyytämättä, paljastamaan jotakin uutta ihmeteltävää. Useimmille meistä, näky ei ole mitenkään erityisen toivottava.

98506208b56f05187902346770eb92a2.jpg

Vasemmalla uhri (ruskea). Oikealle syyllinen (valkoinen).

Uhri ei kuitenkaan ole ollut toimissaan vailla yhteiskunnallisia saavutuksia. Hyvä että tavoitteellisuutta löytyy, tälläisessä paskamaassa kituen asumaan pakotetusti joutuville! Minua hävettää kun loisteliaan briljantit yksilöt joutuvat vastoin tahtoaan tälläiseen suru-oloon tyytymään. Vaikka mahdollisuuksia olisi vaikka mihin!

PS Osa saamistani lahjoista on ollut ihan paskoja ja huonoja, värikin on ollut väärä.
 
Back
Top