#vihapuhe

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on pykälä jolla lähinnä toteutetaan intersektionaalisen feminismin tavoitteita. Sanojan ja sanomisen kohteen asema intersektionaalisen feminismin uhrihierarkiassa määrittää käytännössä sen, että mitä saa sanoa ja mitä ei. Esimerkiksi etninen suomalainen voi sanoa hyvin vähän mitään negatiivista etnisistä somaleista joutumatta tuomiolle, kun taas etnisistä venäläisistä hän voi sanoa lähes mitä vain vailla pelkoa tuomiosta. Niin ikään esimerkiksi valkoihoisia arvostelevalla tummaihoisella tai juutalaisia arvostelevalla muslimilla on hyvin pieni riski joutua tuomiolle, kun taas tummaihoisia arvostelevalla valkoihoisella tai muslimeja arvostelevalla juutalaisella tämä riski on suuri. Pykälää kiihottamisesta kansanryhmää vastaan on myös 2000-luvulla kiristetty huomattavasti samaa tahtia, kun intersektionaalinen ajatusmaailma on yleistynyt.

Kyseisen lainkohdan sisällön ydin on luotu jo 50-luvulla kansainvälisissä sopimuksissa. Kriminalisoinnin tarkoitus on nimenomaan suojella vähemmistöjä enemmistön mielivallalta ja siten sen substanssi on myös muotoiltu. Se, että lainkohdassa tarkoitetut vähemmistöt ovat myös intersektionaalisen feminismin kontekstissa nähty syrjittyinä ja jossain määrin 'uhreina' pitää paikkansa, mutta tämä intersektionaalisen feminismin diskurssi on syntynyt vasta myöhemmin. Lainkohdan täsmentyminen 2000-luvulla johtuu Euroopan neuvoston verkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen allekirjoittamisesta (tai kiristyminen, joksi sinä sitä kutsut). Taustalla on tietotekniikan kehitys ja se, että kiihotusrikokset siirtyivät verkkoon.

Intersektionaalisella feminismillä ei ole kyseisen lainkohdan kanssa paljonkaan tekemistä. Vihapuhe kriminalisoitiin ennen kuin intersektionaalisesta feminismistä tuli valtavirtaa ja kriminalisointi on kehittynyt lähinnä teknologian ja yhteiskunnan muutoksen tahdissa. Se, että intersektionaaliset feministit viittaavat mielellään kiihotuspykäliin on sitten asia erikseen.

Mitä Tapone tuolla twiitillään luultavasti tavoittelee?

Parahtaneisto on vuosikausia huutanut että vihapuhe muuttuu teoiksi!

Nyt Venäjän hyökätessä oikeudettomasti ja tehdessä käsittämättömiä rikoksia ihmisyyttä vastaan, alkaa tämä parempi kansanosa huutamaan että katsokaa, mitä me sanoimme!

On mielestäni alhaista käyttää Venäjän raakuuksia oman agendansa ajamiseen. Tuolla ketjussa oli Oula Silvennoinen herkuttelemassa, hän keskittyy twitterissään edelleen ääärrioikeistoon ja näköjään tarttuu pieneenkin mahdollisuuteen kytkeä Venäjän toimet sen syyksi. Pahimpana tietenkin persut.

Kansanmurhan toteuttaminen edellyttää vihapuhetta ja vastustajan dehumanisaatiota. Siksi kiihottaminen kansanryhmää vastaa on länsimaissa kriminalisoitu ja tämän on 'parantuneisto' todennut usein ja useassa otteessa. Taponen on ärsyttävän politisoitunut poliisi ja minusta hänen twiittailunsa poliisin virka-asussa usein ylittää sen, mikä on oikeutettua. Virkamiehen, varsinkin poliisin, pitäisi olla hillitty poliittisten mielipiteidensä ilmaisussa. Tässä twiitissä hän on kuitenkin oikeassa ja Ukrainan tapahtumat näyttävät mihin vihapuhe pahimmillaan johtaa mekanismina.

Jostain syystä perussuomalaiset tuntuivat kovasti suuttuvan tuosta twiitistä. Ehkä se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?
 
Kansanmurhan toteuttaminen edellyttää vihapuhetta ja vastustajan dehumanisaatiota. Siksi kiihottaminen kansanryhmää vastaa on länsimaissa kriminalisoitu ja tämän on 'parantuneisto' todennut usein ja useassa otteessa. Taponen on ärsyttävän politisoitunut poliisi ja minusta hänen twiittailunsa poliisin virka-asussa usein ylittää sen, mikä on oikeutettua. Virkamiehen, varsinkin poliisin, pitäisi olla hillitty poliittisten mielipiteidensä ilmaisussa. Tässä twiitissä hän on kuitenkin oikeassa ja Ukrainan tapahtumat näyttävät mihin vihapuhe pahimmillaan johtaa mekanismina.

Jostain syystä perussuomalaiset tuntuivat kovasti suuttuvan tuosta twiitistä. Ehkä se koira älähtää johon kalikka kalahtaa?
Jos Ukrainan sotarikoksille ja suomalaiselle "vihapuheelle" edes yrittää keksiä jotakin analogiaa, niin ollaan metsässä ja sieltäkin ohi.

En ota vastuuta Perussuomalaisten sanomisista, mutta kun Venäjän raakuudet ja persujen puheet kytketään yhteen, ymmärrän että vastauksia tulee jos jonkinlaisia.

Jos kotimaamme politiikasta haluaa löytää Venäjän toimien mahdollistajia, niin kannattaisi nostaa esille vaikka Aho, Lipponen, Halonen, Tuomioja, Kanerva, Heinäluoma, Laakso jne ja todeta selkeästi, että heidän toimintansa ja politiikkansa on edistänyt merkittävästi sotaa, sotarikoksia ja rikoksia ihmisyyttä vastaan. Tullaan vielä näkemään, että kyseessä on edellä mainittujen lisäksi kansanmurha.

Haloo Taponen!
 
Kyseisen lainkohdan sisällön ydin on luotu jo 50-luvulla kansainvälisissä sopimuksissa. Kriminalisoinnin tarkoitus on nimenomaan suojella vähemmistöjä enemmistön mielivallalta ja siten sen substanssi on myös muotoiltu. Se, että lainkohdassa tarkoitetut vähemmistöt ovat myös intersektionaalisen feminismin kontekstissa nähty syrjittyinä ja jossain määrin 'uhreina' pitää paikkansa, mutta tämä intersektionaalisen feminismin diskurssi on syntynyt vasta myöhemmin.

Kyseisessä lainkohdassa ei puhuta vähemmistöistä vaan yleisesti ryhmistä. Siitä huolimatta syytteitä ja tuomioita on tullut käytännössä vain niiden ryhmien panettelusta ja solvauksesta jotka intersektionaalisen feminismin näkökulmasta ovat "sorrettuja". Ne ryhmän jotka intersektionaalisen feminismin näkökulmasta ovat "etuoikeutettuja" (esimerkiksi venäläiset tai valkoihoiset) tuntuvat olevan vapaata riistaa.

Kiihottaminen kansanryhmää vastaan -pykälä on ilmiönä ja varsinkin sovelluksiltaan käytännössä nykypäivän tuote, vaikka sille onkin tiettyä historiallista taustaa löydettävissä.

Lainkohdan täsmentyminen 2000-luvulla johtuu Euroopan neuvoston verkkorikollisuutta koskevan yleissopimuksen allekirjoittamisesta (tai kiristyminen, joksi sinä sitä kutsut). Taustalla on tietotekniikan kehitys ja se, että kiihotusrikokset siirtyivät verkkoon.

Ei täsmentyminen vaan huomattava kiristäminen moneen eri otteeseen mm. siltä osin, että mikä täsmälleen on sitä kiihottamista. Tätä on toki perusteltu (niin kuin hyvin monia muitakin asioita) niillä kansainvälisillä sopimuksilla, koska sillä saadaan aikaan vaikutelma siitä, että muita vaihtoehtoja ei olisi kuin se lakimuutos. Käytännössä kuitenkin mainitun yleissopimuksen allekirjoittajamaissakin on hyvin erilaisia näkökulmia siitä, että mistä on kyse, ja Suomen näkökulma on sieltä tiukimmasta päästä.

Intersektionaalisella feminismillä ei ole kyseisen lainkohdan kanssa paljonkaan tekemistä. Vihapuhe kriminalisoitiin ennen kuin intersektionaalisesta feminismistä tuli valtavirtaa ja kriminalisointi on kehittynyt lähinnä teknologian ja yhteiskunnan muutoksen tahdissa. Se, että intersektionaaliset feministit viittaavat mielellään kiihotuspykäliin on sitten asia erikseen.

Suomessa ei ole kriminalisoitu vihapuhetta, vaan pelkästään tiettyjä osia siitä mitä monesti kutsutaan vihapuheeksi. Vihapuhetta yleisenä käsitteenä ei ylipäätään ole ollut olemassa ennen intersektionaalisen feminismin aikaa. Intersektionaalisen feminismin ydin ideologiana on nimenomaan siinä, että eri ihmisryhmiä jaetaan uhrihierarkioihin ja kunkin ihmisryhmän oikeudet riippuvat sitten siitä, että miten he sijoittuvat kyseisessä hierarkiassa.

Vihapuheen kriminalisoitujen osien tulkinta on käytännössä intersektionaalisen feminismin mukainen. Tämä koskee myös pykälää uskonrauhan rikkomisesta (joka tausta on vuosisatojen takana kristittyjen Jumalan pilkkaamisen kriminalisoinnissa), joka nykyisin käytännön elämässä koskee lähinnä islaminuskon pilkkaamista. Kristinuskosta saa sanoa todella rajuja asioita ilman, että joutuisi pelkäämään tuomiota uskonrauhan rikkomisesta.
 
Nyt täytyy kyllä todeta, että "viran omainen" puhuu aika Yaraa. "Vihapuheen" ja kansanmurhien kausaliteetti on historiallisesti katsottuna todella heikko. Esimerkiksi läntisessä Euroopassa on ollut ankaraakin juutalaisvastaista puhetta varmasti yli tuhat vuotta, silti kesti aika kauan ennen kuin ruvettiin kansanmurhaamaan. Saksassa vaikkapa Martti Luther puhui juutalaisista sellaiseen sävyyn, että häkki heiluisi nykyään. Silti meni aika pitkään ennen kuin Saksassa(kaan) ruvettiin kansanmurhaamaan.

Joten faktisesti Jari Taponen puhuu totaalista p*skaa. Hänen kaikissa kommenteissaan nökee,, että hänen historian ymmärrys ja tietämys on todella heikolla tasolla. Hän voisi esimerkiksi pohtia,, että aiheuttiko "kiihottaminen kansanryhmää vastaan" esimerkiksi Iivana Julman raakalaismaiset toimet.
 
Tuolla ketjussa oli Oula Silvennoinen herkuttelemassa, hän keskittyy twitterissään edelleen ääärrioikeistoon ja näköjään tarttuu pieneenkin mahdollisuuteen kytkeä Venäjän toimet sen syyksi. Pahimpana tietenkin persut.
Silvennoisen itsensä voisi kytkeä Venäjän toimintaan. Hänhän on sitkeästi yrittänyt kaivella esille Suomen natsihistoriaa ja kovasti varoittanut joukossamme edelleen elävästä suuresta natsijoukosta. Eli hän toimillaan vahvistaa oikeaksi Putinin Venäjän virallisen kertomuksen.
 
Lähtökohtaisesti en ymmärrä enää nykyisin ensimmäistäkään kommenttia, jossa pilkataan toista ihmistä. Vast'ikään täälläkin joku perusteli joitain viestejä siten, että kyllä ihmisen nyt pitää kestää vittuilua. Mikä perusoikeus on muka päästä vittuilemaan toiselle, muka huumorin varjolla? Ei kenenkään tarvitse kokea mitään henkilöönsä kohdistuvaa kommentointia.

Kun sanotaan, että eikö enää saa mitään sanoa, niin ollaan ytimessä. Ei. Sinulla ei ole mitään perusoikeutta kommentoida toista ihmistä, eikä edes ilman lupaa edes kehua. Missään ei ole siihen annettu oikeutta, oli se toinen sitten vammainen, vasemmistolainen, kaunis tai ruma nainen tai vanha hiivamulkku äijä. Ei ulkoiseen habitukseen, ajatuksiin - tai ylipäätään provosoivaan kielenkäyttöön.

Ja tämä on vantaalaisena ysärinuorena multa iso muutos, mutta se vantaalainen sisälläni vielä herää siten, että tällaisista "tsoukilla" netissä vittuilevista "sanan säilän käyttäjistä, jotka eivät osaa yleensä edes suomea kirjoittaa" tulee vaan mieleen se, minkä näköisiä he itse ovat: tosielämässä kumoon tönittäviä.

Mulla henkilökohtaisesti on nykyisin nollatoleranssi kaikelle pilkalle, joka kohdistuu toiseen ihmiseen. Ja kaikille pilkkaajille.
 
Brioni: Nyt on sinulla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Viittaat yksilötason "vittuiluun", mutta se olennainen asia on yhteisökritiikki. "Vihapuheen" kieltämisellä halutaan de facto kieltää tiettyjen yhteisöjen kritiikki ja vieläpä niin, että tosiasian sanominen kyseisen ryhmän tekemisistä on kriminalisoitu.

Esimerkiksi NRA Finlandin entinen pj. Runo Kurko sai syytteen sellaisesta tekstistä, joka oli faktisesti 100 % samaa kuin Kanava-lehdessä 1988 julkaistussa kehitysapuartikkelissa sanottiin (Kurko viittasi afrikkalaisten kykyyn tuottaa hyvinvointia kansoilleen). Ja en uskaltaisi ruveta Kanavaa(kaan) nasselehdeksi kutsumaan.

Ja sitten se, että nykyisin täysin legitiimi arvostelu tulkitaankin "pilkaksi", etenkin jos arvostelun kohde edustaa tiettyjä ryhmiä.
 
Vielä tuosta "kiihotuksesta kansanryhmää vastaan". Jos nykykäytäntöjä perustellaan 1950-luvulla laadituilla ajatuksilla, niin pitää kysyä miksi nämä Suomen ja monen muun läntisen Euroopan uustulkinnat ovat peräisin käytännössä vasta viimeisen alle 20 vuoden ajalta? Vielä 1990-luvulla Suomessa sai sanoa vapaasti sellaisia näkemyksiä, joista nykyisin paukkuu syyte.

Herää kysymys, että mikä rooli Neukkulan hajoamisella oli tässä prosessissa. Kylmän sodan aikanahan länsi korosti edustavansa "absoluuttisen sananvapauden" periaatetta, jossa todellakin vallitsi laaja mielipiteenvapaus. Nyt on selvästi nähtävissä, että EU:kin reivaa linjauksiaan Neukkulan suuntaan eli sananvapautta ollaan valmiita romuttamaan, jos sanottu ei palvele EU-eliitin maailmankuvaa ja voi olla jopa "venettä keikuttavaa". Olikohan se Halla-ahon tuomio, jossa perusteltiin mm. purkauksella, ettei sanottu edistä "uskontojen välistä vuoropuhelua". Mikä kertoo, etteivät kyseiset tuomarit ymmärrä sananvapauden perimmäistä tarkoitusta eli yksilön suojaa yhteisöltä ja siten myös oikeutta esittää myös sellaisia mielipiteitä, jotka eivät edistä "vuoropuhelua".
 
Vielä tuosta "kiihotuksesta kansanryhmää vastaan". Jos nykykäytäntöjä perustellaan 1950-luvulla laadituilla ajatuksilla, niin pitää kysyä miksi nämä Suomen ja monen muun läntisen Euroopan uustulkinnat ovat peräisin käytännössä vasta viimeisen alle 20 vuoden ajalta? Vielä 1990-luvulla Suomessa sai sanoa vapaasti sellaisia näkemyksiä, joista nykyisin paukkuu syyte.

Herää kysymys, että mikä rooli Neukkulan hajoamisella oli tässä prosessissa. Kylmän sodan aikanahan länsi korosti edustavansa "absoluuttisen sananvapauden" periaatetta, jossa todellakin vallitsi laaja mielipiteenvapaus. Nyt on selvästi nähtävissä, että EU:kin reivaa linjauksiaan Neukkulan suuntaan eli sananvapautta ollaan valmiita romuttamaan, jos sanottu ei palvele EU-eliitin maailmankuvaa ja voi olla jopa "venettä keikuttavaa". Olikohan se Halla-ahon tuomio, jossa perusteltiin mm. purkauksella, ettei sanottu edistä "uskontojen välistä vuoropuhelua". Mikä kertoo, etteivät kyseiset tuomarit ymmärrä sananvapauden perimmäistä tarkoitusta eli yksilön suojaa yhteisöltä ja siten myös oikeutta esittää myös sellaisia mielipiteitä, jotka eivät edistä "vuoropuhelua".
Minulla särähti pahasti korvaan Halla-ahon tuomion perusteluissa kohta joka oli tyyliin että joku saattaa ymmärtää väärin. Mitä ihmettä sillä on väliä? Aina joku ymmärtää väärin, vaikka taivuttaisit asian rautalangasta.
 
STTK tekee ydintoimintaansa kuuluvaa viestintää, eikä lainkaan jyrkällä asenteella.

Kuin suoraan Keijon kynästä. Mikroaggressiot ja tahaton rasismi o_O


Erinomainen ketju, jossa tätä julkaisua pureskellaan 13 twiitin voimin teoreettisesta ja käytännön näkökulmasta.

Ironista on myös se, että STTK ilmoittaa sivuillaan enskantaan olevansa poliittisesti sitoutumaton. Jep.

 
Erinomainen ketju, jossa tätä julkaisua pureskellaan 13 twiitin voimin teoreettisesta ja käytännön näkökulmasta.

Ironista on myös se, että STTK ilmoittaa sivuillaan enskantaan olevansa poliittisesti sitoutumaton. Jep.

Sak haluaa kallista polttoainetta yms ihanaa, sttk sitten tällaista. Kohta ei tiedä mihin leiriin kannattaa tavallisen palkansaajan kuulua..
Kohta pitää hylätä sttk:lainenkin liitto.
 
Back
Top