Honcho
SMLNKO M/83
Mitä keskusteluilmapiiriin tulee, tässä arvioinnissa tuijotetaan aivan liikaa someen ja siellä muutamiin aktiivisiin mouhoihin. Missä vain liikun ja olen ja ihmiset tapaavat toisiaan, mitään kärjistynyttä ilmapiiriä ei ole olemassakaan. On sitä muutakin tähdellistä tekemistä, töitä ja sellaista. Useimmilla ainakin.
Onhan se ns. "keskusteluilmapiirin huonontuminen" ja "kansan kahtiajakautuminen" aika lailla toimittajien ja muutaman itseään täynnä olevan Turpo-Urpon pahasti liioittelema asia. Itse olen havainnut, että Immosen "sankaripäivityksen" 2015 ja välittömästi sitä seuranneen tp-hakijavyöryn jälkeen nimenomaan lehtien sivuilla, eduskunnan puheenvuoroissa ja somessa (etenkin tämä omistajilleen saaterinmoista tappiota vuodesta toiseen ja aina vaan tahkova "visertäjä") on ollut tätä menoa, että ei enää keskustella argumentti argumenttia vastaan ja voida jopa joskus myöntää että toinen on oikeassa jossakin. Jos ei osata vastata (tai vaikka osattaisiin), aletaan vain viljellä muotisanoja: Uhriutuminen, masinointi, maalittaminen, öyhötys, hyperventilointi... ja luonnollisesti kuulapäähenkiset sitten alkavat näitä räävittömyyksiä viljelemään, "suvakkihuorasta" alkaen jos vähänkin epäilevät että joku on toista mieltä. Ja välillä näitä viljeltiin vaikka joku olisi samaa mieltä jostain, mutta eivät "rassukat" ymmärtäneet sen vertaa lukemaansa. Säälittävää! Minusta on yhtä säälittävää solvata ja leimata ihmisiä riippumatta siitä onko kyse ns. sivistyneisiin termeihin piilotetusta vittuilusta jota monet harrastavat, vai perinteisesta loanheitosta rumien sanojen myötä. Sivistynein termein vittuilu on mielestäni merkki siitä, että henkilö harvoin on oikeasti sivistynyt, esittää vaan.
Noloa myöntää, mutta siinä tiedotustulvan ahdistuksessa 2015 lopulla oikeasti ajattelin, että asia on nyt ihan oikeasti muuttunut, että mistään ei voi olla enää eri mieltä tai lyödään sieltä ja täältä aivan polvilleen. Voisi puhua kai "maalittamisesta" Kahvihuonekeskustelut kuitenkin rullasivat ihan normaalisti, jostain saatettiin olla eri mieltä mutta kaikenlaisilla leimallisilla nimityksillä nimittely ei olisi voinut olla kauempana. Jos mielipidekyselyjä erehdyttiin tekemään ei-harhaanjohtavilla kysymyksillä, oli vastausten ehdoton valtaosa maltillisen kriittisiä, hyvin suomalaisia. Olen pystynyt keskustelemaan "suvakkien" kanssa livenä ja vähän sähköisestikin ilman että minä olen leimannut heitä tyhmiksi naiiveiksi hölmöiksi enkä ole tullut leimatuksi rasistiksi. Ehkäpä mielenterveyden kannalta oli tuolloin hyvä olla täällä Etelä-Karjalan rauhassa ja hiljaisuudessa, kaiken maailman siellä täällä hilluvan aktivistilaumat pääkaupunkiseudulla olisivat olleet todella epämiellyttäviä.
Tietyllä tavalla ymmärsin tämän asian vasta mr. @baikal in sanottua sen täällä - kansa ei ole jakautunut eikä keskustelu oikeasti kauheasti huonontunut, vaikka media, poliitikot ja äärihörhöt sitä kovasti yrittävätkin. Nämä "turpot" tuntuvat oikein urakalla haluavan luoda repaleita joihin kasakka voi tarrata. Kyllä pitää voida olla eri mieltä asioista ja keskustella siitä asiallisesti. Ja kyllä pystytäänkin, vaikka tästä väärää kuvaa luodaan.
twitter on hyvä tiedonjakaja... pysyisi vaan sillä saralla.
Tai tiedonANTAJA