#vihapuhe

Minä en komppa...tässä välissä kymmeniä rivejä täyttä asiaa...on aika turvatonta.

Täysi komppi tälle kirjoitukselle! En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa jonka mukaan:

1. paetaan kolmannen maailman takapajulasta edistyneeseen sivistysmaahan jossa
2. ruvetaan välittömästi arvostelemaan ja kyseenalaistamaan uuden kotimaan oloja ja arvoja ja
3. pyritään muuttamaan se samanlaiseksi kolmannen maailman takapajulaksi josta on juuri päästy pakoon.
 
2. ruvetaan välittömästi arvostelemaan ja kyseenalaistamaan uuden kotimaan oloja ja arvoja ja
3. pyritään muuttamaan se samanlaiseksi kolmannen maailman takapajulaksi josta on juuri päästy pakoon.

2. ja ullattaen löydetään tästä uudesta kehdosta myös ravakkaa myötäjuoksijaväkeä kantaväen piiristä.

3. sillä erotuksella toki, että tarkoitus lienee muodostaa omasta heimosta uusi eliitti uuteen kotiin. Jos ei muuten, niin väkivaltaa käyttäen ja runsaalla siitältämisellä unohtamatta erilaisia perheenyhdistämisohjelmia. Liian moni on täysin haluton ryhtymään arkiseen aherrukseen....pitää saada enemmän ja parempaa.
 
Saapas nähdä, stövel se, että mitä KKO tuumi tällaisesta vihapuheesta. Hovioikeuden mielestä se oli ihan jees eikä syytä toimenmpiteisiin. Vaikuttaa että tyttöä on aika vahvasti peloteltu.

Toisin kuin julkisuudesta (olemattomasta) voisi luulla, ei tämän tyyppinen väkivalta ole Suomessakaan tuntematon juttu. Nyt tarkkana KKO.

Kunniamurhaoikeudenkäynti: Veli uhkasi leikata siskonsa pään irti: "Mut ei se sitä tarkoittanut"
Todistajana olleen poliisin mukaan veli vaikutti olevan tosissaan. Veljen itsensä mukaan hän oli vain huolissaan kotoa karanneesta siskostaan.

Kunniaan liittyvät rikokset
13.3.2017 klo 11:04päivitetty 13.3.2017 klo 13:25
13-3-5007592.jpg

Jaipal Singh / EPA
17-6372357f4a79a13ed3.jpg

Tekijät(2 henkilöä)
Syyttäjän mukaan tapauksessa on taustalla perheen sisällä olevat kiistat, joita tytön käytös oli aiheuttanut.

Syyttäjän mukaan irakilaismies uhkasi siskonsa henkeä, koska alaikäinen sisko ei noudattanut kulttuuriin ja uskontoon liittyviä sääntöjä.

Oikeudessa siskoa kuultiin videoyhteyden välityksellä.

Sisko kertoi, että veli oli uhannut leikata hänen päänsä irti.

– Mutta ei se tarkottanu sitä. Mä tunnen mun veljen, ei se tekis mitään sellaista, sisko vastasi syyttäjän esittämään kysymykseen uhkailusta.

"Jos tytön kaverit yrittävät estää, heidätkin pitää tappaa"
Oikeudessa käsiteltiin laajemmin tapahtumaketjua, joka tapahtui, kun veljen kaveri oli hakenut tytön pois ravintolasta Helsingin Vuosaaressa.

Sisko oli ollut ravintolassa sen jälkeen, kun hän oli lähtenyt pakomatkalle kotoaan. Sisko oli paossa kotoaan muutaman päivän.

Veljen kaveri oli tullut hakemaan siskon ravintolasta pois. Sisko oli viety läheiselle metroasemalle, jossa veli oli odottamassa.

– Se otti mua kädestä kiinni ja vei metroasemalle. Sit veli tuli sinne ja puhuttiin veljen kanssa. Keskustelu oli ystävällistä ja surullista, tyttö kuvaili oikeudessa.

Todistajana kuultiin myös poliiseja, jotka olivat paikalla, kun metroaseman läheisyyteen oli hälytetty poliisi.

Poliisi oli hälytetty, koska joukko nuoria oli kokoontunut metroasemalle seuraamaan hätääntyneenä siskon ja veljen riitelyä.

Toinen poliiseista kertoi puhuneensa paikan päällä metroasemalla veljen kanssa.

Poliisin mukaan veli kertoi, että perheen Irakissa asuva isä oli siskon käytöksestä hyvin tuohtunut.

Poliisi kertoi oikeudessa, että isä oli veljen kertomuksen mukaan vaatinut siskon palauttamista takaisin perheen sääntöjen ja kulttuuriin pariin.

–Jos sisko ei palaisi, hänet pitäisi tappaa. Jos siskon kaverit yrittäisivät estää tätä, heidätkin pitäisi tappaa, poliisi kuvaili veljen kertomusta korkeimmassa oikeudessa.

Poliisi kertoi tänään oikeudelle, että veli oli kertonut metroasemalla häntä puhutettaessa, että jos hänet tuomitaan, hän ottaa tuomion vastaan, tärkeintä on suvun maineen palauttaminen.

– Mies oli selvinpäin ja tosissaan. Tämä käsitys minulla oli, poliisimies kertoi.

Tapausta on käsitelty jo alemmissa oikeusasteissa. Veli on tuomittu siskonsa aiemmin tapahtuneista pahoinpitelyistä hovioikeudessa.

Veli kiisti suunnitelmat
Oikeudessa kuultiin myös syytettyä irakilaismiestä. Hän toisteli useaan otteeseen, että hänen lähettämänsä tappouhkausviestit oli lähetetty äkkipikaisesti ja suutuksissa.

Niiden tarkoitus oli saada sisko joko tulemaan kotiin, tai hakeutumaan poliisin tai lastensuojelun luokse.

Sisko oli ollut paossa kotoa viisi päivää.

– Halusin, että hän lähtisi pois kadulta. Olin huolissani, hän on ainut siskoni, veli viestitti oikeudessa tulkin välityksellä.

Veli oli myös lähettänyt ainakin kahdelle ihmiselle viestejä, joissa hän kertoi hankkineensa aseen.

– Ei ole asetta. Minulla ei ollut mitään suunnitelmaa. Jos minulla olisi ollut suunnitelma, olisin toteuttanut sen, kun tapasin siskon Vuosaaressa.

Veli myös kiisti isän osuuden epäillyssä kunniamurhan suunnittelussa. Veljen mukaan hän ei ollut edes kertonut Irakissa asuvalle isälleen, että sisko oli karannut kotoa.

Hän myös kiisti, että olisi sopinut tai luvannut isälleen tappavansa siskonsa.

– En ole kertonut mitään, niin miten olisin voinut sopia?

Puolustuksen loppupuheenvuoron mukaan veljen lähettämistä uhkailuviesteistä ei voida tulkita, että hänellä olisi ollut tarkka suunnitelma siskonsa surmaamiseksi.

Syyttäjä puolestaan korosti loppupuheenvuorossaan suunnitelmallisuutta sillä, että veli oli ilmoittanut uhkailuviesteissään useita eri tapoja, joilla hän aikoi siskonsa tappaa. Syyttäjän mukaan tekotapa olisi valikoitunut tilanteen mukaan, kun hänen tapaa siskonsa.

Syyttäjä vaatii irakilaismiehelle ehdotonta vankeutta kaksi vuotta ja yhden kuukauden. Korkein oikeus antaa päätöksen asiassa myöhemmin.
http://yle.fi/uutiset/3-9505834

Edit: ei aamun otsikossakaan esitetty näyttänyt varsinaisen ystävälliseltä puheelta:

Syyttäjä: Irakilaismies suunnitteli siskonsa kunniamurhaa – "Sisko on meille häpeä. Poltan hänet, enkä vain tapa"
Korkein oikeus käsittelee maanantaina Suomen ensimmäistä epäiltyä kunniamurhan valmistelujuttua. Nuori irakilaismies kiistää syytteen sisarensa surman valmistelusta.
 
Saapas nähdä, stövel se, että mitä KKO tuumi tällaisesta vihapuheesta. Hovioikeuden mielestä se oli ihan jees eikä syytä toimenmpiteisiin. Vaikuttaa että tyttöä on aika vahvasti peloteltu.

Toisin kuin julkisuudesta (olemattomasta) voisi luulla, ei tämän tyyppinen väkivalta ole Suomessakaan tuntematon juttu. Nyt tarkkana KKO.


http://yle.fi/uutiset/3-9505834

Edit: ei aamun otsikossakaan esitetty näyttänyt varsinaisen ystävälliseltä puheelta:
Mitäs jos minä kritisoisin tätä pään leikkaamista varsin voimakkain sanankääntein? Aliarvostaisin verbaalisesti sellaista kulttuuria, jossa tällaista esiintyy ja pitäisin heitä eläiminä, niin syyllistyisinköhän minä vihapuheeseen?
Kaipaisi nyt Ajatuspoliisilta neuvoja, kuinka kommentoida tätä hmm... neutraalisti, kivapuheella. Itse en osaa :mad:.
 
Mitäs jos minä kritisoisin tätä pään leikkaamista varsin voimakkain sanankääntein? Aliarvostaisin verbaalisesti sellaista kulttuuria, jossa tällaista esiintyy ja pitäisin heitä eläiminä, niin syyllistyisinköhän minä vihapuheeseen?
Kaipaisi nyt Ajatuspoliisilta neuvoja, kuinka kommentoida tätä hmm... neutraalisti, kivapuheella. Itse en osaa :mad:.

Kyllähän maahanmuuttoa voi salonkikelpoisestibkritisoida, esim. voi haukkua miten KOTOUTTAMISEEN KOHDISTETUT PANOSTUKSET ovat olleet täysin alimitoitettuja.

Tämänkin vitsinä siskon päänleikkuulla uhkaavan (ja asiaan yllyttäneen isin) sisällä asuu oikein sopeutuvainen ja empaattinen hieno ihminen. Se kyllä tulee sieltä köyhyyden aiheuttamien ongelmien alta esille, kun lyödään kriittinen määrä euroja jonoon jotta saa esim. rajoittamattomasti palvelua omalla kielellä ja voi muuttaa haluamaansa paikkaan omien maanmiestensä sekaan. Se jos mikä sitoo ympäröivään yhteiskuntaan ja innostaa oppimaan kieltä.
 
Eli päihteet ovat vaihtuneet fyysisistä henkisiin... :D
Olen nähnyt siellä lähellä viime kesänä yhden "kultturi"asuisen "päihtyneen". "Kultturi" asuinen nuorimies seisoi 5 tai peräti 6 toisten tummanpuhuvan joukon keskellä, heilutti vimmatusti käsiä ja kiihkeän kovaäänisesti puhui "allah..allah..allah....". Muut katsoi häntä lumoutuneena :D
 
Mielenkiintoista tämä:
http://www.ts.fi/uutiset/paikallise...epaillaan+raiskanneen+nuoren+tyton+Laitilassa
"Alun perin emme nähneet tiedottamisen tarvetta. Seksuaalirikoksista harvoin tiedotetaan, koska ne ovat niin yksityisiä asioita. Tiedottamisohjeet lähtevät siitä, että jos asia herättää ihmisten mielenkiinnon, siitä kerrotaan, Koskinen selvittää Laitilan Sanomille."

Tiedotetaan vasta sitten kun ihmiset ovat kiinnostuneet ja alkavat jopa kysellä (huom. potentiaalista vihapuhetta) sekä tahtomattaan (tavalliset trollit) tai tahallaan levittää huhuja (ammattitrollit)

Miksi ei toimita ennaltaehkäisevästi?

Mitenkäs sitten kun tuo henkilö siirretään toiseen paikkaan ja tapahtuu taas pahoja? Kuka ottaa vastuun?
 
Mielenkiintoista tämä:
http://www.ts.fi/uutiset/paikallise...epaillaan+raiskanneen+nuoren+tyton+Laitilassa


Tiedotetaan vasta sitten kun ihmiset ovat kiinnostuneet ja alkavat jopa kysellä (huom. potentiaalista vihapuhetta) sekä tahtomattaan (tavalliset trollit) tai tahallaan levittää huhuja (ammattitrollit)

Miksi ei toimita ennaltaehkäisevästi?

Mitenkäs sitten kun tuo henkilö siirretään toiseen paikkaan ja tapahtuu taas pahoja? Kuka ottaa vastuun?
Eipä ole viime aikoina näkynyt muita vastuun ottajia kuin isis.... ehkä Päivi tai Paula..kuitenkin...
 
Mielenkiintoista tämä:
http://www.ts.fi/uutiset/paikallise...epaillaan+raiskanneen+nuoren+tyton+Laitilassa


Tiedotetaan vasta sitten kun ihmiset ovat kiinnostuneet ja alkavat jopa kysellä (huom. potentiaalista vihapuhetta) sekä tahtomattaan (tavalliset trollit) tai tahallaan levittää huhuja (ammattitrollit)

Miksi ei toimita ennaltaehkäisevästi?

Mitenkäs sitten kun tuo henkilö siirretään toiseen paikkaan ja tapahtuu taas pahoja? Kuka ottaa vastuun?
Varmaan on ollut tapauksia jotka eivät ole edenneet syyttäjälle eli osasta ei ole tarvinnut tiedottaa ollenkaan.
 
Lenita runttaa menemään vihapuhetta tuutin täydeltä. Värjäsin vaaleanpunaisella unelmahöttövärillä kohdan, jossa Lenita osuu erityisen hyvin naulan kantaan. Huntu jossain Kabulin torilla lienee (valitettavasti) hyvä idea, koska siellähän on muuten kuin huutomerkki, ja turpaansahan siinä saa ellei vielä pahempaa. Mutta niqabin käyttö esim. Lappeenrannan Prismassa ja Lidlissä on taas omalta osaltaan kuin huutomerkki. Naamioituneena kulkeminen tuo itselleni tässä kulttuurissa mieleen mm. Ku Klux Klanin, Jihadi-Johnin, Venäjän "kohteliaat miehet" ym. hyvin epämiellyttävät viiteryhmät. Pikkulinnut ovat laulaneet että tuo kyseinen niqab-henkilö on kaunis nuori nainen. Liekö syynä hunnun käyttöön jonkinlainen vallan osoittaminen pottunokille vai yksinkertaisesti sairaan mustasukkainen mies? Kai se on mahdollista että nainen haluaa itse käyttää sitä, mutta ihmettelen kovasti jos näin todellakin olisi. Niqab tai burkha eivät sovi tämän maan tasa-arvoiseen ja avoimuutta korostavaan (siinä aina onnistumatta...maan tapa ym) kulttuuriin.

Kuten olen aiemmin vihapuhunut, niin mielestäni Hijab on päähine, joka sopii oikein hyvin tänne meidänkin kulttuuriin. Sen sijaan kaikki siitä peittävämpään suuntaan on Lenitankin mainitsemista syistä de factona eristävää toimintaa, oli sitten omasta halusta tai ei (taipuisin jälkimmäiseen yleisempänä tapauksena).

http://www.iltalehti.fi/viihde/201703112200084238_vi.shtml

Lenita Airistolta jyrkkä tyrmäys maahanmuuttajien hunnuille: "Sellaisen kulttuurin tukeminen on meille häpeäksi"
Hän haluaa puhua maahanmuuttajanaisten puolesta.

- Toivoisin, että he pääsisivät enemmän esiin. Meidän ei tule ylenkatsoa heitä, he tsemppaavat meitä enemmän. Ei islam heitä kiellä puhumasta, mutta kunkin maan kivikautinen kulttuuri ja traditiot voivat tehdä niin. Sellaisen kulttuurin tukeminen on meille häpeäksi. Ilman yhteiskunnan tukea nämä naiset eivät pääse vapautumaan.

Hän muistelee taannoista uutista, jonka mukaan ruotsalaiset feministit pukeutuivat huntuihin muslimimaassa vieraillessaan.

- Ympäristöön epäsopiviin vaatteisiin pukeutuminen kannattaa tapaa, jolla nainen eristetään kaikesta normaalista. Esimerkiksi mahdollisuus urheilla ja saada työtä vaikeutuvat. Tämä tradition tukeminen on paras tapa pitää naiset eristyksissä ja kyykyssä.
 
Koska näemme ensimmäisen hunnutetun kaupan kassan?
 
Koska näemme ensimmäisen hunnutetun kaupan kassan?

Jotenkin tuntuu vaikealta ajatus, että asiakaspalvelutehtävässä olisi käytössä välineet joilla nimenomaan pyritään erkaannuttamaan kaikesta ihmiskontaktista.

Henk. koht. raja menee tosiaan niqabissa.

Tälle kassalle en menisi:
50296956ba15d4b194d2c2930b836bf0.jpg


Tälle menisin ihan sujuvasti:
ffLIgTz.jpg


Hauskana faktana - alemmassa kuvassa oleva myyjä haastoi työnantajansa oikeuteen kun firman pukukoodin takia hijab haluttiin kieltää. Ymmärrän työnantajaakin tässä, mutta itse sallisin melko liberaalisti poikkeuksia kunhan kasvot näkyy (olenhan tällainen suvakki). Esim. sikhien turbaani tai hijab on ihan OK eikä estä asiakaspalvelutehtäviin mielestäni oleellisesti kuuluvaa inhimillistä kohtaamista. Siinäkin kyllä pitäisi olla hiton tarkkana, ettei asiaan liity pakottamista. Hijabin kanssa voi nainen jo olla hyvin kaunis (kts. minkkikuva alla), mutta kyllä varmaan moni mielellään pitäisi hiuksensakin vapaana ja näkyvillä, siihen ei saisi olla millään isillä, veljillä, pojilla tai pikkuserkun koiran kaimoilla mitään sanomista. Kunhan nyt ei ihan munasillaan julkisilla paikoilla hillu :D

BxhWndtCEAA68rM.jpg
 
Eihän siitä ole montakaan kymmentä vuotta kun naiset täällä Suomessakin kulkivat huivit päässä. Niin että sikäli huivi ei ole niin vieras meidän kulttuurille. Ja Virossa on edelleenkin paikkoja jossa jopa tytöt kulkevat huivit päässä, esim Kihnun saari. Ja he ovat luterilaisia.

Kihnu1.jpg
 
Eihän siitä ole montakaan kymmentä vuotta kun naiset täällä Suomessakin kulkivat huivit päässä. Niin että sikäli huivi ei ole niin vieras meidän kulttuurille. Ja Virossa on edelleenkin paikkoja jossa jopa tytöt kulkevat huivit päässä, esim Kihnun saari. Ja he ovat luterilaisia.

Kihnu1.jpg

:D

KH7A1980.jpg
 
Back
Top