Viking Amorella ajanut karille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fencer
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tän hetkinen korona yhtä tyhjän kanssa jos aluksella suoritetaan evakuointi.
Riippuu siitä miksi evakuointi suoritetaan. Jos olisi oikeasti syytä pelätä aluksen kaatuvan tai uppoavan, taikka esim täyttyvän myrkyllisellä kaasulla tulipalon takia, olisit täysin oikeassa. Tilanne ei kuitenkaan ollut sellainen, vaan koko toimenpide tehtiin etukäteen valmisteltujen ohjeiden mukaan varmuuden vuoksi, ja selvästikin sellaisilla ohjeilla joita ei ollut päivitetty corona aikaan. Alus on savipohjassa, eikä siksi uppoa yhtään syvemmälle eikä voi kaatua. Vuotoakin on ilmeisesti vain yhteen osastoon sekä kaksoispohjassa useamman osaston alueella. Nyt ei käsittääksen olla varmoja edes siitä että lastin purkuun olisi mitään tarvetta ennen aluksen hinaamista takaisin vesille, koska vuoto on niin pieneen tilavuuteen. Olisi aivan hyvin voitu evakuoida ulkotiloihinkin, ja poikkeustilanteen tarjoiluun olisi corona aikana voitu sisällyttää pelastusliivien lisäksi myös kasvomaskit, ei niistä tosin mitään hyötyä silloin ole, jos koko porukka syö pienessä tilassa samaan aikaan, eihän niitä silloin kukaan naamallaan voi pitää.

Siinä kohtaa saa kaikki mummut, fammut sekä muffat itse huolehtia jos haluaa jokun lapun nassun eteen.
Maskien osalta kyse ei myöskään ole siitä mitä asianomainen itse haluaa, vaan syyt ovat kansanterveydelliset. Niiden pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä selvästi kahvin, sämpylöiden ja hedelmien edellä, paitsi silloin kun kyse on esim diabeetikosta jolla on terveydellinen syy poiketa pääsäännöstä. Pelastusliivit voi ja tulee tietysti jakaa ensin jos on jossain vaiheessa ollut pientäkin syytä epäillä tilanteen voivan olla nyt todettua vakavampi.
 
Jos autosi on Amorellassa niin en suosittele googlaamaan tai kaivamaan finlexistä yhteinen haveri -nimistä tapahtumaa. Siis rahdin omistajien vastuuta laivan pelastamiseksi. :)

Muutoinkin koko meripelastus on aika mielenkiintoista myös juridisesti. Sille oli hyvä syy, että Sally Albatrossin kapteeni ei jättänyt laivaansa. Vastaavasti Alfons Håkansin miehistö olisi tosi mieluusti astunut heti samalla hetkellä tyhjäksi jääneeseen laivaan.

13-26-17049.jpg
Googlella löytyy asetus sekunnissa:
mutta muutamassa minuutissa ei asia aukene.

Ihan yleisestä mielenkiinnosta ja Amorellassa autojaan hilloavien ahdistuksen lisäämiseksi voitko referoida selkokielellä mitä yhteinen haveri tarkoittaa tässä tapauksessa? Vissiin kyseessä on varsin huono diili auton / rahdin omistajille?
 
Riippuu siitä miksi evakuointi suoritetaan. Jos olisi oikeasti syytä pelätä aluksen kaatuvan tai uppoavan, taikka esim täyttyvän myrkyllisellä kaasulla tulipalon takia, olisit täysin oikeassa. Tilanne ei kuitenkaan ollut sellainen, vaan koko toimenpide tehtiin etukäteen valmisteltujen ohjeiden mukaan varmuuden vuoksi, ja selvästikin sellaisilla ohjeilla joita ei ollut päivitetty corona aikaan. Alus on savipohjassa, eikä siksi uppoa yhtään syvemmälle eikä voi kaatua. Vuotoakin on ilmeisesti vain yhteen osastoon sekä kaksoispohjassa useamman osaston alueella. Nyt ei käsittääksen olla varmoja edes siitä että lastin purkuun olisi mitään tarvetta ennen aluksen hinaamista takaisin vesille, koska vuoto on niin pieneen tilavuuteen. Olisi aivan hyvin voitu evakuoida ulkotiloihinkin, ja poikkeustilanteen tarjoiluun olisi corona aikana voitu sisällyttää pelastusliivien lisäksi myös kasvomaskit, ei niistä tosin mitään hyötyä silloin ole, jos koko porukka syö pienessä tilassa samaan aikaan, eihän niitä silloin kukaan naamallaan voi pitää.


Maskien osalta kyse ei myöskään ole siitä mitä asianomainen itse haluaa, vaan syyt ovat kansanterveydelliset. Niiden pitäisi olla tärkeysjärjestyksessä selvästi kahvin, sämpylöiden ja hedelmien edellä, paitsi silloin kun kyse on esim diabeetikosta jolla on terveydellinen syy poiketa pääsäännöstä. Pelastusliivit voi ja tulee tietysti jakaa ensin jos on jossain vaiheessa ollut pientäkin syytä epäillä tilanteen voivan olla nyt todettua vakavampi.
Juu näin varmasti on. Ohjeistuksia ei olla päivitetty.
Mielestäni muuten koko onneton tapahtuma oli suoranainen taidonnäyte viranomaisilta. Miettikääs miten Eesti selviäisi vastaavasta. Laivastoa kuitenkin on Tallinkilla isosti.
 
General averagessa aluksen päällikkö tekee päätöksen, tässä tapauksessa, jos laki pätee, tuo päätös oli ajaa laiva matalikolle. Päätöksen tarkoitus on estää suurempi vahinko tekemällä tietoisesti toinen alkuperäistä vaaraa vähäisempi vahinko eli uhraus jonka avulla menetetään vähemmän kuin jos uhrausta ei olisi tehty. Esim. tässä tapauksessa jos matalikolle ei olisi ajettu, alus olisi mahdollisesti kaatunut tai uponnut osittain.

Jos general average pätee, tällöin vahingon kustannukset jakautuvat general average -säädösten mukaisesti. Käytännössä kukin lastin omistaja osallistu kustannuksiin tietyssä suhteessa.

General averge=yhteinen vahinko


Klassinen esimerkki on poikkeaminen hätäsatamaan. Jos esim. aluksen rakenteisiin kertyy jäätä ja laiva on vaarassa upota. Päällikkö päättää poiketa reitiltä ja mennä hätäsatamaan poistamaan alukseen kertyneen jään ja jatkaa tämän jälkeen matkaa niin ne kustannukset, jotka koituvat hätäsatamaan poikkeamisesta lankeavat general average -pykälien mukaan kaikkien osallisten yhteisesti jaettaviksi. Jos osallisia ovat vain laivan omistaja ja lastinantaja niin kustannus jakautuu heidän kesken. Jos osallisia ovat omistaja ja 2 eri lastinantajaa, kustannus jakautuu näiden kolmen kesken. Jos osallisia ovat laivan omistaja ja vaikkapa 100 lastinantajaa, kustannus jakautu 101 osallisen kesken ja niin edelleen.

e: ja tuo kustannuksen jakautumisen laskeminen onkin oma taiteenlajinsa mihin ei ihan joka kylästä löydykään tekijää...

e2: Jos oikein kiinnostaa niin General Average on vanhaa lainsäädäntöä:

"The concept of sacrificing a portion of a shipment in order to save the majority of cargo or human life took root in Rhodes in the first century B.C. This idea forms the basis of the law of general average still in use today, which compels merchants to split up the financial loss of dumped cargo to protect the greater whole. Marine insurance found its center at Lloyd’s of London, the global insurance marketplace that began in Edward Lloyd’s London coffee shop in 1688. Lloyd’s became the go-to spot for shipping news and marine insurance, and today its syndicates write specialty insurance policies around the world on a staggering range of risk."
 
Viimeksi muokattu:
Jos autosi on Amorellassa niin en suosittele googlaamaan tai kaivamaan finlexistä yhteinen haveri -nimistä tapahtumaa. Siis rahdin omistajien vastuuta laivan pelastamiseksi. :)

Muutoinkin koko meripelastus on aika mielenkiintoista myös juridisesti. Sille oli hyvä syy, että Sally Albatrossin kapteeni ei jättänyt laivaansa. Vastaavasti Alfons Håkansin miehistö olisi tosi mieluusti astunut heti samalla hetkellä tyhjäksi jääneeseen laivaan.

13-26-17049.jpg
Tuo laiva jos väriä katso niin on Silja Line?
 
Aivan. Tässä vaiheessa ei ole mitenkään selvää, että general average pätee tässä casessa.
 
ei tarvii kiistellä:

Fakta: etuliite ei ole osa nimeä.

Lehdistö ja maallikot käyttävät vääriä ja virheellisiä nimiä tämän tästä. Virheelliset sanonnat ovat muodostuneet maallikoiden keskuudessa "totuudeksi". Tästä vaan kukaan ei välitä koska se saattaa oikeasti selventää asiaa. Epäkorrekteja nimiä käytetään anyways vain maallikoiden keskustelupalstoilla ja iltalehtien lööpeissä joten sillä ei ole mitään väliäkään. Näitä ei ole intressiä oikaista eikä sitä yrittämällä voita mitään. Toisissa laivoissa yleisölle on vain selvempää kun sanotaan "Viking Amorella". Samoin sanottaessa MS Amorella, että kyseessa on koko nimi vaikka ei ole.

Eihän Finnjetistä kukaan sanonut GTS Finnjet tai "Finnlines Finnjet" vrt "Viking Amorella". Kansan suussa se oli, aivan korrektisti, Finnjet.
 
Saako wanha narumies yrittää jotain asiallista? :)

Kyse on Hjulgrundin kapeikosta.

2013 konehuoneessa tehtiin järjestelmäpäivitystä ja tuli peräsimelle pahassa paikassa käyttökatko. Tosi on.

Saa nähdä, mitä tällä kertaa.

Muista vastaavista sähläyksistä on huomattu, että käännösten onnistuminen edellyttää tutkakartan pysymistä paikallaan ja oikeita referenssipisteitä, että kompassi saa oikean signaalin. DGPS ja manuaalinen tutkakartta saadaan myös komeasti riitelemään yhdellä tavalla.

Kyse on nörttihommista eikä merimiestaidosta.

Sally Albatrossilla DGPS-satelliittipaikannuslaite oli asetettu väärään koordinaattijärjestelmään. Suomalaisissa merikartoissa käytettävän KKJ-järjestelmän sijasta se oli kansainvälisessä WGS84-järjestelmässä. Väärä koordinaattijärjestelmä aiheuttaa tutkakartan kohdistukseen noin 170 metrin suuruisen virheen, ja luotsiperämies laittoi oman tutkakartan. Tutkakarttaa laitettaessa ja laskettaessa referenssipistettä tehtiin käyttövirhe eli kartta ei pysynyt "paikoillaan". Tallennettu siirto pysyi tutkan muistissa, kunnes se kumottiin. Kun tutkalle siirretään uusi tutkakartta ja se kohdistetaan samalla tavalla paikalleen, tutkan muistissa mahdollisesti oleva vanha tallennettu siirto on syytä kumota, kun uusi kartta siirretään tutkalle. Jos vanhaa siirtoa ei kumota ja uuden kartan siirto jää jostakin syystä tallentamatta, muistissa ollut siirto palaa voimaan ja aiheuttaa uudella kartalla kohdistusvirheen ("kartan putoamisen pois paikaltaan").

Mielenkiintoinen tieto, että navigointilaitteisto ylipäätään hyväksyy ja näyttää ruudulla dataa, jossa on joku muu koordinaatti/projektiojärjestelmä kuin WGS84. WGS84 on nimenomaan GPSn käyttämä. Näin maallikkona kuulostaa erehdyksien kerjäämiseltä. Tuliko tuohon onnettomuuden jälkeen muutosta?

Nykyään ainakin karttojen ym. datan tallentaminen vaadittuun koordinaattijärjestelmään on vain muutaman klikkauksen homma.
 
Sally Albatross meni kivelle 1994. Tuolloin Suomen karttadata oli vielä Finnish KKJ -formaatissa, vasta kartta-aineiston digitalisoinnin myötä KKj jäi pois. Wikipedian mukaan vuonna 2003 ja KKJ-tuki päättyi 2012. Sally Albatrossin onnettomuustutkintaraportti löytyy edelleen. Jos en ihan väärin muista, yritettiinköhän siinä lukita tutkakartta reunamerkkiin tai muuhun vastaavaan mutta tutkakaiku mitä luultiin reunamerkiksi tai vast. olikin iso jääröykkiö

Toinen mikä tulee mieleen ja mikä voisi muistuttaa tätä:

e: luonnolllisesti täyttä arvailua
 
Googlella löytyy asetus sekunnissa:
mutta muutamassa minuutissa ei asia aukene.

Ihan yleisestä mielenkiinnosta ja Amorellassa autojaan hilloavien ahdistuksen lisäämiseksi voitko referoida selkokielellä mitä yhteinen haveri tarkoittaa tässä tapauksessa? Vissiin kyseessä on varsin huono diili auton / rahdin omistajille?

En osaa sanoa, kun merioikeus ei sen suuremmin ole hallussa minullakaan.

Sellainen varovainen käsitys minulla on, että tällaisten autolauttojen kuljetussopimuksissa (siis matkalipun pienellä painetuissa) olisi tuo yhteinen haveri rajattu ulkopuolelle. Eli autoilijat saavat autonsa takaisin ilman mitään suurempia muttia.

En tosin ole aivan varma miten sitten tilanne, että olisi vaikka tulipalo autokannella ja ainoa järkevä keino olisi pudottaa mereen lähempänä ramppia olevia autoja. Kyllähän ne mereen pudotettaisiin jos vaakakupissa olisi 2000 ihmisen henki, mutta kuka korvaisi ja mitä korvaisi. Enpä tiedä.

Ei niin kovin montaa vuotta sitten oli englannin kanaalissa tapaus, jossa autolautalta pudotettiin mereen jokin vaarallista ainetta sisältänyt ja vuotanut kontti ja rekka-auto siinä mukana. Ei siis ihan vain teoriaa tuollainen.
 
En osaa sanoa, kun merioikeus ei sen suuremmin ole hallussa minullakaan.

Sellainen varovainen käsitys minulla on, että tällaisten autolauttojen kuljetussopimuksissa (siis matkalipun pienellä painetuissa) olisi tuo yhteinen haveri rajattu ulkopuolelle. Eli autoilijat saavat autonsa takaisin ilman mitään suurempia muttia.

En tosin ole aivan varma miten sitten tilanne, että olisi vaikka tulipalo autokannella ja ainoa järkevä keino olisi pudottaa mereen lähempänä ramppia olevia autoja. Kyllähän ne mereen pudotettaisiin jos vaakakupissa olisi 2000 ihmisen henki, mutta kuka korvaisi ja mitä korvaisi. Enpä tiedä.

Ei niin kovin montaa vuotta sitten oli englannin kanaalissa tapaus, jossa autolautalta pudotettiin mereen jokin vaarallista ainetta sisältänyt ja vuotanut kontti ja rekka-auto siinä mukana. Ei siis ihan vain teoriaa tuollainen.
EU:n sivu:
Kertoo:
Matkatavarat ovat viivästyneet, kadonneet tai vahingoittuneet
Jos matkatavarasi tai ajoneuvosi vahingoittuvat, katoavat tai viivästyvät laivaonnettomuuden seurauksena, sinulla on oikeus laivayhtiön maksamaan korvaukseen. Matkatavaroista voi saada korvausta noin 2 700 euroa ja ajoneuvosta 15 500 euroa (johon sisältyvät ajoneuvossa mahdollisesti olevat matkatavarat). Sinulla ei ole oikeutta korvaukseen, jos laivayhtiö pystyy osoittamaan, että onnettomuus ei johtunut sen virheestä. Jos arvoesineitä (rahaa, jalokiviä, taide-esineitä tms.), jotka on jätetty laivayhtiön huostaan säilyttämistä varten, katoaa tai vahingoittuu, korvausta voi saada noin 4 100 euroa.

Jos liikuntarajoitteisen matkustajan pyörätuoli tai muu vastaava apuväline katoaa tai vahingoittuu, korvauksen on katettava korjauskustannukset tai korvaavan välineen hankintakulut.
Jos laivayhtiö osoittaa, ettei ole tehnyt virhettä: artisti maksaa. Korvausmäärä ei myös riitä ihan kaikille ajoneuvoille.

Yleinen haveri ei taida tämän perusteella ihan suoraan koskea matkustajaliikennettä.
 
Joskus aikanaan työnantajani koneen osia oli haveriin joutuneessa laivassa ja aika monimutkaista oli. Rahallisesti kuljetusvakuutus korvasi pitkälti mutta ongelman muodosti se että ko. osat olisi tarvittu niinku paperitehtaan seisokkiin ja eihän niitä saatu ulos haverista ennenkuin homma oli selvä. Kuukausiahan siihen meni.

Haverit on pirullisia selvitettäviä rahdin ja omaisuuden osalta...
 
Joskus aikanaan työnantajani koneen osia oli haveriin joutuneessa laivassa ja aika monimutkaista oli. Rahallisesti kuljetusvakuutus korvasi pitkälti mutta ongelman muodosti se että ko. osat olisi tarvittu niinku paperitehtaan seisokkiin ja eihän niitä saatu ulos haverista ennenkuin homma oli selvä. Kuukausiahan siihen meni.

Haverit on pirullisia selvitettäviä rahdin ja omaisuuden osalta...

Kun maakrapu törmää tuollaiseen niin valtaosa meistä ole koskaan kuullutkaan yhteisestä haverista ja siitä aiheutuvista mutkista asian selvittelyä.

Eikä tilannetta varmaankaan helpota se, jos laiva on jonkun Liberian lipun alla, vakuutusyhtiö Panamasta ja kapteeni filippiineiltä, eikä kukaan tiedä tai halua tietää mistään mitään. Onni on silloin hyvä merioikeuteen perehtynyt lakimies ja toivottavasti on rahti ostettu jonkun ison ja hyvämaineisen välittäjän kautta.
 
EU:n sivu:
Kertoo:

Jos laivayhtiö osoittaa, ettei ole tehnyt virhettä: artisti maksaa. Korvausmäärä ei myös riitä ihan kaikille ajoneuvoille.

Yleinen haveri ei taida tämän perusteella ihan suoraan koskea matkustajaliikennettä.


10.
Yhteinen haveri jaetaan York/Antverpen -sääntöjen mukaan ja merivahinkoselvityksen laatii kuljettajan määräämä merivahingonlaskija.
 
Maallikko voisi kuvitella, että yhteinen haveri voisi edellyttää että rahti on määritelty konossementissa tai merirahtikirjassa.
 
Back
Top