Viking Amorella ajanut karille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fencer
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
” Kuljettaja ei ole vastuussa, jos hän osoittaa, että vahinko johtuu navigointivirheestä tai -laiminlyönnistä, tai aluksen käsittelystä tai palosta edellyttäen että hän tai hänen vastuullaan oleva henkilö ei ole suorittanut puutteellisesti asiaankuuluvia toimia aluksen saattamisessa merikelpoiseksi ennen lähtöä.”
Aivan, ja vahinko rahdillehan ei johtunut navigointivirheestä tai -laiminlyönnistä, eikä aluksen käsittelystä tai palosta. Karilleajon, sekä rantamatalikkoon ajon jälkeen rahti oli täysin kunnossa ja ilman vaaraa vahingoittumisesta, ei siis ollut edellytyksiä kiireelliselle toiminnalle lisävahinkojen välttämiseksi.

Taloudellinen vahinko rahdille johtui yksinomaan siitä, että Viking Line (mediatietojen mukaan) solmi pelastussopimuksen meripelastus yhtiön kanssa. Olisi pitänyt sopia erikseen ensin vuotojen tilkitsemisestä siten että alus on sen jälkeen merikelpoinen, ja erikseen hinauksesta. Mitään tarvetta meripelastukselle ei ollut, koska mediatietojen valossa ei ollut vaaraa lisävahinkojen syntymiselle sen jälkeen, kun alus oli matalikolla ja tyhjennetty matkustajista. Mikäli näin olisi mentelty ei rahdille tulisi mitään vaatimuksia vakuuksista eikä muustakaan.
 
Missä muuten menee rahdin ja "matkatavaroiden" raja näissä tapauksissa? Jos haen esimerkiksi itse Saksasta Finnlinesilla henkilöauton trailerilla vs hoidan asian kotimaisen auton hakuliikkeen kautta vastaavalla kalustolla. Voiko rahtiluokituksen jotenkin kierrellä ja kaarrella sopimuksen perusteella?
 
Kuitenkin ollut vain vihreitä miehiä kyydissä niinkuin Remeksen Kremlin Nyrkissä:
Katso liite: 44059
Matkustaja-alus Amorellan käyttämän laivaväylän pohjasta on merivoimien tekemissä merenpohjan tutkimuksissa löytynyt jotain, mikä on mahdollisesti voinut vaikuttaa väylän turvallisuuteen.

"Merivoimat tutki Apteekkarinväylää viikonlopun aikana viistokaikumittauksella, tunnistusrobotilla ja sukeltamalla.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi vahvistaa löydöksen, mutta toteaa, että on ennenaikaista sanoa pohjasta tehtyjen löydösten olevan syynä Amorellan pohjakosketukseen.

Nurmen mukaan todennäköisesti kyse on luonnonmateriaalista, jota on väylällä kohdassa, jossa sitä ei pitäisi olla.

– Vaikuttaisi siltä, että siellä oli yhdessä kohdassa hiukan ylimääräistä, Nurmi toteaa.

Nurmen mukaan OTKES tarkastelee vielä, mitä löydökset ovat ja miten ne mahdollisesti vaikuttavat väylän turvallisuuteen. Hänen mukaansa on vielä liian aikaista tehdä johtopäätöksiä löydösten vaikutuksesta.

Väylä on tällä hetkellä suljettuna ja Väyläviraston on määrä tehdä maanantaina päätös sen avaamisesta uudelleen.

Merenpohjan löydöksistä kertoi ensimmäisenä Ålandstidningen."

Mitähän sieltä sitten on löytynyt ;)
 
Mitähän sieltä sitten on löytynyt ;)

putin-1_3411740b.jpg
 
Ehkä sieltä löytyi Estonian visiiri :ROFLMAO:

Jos se on Apteekkarinväylä siitä syystä, että se on pirtupäissään louhittu ja merkitty.
Edit. Sippiä piti lainata.
 
Tämähän muuttuu mielenkiintoiseksi
"Merivoimien sukeltajat löysivät Amorellan väylältä sinne kuulumatonta ainesta - puolustusvoimat mukana tutkinnassa"


 
Kannattaa lukea tarkasti pienellä painetut ennen kuin menee mitään lupaamaan.

Ei kasko korvaa ydinlaskeumaa, ei sotaa eikä kapinaa, joten ei välttämättä haaksirikkoakaan.
Tästä muuten tuli mieleen, että aikanaan Kampalassa auton pystyi vakuuttamaan mellakassa/"kapinassa" saatujen vaurioiden varalta.
 
Ehkä ennemmin Amorellan pohjakosketus on laittanut jonkun irrallisen siirtolohkareen liikkeelle ja vaihtamaan paikkaa kuin, että siellä olisi jotain ihmisen toimittamaa ollut. Äkkiäkö tuollainen valtavan massan omaava paatti raahaa isoakin kiveä pohjassa jonkin matkaa. Marginaalit tuossa kohtaa ovat ilmeisen pienet, puhutaanko edes metreistä.
 
Ehkä ennemmin Amorellan pohjakosketus on laittanut jonkun irrallisen siirtolohkareen liikkeelle ja vaihtamaan paikkaa kuin, että siellä olisi jotain ihmisen toimittamaa ollut. Äkkiäkö tuollainen valtavan massan omaava paatti raahaa isoakin kiveä pohjassa jonkin matkaa. Marginaalit tuossa kohtaa ovat ilmeisen pienet, puhutaanko edes metreistä.
Jäätkin noita lohkareita liikkuttelevat joka talvi. Voi olla siitä syystä joutunut vähän liian lähelle väylän reunaa ja pieni oikaisu kipparilta hoitaa loput. Laiva on tosiaan voinut vielä raahata sitä mukanaan keskemmälle väylää. Saamme varmasti lukea otkesin rapsasta aikanaan yksityiskohdat.
 
Back
Top