Viking Amorella ajanut karille

Niin,

nuo väylät ovat joistain kohdista niin matalia, että pakastimen kokoisilla kivillä voi saada aikaan päältä ajavan laivan pohjaan reiän.

Tässäkin kohtaa olisi ehkä syytä laittaa huoltovarmuuden mittasuhteet ja prioriteetit kohdilleen ja hoitaa perusasiat kuntoon, että miljardien hävittäjillä ja laivoilla olisi kriisin aikana jotain suojattavaa, eikä rahtilaivat makaa saaren rannassa pohjat ruvella, kun joku heitti kiven väylälle.

Aika nolo homma kaikkiaan.

simpauttaja
 
Niin,

nuo väylät ovat joistain kohdista niin matalia, että pakastimen kokoisilla kivillä voi saada aikaan päältä ajavan laivan pohjaan reiän.

Tässäkin kohtaa olisi ehkä syytä laittaa huoltovarmuuden mittasuhteet ja prioriteetit kohdilleen ja hoitaa perusasiat kuntoon, että miljardien hävittäjillä ja laivoilla olisi kriisin aikana jotain suojattavaa, eikä rahtilaivat makaa saaren rannassa pohjat ruvella, kun joku heitti kiven väylälle.

Aika nolo homma kaikkiaan.

simpauttaja
Luonnonvoimiako vastaan ne hävittäjät hankitaan? Jäät noita siirrelleet.
 
Luonnonvoimiako vastaan ne hävittäjät hankitaan? Jäät noita siirrelleet.

niin,

”Kaikkien aikojen leudoin jäätalvi 2019–2020
Suomenlahdella jäätä oli Porvoosta itään sisälahtien rannoilla, Viipurinlahdella ja Pietarin edustalla”

simpauttaja
 
Jäitä ei ainakaan viime talvena ollut Ahvenanmerellä kävi mielessä
Edit: juuri tuota meinasinkin
 
Olen tämän vuosituhannen ihmetellyt, että vieläkö löytyy innostusta porauslautoille. Totta kai uudet sukupolvet bailaavat ja rekkojen on siinä hyvä kulkea. Nämä osoittautuvat tarpeellisiksi varsinkin silloin, kun ne poraavat auki suojaisia väyliämme.
Olisi noloa jos me YH:n aikana missaisimme vähäiset Merivoimain alukset moiseen puuhaan.

Uskoisin että noita väyliä tarkkaillaan ja mittaillaan useasti. Jos siellä joku "laivantappaja" on väylällä, se poistetaan, tai laivareitti muuttuu.
Jäät noita liikuttelee, mutta nyt on jo syksy. Joku "väylämies" vois kirjautua ja jatkaa.
 
Kivestä voisi myös nähdä onko se ollut kuinka pitkään pohjassa. Onko levä vastaavaa kuin ympäristössä jne.
 
Estoniaan saattaa tulla reika


Itselle tuli ensimmäisenä mieleen törmäys pohjaan. Se on aika valtava voima kun tuollainen matkustajalaiva räsähtää 80metriä tantereeseen vaikka vedessä onkin.
Näiden yllä olevien todistelijoiden mielestä Estoniaan ajanut sotilassaattue oli varmaan myös jotain military larppaajia.
 
Tätä Estonia-asiaa puidaan nyt parissakin viestiketjussa; voisiko ylläpito vähän pilkkoa ja yhdistellä näitä?

Tulipa mieleen, että olisi hauska yhteensattuma jos jossain vaiheessa selviäisi, että laivassa todellakin oli salaista venäläistä sotilasteknologiaa matkalla Ruotsiin ja venäläisiä agentteja valmistelemassa aluksen upottamista, mutta lopulta koko homma jäi kesken keulaportin petettyä kovassa merenkäynnissä...
 
Ettei se reikä tullut siitä että ramppi irtosi ja iskeytyi kylkeen ennenkuin upposi pohjaan?

Epätodennäköistä ottaen huomioon, kuinka takana ja korkealla reikä on. Eiköhän se ramppi ole uponnut melko nopeasti irrottuaan kun laivarauta on päässyt kastumaan molemmilta puolilta...
 
Estoniaan saattaa tulla reika


Itselle tuli ensimmäisenä mieleen törmäys pohjaan. Se on aika valtava voima kun tuollainen matkustajalaiva räsähtää 80metriä tantereeseen vaikka vedessä onkin.

Matkustajalaivat tuppaa myös repeilemään, katkeilemaan, painumaan kasaan kun uppoavat. Jännitystä tulee siihen kohtaan, mihin sitä ei ole suunniteltu. Tankkerinkin saa katkaistua, jos sen lastaa väärin.

Mutta hyvä, jos siellä käy Viro/Ruotsi/Suomi akselilta sukeltajat paikalla kuvaamassa tuon kohdan, ei siinä mitään. Kovasti vaan tuntuu olevan tiukassa uskoa, että myrsky voi huonosti suunnitellun laivan upottaa.

Simpauttaja
 
Back
Top