Viking Amorella ajanut karille

Veikkaisin, että rahti on silloin rahtia kun se buukataan rahdin kautta. Henkilöautot, polkupyörät, moottoripyörät ja matkatavarat eivät ole rahtia vaan ”matkustajaliikennettä”.
 
Näin maallikkona kuulostaa erehdyksien kerjäämiseltä. Tuliko tuohon onnettomuuden jälkeen muutosta?

Pitää muistaa, että SA:n haveri oli vuonna 1994. Painotetuin muutos oli järjestelmällisen koulutuksen aloittaminen uuteen teknologiaan.

Blackoutit johtuvat yleensä erilaisista sähkökatkoksista, ja vuonna 2013 haverissa oli väärään aikaan konehuoneessa aloitettu järjestelmäpäivitys. Kun peräsin ei saa komentoa, se on kapeikossa usein liikaa.

Iso katkos on äärettömän harvinainen. Sähkökatkoksiin varaudutaan kolminkertaisella varajärjestelmällä. Kun sähköä normaalisti tuottava koneisto menee pois päältä, varageneraattori käynnistyy automaattisesti. Jos apugeneraattorikaan ei toimisi, laivoilla on käytössä hätäakkujärjestelmä, joka tuottaa sähköä laivan kaikkein tärkeimpiin toimintoihin, kuten viestimiin ja komentosillalle.
 
Viimeksi muokattu:
– Kuljettaja saa ottaa yksikön haltuunsa vasta kun kuljetusyhtiö on maksanut takauksen yksikön pelastustyöstä aiheutuneiden kustannusten peittämiseksi, Iltalehden näkemässä tiedotteessa kuljettajille kerrotaan.

Virolainen Postmees-päivälehti kertoo, että yksi kuorma-auton omistaja sai 9 000 euron laskun kuorma-autosta ja 45 000 euroa rahdista.



– Merilain mukaan laiva ja lasti maksavat pelastusyhtiölle oman osuutensa pelastuspalkkiosta. Haemme tällä hetkellä lastilta tai lastin vakuutusyhtiöltä maksusitoumusta siihen, että pelastuspalkkioon osallistutaan. Sen jälkeen he saavat kuorma-autonsa ja lastinsa takaisin. Myös Viking Linen vakuutusyhtiö on antanut takauksen, että maksavat osuutensa pelastuspalkkiosta.
 
Mitä vittua! o_O Viking Linehan on se jonka pitäisi matkustajille maksaa keskeytyneestä matkasta.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Rahti != matkustajat.

Paljonkohan Maersk Honamin tulipalossa tuli lopulta maksettavaa? Siinähän julistettiin general average...

 
” Kuljettaja ei ole vastuussa, jos hän osoittaa, että vahinko johtuu navigointivirheestä tai -laiminlyönnistä, tai aluksen käsittelystä tai palosta edellyttäen että hän tai hänen vastuullaan oleva henkilö ei ole suorittanut puutteellisesti asiaankuuluvia toimia aluksen saattamisessa merikelpoiseksi ennen lähtöä.”
 
Viking Line tajusi minkälainen maineenmenetys tämä on heille.
Yleensä täällä on ohjenuorana että mikä ei ole oikein ja kohtuus ei voi olla laki. Ihan päin persettä että rekkafirma joutuisi maksamaan Viking Linen virheestä. Ehpä jollain firmalla on jo lasti pilala jos tuoretavaraa. Ainakin lasti myöhässä.
 
Jossain uutisessa oli melko pian haverin jälkeen sivulauseessa maininta, että lastit on saatu selville. Pilaantuvaa tavaraa ei kyydissä sen mukaan olisi ollut. En jaksa alkaa nyt etsimään, mutta jompi kumpi iltapulu varmaankin, jokerina yle.
 
Uskaltaakos noille lautoille enää lähteä henkilöautolla? Joutuu maksamaan auton satamaan uittamisesta 5000eur jos menee karille? Eipä silti, en ole täältä tulossa. Kunhan ihmettelen.

Miten nuo pykälät on Norjassa?
 
Uskaltaakos noille lautoille enää lähteä henkilöautolla? Joutuu maksamaan auton satamaan uittamisesta 5000eur jos menee karille? Eipä silti, en ole täältä tulossa. Kunhan ihmettelen.

Miten nuo pykälät on Norjassa?

Kansainväliseen merioikeuteen perustuva tuo yhteinen haveri on, ei sitä Suomen merilakiin ole täällä itse keksitty. Ainakin 1700-luvulta peräisin, ellei reilusti vanhempikin.
 
Uskaltaakos noille lautoille enää lähteä henkilöautolla? Joutuu maksamaan auton satamaan uittamisesta 5000eur jos menee karille? Eipä silti, en ole täältä tulossa. Kunhan ihmettelen.

Miten nuo pykälät on Norjassa?
Eihän tuossa ole henkilöauton (eikä rekkojenkaan auton) osalta ollut kysymys vaan pelkästä kuljetuksessa olevasta rahdista. Siitäkin Viking Line on ottanut kopin ja luvannut maksaa kiinnityksen pelastustoimiin. Merilaki on hivenen erilainen kuin valtiollinen lainsäädäntö mutta tässäkään asiassa ei nyt kannata alkaa hysterisoimaan kuvitteellisiä mörköjä sinne missä niitä ei ole olemassa.
 
Ainakin 1700-luvulta peräisin, ellei reilusti vanhempikin.

Yhteinen haveri on periaatteena tuhansia vuosia vanha; Wikipedian mukaan aikaisin maininta löytyy Rhodoksen merilaista vuodelta 800 e.a.a.

Yhteisen haverin kulujen kattaminen sisältyy käytännössä kaikkiin kuljetusvakuutuksiin; minimiehtoinen ei sitten muuta korvaakaan.
 
Back
Top